Bra Verktyg i Garaget

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-06-20/18:41

Håller på att sammanställa en tråd med "Bra Verktyg i Garaget".
Det vore intressant att veta vad Ni har för tips och goda råd på era speciella verktyg som just Ni använder mycket och inte kan klara er utan.

Det kan ju vara bra både för nybörjare och även mer avancerade garageskruvare att få tips och ideér på saker som är mycket användbara då man reparerar och skruvar i fordon.

Jag börjar med några tips och synpunkter, bilder med förklaring varför just jag gillar dessa verktyg och vad jag använder dom till.

Fyll gärna på tråden, så att vi kan tipsa varandra om vad som både är oumbärligt samt användbara saker, kanske tips på saker man borde undvikit att köpa, för det har ju förekommit under åren... :oops: :(
Det kommer exempel på det också här... ;)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-06-20/18:44

Vi börjar med en HYLSNYCKELSATS från Kamasa som jag har haft ungefär 35 år, köpte den när jag hade en trilskande och krånglande Saab 99 från 1977.

Fantastisk kvalité och mycket hållbar.
Har nästan användning för den varje dag som jag grejar i garaget.
Mycket användbar till ALLT !

Kan REKOMMENDERAS varmt !
Bilagor
IMG_4426.JPG
Senast redigerad av BmwMats 2021-06-20/18:46, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2021-06-20/18:46

Does it move? Yes. Should it? Yes -> OK No -> Duct tape
Does it move? No. Should it? Yes -> CRC or WD-40 No -> OK.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-06-20/18:49

Ytterligare en HYLSNYCKELSATS modell kraftigare. Kallas också för KRAFTHYLSOR.
Fabrikat Biltema, har haft den säkert 25 år minst.
Mycket god kvalité trots inköpsställe, har lossat MÅNGA "omöjliga" bultar och muttrar på gamla rostiga bilar.

Kan klart rekommendera en sådan här sats.
Bilagor
IMG_4427.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-06-20/18:52

Ett UNIVERSALINSTRUMENT, fabrikat okänt.
En "omöjlighet" att klara sig utan när man felsöker eller vill mäta något.
Detta instrument är ett lågprisinstrument, men har tjänat mig väl i säkert 30 år minst.

Har fått laga anslutningarna, då kablarna har gått av flera gånger, då man drar och rycker i kablarna, men sånt går ju att laga med enkla medel.
Bilagor
IMG_4423.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-06-20/18:54

En VÄRMEPISTOL av enklare modell och fabrikat.

Att lossa fastdragna bultar och annat som sitter fast, bränna bort färg, värma saker är den suverän till.
Det går att justera luftflödet på baksidan där det sitter ett spjäll.

Inte så ofta använd, men guld värd när man behöver den.
Bilagor
IMG_4415.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-06-20/18:58

En rejäl POLYGRIP av fabrikat "Do-It", vet inte vart det är köpt, troligtvis Jula eller snarlik butik.

Perfekt för att lossa bultar med som redan är skadade, klämma ihop styrleder som man vill lossa, klämma in bromsklotsar på bilar och motorcyklar m.m.

Denna polygrip mäter 40 cm i längd och är OUMBÄRLIG till ovan nämnda reparationer !
Bilagor
IMG_4428.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-06-20/19:06

Ett nyinköp i våras...

SLAGSKRUVDRAGARE fabrikat Jula MEEC Multiseries.
18 Volt och 150 Nm dragkraft.
3 års garanti.

Det finns en uppsjö av olika fabrikat, men just verktygsmodellen som sådan är suverän för att både lossa och dra fast bultar, muttrar snabbt och effektivt.

Dock skall man vara försiktig så man inte drar sönder skruvförband med denna maskin, då den är både stark och snabb, men man kan justera moment och hastighet med den steglösa avtryckaren.

Denna serien med MEEC har ett batteri som passar många andra verktyg också, så man behöver bara kanske ett reservbatteri för att kunna skifta och ladda när det första är tomt på ström.

Har redan frågat mig själv hur jag har kunnat klara mig utan detta i så många år... :lol:

Man kan använda många olika typer av bits till denna, det är en standardvariant som finns hos alla andra tillverkare också.

Bild 2 visar på olika exempel på bitshållare och hylshållare till denna typ av maskin.
Bilagor
IMG_4419.JPG
IMG_4420.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-06-20/19:11

Nu kommer vi till fler sorters TÄNGER som är ett minimum att ha i sin verktygslåda.

- En POLYGRIP modell standardstorlek.
Oumbärlig för de flesta sorters arbeten.

- Spetsig PLATTÅNG, kallas även RADIOTÅNG.
Perfekt för att nå små clips eller annat som man skall komma åt på besvärliga ställen.

- SIDAVBITARE, modell standardstorlek.
Oumbärligt för att klippa av ståltråd, kablar, spännband m.m.
Bilagor
IMG_4421.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-06-20/19:16

GASOLBRÄNNARE modell enklare.
Köpt på Biltema.
Gasolbehållaren skruvas på med ett bajonettfäste under själva brännaren som även har Piezotängning och gasflödesreglering med en ratt på baksidan.

Oumbärlig vid vissa arbeten såsom renovering av bromsok (lossa nipplar och slangar som sitter fastrostade).
Man kan även använda den för att lossa bultar och muttrar som "sitter så in i berget"...

Jag använder vanliga klinkersplattor som underlägg när jag värmer eller vill skärma av då jag arbetar nära ömtåliga detaljer som man vill skydda.
Även på arbetsbordet lägger jag en klinkersplatta för att skydda underlaget från värmeskador.
Bilagor
IMG_4417.JPG
IMG_4418.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-06-20/19:21

Här kommer en artikel som jag INTE rekommenderar ! :(

Köpte en enklare skruvdragare för en massa år sedan, uppskattningsvis 10 år.

Fabrikat FORD (ja ni läste rätt) :shock:
Väskan innehöll skruvdragare, laddare och en bitssats, men maskinen höll inte ens garantitiden ut och jag orkade inte bråka med garantin då den var väldigt billig i inköp.

Bitssatsen har jag inte på bild, men det är en traditionell sats med olika bits i varierande TORX-storlekar.

En gång FORD-ägare, aldrig mer. Det räcker med att ha varit FORD-ägare till denna maskinen för att tappa lusten totalt för det fabrikatet. :lol:
Bilagor
IMG_4412.JPG
IMG_4413.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-06-20/19:24

TESTLAMPA 12 Volt

Utmärkt och billig mejsel med sladd för att se om man har spänning fram till det man mäter på.
Lyser gult och fint ! :D

Fabrikat okänt, men det finns säkert en uppsjö av liknande mejslar.

Mycket användbart vid all felsökning eller då man pysslar med installation av elprylar på sin hoj eller bil.
Bilagor
IMG_4422.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav Ecklesiastik » 2021-06-20/21:56

Kan tipsa om denna Tengtools bitssats med tillhörande minispärrksaft. Jag brukar även ha med den under sadeln då den är smidig och ha med sig och är förvånandsvärt användbar.
1004993A_1.jpg
1004993A_1.jpg (46.96 KiB) Visad 40529 gånger


Mänden skruvar jag kunnat lossa eller dra åt där inte ens den minsta stubbmejsel får plats är oräknerlig.
https://www.bauhaus.se/bitssats-teng-to ... elar-tm029
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-06-20/22:12

Toppenbra sak och litet format, ser det ut som !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-06-21/06:41

Några trevliga varianter av SLIPTRISSOR, inköpta på det Blå Varuhuset.

Enligt recensioner jag sett finns det bättre produkter att införskaffa på annat håll, men för mitt ändamål och mina arbeten har dessa fungerat ypperligt bra.
Monteras på borrmaskin eller liknande.

- Roterande stålborste

- Nylonrondell

- Grovrengörare Spydoflex
Bilagor
IMG_4424.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-06-21/06:48

BATTERILADDARE är bra att ha till sin kära hoj/bil. ;)

Detta är den enklaste varianten av CTEK som jag rekommenderar, har även en MXS 5.0 som är aningen mer avancerad med ett rekonditioneringsläge för att motionera batteriet.
Just denna variant heter CTEK Zafir 45.

Det fiffiga med detta system (det finns liknande andra produkter också) är att man kan byta anslutningskabeln till lite olika varianter, klämmor, ringkabelskor och paneluttag, allt vad som man har önskemål om.
Det finns även förlängningskablar för sekundärsidan också (12V).

Rekommenderar CTEK då jag upplever kvalitén som ypperligt bra under de år som jag haft dessa laddare.
Bilagor
IMG_4425.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav F800åkare » 2021-06-21/08:37

Skulle väl vara de här.
Bilagor
20210621_093625.jpg
20210621_093600.jpg
20210621_093549.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav F800åkare » 2021-06-21/10:28

Följande ligger under vänster bakre sidokåpa på hojen. Gerber enklare multiverktyg, kniv, tång samt flat och stjärnmejsel. 1m soännband 180kg, ett gäng buntband i olika storlekar, biltema bitsats med spärrskaft, najtråd adapter för 1/4" hylsor. Utöver dessa nödverktyg har jag i ena packväskan ett punkterungskit samt en liten 12v kompressor.
Bilagor
20210621_112121.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-06-22/13:00

I brist på slangklämmor i korrekt storlek, så tillverkade jag denna CLAMP TOOL av en gammla skruvar/bultar samt några brickor.

Fruktansvärt praktisk och man behöver bara lite najtråd, alternativt rostfri tråd som finns att tillgå i handeln.

Ger ett hårt och tillförlitligt tryck/moment över slangen, billigt är det också jämfört med att köpa in ett parti med varierande storlekar av slangklämmor.
Bilagor
IMG_3442L.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-06-22/17:23

En LUFTKOMPRESSOR är guld värd, både för renblåsning, samt för luftverktyg såsom slipmaskin, borrmaskin, blästring (kräver dock STOR kompressor och/eller stor tank på många liter), mutterdragare, polermaskin, däckpåfyllare m.m.

Denna lilla kompressor har följande data:
- Enfas 220V, 1,5 hk elmotor på 1,1 KW.
- 180 liter/minut genomlupen luftvolym
- Tryck 8 Bar maximalt
- 21 kilo
- Tankrymd 24 liter
- Pris för nio år sedan (köpt 2012) var 695:- riksdaler

Detta är i absolut minsta laget gällande storlek, duger för renblåsning och pumpa däck i princip.
När jag ansluter en mindre borrmaskin eller slipmaskin så hinner kompressorn inte fylla i samma takt som maskinerna kräver luft, så jag har nyligen kompletterat anläggningen med en större tank (30 liter).
Totalt har jag nu 54 liter komprimerad luft att tillgå nu, det tar längre tid att fylla upp och kompressorn går längre stunder innan den fyllt upp och slår ifrån.

Men jag har provat att blästra samt slipa lite smådetaljer, till detta duger den hyfsat till nu med större luftvolym till förfogande. När det gäller blästern så har jag bara en liten handhållen punktbläster som relativt sett inte kräver så mycket luft.

Hoppas att detta kan vara "matnyttigt" för någon annan som står i valet och kvalet att införskaffa sig en kompressor.
Bilagor
IMG_3655.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav mumkas » 2021-06-23/17:38

IMG_0887.JPG
Mitt tips som jobbar med flyg och riktat till nybörjare är att inte satsa för stort när det gäller hylsnyckelsatser för att skruva MC. Ett set med fattning 1/4" räcker långt + eventuellt ett set med 3/8" fattning för större jobb, som att riva isär hela hojen. Detsamma gäller momentnycklar. En med 1/4" och en med 3/8". Några blocknycklar i lämplig storlek är också bra att ha. Ett set med bits med hållare för spärrskaften, lämpliga hylsor och till sist en bra mejsel för bits. Jag har hur mycket verktyg som helst, men det jag använder ryms lätt i en liten påse, typ Systemets.

Fattning i 1/2" och 3/4" kan ju vara bra dock om man behöver göra jobb på sin bil eller lastbil. Eller byta landställ eller motor på ett flygplan ;)
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-08-15/06:55

Nu kanske jag klampar någon/några på tårna, men en gammal hederlig skiftnyckel, kan det vara någonting att ha ?

NEJ, använd den inte !!!
Har sett allt för många "runddragna" muttrar och bultar där tidigare ägare har begagnat sig av dylikt verktyg, så jag rekommenderar inte några skiftnycklar för åtdragning eller lossande av dylika bultförband.
Har även själv lärt mig den hårda vägen, fråga mig helst inte hur jag vet det... :shock: :oops: :lol:

Fungerar att hålla som mothåll på sin höjd, men inte för att primärt dra fast någon mutter med.

Använd skiftnyckeln hellre som bojsänke eller häng upp dom som prydnad och påminnelse om svunna tiders sämre uppfinningar. (Förlåt mig Johan Petter Johansson som var den svensk som gjorde en innovation av den ursprungliga konstruktionen av skiftnyckel.) :oops:
Bilagor
IMG_5362.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-08-15/06:59

Ett verktyg som borde finnas i var mans/kvinnas garage torde vara en "slangmejsel".
Dessa finnes i olika storlekar, men 7mm äro vanligast, men ibland förekommer även 8mm's fattning.

Perfekt för dom som fortfarande använder sig utav slangklämmor.
(själv har jag gått över till en egenhändigt tillverkad "Clamptool" och tillverkar egna klämmor av rostfri tråd).
Bilagor
IMG_5363.JPG
IMG_5364.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-08-15/07:07

Nu till en relativt ny variant av korta U-ringnycklar med spärr som jag har haft ett par års tid.
Finns av olika fabrikat, men jag har köpt samtliga storlekar som Biltema erbjuder i sitt sortiment, tror det är från 8mm upp till 14mm's fattning.
Dom har 10 års garanti på dessa nycklar och är av ypperligt fin kvalité, (trots inköpsställe) ;)

(Då jag arbetade en kort tid som mekaniker i en liten verkstad så fanns bara "proffsverktyg" att tillgå initialt, men dom gamla rävarna som arbetade där hade även köpt in Biltema's verktyg (dom med 10 års garanti) och dessa användes flitigt i yrkesverksamheten med mycket gott betyg.)

Kan varmt rekommenderas när det är lite trångt att komma åt i små skrymslen ;)

Jämför med en traditionell standardlång modell av Gedore's motsvarighet med 11mm's fattning överst på bilden.
Bilagor
IMG_5365.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-08-15/07:11

En annan bra sak i garaget äro en liten MAGNET som sitter på en teleskopisk utdragbart handtag.
Perfekt när man tappar ner en skruv eller mutter någonstans i motorn eller dess omgivning.

Tro mig, om man som jag är lite fumlig och tappar ner saker, så är dessa lätt att komma åt igen medelst denna lilla käcka pryl ;)
Bilagor
IMG_5366.JPG
IMG_5367.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-08-15/07:14

En annan egentillverkad liten käck sak är en liten MAGNET som fästes i ändan av en pianotråd.

Tag en bit tråd och gör en ögla längst ut, fäst magneten till den och använd en bit krympslang för att "nypa åt" runt magneten.
Håller enormt bra och är smidig att komma åt när man vill lirka upp någon borttappad mutter på svåråtkomliga ställen.
Bilagor
IMG_5368.JPG
IMG_5369.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-08-15/07:18

När vi ändå är inne på temat "plocka upp saker som ramlat ner", så får jag även tipsa om en liten dragkrok som är guld värd då man behöver dra i små saker, kanske en fjäder eller något dylikt.

Själv tog jag en rostfri tråd, gjorde en liten krok genom att böja den med en plattång, fäste ett gammalt handtag i andra ändan.
(Har för mig det var ett huvöppningshandtag till någon gammal bil).

Man får bra tag och kraft i denna lilla krok !
Bilagor
IMG_5370.JPG
IMG_5371.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-08-15/07:54

Kanske lite Off-topic när det gäller verktyg, men jag har under alla år använt mig av sedvanliga skyddsglasögon av olika kvalité och tillverkare, allt från billigaste modeller till dom dyrare varianterna.
Dock har jag allt som oftast lyckats (?) med konststycket att få in grader och annat skräp i ögonen.
Flertalet gånger har jag varit till läkaren som har fått "skrapa" bort stålgrader och slipskräp som fastnat i ögats hornhinna trots användning av skyddsglasögon.

Oftast tror jag att det stänker upp skräp mellan kinden och själva skyddsglasögonen, då dom inte täcker detta området så väl.

Tog ett beslut igår och införskaffade mig ett SKYDDSVISIR som täcker HELA ansiktet, skall bli intressant att testa detta nu och om det blir en förbättring gällande skit i ögonen. ;)
Bilagor
3d2d3887-7d6c-4bda-ae7c-d7e6b770c8ac.jpg
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav Kovlingen » 2021-08-15/08:29

Skulle det inte funka attans bra med en heltäckande integralhjälm :? .
Då blir det väl bra skydd för både ögon och mot slipgnistor i skägget :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav F800åkare » 2021-08-15/10:45

När jag borrar eller svarvar kör jag med enbart glasögon, vinkelslip/kap så är det glasögonen på för sprängskyddet och visir för sprutet, har även jag sen länge noterat att enbart vanliga skyddsglasögon ej är bra vid körning med den maskinen. Men så är ju rekommendationen att bruka sådana här på vårt jobb när vinkelslipen kommer fram. Få använder dom dock, de kör de vanliga slimfit, om något skydd alls.... :roll:
https://www.jula.se/catalog/klader-och- ... on-009658/

Personligen gillar jag kombon glasögon + visir bättre, ger skydd för hela ansiktet mot brännande stänk och inte lika varmt.

Glasögonen vi har på jobbet är fina att bära då vi har krav på att alltid ha glasögon i produktionshallen.
https://www.proffsmagasinet.se/skydd/og ... on-kl15904

Men jag gillar inte deras skyddsförmåga då täckningen över och under ögonen är lite för öppen, fördelen är att de ej immar igen.

Denna modell + visir kör jag hemmavid. Älskar dessa glasögon efter att ha sett glasen stå pall för en hagelsmäll på 5m avstånd.

https://www.conrad.se/p/uvex-i-vo-91602 ... 2&vat=true
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav F800åkare » 2021-09-27/19:54

Har fyllt upp hyllorna i garaget lite mer. Inköpsställe är för det mesta Lidl, svårslagna priser, kvaliten är bra och man får 3 års pengarna åter garanti.

Köpt en del xteam 20v prylar.

Multimaskin, tigersåg, skruvdragare/borrmaskin, slipmaskin samt såg.
En lövblås.
En liten handdammsugare.
En slagskruvdragare.
Vinkelslip.
Grensåg, sån där som man förlänger upp till 4m.
Plåtnibbler. Denna drivs av 240v.
Mutterdragare. (väldigt stark maskin!)

Alla maskiner går på 20v och nyttjar samma batteri, finns 2Ah eller 4 Ah, jag har 2st 2Ah till handdammsugaren, sen 4st 4Ah till övriga maskiner. Bra priser, 349kr för ett 4Ah. Extra laddare 199kr.

Sen har netonnet fått sälja en kap/gersåg, Bosch Gcm 8 sjl, samt en Bosch Gst 90e sticksåg. Bygger altan samt byter väggpanel, när det är klart får jag bygga ut garaget. :lol:
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-10-02/16:06

Kul att även du har hittat deras fina sortiment F800åkare :)

Jag inhandlade häromdagen i samma butikskedja dessa sprayburkar med Bromsrengörning, perfekt produkt till ett synnerligen lågt pris, till och med jämfört om jag köpte i bulkförpackning 5L på det blå varuhuset.
Kan tipsa om detta denna veckan då dom har en drive.
Bilagor
IMG_5759.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-11-29/13:24

Kan rekommendera denna IR-termometer, eller kanske någon snarlik variant.
Just denna typ av termometer är riktigt praktisk då man vill avläsa temperaturen på ett föremål på lite distans.
Har använt denna många gånger under det senaste året, utmärkt för att kontrollera och jämföra avgastemperaturen mellan cylindrarna (mäter på avgassamlaren), cylindrarna eller liknande saker.

Temperaturområde -50c - +500c.

https://www.biltema.se/verktyg/matverkt ... 2000044496

/BmwMats
Bilagor
IMG_5923.JPG
IMG_5924.JPG
IMG_5925.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-11-29/13:34

... eller varför inte sockerkakan i ugnen, så den håller rätt temperatur och kan avnjutas i garaget med en kopp kaffe tillsammans med några andra BMW-vänner... :lol:
Bilagor
IMG_3069.JPG
IMG_3072.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav Kovlingen » 2021-11-29/15:25

BMW = Bagarstugan Mycket Werktyg :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-11-29/16:01

Kovlingen skrev:BMW = Bagarstugan Mycket Werktyg :?


:lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav mumkas » 2021-11-29/17:43

En ugn är perfekt för att baka en kaka av aluminium också! Den här ugnen är dock inte placerad i garaget utan i köket och godkänt av frun :D
Baka en kaka.JPG
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-11-29/17:49

mumkas skrev:En ugn är perfekt för att baka en kaka av aluminium också! Den här ugnen är dock inte placerad i garaget utan i köket och godkänt av frun :D


HUR bar du dig åt för att få detta godkänt av hustrun ??? :lol: :lol: :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav Kovlingen » 2021-11-29/18:57

Hemligheter :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav mumkas » 2021-11-30/19:03

BmwMats skrev:
mumkas skrev:En ugn är perfekt för att baka en kaka av aluminium också! Den här ugnen är dock inte placerad i garaget utan i köket och godkänt av frun :D


HUR bar du dig åt för att få detta godkänt av hustrun ??? :lol: :lol: :lol:


Ja, den som visste det :D Även om hon helst syr och virkar hade hon silvertejp och 5-56 i städskåpet när vi träffades och tycker det är viktiga husgeråd att ha hemma. Jag har t.o.m. portat en cylinder till en tvåtaktare med en Dremel på köksbänken :D men nu när sonen flyttat ut har vi gjort om hans rum till hobbyrum. Där vi kan sy och meka som vi vill. Så ett garage finnes inte här tyvärr, men väl en förstående fru <3
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav kirre777 » 2021-11-30/19:26

Jag har några slitna kryssmejslar som jag köpt på bauhaus/hornbach/classe. De har blivit slitna i den delen som ligger an skruven. Verkar vara lite klent material. Finns det bättre mejslar?
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-11-30/19:55

mumkas skrev: Även om hon helst syr och virkar hade hon silvertejp och 5-56 i städskåpet när vi träffades och tycker det är viktiga husgeråd att ha hemma. Jag har t.o.m. portat en cylinder till en tvåtaktare med en Dremel på köksbänken :D men nu när sonen flyttat ut har vi gjort om hans rum till hobbyrum. Där vi kan sy och meka som vi vill. Så ett garage finnes inte här tyvärr, men väl en förstående fru <3


En förstående hustru är det absolut viktigaste i livet ! :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-11-30/20:04

kirre777 skrev:Jag har några slitna kryssmejslar som jag köpt på bauhaus/hornbach/classe. De har blivit slitna i den delen som ligger an skruven. Verkar vara lite klent material. Finns det bättre mejslar?


Jag har för några år sedan köpt nya mejslar från det blå varuhuset (Biltema).
Min trovärdighet för dessa mejslar var kanske inte den högsta, men jag har använt dessa mycket frekvent och ännu är spetsarna i närmast oskadat skick. Se bilder nedan som jag tog för att visa slitaget.

Jag är alltså MYCKET nöjd med kvalitéten på dessa mejslar i denna serien, men kan absolut inte svara för andra varianter som dom också saluför. Finns det en symbol med 10 ÅRS GARANTI på verktyget, köp det.
Du lär INTE ångra dig, då dessa håller förvånansvärt bra kvalitét med tanke på priset.
Då jag under två års tid arbetade som mekaniker i en bilverkstad, där verktygen användes mycket frekvent så höll dessa verktyg med denna symbol riktigt bra. Vi hade naturligtvis även mycket dyra verktyg, såsom BAHCO, Gedore, SnapOn m.fl.
För vanligt garageskruvande och frekvent användande, så duger Biltema's mer än väl i många många år.

Enligt det blå varuhusets hemsida så verkar vissa av mejslarna ha utgått ur sortimentet, så var snabb om du skall finna dessa.

https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000031370

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_5929.JPG
IMG_5930.JPG
IMG_5931.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-11-30/20:21

Måste bara göra ett tillägg till ovan...

Jag håller dock BAHCO och GEDORE till dom handverktyg som jag har störst förtroende till, därefter KAMASA samt i vissa fall även TengTools.
Finns det så köper jag dom svenska Bahcomejslarna samt tyska Gedore.

Ofta kan man finna (som jag har haft tur med) att hitta begagnade svensktillverkade Bahco på loppisar eller privatpersoners garageloppisar.
Nya i affären kostar dock mer än en ny skjorta... :lol:

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav Olof Eriksson » 2021-12-01/07:25

Kompleterar Mats lista med märket Wiha. Köpte dessa då jag jobbade som kylteknik 1995. Samtliga används även idag som första val i garaget.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav BmwMats » 2021-12-01/09:03

Olof Eriksson skrev:Kompleterar Mats lista med märket Wiha. Köpte dessa då jag jobbade som kylteknik 1995. Samtliga används även idag som första val i garaget.


Har själv inte testat dessa verktyg av det fabrikatet, men känner till att dom tillhör det absoluta toppskicket också.
Har aldrig sett detta fabrikatet i någon affär jag har besökt tyvärr...

Går nog inte att få tag på i Sverige verkar det som. :cry:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-12-01/15:35

Vad man behöver är ganska hårt kopplat till vad man skall skruva på. Med min R1100S-99 behövdes t.ex. inte mycket torx-nycklar men för att skruva med en S1000R är en uppsättning torx-nycklar en nödvändighet.

Sen det viktigaste om man avser skruva med bromsar och hjul:
Momentnycklar.
Om man har så det täcker 10Nm till 150Nm klarar man det mesta. Skall man skruva t.ex. hjul på en släpvagn kan det krävas mer.

Det finns dom som säger sig ha "inbyggd" momentnyckel i handen. En sån person släpper jag inte i närheten av mina bromsar eller hjulupphängningar.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav fredde 7 » 2021-12-01/17:56

Fredric Fredricson skrev:Vad man behöver är ganska hårt kopplat till vad man skall skruva på. Med min R1100S-99 behövdes t.ex. inte mycket torx-nycklar men för att skruva med en S1000R är en uppsättning torx-nycklar en nödvändighet.

Sen det viktigaste om man avser skruva med bromsar och hjul:
Momentnycklar.
Om man har så det täcker 10Nm till 150Nm klarar man det mesta. Skall man skruva t.ex. hjul på en släpvagn kan det krävas mer.

Det finns dom som säger sig ha "inbyggd" momentnyckel i handen. En sån person släpper jag inte i närheten av mina bromsar eller hjulupphängningar.


Momentnycklar i all ära, men även dessa kräver förstånd.
En momentnyckel kräver kalibrering, hur många gör detta?
I slutändan kanske momentnyckeln i handleden inte är så dum ändå?
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav Roger Gross » 2021-12-01/18:46

Betr åtdragningsmoment:
Under några år var jag ansvarig för produktionen av numeriskt styrda svarvar av välkänt fabrikat. I produktionen fanns några montörer med många år i yrket. De gubbarna ansåg att de har momentet i händerna. Eftersom denna inställning dels är ett klart osäkerhetsmoment i ett kvalitetsperspektiv dels är lätt att kolla så fick dessa mångårigt erfarna montörer använda sin "inbyggda" momentnyckel på ett antal skruvförband. Därefter kollades åtdragningen med momentnyckel. Resultatet blev att ingen hade dragit med korrekt moment! Det behövdes därefter ingen ytterligare argumentation för att få gubbarna använda momentnycklar...
Vad gäller kalibrering av momentnycklar ska det göras för att innehålla viss kvalitetsstandard. Min erfarenhet är att momentnycklar håller sin inställning bra. Viktigt att verktygen används rätt - t ex att mekaniska momentnycklar avlastas när de inte används.
Visst finns skruvförband där ett avvikande åtdragningsmoment kan accepteras - men att använda en momentnyckel är alltid bättre...
Enligt mina erfarenheter,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Bra Verktyg i Garaget

Inläggav Olof Eriksson » 2021-12-01/19:21

Amen ;)

Helt enig med dig Roger.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Nästa

Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst