Ifall man vill njuta en natt eller flera

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Ifall man vill njuta en natt eller flera

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-03-19/19:08

I en annan tråd berättas om 750:- för bad i Turkiet, vilket fick mig att associera till, vad man kan avnjuta närmare än så.
Yasuragi Hasseludden är ett japanskt spa vid den inre delen av Stockholms skärgård, inte så långt från Orminge. Anläggningen lär från början ha byggts för LO eller Byggnads (eller något ditåt) och ser inte mycket ut för världen, när man kommer dit; Någon sorts bunkerliknande anläggning, som verkar till hälften insprängd i berget.
Men skenet bedrar. Även om korridorerna är något av en orgie i betong, kontrasterar rummen genom att vara mycket smakfulla - och utsikten över skärgården är underbar.

Vid incheckningen får man en yukata (som ingår i priset) - en japansk morgonrock i bomull - och ett par enkla spatofflor. Därefter förväntas man vara klädd på detta vis under vistelsen där. Hojåkare, som inte planerar att bo någon annan stans, behöver alltså i princip bara ta med en necessär, en t-shirt och ett par kalsingar (eller motsvarande plagg för damerna). Behovet av dyra kläder är noll.
(Yukatan blev omgående ett favoritplagg, som jag fortfarande gärna använder hemmavid - och en egenartad skillnad mellan en vanlig morgonrock och en yukata är, att man faktiskt ser välklädd ut i yukata!)

Det japanska badet är speciellt - med olika sorters bastu och konventionell simbassäng. Höjdaren är emellertid den varma utomhusbassängen. Att ligga nedsänkt i sådär 40-gradigt vatten och titta upp mot en stjärnklar himmel en sen höstkväll är en mycket angenäm upplevelse - som naturligtvis blir än mer särpräglad, ifall man är lite frusen efter en rejäl vända på hojen.

Den, som vill, kan boka in massage, tai chi eller en hel del annat - men BMW-åkare tänker måhända som i reklamannonsen för R 1200 R härom året: "I tried yoga, but I had no stress to lose"?

Naturligtvis är maten japanskinspirerad - och lika självklart mycket god. Kort sagt är en natt eller två på detta ställe en lisa för själen - i synnerhet om man kommer dit i början eller slutet på hojsäsongen.

En reservation, dock: Jag har varit där två gånger och njutit storartat, men det är några år sedan, så hugade resenärer kan göra klokt i att kolla upp, om stället håller samma klass nu som då. Det bör väl gå att ta reda på via recensioner på nätet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ifall man vill njuta en natt eller flera

Inläggav BrooklynS » 2015-03-19/19:11

Vi var där i höstas och min uppfattning ligger nära din. Dock var maten lite väl "turist-japansk" och föll inte alla i smaken. Vi bodde där med jobbet i fyra dagar och min favorit var att tidig morgon gå upp, simma ett antal längder och sedan gå ut och lägga mig i utomhusbassängen och lyssna på fåglarna eller bara tystnaden i ett stilla morgonregn.

Jag tror dock att det är rätt dyrt.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Ifall man vill njuta en natt eller flera

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-03-19/20:07

Första gången jag var där, var det på min specialitetsförenings bekostnad, men andra gången betalade hustrun och jag själva. Minnet - som är bedrägligt - säger, att det inte var billigt - men inte heller uppseendeväckande dyrt. (I så fall skulle hustrun och jag nog ha avstått.)

I förra inlägget glömde jag en självklarhet: Jodå, bar finns - för den som vill ha en ankomstöl etc.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ifall man vill njuta en natt eller flera

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-07-17/16:20

Ett annat ställe, som är mer än väl värt ett besök, är Villa Sjötorp på Lyckorna, strax söder om Ljungskile i Bohuslän.

Villan uppfördes för drygt ett sekel sedan som sommarbostad åt dåvarande ägaren av pappersbruket i Lilla Edet. Bruket gick bra med produktion av bruna papperspåsar, men så hade han varit i USA och sett kräppat toalettpapper - och Edet Kräpp blev ett begrepp i Sverige. Därmed gick bruket än bättre.

Bruket hade eget snickeri, så villan tillkom på ett något udda sätt. Den byggdes i sektioner i Lilla Edet. Dessa fraktades sedan på pråm nerför Göta Älv och upp längs Bohuskusten, varpå huset monterades på plats - naturligtvis med fin utsikt över fjorden.
Den tidens bättre hushåll innebar förstås en del tjänstefolk. När det blev andra tider - nästa generation osv - blev villan ett tag semesteranläggning för anställda på pappersbruket, men med tiden användes den inte alls och förföll inte så lite.

Nu har den ursprunglige byggherrens barnbarn (eller om det är ytterligare en generation) Ellika Mogenfeldt köpt och totalrenoverat, så att den i mån av möjlighet skall se ut som förr - plus förstås moderna hygienfaciliteter etc i hotellrummen, som alla är olika. Dessutom har hon satsat på högklassigt kök, och Villa Sjötorp har idag ett mycket gott rykte. En trivsam kuriositet är, att man då och då får gäster, som varit där som barn - när huset var semesteranläggning för bruket.

Vi var där under sistlidna Kristi himmelsfärdshelgen. Dessa resor har sikte på bra boende och ännu bättre mat. Villa Sjötorp var bland det bättre vi upplevt i den vägen - vilket inte vill säga lite. Vädret var fint. Att direkt efter ankomsten slå sig ner i trädgården under de två gigantiska blodbokarna - med utsikt över vattnet och fyllda ölglas - var en finfin början på det, som sedan blev en kväll att minnas.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ifall man vill njuta en natt eller flera

Inläggav Lindeberg » 2015-07-17/20:35

Mycket trevlig tråd.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Ifall man vill njuta en natt eller flera

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-07-17/21:04

Tack! :)

Då kan jag ju passa på att leverera två andra tips:

Hotell Maritim i Simrishamn ligger - som namnet anger - vid hamnen. Det verkar vara en ombyggd hyres- eller kontorsfastighet, som numera hyser en gourmetrestaurang och några hotellrum. Hustrun och jag bodde där en juninatt på väg till Bornholm. Högklassig mat och mycket fint rum. Bara fotot, där Lasse Holmqvist gästar och intervjuar Piraten i dennes trädgård i Kivik, gjorde rummet prisvärt!

Margretetorps Gästgifveri ligger i Hjärnarp, där Hallandsåsen planar ut mot Skåne - invid gamla E 6 - mycket vackert i bokskog och med lämningarna av en gammal vattenmölla nedanför. Det har anor tillbaka till medeltiden, men dagens anläggning är helt modern, byggd som några Skånelängor, så trots att där är gott om rum, ser det inte stort ut. Varje gång jag kommit in i receptionen/baren, har jag känt mig som hemma, och maten har aldrig någonsin gjort mig besviken - tvärt om. Senast bodde hustrun och jag där på väg hem från Bornholm - och det var minst lika bra, som det brukade vara.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2015-07-17/21:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ifall man vill njuta en natt eller flera

Inläggav Håkan » 2015-07-17/21:18

Jag läser också, med nöje. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ifall man vill njuta en natt eller flera

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-07-18/08:26

Då får Du - och andra - ytterligare ett tips, som dessutom ligger närmare Dina hemtrakter.

Kungskvarnen i Borgvik, någon mil från värmländska Grums, serverar också mycket god mat och har helt OK boende. Stället var i alla fall tidigare i drift säsongsvis, så det är en god idé att kontakta dem, innan man reser dit.

Här fanns tidigare en masugn, som lär ha varit i kontinuerlig drift från andra halvan av 1800-talet till en god bit in på 1900-talet.
Efterlämningarna efter masugnen - inklusive kraftverksdammen och vad till den hörer - samt hela det samhälle, som finns kring den, är pietetsfullt vårdade och väl värda en promenad efter maten. Några hus är byggda i slaggsten - ett material som i alla fall jag tycker är vackert. Idag är miljön att betrakta som ett friluftsmuseum, men det är mycket lätt föreställa sig, hur här sjöd av liv och rörelse i ett samhälle med många människor och utvecklade kringstrukturer, när masugnen var i drift.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ifall man vill njuta en natt eller flera

Inläggav Szinbad » 2015-10-21/20:58

Vi har haft häromdagen an "family getting together", var våra damer avnjöt en fin Hamam i Upplands Väsby.
Deras enhälliga recension var: mysig och trevlig ställe, det var värt för pengarna!
Facebook Zsolt Somogyi
1200 GS Adventure LC´17 TrippleBlack
Användarvisningsbild
Szinbad
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: Ifall man vill njuta en natt eller flera

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-02/17:05

Årets Kristi himmelsfärdsresa gick till Fryksås Hotell & Gestgifveri första natten och Scandic Väst i Gävle den andra - i det sistnämnda fallet på grund av närheten till Mackmyra whiskyby, där vi skulle guidas, provsmaka och äta.
De, som deltog i årsträffen på Orsa Grönklitt för några år sedan, vet, vilken strålande utsikt man har därifrån, och det gäller även Fryksås. Orsasjön med Orsa och Mora, Sollerön och halva Siljan - med Gesundaberget i fonden - är ett panorama, som tål att beskådas länge. Att äta i sådan miljö är en upplevelse i sig. När sedan köket är på topp och levererar en sjurätters meny - med väl valda viner till - blir upplevelsen något alldeles extra. En av rätterna innehöll björnkött, vilket ingen av oss ätit förr. Ingen fann något skäl att klaga på boendet - och alltihop var förvånansvärt prisvärt. Rekommenderas å det varmaste.

Mackmyras restaurang gav inte heller några skäl att klaga - men de hade några snäpp upp till nivån i Fryksås.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ifall man vill njuta en natt eller flera

Inläggav BigFootPat » 2017-06-03/10:38

Tack för dessa tips! Ditt sätt att behandla språket, Bror, gör det alltid till en fröjd att läsa det du skriver. I synnerhet om så här trevliga ämnen, som väcker reslusten :)
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: Ifall man vill njuta en natt eller flera

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-03/15:29

Tack! Nu blev jag en hel decimeter längre (men krymper snart tillbaka till normalformatet igen). :)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ifall man vill njuta en natt eller flera

Inläggav Kovlingen » 2017-06-03/16:13

Bror Gårdelöf skrev:Tack! Nu blev jag en hel decimeter längre (men krymper snart tillbaka till normalformatet igen). :)

Du kanske äter för mycket Bror . Men hos mej brukar midjemåttet öka lite tillfälligt :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ifall man vill njuta en natt eller flera

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-19/19:23

Här blir det lite fel, sett ur rubrikens synvinkel, men tipset är värt att leverera ändå.
Förra veckan bodde familjen - tre generationer - i en hyrd stuga 8 km norr om Visby. Ytterligare knappt 5 km norrut ligger Krusmyntagården, väl skyltad från väg 149. Vid vackert väder är en utomhuslunch där svårslagen. Maten är mycket god, oavsett om man väljer hamburgare, strömming med potatismos, olika sallader eller lite cross-over-stukade rätter. Scampi med glasnudlar, fetaost och oliver satt till exempel som en keps.
Utsikten över havet förhöjer njutningen. Därefter kan man vid behov och intresse ströva omkring i kryddträdgården eller gå ner till stranden - och det finns en lekplats, ifall man har barn med sig.

Kontrasten mot ett turistöverfyllt Visby kan knappast bli större - även om vi i och för sig var där i slutet av försäsongen.

Ett annat ställe, som är värt ett besök, men där det nog kan bli trängre under högsäsong, är Leva. Efter att ha kört av färjan i Visby och uppför backen tar man höger i första rondellen, varpå Levas skylt syns efter ett par hundra meter. Den helgbrunch, som dottern och svärsonen bjöd på, i väntan på att färjan skulle ta oss tillbaka till Nynäshamn, gav ingen anledning till klagomål. Mycket egentillverkat/-lagat, och "mycket närproducerat vatten" :). Trädgården är stor, och även här finns bra lekmöjligheter för barn.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron