"Babylon Berlin" i SVT

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

"Babylon Berlin" i SVT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-06/07:02

Serien har föregåtts av informationen, att den är tysk TV:s mest påkostade någonsin, och det är inte svårt att tro. Vart det hela skall ta vägen är svårt att veta, efter att jag sett tre avsnitt, men den är styvt gjord. Weimarrepublikens Tyskland i allmänhet och Berlin i synnerhet skildras kring 1930. Såväl landet som i alla fall de vuxna människorna är fortfarande mer eller mindre (ofta mer) såriga efter första världskriget. Inget och ingen är enbart, vad det/vederbörande ser ut att vara. Arbetslöshet, fattigdom (som får åtskilliga kvinnor att ägna sig åt prostitution), trångboddhet och sjukdomar - inklusive narkomani som sviter av kriget - blandas med de besuttnas lyxliv och resulterar i kravaller med dödsskjutningar från polisens sida.
(Det är inte svårt att tänka sig, att åtskilliga människor i denna röra av motsättningar och fattigdom såg Adolf Hitler som en tillgång, när han väl kommit till makten. Då blev det ordning i landet, och folk fick arbete. Att man sedan hamnat ur askan i elden stod klart ett antal år senare.)

Men en väsentlig detalj stör mig. I första delen kapas ett ryskt tåg, och ytterligare en vagn kopplas in, varpå det fortsätter till Berlin. Åtminstone den inkopplade vagnen är tänkt till Istanbul, där Trotskij då finns. Haken är, att Ryssland och Tyskland hade - och har - olika spårvidder, så det upplägget bör vara omöjligt! Kan verkligen all noggrann research etc ha missat den detaljen?

Nå - det gör inte serien mindre sevärd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Babylon Berlin" i SVT

Inläggav BmwMats » 2019-07-06/07:45

Intressant iakttagelse Bror... Skarpsynt ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: "Babylon Berlin" i SVT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-06/08:57

Ända sedan barndomens lekar med modelljärnvägar (som aldrig blev omfattande - jag hade inte pengar utan fick nöja mig med att drömmande titta i Märklins och Fleischmanns kataloger), har det funnits ett visst intresse även för fullskalevarianten - och det har blommat ut mer med stigande ålder (vilket måhända märks i Bumsen 4/17, där jag skildrar den mycket speciella tågresan till och från årsträffen i Arjeplog).
Sålunda tror jag mig veta, att det går utmärkt att rangera ihop ett diesellokdraget tågsätt i Narvik och köra det hela vägen till Istanbul. Men man kan inte köra genom Finland, som har rysk spårvidd. Landet var ryskt storhertigdöme, när järnvägarna anlades.

Ytterligare en egendomlig detalj i TV-serien är, att nämnda tågsätt består av ett stort antal tankvagnar, som skall innehålla giftiga kemikalier, som en tysk affärsman köpt från Sovjetunionen. Med tanke på den tyska kemiindustrins framstående ställning under och efter första världskriget förefaller det mindre troligt, att man skulle ha köpt kemikalier från ett vid den tiden så kemiskt underutvecklat land som Sovjetunionen!
Men det är ändå bara plumpar i marginalen. Serien är klart sevärd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Babylon Berlin" i SVT

Inläggav Assar » 2019-07-09/17:23

Jag började titta på serien, den är riktigt bra.
Ganska snart noterade jag att det finns ett musikaliskt tema i den som jag kände igen. Roxy Music gjorde en cover av låten Bitter Sweet på albumet Country Life för säkert 100 år sen. Man hör klanger av den i olika versioner genom serien. Sen, till slut händer det, i avsnitt 5: Vem står på scenen och sjunger den om inte Bryan Ferry! :)
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: "Babylon Berlin" i SVT

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-07-09/19:02

Bror Gårdelöf skrev:Men en väsentlig detalj stör mig. I första delen kapas ett ryskt tåg, och ytterligare en vagn kopplas in, varpå det fortsätter till Berlin. Åtminstone den inkopplade vagnen är tänkt till Istanbul, där Trotskij då finns. Haken är, att Ryssland och Tyskland hade - och har - olika spårvidder, så det upplägget bör vara omöjligt! Kan verkligen all noggrann research etc ha missat den detaljen?

Det finns historiker som hävdar att Tyskarna missade den här detaljen under planering av operation Barbarossa (invasionen av Sovjetunionen under andra världskriget).
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: "Babylon Berlin" i SVT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-09/19:25

Intressant - men kan det verkligen vara möjligt? Deutsche Reichsbahn måste ju ha haft (tio)tusentals anställda, som kände till denna skillnad - som funnits, ända sedan järnvägarna byggdes. Handel mellan Ryssland och Tyskland förekom rimligen långt före första världskrigets utbrott, och allt, som fraktades på järnväg, måste då ha lastats om - åt båda hållen.
Någonstans, någon gång under den tyska planläggningen borde en militär ha sammanträffat med en järnvägare, som kunde påpeka denna höggradiga väsentlighet. Nog för att Adolf Hitler kunde blunda för realiteter, men inte ens han - och ännu mindre den tyska generalstaben - skulle ha kunnat blunda för denna. Möjligen skulle Hitler ha fantiserat ihop, att tyskarna skulle erövra kompletta ryska tågsätt och använda dem - men även det låter långsökt.

Parentetiskt kan nämnas, att spårviddsskillnaden är siffermässigt intressant. Från början mättes normalspåret från rälernas ytterkanter och var då fem fot (1 524 mm). Av skäl, som jag inte känner till, övergick man senare till att mäta spårvidden från rälernas innerkanter - och fick då 4 fot, 8,5 tum (1 435 mm). Den ryska - och finska - spårvidden var från början 1 524 mm mellan rälernas innerkanter. Finland lär ha kvar denna spårvidd, medan Sovjetunionen ändrade till 1 520 mm. Skillnaden är så liten, att ryska tåg alltjämt kan köras på finska järnvägar - och förmodligen vice versa.

TV-serien ändade för min del i besvikelse. Åtskilliga manusförfattare kan sno ihop en bra början på en intrig och behålla den intressant en bit in i berättelsen - men att få till ett trovärdigt slut är uppenbarligen en svårare konst. Så även i detta fall.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Babylon Berlin" i SVT

Inläggav Håkan Jarnvall » 2019-07-10/20:59

Man räknade med att få tillgång till oskadade tågsätt och att järnvägen skulle vara i stora delar intakt tack vare det snabba framryckande som blixtkriget skulle åstadkomma. Detta fungerade inte som avsett och det ledde till stora svårigheter ingenjörsmässigt med anpassningar av tågseten. Dessutom komplicerades saken ytterligare av att de ryska lokomotiven var betydligt större och kraftigare samt kunde ta ombord avsevärt större mängd vatten och bränsle än de tyska maskinerna, detta var till nackdel för tyska armén då avstånden mellan stationerna för service av lokomotiven med vatten och bränsle var längre än de tyska loken klarade att köra!

För de intresserade i ämnet finns en bok "Operation Barbarossa and Germanys Defeat in the East" av David Stahel
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56

Re: "Babylon Berlin" i SVT

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-07-11/12:16

Håkan Jarnvall skrev:....
För de intresserade i ämnet finns en bok "Operation Barbarossa and Germanys Defeat in the East" av David Stahel

Vill bara påpeka att det skrivits hyllmeter i detta ämne och jag har hört föreläsningar (på youtube) där olika historiker haft helt olika vinkel och åsikt (därmed inte sagt att jag finner nåt fel i vad Hr. Jarnvall skrivit).

Vad det gäller hurvida Oberkommando der Wehrmacht skulle nedlåta sig till att prata med järnvägspersonal så finner jag det föga troligt. Det var inte riktigt så man fungerade i Tyskland på den tiden.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: "Babylon Berlin" i SVT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-11/12:33

Om det var SÅ illa även inom OKW, var onekligen Operation Barbarossa grundligt feltänkt redan från början.
"Verkligheten är vår värsta fiende", är ett citat, tillskrivet Olof Palme. I den mån en generalstab inte beaktar det, är risken milt uttryckt stor, att det går åt fanders - vilket det ju också med tiden gjorde, om än till priset av astronomiska förluster på den sovjetiska sidan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Babylon Berlin" i SVT

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-07-11/13:33

Nu börjar vi avvika från ämnet en del men.....

Ryssarna och resten av de allierade blev snabbt fiender efter WWII och ryssland erkände inte den hjälp dom fått i form av utrustning mm. och den lilla information från ryssarnas sida om operation Barbarossa som nådde väst var nationalistiskt snedvriden.
Tyskarnas generaler å sin sida skrev memoarer för brinnande livet där man noga förklarade hur fantastiska tyskarna var och hur värdelösa men oerhört många ryssar man hade mot sig. Man förklarade också gärna att det i huvudsak var hitlers inkompetens som orsakade förlusten.
Denna "sanning" levde länge men nu har forskare fått tillgång till rysslands arkiv och ny information kommer löpande (det är STORA arkiv) som kanske inte helt är i samklang med de tyska generalernas memoarer. Lindrigt sagt.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: "Babylon Berlin" i SVT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-11/13:39

Till vad Du skriver kan läggas min tidigare recension:
viewtopic.php?f=278&t=24061
Catherine Merridales forskning står således i samklang med de högre tyska officerarnas memoarer, vad gäller kvalitén på de sovjetiska förbanden - även om åtskilligt annat rimligen skiljer sig åt.

Peter Englunds essä Invid ravinen - i samlingen Brev från nollpunkten - avhandlar Stalins stora terror 1935 - 1937, och Englund kommer fram till samma slutsats. Utslaktningen av nästan hela den högre sovjetiska militärledningen gjorde, att vissa militärområden måste ledas av majorer. Det fanns inga högre officerare att tillgå!

Lägg till det, att den sovjetiska krigsmakten hade dubbla ledningsfunktioner - en militär och en politisk, där det slutliga avgörandet låg hos den politiske befattningshavaren, som kunde vara komplett oduglig i militärt avseende - så är det inte svårt att räkna ut, att de, som fick betala priset för detta monstruösa vanstyre, var de sovjetiska soldaterna. 8,6 miljoner döda i sovjetisk uniform är en ofattbar siffra. (En grotesk jämförelse är, att under hela första världskriget beräknas antalet stupade soldater till 8,5 miljoner - summerat för samtliga stridande nationer.)

Dock kan man med fog ställa frågan hur många sanningar, som går att hitta i sovjetiska arkiv från Stalintiden - i alla fall vad gäller den högre ledningen av kriget. Den, som formulerade ett för högsta ledningen obekvämt arkivdokument, löpte en avsevärd risk att få sin karriär stäckt och inom kort befinna sig på väg till Gulagarkipelagen - alternativt få motta ett nackskott i Lubjankafängelsets källare - samtidigt som arkivdokumentet makulerades.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst