Sida 1 av 1

Dubb i däck = Vinterkörning

InläggPostat: 2019-11-12/14:53
av BmwMats
Har under ett antal år kört med hojen på vintern, dock med vanliga MC-däck av varierande modell, Michelin, Continental, Dunlop och Pirelli m.fl.

Det har gått att ta sig fram, även i decimetertjock snö och slask, men detta avrådes bestämt om man inte MÅSTE ta sig fram med dessa däck, men det tar tid och är oerhört riskabelt om det blir ishalka på vägarna. Speciellt med tanke på att hojen är ett balansfordon och man inte kan utföra snabba kursförändringar eller liknande.

Dom senaste två vintrarna så har jag använt mig utav Continental TKC 80, ett grövre däck väl fungerande på vintern i snö och slask, men på is så hjälper inte dessa grovmönstrade däck något alls mot halkan.

Jag lät en däckfirma dubba dessa TKC80 med vanliga bildubb, 175 stycken i varje däck. Dessa har fungerat ypperligt att köra även på isbelagda vägbanor, dock med viss försiktighet ;)

Dock är livslängden inte speciellt lång gällande dubbarna, uppskattningsvis håller dom en vintersäsong för min del då det blir rätt många mil även vintertid.

Efter två säsonger är dubbarna obefintliga gällande utsticket över gumminabbarna, framförallt på mitten av däckets anliggningsyta som kommer i kontakt med vägbanan.

Funderade på att kompletteringsdubba dessa däck med vanliga bildubb då det finns plats för fler nya dubb i däcken, men jag tänkte om och skall istället ersätta dom slitna dubbarna av bilmodell till den varianten som går att skruva i och ur själv med ett speciellt litet verktyg som följer med skruvdubbarna när man köper dom.

Lägger upp lite bilder på produkten och hur dom ser ut, både lösa dubb och bilder på mina däck, före och efter omdubbning.
Dock har jag bara hunnit med att prova att demontera en vanlig dubb än så länge och montera en skruvdubb, men det gick mycket smidigt att pilla ur den gamla dubben och skruva i den nya på den gamla platsen.

Jag minns inte hur mycket utstick som bildubben hade från början, tror det rörde sig om 1,7-1,8 mm original och hade en diameter på 6,0 mm. Dom nya skruvdubben har en diameter på 8,0 mm och utstick är 1,9 mm.
Det gör att dom går att skruva i gummit och verkar sitta bra på plats, då det gamla hålet är mindre än skruvdubbarna.

Återkommer när jag väl fått bytt alla slitna dubbar och monterat dom nya ;)

Mvh BmwMats

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

InläggPostat: 2019-11-12/14:57
av BmwMats
Förpackning med 100 dubb i varje, 8,0mm i diameter, utstick 1,9 mm över gummit.

/BmwMats

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

InläggPostat: 2019-11-12/15:41
av Ecklesiastik
BmwMats skrev:Återkommer när jag väl fått bytt alla slitna dubbar och monterat dom nya ;)

Mvh BmwMats


Snajdigt tack för infon jag har själv lurat på att köpa en uppsättning extra hjul till min affe och dubba till nästa år (för i år har regeringen satt köpstopp på fordonsfronten) och tänkt fråga dig hur du gör då jag sätt att du haft piggedäck i bilder du lagt upp. Använde du en lokal firma eller skickade du bort däcken till någon speciell firma? misstänker att det inte är helt lätt att borra hål i däcken för dom där skruvdubben om du inte hade hålen från bildubben att utgå från.

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

InläggPostat: 2019-11-12/16:19
av Kovlingen
https://www.youtube.com/watch?v=U7lrcZbgQnQ

Det värsta är att plocka bort gammal dubb :shock:

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

InläggPostat: 2019-11-12/19:58
av BmwMats
Kovlingen skrev:https://www.youtube.com/watch?v=U7lrcZbgQnQ

Det värsta är att plocka bort gammal dubb :shock:


Exakt så som filmen visar ! ;)

Bildubben lejde jag bort till en "lokal" däckfirma som dubbade dessa.
Inget som jag har dubbat.

Med vänlig hälsning BmwMats

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

InläggPostat: 2019-11-13/22:19
av Thomas Stadin
De dubbade mc-däck som jag sett har haft limmade dubbar.
Du verkar köra utan lim.

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

InläggPostat: 2019-11-13/22:32
av BmwMats
Thomas Stadin skrev:De dubbade mc-däck som jag sett har haft limmade dubbar.
Du verkar köra utan lim.


Det stämmer Thomas. Då jag lät dubba mina TKC80 första gången med bildubb rekommenderade han som gjorde jobbet att dom INTE skulle limmas. Jag fick någon förklaring till det, men minns inte varför han valde att inte göra det. Har för mig att det var något med friktion och värme att göra, men jag låter det nästan vara osagt...

/DubbMats

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

InläggPostat: 2019-11-14/20:14
av BmwMats
Ikväll har jag haft nöjet att dubba om mina däck till hojen :D

I bakdäcket bytte jag ut 72 stycken av dom gamla bildubbarna till skruvdubb. Petade ut dom gamla med en mejsel och skruvade i nya dubb på samma ställen som dom gamla satt.

Framdäcket var egentligen mest slitet i mitten på den största radien, så jag bytte bara ut dom. Övriga dubbar var slitna, dock inte mer än att det går en säsong till, så dom får sitta kvar denna vintern.
Nästa vinter får nog även dom bytas, men vi provar och kör en vinter till på framdäckets gamla dubbar.

Har inte monterat hjulen på hojen ännu, väntar tills det börjar närma sig underkylt. Som tur är så tar det bara 15-20 minuter att byta på hojen, då hjulen är lätta att lossa och återmontera.

/BmwMats

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

InläggPostat: 2019-11-14/20:38
av Thomas Stadin
BmwMats skrev:
Thomas Stadin skrev:De dubbade mc-däck som jag sett har haft limmade dubbar.
Du verkar köra utan lim.


Det stämmer Thomas. Då jag lät dubba mina TKC80 första gången med bildubb rekommenderade han som gjorde jobbet att dom INTE skulle limmas. Jag fick någon förklaring till det, men minns inte varför han valde att inte göra det. Har för mig att det var något med friktion och värme att göra, men jag låter det nästan vara osagt...

/DubbMats


De jag har är limmade men de har ju å andra sidan mycket längre utstick. Endurodubb är det men jag vet inte hur långt utskicket är. Kanske 7-8 mm.

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

InläggPostat: 2019-11-14/20:59
av BmwMats
Thomas Stadin skrev:De jag har är limmade men de har ju å andra sidan mycket längre utstick. Endurodubb är det men jag vet inte hur långt utskicket är. Kanske 7-8 mm.


Det krävs nog uppenbarligen att dubben är limmade när utsticket är så stort.
Hur känns det att köra på sådana däck, blir det inte lite svajigt ?

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

InläggPostat: 2019-11-15/16:05
av Thomas Stadin
BmwMats skrev:
Thomas Stadin skrev:De jag har är limmade men de har ju å andra sidan mycket längre utstick. Endurodubb är det men jag vet inte hur långt utskicket är. Kanske 7-8 mm.


Det krävs nog uppenbarligen att dubben är limmade när utsticket är så stort.
Hur känns det att köra på sådana däck, blir det inte lite svajigt ?


Har haft dem i 4-5 år utan att ha testat.
Tanken var att köra på sjöis, men de gånger det funnits sjöis har jag inte haft någon fungerande offroad och vice versa :(
Hoppas att det går bättre den här vintern.

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

InläggPostat: 2019-11-15/19:50
av noh
Hade en Suzuki DRZ 400 med limmade dubb 7mm. Väldigt skoj på is och trampad snö, men helt livsfarligt på asfalt. Dessutom sliter asfalten ner dubben jättefort.

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

InläggPostat: 2019-11-19/11:45
av Ecklesiastik
noh skrev:Hade en Suzuki DRZ 400 med limmade dubb 7mm. Väldigt skoj på is och trampad snö, men helt livsfarligt på asfalt. Dessutom sliter asfalten ner dubben jättefort.

Håller med föregående talare. Körde i yngre år enduro och hade då dubbdäck, minns hur på endurospåret i Händelö där det i början på sträckan var en liten stenhäll eller asfaltsbit som blev glashal med dom långa dubb
som satt på däcken. detta var visserligen på den tiden bara en ursäkt att åka på bresladd :D

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

InläggPostat: 2019-11-19/18:55
av BmwMats
Kan även inflika med att det räcker med 1,9 mm dubb för att det skall bli halt på asfalt.
Räcker med att nypa till lite grann på bromsen, eller utnyttja lite av motorn's potential... ;)

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

InläggPostat: 2019-11-19/23:14
av Thomas Stadin
BmwMats skrev:Kan även inflika med att det räcker med 1,9 mm dubb för att det skall bli halt på asfalt.
Räcker med att nypa till lite grann på bromsen, eller utnyttja lite av motorn's potential... ;)


Kall våt asfalt gör även gummit halt.

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

InläggPostat: 2019-11-19/23:25
av BmwMats
Thomas Stadin skrev:Kall våt asfalt gör även gummit halt.


Så sant som det är sagt och skrivet Thomas... :(

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

InläggPostat: 2019-11-20/15:40
av Thomas Stadin
BmwMats skrev:
Thomas Stadin skrev:Kall våt asfalt gör även gummit halt.


Så sant som det är sagt och skrivet Thomas... :(


Körde en vinterdag med odubbade TKC80 för ett par vintrar sedan på lätt fuktig asfalt som kanske höll ett par plusgrader. Det kändes halt trots att det var frostfritt. ASC-indikeringen på min GS blinkade gult i var och varannan kurva trots att jag höll igen och undvek att gasa på.
Ett mjukare däck kanske hade passat den rådande temperaturen bättre :)

Re: Dubb i däck = Vinterkörning

InläggPostat: 2019-11-21/00:09
av BmwMats
Thomas Stadin skrev:Körde en vinterdag med odubbade TKC80 för ett par vintrar sedan på lätt fuktig asfalt som kanske höll ett par plusgrader. Det kändes halt trots att det var frostfritt. ASC-indikeringen på min GS blinkade gult i var och varannan kurva trots att jag höll igen och undvek att gasa på.
Ett mjukare däck kanske hade passat den rådande temperaturen bättre :)


Tur man inte har ASC, ABS, Traction eller några sådana lampor på hojen, då hade jag väl fått hjärtsnurp för länge sedan, med tanke på hur mycket jag åker på mina TKC80 på vintern... :?

Får lita på känslan som får sätta stopp för nedlägg och gaspådrag istället :mrgreen:

Mvh BmwMats