Filmen "Le Mans '66"

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Filmen "Le Mans '66"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-15/21:47

Filmpremiärer har genom åren inte tillhört mina vanor, men eftersom hustrun var bjuden på dammiddag, och rubricerade film står extremt långt ner på hennes prioriteringslista, var tillfället givet.

1959 vann Carrol Shelby och Roy Salvadori Le Mans i en Aston Martin DBR1. 1960 - 1965 vann Ferrari samtliga lopp, men företaget var konkursmässigt. På andra sidan Atlanten hade Ford problem med hård konkurrens och vikande marknadsandelar. Ford hade långt framskridna planer på att köpa Ferrari. Enzo drog sig emellertid ur i sista stund, vilket gjorde Henry Ford II så rasande, att han beslutade sig för att slå Ferrari på Le Mans - kosta vad det kosta ville!
Carrol Shelby, som slutat tävla på grund av hälsoproblem och i stället blivit en mycket framgångsrik sportvagnskonstruktör - mest känd för att ha satt en amerikansk V8 i den engelska sportbilen AC Ace och därmed skapat den ikoniska AC Cobra, samt förstås för Shelbymustangerna - fick med tiden uppdraget att skapa den bil, som skulle knäcka Ferrari. Uppgiften var milt uttryckt inte lätt, men 1966 bar de mångåriga ansträngningarna frukt. Ford GT40 inte bara vann utan tog en trippelseger! Man följde upp med segrar ytterligare tre år på raken - och ansåg sig därmed sannolikt ha visat, vad Ford kunde.

Av detta har nu blivit film - med Matt Damon som Carrol Shelby och Cristian Bale som den föga diplomatiske föraren Ken Miles.
Blev det en bra film? Tyvärr inte. Damon och Bale är fina skådisar, men deras rollfigurer är löjliga! Att ett helproffs som Shelby skulle råka i slagsmål med Miles på öppen gata, finner jag föra trovärdigt. Inte heller tror jag, att han i egenskap av gammalt racingproffs skulle köra som en dåre i vanlig trafik.
Enzo Ferrari skulle nog aldrig ha kunnat bli någon toppdiplomat, men jag har svårt att tro, att han avspisade Ford med så många grava förolämpningar mot såväl företaget som enskilda personer - inklusive Henry Ford II själv.
Ferrariförarna var naturligtvis Fords konkurrenter, men det blir löjligt, när de mest ter sig som ilsket blängande, dåliga filmgangsters!
Lägg till det, att förarna under diverse tävlingar allt som oftast utväxlar långa sidoblickar i toppfart under pågående race, att de skriker till varandra, när de kör i öppna bilar(!), att gaspedaler ideligen trampas snabbt i botten och hastighetsmätare (som efter vad jag läst över huvud taget inte brukar finnas på renodlade racers!) far iväg alltför snabbt över mätartavlorna - både vid acceleration och inbromsning - så blir resultatet en kalkon, dåligt kryddad av att filmens lopp så ensidigt fokuserar på just Ken Miles. Hans parkamrat Denis Hulme nämns, men mycket mer är det inte. Bland mycket annat vann Hulme VM i Formel 1 1967 och CanAm två gånger, så han var inte direkt bortkommen i racingsammanhang.
Som lök på laxen innehåller filmen en fullständig orimlighet. När Ferrari tvingats bryta med samtliga bilar, och Ford har de tre förstaplatserna, sägs, att Miles/Hulme leder med flera varv. Ken Miles går med på att sakta ner under sista varvet och vänta in sina lagkamrater, så att de tre Fordarna kan köra i stort sett samtidigt över mållinjen - varpå Chris Amon och Bruce McLaren tilldelas segern, eftersom deras bil stått längre bak i starten!
Får man tro Wikipedia, är det sista korrekt, men segern förutsätter då, att åtminstone de två första bilarna körts lika många varv.

Jag kan inte låta bli att undra över, för vem dessa filmiska fånigheter gjorts. Alla, som är det minsta intresserade av seriös racing, reagerar nog som jag - och den icke motorintresserade publiken kommer knappast att fylla salongerna.
Allt detta är synd, för det kunde ha blivit en så mycket bättre film. En smula nedtonade rollkaraktärer och trovärdigare racingscener skulle ha lyft filmen åtskilliga snäpp. Den räddas av några lugnare, mer välspelade scener och bitvis roande replikskiften.

Under Le Mans 1966 var jag tretton och ett halvt år gammal. På den tiden var Sveriges grundligt enkanaliga och svartvita television definitivt inte frikostig med att visa motorsport - men av någon anledning gjordes ett undantag för just den tävlingen. Jag såg alltså de tre GT40-bilarna paradera i mål, vilket var en häftig upplevelse. Synd bara, att filmmakarna inte förvaltat sitt utomordentliga utgångsmaterial bättre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Filmen "Le Mans '66"

Inläggav Hasse Gustafsson » 2019-11-18/16:54

Har nu bevistat bio för att se Le Mans 66.
Tycker nog att Bror är väl hård i sina omdömen.
Filmen är gjord för den breda publiken som inte har en susning om racing.
Ännu mindre om tekniska detaljer.
Visst är racingscenerna överdrivna och kalkonaktiga, speciellt att inte ha hjälmen knäppt
när det ska bytas förare :?
Jag ser mer till den historiska berättelsen om Ford GT40, tröga direktörer som sitter som filter i ett stort företag.
Ken Miles var en obekväm person som gjorde och sa precis vad som helst.
Han körde under kriget stridsvagn från Normandie till Berlin :!:

För mer fakta om Le Mans kan detta ses:
https://www.youtube.com/watch?v=XMzgeEWqXPQ
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Filmen "Le Mans '66"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-18/17:10

En recension är ju definitionsmässigt subjektiv, så vi har inga skäl att hamna i dispyt.
Mina omdömen fälldes främst utifrån, att det hade varit enkelt att ersätta kalkoninslagen med mera realistiska sekvenser utan att på minsta sätt minska dramatiken - även för folk, som inte vet ett barr om racing.
Men vi är helt eniga om den intressanta bakgrunden - inklusive problemet med direktörers kontraproduktiva insatser. Carrol Shelbys påpekande, att kommittéer inte vinner tävlingar, sitter som en keps - och den scenen anser jag vara en av filmens bättre.

(Shelbys påpekande har en intressant historisk konnotation. Söker man på "ledarskap" i Nationalencyklopedin, finns en hänvisning gruvingenjören Henri Fayol, som 1888 övertog ledningen för en konkurshotad fransk kolgruvekoncern och på ett par decennier fick den att blomstra. En av hans principer var, att ansvar och befogenheter måste följas åt, och varje anställd bara skall ha en chef.
Huruvida Shelby läst Fayol är mig obekant, men deras ledningsidéer verkar stämma rätt bra.)

Din länk från 1968 fann jag klart intressant. Toppen kommer i början, när Stirling Moss - "den bäste racerföraren någonsin, som aldrig blev världsmästare" - kommenterar ett varv på Le Mans.
"Säkerheten" på den tiden ter sig hårresande! Träd mycket nära Mulsannerakan och havererade bilar lite överallt! Att försöka skotta loss sin racerbil från sandfållan efter Mulsannekurvan ter sig onödigt spännande!
Vilka ändringar, som vidtagits sedan dess, är mig obekant.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Filmen "Le Mans '66"

Inläggav Kovlingen » 2019-11-18/20:26

Film eller dokumentär ? ? ? :?

Ingen vet alla saker om en tävling . Titta bara på Ferraris resultat i senaste F1- loppet .
1966 var jag ca13 år och noll koll på hur det gick på dessa tävlingar .
Det är som att jag skulle ha en åsikt om hur läkare sköter en skottskada .
Kan ju vara livsfarligt :shock: ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Filmen "Le Mans '66"

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-11-19/23:49

Kovlingen skrev:...
Det är som att jag skulle ha en åsikt om hur läkare sköter en skottskada .
Kan ju vara livsfarligt :shock: ;)

Skottskada? Jag trodde du hade en snöslunga.
:mrgreen:
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Filmen "Le Mans '66"

Inläggav Kovlingen » 2019-11-20/07:30

Fredric Fredricson skrev:Skottskada? Jag trodde du hade en snöslunga.

Inte helt ofarlig :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Filmen "Le Mans '66"

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-11-20/09:24

Världens enda forum där snöslungor och skottskador ses som en naturlig fortsättning på en recension av en film om Le Mans.
Lite som på skivspelarens tid när katten efter 30s studerande av den roterande skivan plötsligt gav pick up´n en smäll. Ett skrapande och så var det en helt annan låt.

Med Vinyl hälsning, Magscratchmaster
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Filmen "Le Mans '66"

Inläggav gorbra » 2019-12-21/09:41

För att återgå till filmen satt jag och slötittade på vad som fanns på Netflix och hittade en dokumentär om Caroll Shelby och hans liv. Mycket racing och bilder från utvecklingen av bilarna. Tom "vår egen" Jo Bonnier syntes i ett kort uttalande. Vad jag inte visste var att Caroll låg bakom bla Dodge Viper. Klart sevärd.
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Filmen "Le Mans '66"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-03-17/17:48

Nu finns filmen på Netflix.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst