Dubb i däck = Vinterkörning

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Dubb i däck = Vinterkörning

Inläggav BmwMats » 2019-11-12/14:53

Har under ett antal år kört med hojen på vintern, dock med vanliga MC-däck av varierande modell, Michelin, Continental, Dunlop och Pirelli m.fl.

Det har gått att ta sig fram, även i decimetertjock snö och slask, men detta avrådes bestämt om man inte MÅSTE ta sig fram med dessa däck, men det tar tid och är oerhört riskabelt om det blir ishalka på vägarna. Speciellt med tanke på att hojen är ett balansfordon och man inte kan utföra snabba kursförändringar eller liknande.

Dom senaste två vintrarna så har jag använt mig utav Continental TKC 80, ett grövre däck väl fungerande på vintern i snö och slask, men på is så hjälper inte dessa grovmönstrade däck något alls mot halkan.

Jag lät en däckfirma dubba dessa TKC80 med vanliga bildubb, 175 stycken i varje däck. Dessa har fungerat ypperligt att köra även på isbelagda vägbanor, dock med viss försiktighet ;)

Dock är livslängden inte speciellt lång gällande dubbarna, uppskattningsvis håller dom en vintersäsong för min del då det blir rätt många mil även vintertid.

Efter två säsonger är dubbarna obefintliga gällande utsticket över gumminabbarna, framförallt på mitten av däckets anliggningsyta som kommer i kontakt med vägbanan.

Funderade på att kompletteringsdubba dessa däck med vanliga bildubb då det finns plats för fler nya dubb i däcken, men jag tänkte om och skall istället ersätta dom slitna dubbarna av bilmodell till den varianten som går att skruva i och ur själv med ett speciellt litet verktyg som följer med skruvdubbarna när man köper dom.

Lägger upp lite bilder på produkten och hur dom ser ut, både lösa dubb och bilder på mina däck, före och efter omdubbning.
Dock har jag bara hunnit med att prova att demontera en vanlig dubb än så länge och montera en skruvdubb, men det gick mycket smidigt att pilla ur den gamla dubben och skruva i den nya på den gamla platsen.

Jag minns inte hur mycket utstick som bildubben hade från början, tror det rörde sig om 1,7-1,8 mm original och hade en diameter på 6,0 mm. Dom nya skruvdubben har en diameter på 8,0 mm och utstick är 1,9 mm.
Det gör att dom går att skruva i gummit och verkar sitta bra på plats, då det gamla hålet är mindre än skruvdubbarna.

Återkommer när jag väl fått bytt alla slitna dubbar och monterat dom nya ;)

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_0464 kopia.jpg
Gammal sliten bildubb, samt ny skruvdubb
IMG_0465 kopia.jpg
Dubb innan byte
IMG_0466 kopia.jpg
Nya skruvdubben på plats
IMG_0468 kopia.jpg
Utstick över gummit med nya dubben, 1,9 mm
IMG_0469 kopia.jpg
Färdigt !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

Inläggav BmwMats » 2019-11-12/14:57

Förpackning med 100 dubb i varje, 8,0mm i diameter, utstick 1,9 mm över gummit.

/BmwMats
Bilagor
IMG_0460 kopia.jpg
Förpackning med 100 st i varje påse
IMG_0461 kopia.jpg
Påse med nya dubb, ett litet verktyg i form av en bits, en APEX-mejsel för bits behövs också
IMG_0462 kopia.jpg
Bits för skruvdubben
IMG_0463 kopia.jpg
Gammal bildubb och ny skruvdubb
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

Inläggav Ecklesiastik » 2019-11-12/15:41

BmwMats skrev:Återkommer när jag väl fått bytt alla slitna dubbar och monterat dom nya ;)

Mvh BmwMats


Snajdigt tack för infon jag har själv lurat på att köpa en uppsättning extra hjul till min affe och dubba till nästa år (för i år har regeringen satt köpstopp på fordonsfronten) och tänkt fråga dig hur du gör då jag sätt att du haft piggedäck i bilder du lagt upp. Använde du en lokal firma eller skickade du bort däcken till någon speciell firma? misstänker att det inte är helt lätt att borra hål i däcken för dom där skruvdubben om du inte hade hålen från bildubben att utgå från.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

Inläggav Kovlingen » 2019-11-12/16:19

https://www.youtube.com/watch?v=U7lrcZbgQnQ

Det värsta är att plocka bort gammal dubb :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

Inläggav BmwMats » 2019-11-12/19:58

Kovlingen skrev:https://www.youtube.com/watch?v=U7lrcZbgQnQ

Det värsta är att plocka bort gammal dubb :shock:


Exakt så som filmen visar ! ;)

Bildubben lejde jag bort till en "lokal" däckfirma som dubbade dessa.
Inget som jag har dubbat.

Med vänlig hälsning BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

Inläggav Thomas Stadin » 2019-11-13/22:19

De dubbade mc-däck som jag sett har haft limmade dubbar.
Du verkar köra utan lim.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

Inläggav BmwMats » 2019-11-13/22:32

Thomas Stadin skrev:De dubbade mc-däck som jag sett har haft limmade dubbar.
Du verkar köra utan lim.


Det stämmer Thomas. Då jag lät dubba mina TKC80 första gången med bildubb rekommenderade han som gjorde jobbet att dom INTE skulle limmas. Jag fick någon förklaring till det, men minns inte varför han valde att inte göra det. Har för mig att det var något med friktion och värme att göra, men jag låter det nästan vara osagt...

/DubbMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

Inläggav BmwMats » 2019-11-14/20:14

Ikväll har jag haft nöjet att dubba om mina däck till hojen :D

I bakdäcket bytte jag ut 72 stycken av dom gamla bildubbarna till skruvdubb. Petade ut dom gamla med en mejsel och skruvade i nya dubb på samma ställen som dom gamla satt.

Framdäcket var egentligen mest slitet i mitten på den största radien, så jag bytte bara ut dom. Övriga dubbar var slitna, dock inte mer än att det går en säsong till, så dom får sitta kvar denna vintern.
Nästa vinter får nog även dom bytas, men vi provar och kör en vinter till på framdäckets gamla dubbar.

Har inte monterat hjulen på hojen ännu, väntar tills det börjar närma sig underkylt. Som tur är så tar det bara 15-20 minuter att byta på hojen, då hjulen är lätta att lossa och återmontera.

/BmwMats
Bilagor
IMG_0532 kopia.jpg
Dom gamla slitna dubbarna
IMG_0533 kopia.jpg
Bakdäcket
IMG_0534 kopia.jpg
Bakdäcket
IMG_0536 kopia.jpg
Framdäcket
IMG_0537 kopia.jpg
Båda hjulen
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

Inläggav Thomas Stadin » 2019-11-14/20:38

BmwMats skrev:
Thomas Stadin skrev:De dubbade mc-däck som jag sett har haft limmade dubbar.
Du verkar köra utan lim.


Det stämmer Thomas. Då jag lät dubba mina TKC80 första gången med bildubb rekommenderade han som gjorde jobbet att dom INTE skulle limmas. Jag fick någon förklaring till det, men minns inte varför han valde att inte göra det. Har för mig att det var något med friktion och värme att göra, men jag låter det nästan vara osagt...

/DubbMats


De jag har är limmade men de har ju å andra sidan mycket längre utstick. Endurodubb är det men jag vet inte hur långt utskicket är. Kanske 7-8 mm.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

Inläggav BmwMats » 2019-11-14/20:59

Thomas Stadin skrev:De jag har är limmade men de har ju å andra sidan mycket längre utstick. Endurodubb är det men jag vet inte hur långt utskicket är. Kanske 7-8 mm.


Det krävs nog uppenbarligen att dubben är limmade när utsticket är så stort.
Hur känns det att köra på sådana däck, blir det inte lite svajigt ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

Inläggav Thomas Stadin » 2019-11-15/16:05

BmwMats skrev:
Thomas Stadin skrev:De jag har är limmade men de har ju å andra sidan mycket längre utstick. Endurodubb är det men jag vet inte hur långt utskicket är. Kanske 7-8 mm.


Det krävs nog uppenbarligen att dubben är limmade när utsticket är så stort.
Hur känns det att köra på sådana däck, blir det inte lite svajigt ?


Har haft dem i 4-5 år utan att ha testat.
Tanken var att köra på sjöis, men de gånger det funnits sjöis har jag inte haft någon fungerande offroad och vice versa :(
Hoppas att det går bättre den här vintern.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

Inläggav noh » 2019-11-15/19:50

Hade en Suzuki DRZ 400 med limmade dubb 7mm. Väldigt skoj på is och trampad snö, men helt livsfarligt på asfalt. Dessutom sliter asfalten ner dubben jättefort.
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

Inläggav Ecklesiastik » 2019-11-19/11:45

noh skrev:Hade en Suzuki DRZ 400 med limmade dubb 7mm. Väldigt skoj på is och trampad snö, men helt livsfarligt på asfalt. Dessutom sliter asfalten ner dubben jättefort.

Håller med föregående talare. Körde i yngre år enduro och hade då dubbdäck, minns hur på endurospåret i Händelö där det i början på sträckan var en liten stenhäll eller asfaltsbit som blev glashal med dom långa dubb
som satt på däcken. detta var visserligen på den tiden bara en ursäkt att åka på bresladd :D
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

Inläggav BmwMats » 2019-11-19/18:55

Kan även inflika med att det räcker med 1,9 mm dubb för att det skall bli halt på asfalt.
Räcker med att nypa till lite grann på bromsen, eller utnyttja lite av motorn's potential... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

Inläggav Thomas Stadin » 2019-11-19/23:14

BmwMats skrev:Kan även inflika med att det räcker med 1,9 mm dubb för att det skall bli halt på asfalt.
Räcker med att nypa till lite grann på bromsen, eller utnyttja lite av motorn's potential... ;)


Kall våt asfalt gör även gummit halt.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

Inläggav BmwMats » 2019-11-19/23:25

Thomas Stadin skrev:Kall våt asfalt gör även gummit halt.


Så sant som det är sagt och skrivet Thomas... :(
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

Inläggav Thomas Stadin » 2019-11-20/15:40

BmwMats skrev:
Thomas Stadin skrev:Kall våt asfalt gör även gummit halt.


Så sant som det är sagt och skrivet Thomas... :(


Körde en vinterdag med odubbade TKC80 för ett par vintrar sedan på lätt fuktig asfalt som kanske höll ett par plusgrader. Det kändes halt trots att det var frostfritt. ASC-indikeringen på min GS blinkade gult i var och varannan kurva trots att jag höll igen och undvek att gasa på.
Ett mjukare däck kanske hade passat den rådande temperaturen bättre :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

Inläggav BmwMats » 2019-11-21/00:09

Thomas Stadin skrev:Körde en vinterdag med odubbade TKC80 för ett par vintrar sedan på lätt fuktig asfalt som kanske höll ett par plusgrader. Det kändes halt trots att det var frostfritt. ASC-indikeringen på min GS blinkade gult i var och varannan kurva trots att jag höll igen och undvek att gasa på.
Ett mjukare däck kanske hade passat den rådande temperaturen bättre :)


Tur man inte har ASC, ABS, Traction eller några sådana lampor på hojen, då hade jag väl fått hjärtsnurp för länge sedan, med tanke på hur mycket jag åker på mina TKC80 på vintern... :?

Får lita på känslan som får sätta stopp för nedlägg och gaspådrag istället :mrgreen:

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst