BMW Atlantis

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

BMW Atlantis

Inläggav BrooklynS » 2016-06-12/22:10

BMW Atlantis är ett touringskinnställ som funnits ganska många år i alltmer förfinade versioner; dock alltid med den grundläggande egenskapen att vara både i stort sett vattentätt och snabbtorkande. Ett slags förarutrustningens Columbi Ägg?

Baksidan är förstås nypriset: Närmare 20.000kr lär man få slanta upp för ett komplett ställ hos BMW-handlaren i Sverige. Är det värt pengarna? På den frågan blir jag svaret skyldig, men jag skall åtminstone skriva ned mina erfarenheter, grundade på ungefär 210 mils körning i skiftande väderlekar under cirka sex veckors tid.

Jag köpte mitt begagnat, så var det sagt. Därför utelämnar jag helt "pris" i sammanhanget.

Skinnet är specialbehandlat med olika syror som jag förstått det, just för att få de önskade egenskaperna. I mitt ställ, som är av generationen "Atlantis 2" finns också ett löstagbart innerfoder i Gore-Tex, just för att få det totalt vattentätt - dock är skinnet i sig vattenavstötande och jag har kört i lättare regn hyfsat långa sträckor utan att ens bli fuktig även utan innerfodret.

Den riktiga utmaningen kom med 80 mils körning i några få plusgrader, hård vind och ösregn - ni vet när hojen står 30 grader snett på vägen, man håller fast tankväskan med bröstkorgen och kaskader av vatten sköljer över kroppen från sidan, uppifrån, framifrån... Och så skinnställ på det. Ingen idealisk kombination kan man tycka.

Men faktum är att jag inte ens blev det minsta fuktig någonstans. Helt torr och varm. Dessutom - vid uppehåll i regnet kunde jag se hur det till synes genomvåta skinnet torkade upp på någon minut i fartvinden. Och när jag vid en paus hängde av mig den våta jackan noterade jag att den inte vägde stort mer trots att ytan var våt, och den torkade upp helt på 30 min kaffedrickning inomhus. Så vad gäller vattentätheten får den med beröm godkänt!

Komfort då? Jo, grejen med skinn är ju förutom skyddsnivån (som jag INTE tänker testa, hoppas jag) just komforten. Värmer vid kyla, svalkar vid värme. Det stämmer ganska bra. Ventilationen är bra, trots frånvaron av öppningsbara luckor osv. Är det väldigt varmt och man åker långsamt (OBS nu talar vi svenska förhållanden, inte tropiska) är det enkelt att öppna dragkedjorna vid handlederna och släppa in svalkande luft den vägen.

Färgen är ungefär ljust blygrå - dvs inte svart - och blir inte outhärdligt varm vid solexponering. Dock kan jag tänka mig att det finns lämpligare klädsel på Spaniensemestern i juli, men enligt amerikanska ägare funkar det relativt bra även i deras heta områden.

Skydden är ganska mjuka men stora och sitter väl placerade på kroppen när stället är på. Jag kör med separat stort ryggskydd så jag har inte det inbyggda "lilla" ryggskyddet. Skinn har ju även den mycket trevliga bieffekten att man "sitter fast" på hojen på ett HELT annat sätt än med ett textilställ. Känslan av kontroll blir högre.

För att få "elasticitet" i halslinning, midja etc på ett skinnställ måste man sy täta "sektioner" som kan flexa lite inbördes. Det gör också att det kan kännas lite stelt och klossigt i dessa områden. Jag gissar att det är svårt att komma runt detta och man störs heller inte av det när man väl fått på sig stället.

Ett skinnställ har ju dessutom en otrolig hållbarhet. Jag har träffat äldre knuttar som åker i sitt ställ från tidigt sextiotal - sköter man det är det i praktiken outslitligt. Någon dragkedja kan man förstås få byta... Och det är inte förstört om man råkar lägga i kull och hasa lite på asfalten - en annan anledning till skinn i skyddskläderna är förstås just detta att de faktiskt håller för marksyningar - inte bara en gång (om man nu är lagd åt det hållet - jag gissar att det inte är därför man köper ett dylikt ställ i alla fall!).

Alla detaljer, knappar, hakar osv är utförda med hög kvalitet i gedigna material. Gjort för att hålla länge och märkligt vore annars med tanke på priset...

Jag är mycket nöjd med BMW Atlantis 2 och skulle absolut kunna köpa ett nytt, om jag nu hade spenderbyxorna på. Strunta i "effektljuddämparen" och några mindre nödvändiga Touratechpryttlar och lägg pengarna på stället i stället.

Betyg: 4,5 boxermotorer av 5 möjliga - full pott blir det säkert i senare versioner som enligt uppgift är helt tätt även utan innerfodret - det förenklar vid resor.

En summering

+ Komforten
+ Hållbarheten
+ Kvaliteten
+ Känslan
+ Utseendet

- Vikten
- Priset (där kom det ändå, kunde inte låta bli :) )
- Frånvaron av färgvarianter (för de som gillar sådant)


Ett toppenställ för touringåkaren helt enkelt. Vilket är ungefär vad BMW själva påstår. Jag kan inte säga att de har fel. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW Atlantis

Inläggav neutral » 2016-06-12/22:21

Vattentätt skinnställ? Hade ingen aning om att det fanns! Hur många gånger har man inte blivit blöt redan vid en mindre skur för att sedan vara fuktig hela dagen? :)
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: BMW Atlantis

Inläggav Magnus Brobeck » 2016-06-13/04:45

Tack för den recensionen!!

Läsvärt och informativt.

/Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: BMW Atlantis

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-06-13/09:17

Instämmer med Magnus.
Det är egentligen konstigt, att Atlantis inte marknadsförs bättre i Skandinavien. 20 000:- är mycket pengar, men fullpriset på mitt Rukka Armas - som jag är mycket nöjd med - var över 17 000:- år 2010, så skillnaden är inte hårresande.
Är man uppe i de nivåerna, kan det finnas skäl att tänka en gång till - och hade jag gjort det, när det begav sig, hade det måhända blivit ett Atlantis.
Sedan finns ju fler tillverkare - bl a just Rukka - som gör skinnställ, som i likhet med Atlantis inte blir blöta annat än på ytan.
I likhet med Atlantis börjar nog även deras prislappar på övre sidan av 20 000:-. Hur bra de är, vet jag inte.

Dock: Min erfarenhet av skinnstället (touringjacka och -byxor från Halvarssons/Jofama) är tvärt emot, vad som skrivs ovan; dess temperaturspann är smalare än Rukkaställets. Med fodret i det senare klarar jag mig med enbart ett ullfrottéunderställ ända ner till sådär + 5 grader, och utan foder är det komfortabelt en bit över 20 grader med sidenställ under.
Skinnbrallorna kräver fiberpälsbyxor och jackan en ylletröja över ullfrottén i kyla, och det blir snabbare svettigt i värme.
Men där kan vi förstås ha olika erfarenheter.
Känslan av skinn på kroppen är däremot oslagbar - liksom skyddsnivån - och skinn är snyggt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW Atlantis

Inläggav Håkan » 2016-06-13/16:22

Jag kan bara understryka BrooklynS omdömen om Atlantis skinnställ.
Möjligen ger han lite lågt betyg, hellre 4,7 av 5 möjliga tycker jag... :)

Jag kör sen några år sedan också med ett Atlantis 2.
Det som drar ner betyget på mitt ställ är: Vid kraftigt regn är inte dragkedjan i jacka och gylf helt täta. :( Det har man löst på Atlantis 4, som stället heter idag, med dubbla dragkedjor och en fuktfälla i mellan dom.

Ett "problem" är möjligen att det är så få handlare i Sverige som har ställ hemma för provning m.m.
Det kan man lösa, på BMW Motorrad Days i Garmisch Partenkirchen finns alla storlekar för prov. ;)
I fjol när jag var där reades även utgående modeller av Atlantis, med kraftig rabatt.

Jag köpte också mitt ställ begagnat...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BMW Atlantis

Inläggav Izvor » 2016-11-07/22:12

Äntligen fick jag klämma på en Atlantis ställ! Föll direkt! Mitt nästa ställ får bli en sådan.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: BMW Atlantis

Inläggav Chrille » 2017-03-26/17:27

Köpte ett ställ igår, hoppas jag blir lika nöjd!
Jackan känns väldigt kort i ryggen, måste nog alltid köra med dragkedjan i, annars verkar det kanon!
Chrille
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2012-10-28/08:52

Re: BMW Atlantis

Inläggav BrooklynS » 2017-03-26/18:45

Det enda problemet jag märkt är just det där med att jackan glipar över ryggskyddet... Sätter man i den enklare ryggskenan i jackan uppstår inte problemet, men då skyddas man ju sämre...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW Atlantis

Inläggav BrooklynS » 2018-04-26/18:43

På bägge Atlantisställ jag haft (köpta begagnade) har dragkedjan givit upp. Bytte på mitt senaste ställ - YKK-s bästa dragkedja i rätt dimension och isytt med minsta möjliga glipa.

Varför bytte jag då? Jo, jag hittade ett likadant med ännu bättre passform.

DSC_4238.jpg
DSC_4238.jpg (108.09 KiB) Visad 7671 gånger
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW Atlantis

Inläggav Djabag » 2018-04-26/20:19

Jag köpte mitt Atlantis 4 ställ hos BMW Motorrad i Munchen och fick betala ca.15 000 för båda delarna. Det är ett par år sedan så med den nu dåliga kronkursen är det kanske inte lika intressant. Jag hade mejlkontakt på engelska med dem innan, så de hade tagit hem lite olika storlekar för mig att prova när jag kom dit. De hade ett stort antal storlekar redan hemma, men jag behövde i den övre skalan. Jag flög till Munchen den gången men kan tänka mig att man kan passera där eller något annat ställe på en resa också. På nedre våningen låg verkstaden där man kunde serva hojen på Drop In och ta en fika i caféet under tiden.

Efter ett par säsongers användning kan jag bara konstatera att stället bara blir skönare och skönare att bära.
Det i kombination med BMW värmeväst eller kylväst så funkar det alla årstider här hemma.
R1200 GS Triple Black -16
Yamaha XT600E -90
Lynx Commander 600R E-tec -20
Djabag
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2014-07-19/17:24

Re: BMW Atlantis

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-04-27/06:45

Det dök upp en del mycket goda tips och erfarenheter om hur man kan reparera dragkedjor i tråden. Ämnet flyttat till lämplig tråd så att den kunskapen inte förloras i denna tråden. Tråden hittas under ämnet "Tips hur man reparerar en dragkedja" viewtopic.php?f=274&t=27282


Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

BMW Atlantis

Inläggav BrooklynS » 2018-04-27/16:47

Köpte ett (beg) Atlantis även till min åtskilligt bättre hälft, det ställets färg låg mer åt det svarta hållet. Första jag ser i den nyansen.

Bild
Senast redigerad av BrooklynS 2018-04-28/08:11, redigerad totalt 1 gång.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW Atlantis

Inläggav BrooklynS » 2018-04-27/17:12

Det finns även handskar i Atlantisserien. Jag fick tag på ett par sådana ifjol och har kört med dem under sen höst och nu tidig vår vilket de känts helt perfekta för.
De är gjorda med den speciell form av krage i två delar, där den inre dras innanför jackärmen och den yttre följaktligen läggs utanpå och skarven blir alltså helt tät.

Handsken är i samma typ av läder som stället och matchar både i färg och i känsla. Komforten är hög och kvalitetskänslan som vanligt utan anmärkning. Även här finns reflekterande material i sömmarna.

Det sitter tyvärr bara mjuka skydd vilket är vanligt i touringhandskar.

På vänstra pekfingret sitter ett "torkarblad" av gummi. De nyaste versionerna har en yta på pekfingertopparna som gör att man kan manövrera en smartphone - om man nu inte kan/vill använda nästippen av någon anledning... ;)

Den tradeoff man får göra är förutom hårda skydd också lite känsla, men det ligger i sakens natur att en mer isolerad touringhandske inte blir lika tajt som en ofodrad racinghandske.

Jag är nöjd med dessa handskar, dock saknar jag hårda skydd. Men de är sköna och behagliga att använda, även med handtagsvärmen på. Och jag har inte blivit våt om händerna...

4 av 5 boxermotorer. Ganska högt snitt på BMW-grejorna, men det borde det vara med tanke på nypriset. Som tur är finns ju begagnatmarknaden...

atlantishandske.jpg
atlantishandske.jpg (62.35 KiB) Visad 7515 gånger
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW Atlantis

Inläggav BrooklynS » 2018-04-28/11:54

Uppdaterat med bilder.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW Atlantis

Inläggav Max Mad » 2018-04-28/12:39

neutral skrev:Vattentätt skinnställ? Hade ingen aning om att det fanns!
Kan måhända namnet; (Atlantis), ge en indikation :? ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: BMW Atlantis

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-28/16:35

Jo - och det är alltjämt en gåta, att BMW inte marknadsför det bättre i Skandinavien. I och för sig är marknaden här liten, men tittar man på antalet hojåkare, som kör i toppmodeller från Halvarssons/Lindstrands, Klim, Rukka etc, är det inte litet - och de ställen ligger ofta i samma prisklass som BMW Atlantis. Den dominerande orsaken till, att jag inte kör i ett Atlantis, är, att jag inte kände till dess existens, när jag köpte Rukka-stället - som jag i och för sig är mer än nöjd med.

Det hela verkar koka ner till, vad jag en gång läst: "Att bedriva en verksamhet utan marknadsföring är som att blinka åt en vacker kvinna i ett mörkt rum. Själv vet man, vad man håller på med - men ingen annan."
Då blir det förstås inte så mycket affärer av.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst