Hotell Pracátinat, inte långt från Sestriere

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Hotell Pracátinat, inte långt från Sestriere

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-09-18/20:36

Idag kom jag hem från en mycket fin tvåveckorsresa, varav en dryg vecka i Alperna. Tack, Roger Gross, för ett mycket fint arrangemang.

Vi bodde på flera fina hotell, men det rubricerade är mycket speciellt. Hotell Pracátinat firar 100-årsjubileum i år - och byggdes av Fiat-familjen Agnelli som sanatorium ovanför orten Fenestrelle, ett par mil från Sestriere. (Läkemedel mot tuberkulos fanns inte förrän bortåt två decennier senare.) Två stora byggnader - en för kvinnor och en för män - i ren, klar luft, 1 700 m ö h. Vacker arkitektur och påkostade material. Mycket marmor i trappor och golv. Och naturligtvis vidunderlig utsikt.
Byggnaden för manliga patienter har förfallit, men den för kvinnor är totalrenoverad och ett mycket fint hotell. (Det sades oss, att även "manbyggnaden" skall renoveras.) Utmärkt mat och service. Grusåkarna kan dessutom glädja sig åt en vidunderlig väg norrut över krönet, så småningom ner i dalen till Susa. Men det är för min del hörsägen, för där körde jag inte.

Uppfarten är brant och smal - men asfalterad. Hårnålarna är utbyggda för att klara moderna turistbussar, så det är inga problem att köra dit. Men att bygga detta för ett drygt sekel sedan! Imponerande är bara förordet!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst