TV-tips: Tati-dokumentär, SVT Play

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

TV-tips: Tati-dokumentär, SVT Play

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-19/18:58

Gissningsvis finns fler forumister än Tomas Markebo och jag, som gillar Jacques Tati.
Rubricerade dokumentär hittade jag av en slump i eftermiddags.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: TV-tips: Tati-dokumentär, SVT Play

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-22/09:17

Nu finns även Semestersabotören, Min Onkel och Trafic på SVT Play - fram till mitten av april.
Det kommer att bli kära återseenden.
Tyvärr finns inte Playtime - vars inspelning sprängde alla tänkbara kostnadsramar och knäckte Tati ekonomiskt. (Mer om den i rubricerade dokumentär.) Den har jag inte sett. Bara att hoppas på framtiden.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: TV-tips: Tati-dokumentär, SVT Play

Inläggav BmwMats » 2023-03-22/14:37

Tack Bror !!!

Har länge försökt hitta denna filmen (Trafic), och nu äntligen när du tipsade om den så skall jag ägna en stund ikväll för att se den.

Blev så glad att du nämnde och tipsade om detta. Underbart - Tack ! :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: TV-tips: Tati-dokumentär, SVT Play

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-22/16:49

Ett rent nöje. Själv har jag just avnjutit Semestersabotören - och grunnar på, om M. Hulots milt uttryckt skraltiga bil funnits i fler exemplar än det på vita duken. (Den ser snarast ut som en aningen förvuxen, motoriserad version av Cykelbilen Fantom, som man kunde beställa från Hobbex (eller varifrån det nu var) i min barndom.)
Någon som vet?

I Semestersabotörens förtext står, att Tati reviderade filmen flera gånger, senast 1978 - alltså 25 år efter dess premiär. Då klippte han in scenen med den ihopfällda kajaken - som en hälsning till Steven Spielbergs Hajen!

Ursprungsmaterialet blev med tiden tämligen medfaret, men digital bildbearbetning har rått bot på detta.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2023-03-22/16:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: TV-tips: Tati-dokumentär, SVT Play

Inläggav BmwMats » 2023-03-22/16:50

Gällande cykelbilen Fantom, så var det mycket riktigt från Hobbex man kunde beställa dessa ritningar ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: TV-tips: Tati-dokumentär, SVT Play

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-22/22:06

Man hittar det mesta på nätet, bara man söker. M. Hulots bil är en Salmson AL-3, 1924, "heavily modified for this film".

Det franska företaget Salmson började med att tillverka pumpar och därefter bland annat flygplan och bilar. Deras första bilmotor var en radfyra med ovanlig ventilmekanism: En enda stötstång påverkade både insugs- och avgasventilen. Den tryckte för att öppna avgasventilen - och drog för att öppna insugsditon.

Skall man göra detta ännu mer komplicerat, finns även uppgifter på nätet, att M. Hulot bil är en Amilcar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: TV-tips: Tati-dokumentär, SVT Play

Inläggav Hova » 2023-03-23/14:59

Till Bror och alla andra somgillar Tati kan jag tipsa om att på Cineasterna finns Playtime att se (och mycket annat trevligt). Gratis med inloggningsuppgifter från ditt bibliotek.
Sven Nylin
F650 -99
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Hova
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2013-01-29/07:56

Re: TV-tips: Tati-dokumentär, SVT Play

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-23/15:38

Heder och tack!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: TV-tips: Tati-dokumentär, SVT Play

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-26/15:51

Vädret inbjuder inte till utomhusaktivitet. Alltså har jag avnjutit Trafic. Det kan vara ett halvsekel sedan förra gången. Den känns bitvis seg, men avsnittet, där campingbilens alla finesser visas, håller fortfarande mer än väl. En rimlig gissning är, att Tati sett Musse Piggs husvagn.

Senare i filmen arrangerar några ungdomar en afghanpäls, så att det ser ut, som att PR-kvinnans hund hamnat under bakhjulet på hennes cabriolet. Den scenen hade jag glömt - men det slog mig omedelbart, att Gösta Ekman använde samma idé till hundrastningsscenen i Morrhår och ärtor. Rimligen en hyllning till Tati.

Nämnda cabriolet, en Siata Spring, är osannolikt ful - som om Morgans designer fått hjärnblödning! Måhända valde Tati den av just det skälet?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst