Nya R1200GS/A LC

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Nya R1200GS/A LC

Inläggav Magnus Brobeck » 2014-03-30/22:34

Jag fick min nya R1200 GS Adventure LC för en liten tid sedan och har nu hunnit med så många mil att jag vågar mig på en liten recension av maskinen.

I första hand är mitt jämförelseobjekt en GSA -2011.

För det första så har maskinen på “något magiskt sätt” blivit lägre trots att det är samma höjd i mm som den har i mankhöjd som tidigare. Från att som 1,83 lång haft lite tåspetsvals om jag inte kom på helt slät mark så känns det som att den nu är lättare att få i hela fotbladet på båda sidor vid stopp.

Det andra som slår en är att man sitter mer i maskinen än jämfört med den gamla maskinen där man sitter bildligt uppe på den. Det kan säkert finnas många åsikter om detta men för mig som inte kör stående hela tiden så är det enbart positivt. Vid rask asfaltsfärd så är det givetvis en fördel att bli mer ett med maskinen och den förra modellens bynglighet/svajighet på kurviga partier är helt borta. Inte för att det var något stort problem men när man nu kan jämföra så har utvecklingen gått framåt.

Motorn, som är den nya med större svänghjul, har en mycket trevlig gång. Boxerkaraktär med fyrans mjukhet långt ner i registret, kan man sammanfatta det hela med. Ett klart steg framåt. Att det sedan är bättre med tryck i motorn gör inte det hela sämre även om det inte saknades kraft i den gamle.

På det stora hela har hela maskinen fått ett lyft, det skall inte beskrivas som en revolution men väl ett evolutionärt steg. Det allra mesta har blivit några snäpp bättre.

Ute på vägen är det en riktigt rolig maskin som inte skäms för sig när det börjar gå undan på krokvägen. Det nya dynamiska ESA systemet gör sitt jobb enastående bra och med en knapptryckning så justerar man dämpningen under färd. Grusväg har jag bara kört några mil ännu men för mina amatöradventurewannabebehov är den återigen ett par hack bättre. Givetvis hjälper elektroniken till, jag inbillar mig inget annat, men att trycka på lite försiktigt i en kurva så att den styr med gasen är inget svårt.

Jag har hitintills inte (in)sett den fulla nyttan med de olika körprogrammen, för min del räcker RAIN och ROAD långt. De övriga har givetvis knappats in men som sagt till liten glädje för mig och min körstil, ENDURO läget testades på några av grusmilen men sanningen är att jag nog är för feg för att nyttja det helt och fullt.

Det mesta i knappologin på styret har blivit bättre men jag tycker fortfarande att alla dessa ”mode”knappar där man knappar sig runt mellan valen i sekvens är en pina. Att höja handtagsvärmen innebär att man först stänger av den och först på nästa tryck så går den på max. Samma logik gäller för ett par andra knappar också och även om jag inser det omöjliga i att ha allt ”på det gamla sättet” så har jag inte blivit helt vän med det än. Oavsett vilket så är det bättre så här än att ha det gömt i menyer som skall knappas igenom med undermåliga UI.

Till sist – nu när jag har möjligheten att jämföra direkt mellan treknapps- och japanblinkers (R1200GSA LC vs R1200R) som BMW har ändrat till så är min dom entydig. Treknapps är bättre, kanske en lite högre tröskel att lära sig men sedan så är det suveränt. Jag kanske vänjer mig vid japanknappen en dag men fram till dess kommer jag att tycka det är märkligt att man skall behöva fladdra runt med vänstra handen över halva styret för att blinka. Skall man dessutom frikoppla samtidigt så är handkrampen ett faktum.

På det stora hela så är jag mer än nöjd, jag skulle inte vilja backa tillbaka för det mesta har verkligen blivit mycket bättre.

Jag fyller på i tråden allt eftersom det finns mer att säga i saken.

Med vänlig hälsning Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Nya R1200GS/A LC

Inläggav Szinbad » 2014-05-01/22:45

Jag håller 100% med Magnus eminenta recension.
Allt blev fiffigare, roligare, bättre.
Jag upplever nya hojen mycket mer enklare att köra, speciellt på kurviga vägar, och tvär vändningar.
Bromsarna: huh, säger jag.

Få saker, efter vår första 600 km.
Vi åker två för det mesta.
Den här BMW GS A WC är en helt sanslöst machineri.
Jag har avvecklat 2 st Adventures, på sista 6 åren, sist 2010 med Öhlinare.

Den här nya är en class för sig, sällan upplevt körglädje.
Hustrun uppskattade mycket passagerare stolarna, jag är otrolig imponerade för sadelkonstruktionen, mina "muskulösa" ben äntligen når ner på marken. (181 cm)
Vi har kompletterat klenoden med BMW's nya fotpinnar med fjädrande insert, mycket mycket bra.

Fjädringsomställaren hysterisk roligt, vi åkte ca 200 km på rejäla rullgrus, blöt skogsväg. Jag testade enduro läget, 2 pax plus bagage, BMW-n nästan jäspar. Well done!!(och jag är en 100% glad amatör, med Svedea försäkring, och vi välte inte)
Vi fick Michelin Anakee nya däcken. Framhjulet alstrade en obehaglig ljud, speciellt runt 80(90 områdena.
Det verkar så, att däcken blir tystare efter ett tag, kanske "brake in" period. (Likadan fenomen upplevde vi på vår Heidenau Combon, som vi var mycket nöjda med. Nya Michelin verkar ha fin bett på asfalt, och det var ok på skogsväg. (Men långt ifrån jämförbart med Heidenau, faktiskt. Heidenau combon var otrolig stabil på alla underlag.)

Ljuset: en klass för sig. Uppskattar enormt den fiffiga ljusautomatiken, som tänder automatiskt när tex man kör in i en tunnel, eller mörkret faller ner.
Jag har svårt att nå helljuset - kanske inlärning.
dimljuset: Jag hittar bara inte rätta inställningen, dimljuset är inte mycket att hurra för, faktiskt.

Motorn Magnus beskrev, jag håller med, en perfectly fine-tuned harmony.

Negativ: jag blir inte riktig vän med växellådan. Hojen hoppar som en gasell vid 1:an, svårt att peta in i Neutral läge. Christoffer lade sina magiska fingrar på det hos Probike, jag hann inte köra mycket efter finjusteringen. Återkommer med åkrapport.

Jag gillar inte den nye analoga hastighetsmätaren, jag ser knappt siffrorna, och hellre använder den digitala cockpiten.
Digitala cockpiten bjuder på alla tänkbara finesser, feedback, men syns KNAPPT i dagsljus.Not good.
Plus, skall vi inte koncentrera oss på körningen??? För mycket distraction enligt min mening, trafik fara .

Jag älskar den nya BMW Navigator V, med hojens rullhjul det är en intelligent färdkompanion. Navigatorn är supersnabb jämfört med BMW IV-an. Kulgrej, att man kan se ALLT hur motorn mår, hur många växlingar man gör!
Jag upplever så att den högra alulåda är mindre jämfört med den gamla.

Och sist min STOR SLÄGGA:
Japanska blinkers reglagen är en komplett bullshit, jämfört med BMW's gamla.
Fy på Dig BMW, jag vill ha tillbaka den mest genialiska uppfinningen, som Ni har tutat, propagerat om under alla år. Och det var KLOCKRENT.
Samma sak gäller för den korkade placerade tutan.
Att konstruktionsteamet faller på trycket från marketing/säljfolk, är otrolig tråkig. Fegisar, Ni var nästan i hamn.
Körglädje på GSA WC/LC (om vi har Bumsen, vi kan ha WC) är 100%.
Vi har avvecklat många tusen km på vår älskade gamla gula Adventure med Öhlinare.
Kanske man vågar planera en "Coast to Coast USA Adventure trip med den här. :shock: :ugeek:
UPDATE:
Jag håller med flesta ovan, men efter 3.900 km växellådan är inte bra. Svårt att växla, i ettan hoppar, är hojen kallt, då hoppar en halv meter i ettan. Trist.

Vi har avvecklat 11.000 km i USA.
En mästervärk från BMW. UTOM den förbaskade blinkersreglagen, som är enligt min mening livsfarligt pga manöver ringen, som står i vägen vid snabb ingrepp.
Nu är vi vänner, UTOM växellådan, som hoppar - klonkar i ettan...
Facebook Zsolt Somogyi
1200 GS Adventure LC´17 TrippleBlack
Användarvisningsbild
Szinbad
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2000-06-05/01:00


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst