Peter Englund: Brev från nollpunkten

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Peter Englund: Brev från nollpunkten

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-04-01/18:21

Igår kväll tog jag än en gång fram rubricerade bok (Bokförlaget Atlantis AB 1996, ISBN-91-7486-231-6). Peter Englund är en driven stilist och alltid en njutning att läsa, även om ämnet för just den boken är dystert. I förordet konstaterar han, att under förra seklet beräknas 183 miljoner människor ha dött "till följd av av människor fattade beslut, vilket innebär att fler bragts om livet under 1900-talet än under alla föregående sekel sammanlagt".

Essäerna handlar alltså om några av de mörkaste kapitlen i 1900-talets historia.
Vi gör en ny värld - om första världskrigets helt intelligensbefriade masslakt i skyttegravarna.
Invid ravinen - om Stalins utrensningar, den stora terrorn 1935 - 37.
På rundtur i labbet - om nazisternas förintelseläger och SS-officeren Kurt Gerstein, som skarpt ogillade detta och försökte uthärda för att kunna vittna om skändligheterna, efter att Tyskland förlorat. Han orkade dock inte med detta utan hängde sig i sin cell kort efter krigsslutet.
När man kämpar mot vidunder - om Storbritanniens flyggeneral Arthur Harris, omväxlande kallad Butch och Bomber, ansvarig för terrorbombningar, som på intet vis kan rättfärdigas mer än de tyska illdåden. Essäns titel syftar på ett citat av Friedrich Nietzsche: "Den som kämpar mot vidunder, måste se till att han inte själv blir ett vidunder, och när du länge blickar ned i en avgrund, blickar också avgrunden in i dig."
En dag med tre färger - om atombomberna över Hiroshima och Nagasaki.

Dessutom finns Det stora huset i världens mitt - som bryter av mot den stora tragiken i de övriga essäerna genom att innehålla rent farsartade inslag. Hitlers och Stalins idéer om konst och arkitektur visade sig vara slående lika. Det skulle vara stort - helst ännu större - nej STÖRST! Arkitekter av facket fick som regel kliva undan för anpassliga karriärister, som samtidigt måste ge akt på varje tänkbar nyck från respektive diktator. Resultatet blev kitsch - och bitvis absurditeter.
Således är Hotell Europa i Moskva asymmetriskt: "högra flygeln var så olik den vänstra att vore det inte för den förenande mittsektionen - givetvis försedd med kolonner - skulle man inte förstå att de var delar av en och samma byggnad.
Historien bakom detta sägs vara att när man lade fram projektet för Stalin så märkte inte denne att arkitekten på sin plan skissat fram två olika förslag till fasad, på ritningen åtskilda av en tunn linje, utan han skrev bara sin namnteckning på kopian; tyvärr råkade signaturen hamna rakt över linjen, och ingen vågade fråga honom vad han egentligen avsåg utan man byggde i stället exakt som det såg ut på ritningen."

Tidigare i essän står följande om nazisterna: "Ställd inför den exempellösa förstörelsekraft som de släppte lös i världen förväntar man sig onda genier, men i stället möter man för det mesta platta kamrerstyper och småttiga busar. Huvuddelen av de personer som drogs till NSDAP före 1933 hade en rätt dimmig bild av rörelsens ideologi, vilket delvis berodde på att där inte fanns så mycket rakskuren ideologi att finna, delvis på att det som förenade dem inte i första hand var stora och sammansatta tankekomplex utan helt enkelt en känsla av att vara förorättade, kränkta och stukade.

Redan på 30-talet gjordes den iakttagelsen att partiet drog till sig ovanligt många personer som var på något vis misslyckade: havererade intellektuella, förbittrade veteraner, ruinerade småborgare, tjänstemän utan tjänst, arbetare utan arbete. Det var alltså inte det vackra folket som drogs till NSDAP utan förlorarna, de vars liv gått ner på noll."

Boken kom alltså ut 1996. Jag tänker inte fortsätta med någon form av politisk diskussion på denna tråd, men idag ter sig texten obehagligt profetisk!

Hur som helst är boken fantastisk läsning - liksom Förflutenhetens landskap samt Tystnadens historia och andra essäer, alla på Atlantis.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Peter Englund: Brev från nollpunkten

Inläggav Allan Ericsson » 2015-04-01/20:18

"LIKE"
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Peter Englund: Brev från nollpunkten

Inläggav Olof Eriksson » 2015-04-02/03:43

Bror Gårdelöf skrev:Redan på 30-talet gjordes den iakttagelsen att partiet drog till sig ovanligt många personer som var på något vis misslyckade: havererade intellektuella, förbittrade veteraner, ruinerade småborgare, tjänstemän utan tjänst, arbetare utan arbete. Det var alltså inte det vackra folket som drogs till NSDAP utan förlorarna, de vars liv gått ner på noll."


Känns som om detta beskriver ett parti i Sveriges riksdag 2015!?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Peter Englund: Brev från nollpunkten

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-04-02/06:10

Som sagt: Jag tänker inte börja debattera politik i denna tråd, men Englunds formulering ger onekligen möjligheter att jämföra med dagens situation. ;-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Peter Englund: Brev från nollpunkten

Inläggav neutral » 2015-04-02/10:23

...och på något fantastiskt vis fortsätter vänstern att vara helt legitim.

För mig är inte den politiska skalan ett rakt streck utan mer en bruten cirkel där extrem vänster och höger är nära varandra nere i botten.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Peter Englund: Brev från nollpunkten

Inläggav BrooklynS » 2015-04-02/10:37

neutral skrev:...och på något fantastiskt vis fortsätter vänstern att vara helt legitim.

För mig är inte den politiska skalan ett rakt streck utan mer en bruten cirkel där extrem vänster och höger är nära varandra nere i botten.


Tja, de blå och röda möts i brun färg i andra änden av cirkeln liksom...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Peter Englund: Brev från nollpunkten

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-04-02/11:52

I det fallet är just Nazityskland ett utmärkt exempel. I samma essä - Det stora huset i världens mitt - står också, att efter att nazisterna tagit makten, flydde de riktigt övertygande vänsteranhängarna ur landet. Andra slutade helt enkelt att engagera sig i politiken och flöt i stället in i den stora massan av medborgare, som förutsattes hylla Hitler.
En tredje - långt ifrån liten! - grupp bytte sida och gick med i NSDAP! "Dessa förfärliga konvertiter" (Englunds formulering) kunde t o m vara i majoritet inom en del SA-avdelningar - "Brunskjortorna" - vilket kunde få lite märkliga resultat.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Peter Englund: Brev från nollpunkten

Inläggav Max Mad » 2015-04-02/12:26

Detta är en allmän fråga, inte riktad till någon specifik.

Om ditt barn tillsammans med någon annans barn är på väg att t ex drunkna, och du bara kan rädda ett av barnen, vilket barn väljer du då ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Peter Englund: Brev från nollpunkten

Inläggav BrooklynS » 2015-04-02/12:33

Om ditt barn har en kompis med sig och du har ett paket glass - får ditt eget barn hela glasspaketet eller får de dela på det?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Peter Englund: Brev från nollpunkten

Inläggav Olof Eriksson » 2015-04-02/12:44

Tony Johansson skrev:Detta är en allmän fråga, inte riktad till någon specifik.

Om ditt barn tillsammans med någon annans barn är på väg att t ex drunkna, och du bara kan rädda ett av barnen, vilket barn väljer du då ?

Aha gillar dessa gåtor. Antar att du menar att jag är i en båt:
Först så tar jag å hivar i en brunskjorta och på så sätt skapar extra flytkraft. Då han antagligen tycker att bägge barnen kan dö (dom står ju som vi vet sällan för vad dom går till val på). Sen lyfter jag i bägge barnen. Binder fast brunskjortan i en tamp. Och ror hem. Väl hemma så delar vi alla på ett paket glass.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Peter Englund: Brev från nollpunkten

Inläggav Max Mad » 2015-04-02/12:56

BrooklynS skrev:Om ditt barn har en kompis med sig och du har ett paket glass - får ditt eget barn hela glasspaketet eller får de dela på det?
Förstår frågan, men jämförelsen ett paket glass-att drunkna, haltar lite. Men för att svara på din fråga, jag hade behållit paketet glass för mig själv, precis som jag låtit bägge barnen i mitt exempel ovan drunkna. Bara för rättvisans skull.

Nöjd med svaret ?

Edit: För att avsluta denna diskussion för min del vill jag bara lägga till att det enda som är rättvist med livet, är döden.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Peter Englund: Brev från nollpunkten

Inläggav Max Mad » 2015-04-02/13:05

Olof Eriksson skrev:Aha gillar dessa gåtor. Antar att du menar att jag är i en båt
Jag menar ingenting annat än det jag skrev.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Peter Englund: Brev från nollpunkten

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-04-02/13:26

I en annan essä - Bröderna Marx i Petrograd (i Förflutenhetens landskap) - skriver Peter Englund ungefär: "Girighet är ett utmärkt motiv för att ta livet av tusentals människor, men det krävs en genomtänkt och självuppoffrande ideologi för att ta livet av miljoner."
Adolf Hitler, Josef Stalin, Mao Zedong och Pol Pot gjorde uppenbarligen sitt bästa för att visa riktigheten i den tesen.

Essäns tema är dystert, men dess inledning - om hur tyska kommunistiska partiet misslyckades med att göra revolution 1923 - är direkt farsartad, och förefaller enligt författaren mer ha varit inspirerad av Bröderna Marx än av Karl Marx.
Englund noterar också, att det hela - som planerades att bryta ut i Kiel, men som till partitoppens ohöljda förvåning brakade löst i Hamburg(!) - fick rätt liten uppmärksamhet, undanskymt av oroligheter i Rhenlandet och ett misslyckat kuppförsök i München, igångsatt av en f d korpral.

Han konstaterar också, att revolutionärer ytterligt sällan gör revolution. Däremot är de mycket skickliga på att stjäla de revolutioner, som andra satt igång. "Lenin satt som bekant i Schweiz, knaprade på chokladkakor och sade, att revolutionen nog skulle dröja länge än." (Inte ordagrant citerat.) Plötsligt brakade revolutionen faktiskt lös, varpå Tyskland raskt gav Lenin fri lejd till Sverige, varifrån han åkte vidare till S:t Petersburg och mycket riktigt gjorde sig till revolutionens ledare.
Det finns ett berömt foto, taget på en Stockholmsgata efter att Lenin skaffat sig en ny kostym före den vidare färden hemåt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron