Recension BMW K1200S 2005

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Recension BMW K1200S 2005

Inläggav kali68 » 2014-09-23/14:03

Ska försöka ge mig på en kortfattad recension av mitt år med K1200S.
Modell: BMW K1200S
Årtal: 2005
Färg: Kod 969, Sun Yellow / White Aluminium / Dark Graphite
Bild
Recension efter antal körda mil: drygt 400
Motorcykeln har precis passerat 2000 mil och fått sin 2000-mila service utförd.

Om mig
Ålder: 45
Längd: 193 cm
Vikt: 93 kg

Utrustning från fabrik
-ESA (Elektroniskt justerbar fjädring)
-ABS
-Uppvärmda handtag
-Expanderbara sidoväskor
-GPS (Garmin) och tillhörande hållare
-Larm

Utrustning, eftermonterad
-Remus slipon
-SW-Motech alu rack (pakethållare)
-GIVI V46 Toppbox
-Original tankväska BMW K1200S
-Zero Gravity wind shield
-Schwabenmax 37 mm raisers (höjer bakänden 37 mm)

Motor och drivlina

Med slipon skall motorn ge ungefär 170 hästkrafter och känslan är att alla dessa hästar fortfarande är ystra och glada. Motorn har ett underbart vrid, och kan köras på hög växel utan några problem, men karaktären där det kommer en effektpuckel efter ca 8000 varv/minut gör det även roligt att varva motorn mot rödmarkeringen.
Sången ur sliponet växlar från ett dovt muller till ett vasst, rappt ljud på varv och det bidrar definitivt till trivseln, även om det på långresa känns bra att använda hörselproppar.
Växellådan är distinkt, rentav klonkig, speciellt vid växling från neutral till ettan eller från nedväxling från tvåan till ettan. Emellanåt kan det rentav klappra om man växlar ner från tvåan vid lite för högt varv. Går att undvika genom att gå ner på ettan lite senare, vid lägre varv.
I övrigt är växlarna lättfunna och jag har inte upplevt några bekymmer alls till vardags.

Fjädring och bromsar
Motorcykeln har BMWs ESA, elektroniskt inställbara fjädring, vilken styrs med en knapp på styret. De olika lägena ger helt olika uppträdanden på vägen, från comfort-lägets mjuka till sport-lägets betydligt fastare uppträdande. Dämpningen går att justera under färd och lägena kopplas snabbt om och man känner direkt att motorcykeln ändrar karaktär.
Med motorn igång och vid stillastående kan man även ställa om fjädringen till lägen för passagerare eller passagerare plus last.
På min motorcykel valde jag att montera nytt bakfjädringslänkage vilket höjer bakänden 37 mm. Det gör att den väldigt stabila motorcykeln även känns mer svängbar, och lätthanterad vid långsam körning, utan att jag kunnat se nackdelar på högfartsegenskaperna. Att tänka på vid denna förändring är att stödet bör förlängas med ca 30 mm för att få samma lutning vid parkering som innan länkages byttes ut.

Det finns ingen konventionell framgaffel på denna motorcykel utan en centralt monterad stötdämpare och fjäder.

Bild

Med denna konstruktion trycks ej framänden ihop under inbromsning, vilket kan kännas lätt ovant i början. Vissa förare har även klagat på att de med denna fjädringslösning inte riktigt får feedback från framänden, dock är detta en vanesak. Fördelen som jag upplever är att motorcykeln beter sig snällare i lägen då man tex tvingas bromsa under sväng, eller då man bromsar sent in i sväng.

Och då kommer vi in på bromsarna, vilka på denna modell är servoassisterade. Senare modeller har konventionella bromsar utan servoassistens. Denna servoassistens ger en lite mer avmätt, distanserad känsla i bromsarna, även om det inte går ut över effektiviteten. Denna motorcykel bromsar extremt bra, väl i klass med många sportmotorcyklar. Någon avmattning vid upprepade bromsningar, eller påverkan av passagerare och last, har inte kunnat märkas. Summeringen är att den bromsar bra och den känns trygg under bromsning.

Körställning

Eftersom jag är lång har jag fått köpa en motorcykel som fungerar för min längd. Provade andra på vägen till min K1200S, såsom t.ex Suzuki Bandit 1250, Suzuki Hayabusa, Kawasaki ZZR1400 m.fl, men BMW:n var den motorcykel där jag satt bäst. Zero Gravity-rutan ger en viss turbulens runt huvudet, så en blåsig dag kan man efter ett par timmar i sadeln uppleva lätt ”vobbel-skalle”, men normalt sett är detta inget jag upplever som jobbigt. Kryper jag ihop lite bakom rutan så blir det dragfritt, så valet är mitt.

Att skjutsa på denna är, enligt mina passagerare, inte riktigt lika bekvämt som en ren touring-maskin. 10 -12 mil, eller en till en och en halv timme, är lagom etapper mellan bensträckarna. Det finns sänkta fotpinnar att montera om man vill förbättra sittställningen för passageraren.

Sidoväskorna, tillsammans med toppbox och tankväska rymmer semesterpackning för två utan problem, förutsatt att man inte tar med hela bohaget. Vid en resa handlade vi presenter till värdparet och vid det tillfället var det väldigt bra att kunna expandera sidoväskorna och omfördela lasten.

Ekonomi

BMW:n upplevs hålla andrahandsvärdet på ett bra sätt. Välskötta exemplar med låga mil kostar fortfarande en hel del, men det är mycket kvalitet för pengarna.
Beroende på körstil så kan bränsleförbrukningen variera högst väsentligt, vid varsamt hanterande av gashandtaget kan man komma ner på en förbrukning kring 0,55 l/mil. Vid lite mer inspirerad körning så ökar det givetvis, men för min del har det då handlat om en stegring till ca 0,75 l/mil.

Som medlem i BMWs MC-klubb så får man en mycket förmånlig försäkringskostnad, i mitt fall ca 8500 kr hel/hel, fast jag bor i storstad.

Övrigt

-Uppvärmda handtag är guld värt när temperaturen börjar dala på hösten.
-Färgkombinationen jag valde är inget för de blyga, den syns. Tillsammans med avgasljudet får det människor att vrida på huvudet och titta.
-Jag kan inte räkna hur många gånger jag fått frågan ”Är den ny, den här?”, och det måste innebära att BMW gjorde något rätt när de byggde denna för snart 10 år sedan.
-Sen jag köpte motorcykeln har vägen till gymet plötsligt blivit längre, kan inte förstå hur det plötsligt kan ta 45 minuter att köra vägen som jag tidigare cyklade på under 15 minuter...
Bor: Stockholm (D7)
MC: BMW K1200S 2005
Användarvisningsbild
kali68
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 2013-09-04/09:56

Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst