"Jag vill förändra världen" av Percy Barnevik

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

"Jag vill förändra världen" av Percy Barnevik

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-22/20:23

Rubricerade bok (ISBN 978-91-7503-124-8), utkom 2011. Jag fick den i present för några år sedan, men den blev stående i bokhyllan till helt nyligen, när hustrun och jag reste till Irland. Något att läsa behövdes ju under tåg- och flygresorna till och från Dublin.

Percy Barnevik behöver knappast någon presentation. I sitt bagage har han fyra decennier som internationellt berömd toppchef, två sammanslagningar av stora företag (ASEA och Brown Boveri, som blev ABB, samt Astra och brittiska Zeneca) och har därmed vistats i det absoluta toppskiktet inom såväl näringsliv som politik. (Dessutom växte han och jag upp i samma stad, Uddevalla, vilket fortfarande hörs, när han yttrar sig, men han är tolv år äldre, och såvitt jag vet, träffades vi aldrig.)
Han blev också beryktad för sin enorma pension, som motsvarade 900 miljoner SEK, vilket diverse personer och medier fick till att han var osedvanligt girig. (Själv begrep jag aldrig detta, ens när nyheten kom. Pensionen var resultatet av ett avtal, skrivet många år tidigare - och ingen hade nog kunnat föreställa sig, att de tillgångar, som ingick i avtalet, skulle öka i värde, så som blev fallet.)
Trots att han inte behövde det, betalade han tillbaka 500 miljoner. Det kvarvarande beloppet räckte onekligen mer än väl.

Berättelsen om hans decennier i näringslivet är tillräckligt intressant, men än bättre blir det, när han skildrar sitt vidare arbete efter pensioneringen. Då får han kontakt med organisationen Hand in Hand, som med mikrokrediter understödjer entreprenörskap bland fattiga i utvecklingsländer. Lånen ges nästan uteslutande till kvinnor, som betalar tillbaka 99,5 % - en siffra ingen konventionell bank i i-världen kan drömma om! Fattiga män super i regel upp pengarna och har således mycket svårt att få lån.
(Kontakten med Hand in Hand får honom också att ångra återbetalningen av de 500 miljonerna, eftersom han inser, att de pengarna hade kunnat komma fler fattiga till nytta.)

Hans credo i denna verksamhet är detsamma, som när han var företagsledare. Det handlar om att stötta entreprenörskap, så att människor kan skapa sin egen försörjning. (Min tanke går till det gamla talesättet, att om man ger en hungrig människa en fisk, kan hon äta sig mätt - en gång - men ger man henne möjlighet att fiska, kan hon försörja sig.)
Kravlöst bidragsgivande är det minst av allt - vilket får en del udda konsekvenser. När han träffar på svenska biståndsarbetare, "övervintrande sextioåttor", tror de inte på honom och misstänker honom för att vilja tjäna pengar på fattiga! De vill leva kvar i tankegångarna om behovet av bistånd - utan konkreta krav på resultat!
Diverse makthavare, som skolats i Moskva, börjar genast prata med honom om stora kraftverksbyggen eller andra, konventionella jätteprojekt - och blir häpna, när han avvisar detta och går in på entreprenörskap i liten skala. Men han kan hela tiden visa såväl siffror som praktiska exempel på, att idén fungerar.

Som avslutning konstaterar han, att alltför få politiker och biståndsarbetare kan entreprenörskap, vilket är en starkt bidragande orsak till konventionellt biståndsgivandes mycket dåliga verkningsgrad. Han har t o m gjort en global kalkyl för att utrota extrem fattigdom! Begreppet definieras, som att individen lever på mindre än en dollar per dag, vilket är fallet för en miljard människor.
Utifrån hans mångåriga erfarenhet är den genomsnittliga kostnaden för att skapa ett arbete för denna miljard 200 dollar per person. Eftersom varje ny försörjare lyfter 4 - 5 andra, skulle en total kostnad på 50 miljarder dollar - förslagsvis utslagen på tio år - lyfta denna miljard ur sin extrema fattigdom.

Samtidigt uppgår det totala biståndet i världen till 120 miljarder dollar per år. Enligt Barneviks kalkyl skulle alltså 4 % av detta belopp - rätt använt - räcka till! "Hur mycket av det totala biståndet går idag till självhjälp? Kanske en halv till en procent."

Han skriver det inte i boken, men jag gör själv reflexionen, att en sannolikt mäktig motståndare till hans idéer är den stora mängd personer, som idag har sin försörjning i att arbeta med - mer eller mindre ineffektiva - biståndsprojekt. Skulle hans idéer förverkligas i stor skala, hotas ju biståndshandläggarnas existens!

Hur realistiska hans idéer faktiskt är undandrar sig min bedömning - men boken är synnerligen läsvärd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Jag vill förändra världen" av Percy Barnevik

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-06-22/22:40

Percy var också personen som tyckte att alla deltagare i ett företagsmöte skulle prata rikssvenska för att spara tid :?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: "Jag vill förändra världen" av Percy Barnevik

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-23/10:12

Det måste ha varit tidigt i karriären - och låter som en skröna. Så fort han sagt något på svenska, har jag omedelbart känt igen Uddevalladialekten - och jag utgår från, att han inte saknar självkännedom i det fallet.
Med tiden blev det hur som helst åtskilliga möten på engelska - där han för övrigt i boken konstaterar, att han har uppenbara brister, både vad gäller uttal och ibland val av ord.
Vid något tillfälle, när han talade med en amerikan om satsningar i Mellanamerika, sade han Middle America, vilket gladde den förvånade jänkaren, eftersom det i USA är beteckningen på några delstater. Den term, som han skulle ha använt, är Central America.

(Det påminner för övrigt osökt om en annan svensk toppchef, som råkade i blåsväder, när han använde uttrycket small people eller något ditåt - om "de vanliga människorna". Uttrycket ifråga kan till svenska översättas med kortvuxna ("dvärgar" sade man förr, men det är inte PK längre). Rätt uttryck tror jag hade varit The Little Man eller något ditåt.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst