Professor Wille Vingmutter, mästerdetektiv ...

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Professor Wille Vingmutter, mästerdetektiv ...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-26/14:09

...med underrubriken Berättelsen om mitt yrkesliv av Leif GW Persson.
Få, som läst mina inlägg på Forum, kan ha undgått, att jag gillar GW. Han vet och kan - till skillnad från alltför många, som tycker och tror. Dessutom är han aldrig rädd för att svara "Det vet jag inte" eller "Det kan jag inte svara på" i stället för att komma med gissningar. När han gissar, deklarerar han det öppet, redovisar sina skäl och kallar det inte för något annat. Det sista man kan beskylla honom för är politisk korrekthet. Den sortens rakhet i kommunikationen är tyvärr bara alltför sällsynt i svenska medier.

Rubricerade bok (Bonniers, ISBN 978-91-0-0133769-4) tar vid, där Gustavs grabb slutar - eller snarare gör ett språng över GW:s liv från Geijeraffären och ett par decennier framåt. Nu får vi läsa, vad som hände då - och det var inte lite! Vilken åsikt man i övrigt kan ha om GW, går det inte att frånkänna honom en närmast osannolik arbetskapacitet. Jag antar, att det har den vanliga orsaken - att han gillat, vad han hållit på med. Då orkar man mycket. Men till slut gick även han in i väggen och drabbades av utmattningsdepression - som med sakkunnig hjälp gick att få bukt med på något år.

Samtidigt sticker han inte under stol med problemen; ett tidigt uppseglande alkoholmissbruk, som med tiden kombineras med dito avseende mat, två havererade äktenskap (men ett tredje, som verkar fungera mycket bra), en hälsa - eller snarare ohälsa - som redan 1988 fick hans läkare att hävda, att han skulle vara död inom kort, ifall han inte ändrade sin livsföring, vilket han uppenbarligen gjorde. Därför lever han fortfarande - om än efter en stroke 2004, om vilken han berättat i Skavlan för några år sedan. Gissningsvis är det också erfarenheterna från den, som han använder i skildringen av Lars Martin Johanssons stroke i början av Den döende detektiven; inte bara det akuta insjuknandet och den tidiga vården utan även de personlighetsförändringar - i form av bland annat en tidigare obefintlig blödighet - som dyker upp, utan att Johansson begriper varför. Den, som arbetat med - eller själv varit med om - en stroke, vet, att sådant inte är ovanligt.

Allt som allt en mycket rekommendabel bok. Bara hans lustmord på de två sannolikt mest inkompetent skötta polisutredningarna under 1900-talet - mordet på Catrine da Costa (där domen förstörde två oskyldiga läkares liv!) och alla absurda turer kring Thomas Quick (som beräknas totalt ha kostat kring 200 miljoner, och där sannolikt flera mördare fortfarande går fria, eftersom Quick numera är frikänd från samtliga de mord, som han tidigare dömdes för, och idag är en fri man!) - är värda hela köpesumman.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Professor Wille Vingmutter, mästerdetektiv ...

Inläggav Peter Nordlund » 2018-07-26/18:37

Det var som att jag kände på mig att någon mer vältalig skulle skriva om denna bok! :D

Jag har inte mycket att tillägga,
i mitt fall blev det ljudbok och det gick utmärkt, det är som mysigt under mina promenader!
Jag tyckte mer om Gustavs Grabb, men denna är ett måste för att knyta ihop säcken om man gillade den första.

En sak jag uppskattar så mycket med Persson är att han om jag minns rätt säger att "det är så här jag minns det" om hans liv, och jag tycker det är så sympatiskt att vara medveten om att samma händelse kan ses så olika från olika personer.
Och i denna bok talar han om "så måste jag ha tänkt" flera gånger när han försöker berätta historien.
Jag är inte så bra på att förklara hur han skriver men blandningen av att vara säker på vissa/många saker men samtidigt ta höjd för att vissa saker kan ha blivit förvanskade över tid och minnen gillar jag mycket!

Denna bok är lite mer träig och jag tror den är längre? känns så
Den känns väldigt ärlig och rak.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst