Wunderlich

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Wunderlich

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-11-19/16:01

Normalt hittar jag inga "nödvändiga" hoj-accessoarer från sortimentet Wunderlich säljer, men det fanns en sak som enbart Wunderlich säljer, vilken jag absolut bara måste ha på min hoj.
Sagt och gjort. Beställning genomfördes via deras tyska hemsida. Betalning likaså.

Kort tid efteråt kom både orderbekräftelse och "trackingnumber" för paketet via email.

UPS skulle enligt uppgift leverera paketet till mig.
Efter drygt en vecka. Ingen UPS kom. Inget livtecken (brevavi/SMS) från UPS.
Spårade upp paketet. Det skulle finnas hos UPS i Järfälla.
Fortfarande inget livstecken från UPS.
Spårade upp paketet igen. "Leverans försökt". Nåja, självklart att ingen är hemma under arbetstid.
Fortfarande inget livstecken från UPS.
Spårade upp paketet igen. "Åter Järfälla".
Fortfarande inget livstecken från UPS.
Spårade upp paketet igen. "Leverans försökt". Suck, jo, jag är som sagt på arbetet under arbetstid.
Fortfarande inget livstecken från UPS.
Spårade upp paketet igen. "Åter avsändare". Va´??
Ringde upp UPS. "Inget telefonnummer/email till mottagare. Åter avsändare."
Jasså?? Det står angivet i min orderbekräftelse från Wunderlich.
Fel av UPS eller fel av Wunderlich?
Kontaktar Wunderlich via email. Svar tillbaka med raketfart.
"Vi fixar. Skickar tillbaka paketet till dig igen utan kostnad. Använder DHL denna gång..."

Customer service :D
Jag kommer definitivt att köpa från Wunderlich igen - om/när jag hittar något skoj.



UPS däremot....
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Wunderlich

Inläggav Roger Gross » 2019-11-19/17:14

Jag har fått många leveranser via UPS - tydligen haft tur varje gång...
Artiklar från Wunderlich köper man med fördel via Touringspecialisten i Laholm. Mycket bra service och dessutom fraktfritt vid köp över 1000 kr. Skulle ngt krångla är det mycket lättare att ha med en svensk kontakt att göra än med en tysk.
Som jag ser det,
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Wunderlich

Inläggav Roger Gross » 2019-11-19/17:24

Måns Ulveståhl skrev:Normalt hittar jag inga "nödvändiga" hoj-accessoarer från sortimentet Wunderlich säljer, men det fanns en sak som enbart Wunderlich säljer, vilken jag absolut bara måste ha på min hoj.
Sagt och gjort. Beställning genomfördes via deras tyska hemsida. Betalning likaså.

Kort tid efteråt kom både orderbekräftelse och "trackingnumber" för paketet via email.

UPS skulle enligt uppgift leverera paketet till mig.
Efter drygt en vecka. Ingen UPS kom. Inget livtecken (brevavi/SMS) från UPS.
Spårade upp paketet. Det skulle finnas hos UPS i Järfälla.
Fortfarande inget livstecken från UPS.
Spårade upp paketet igen. "Leverans försökt". Nåja, självklart att ingen är hemma under arbetstid.
Fortfarande inget livstecken från UPS.
Spårade upp paketet igen. "Åter Järfälla".
Fortfarande inget livstecken från UPS.
Spårade upp paketet igen. "Leverans försökt". Suck, jo, jag är som sagt på arbetet under arbetstid.
Fortfarande inget livstecken från UPS.
Spårade upp paketet igen. "Åter avsändare". Va´??
Ringde upp UPS. "Inget telefonnummer/email till mottagare. Åter avsändare."
Jasså?? Det står angivet i min orderbekräftelse från Wunderlich.
Fel av UPS eller fel av Wunderlich?
Kontaktar Wunderlich via email. Svar tillbaka med raketfart.
"Vi fixar. Skickar tillbaka paketet till dig igen utan kostnad. Använder DHL denna gång..."

Customer service :D
Jag kommer definitivt att köpa från Wunderlich igen - om/när jag hittar något skoj.



UPS däremot....



Alltid problematiskt leverera till privatkunder som inte finns dagtid på angiven leveransadress. Hur vill du att UPS ska agera?
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Wunderlich

Inläggav Anders Nedemark » 2019-11-19/18:23

Du kan beställa samma sak från Håkan Runfeldt och få det lev. utan mankemang.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Wunderlich

Inläggav F800åkare » 2019-11-19/18:27

Roger Gross skrev:Jag har fått många leveranser via UPS - tydligen haft tur varje gång...
Artiklar från Wunderlich köper man med fördel via Touringspecialisten i Laholm. Mycket bra service och dessutom fraktfritt vid köp över 1000 kr. Skulle ngt krångla är det mycket lättare att ha med en svensk kontakt att göra än med en tysk.
Som jag ser det,
//Roger G

Har använt mig av det företaget själv och fått fatt på saker som bara fanns listat på usa sidan, därtill lägre pris än wunderlich angivit , snabbt och smidigt med ypperlig kundservice. kommer definitvt köpa via honom om jag ska ha fler wunderlich till ehör.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Wunderlich

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-19/18:53

Roger Gross skrev:Alltid problematiskt leverera till privatkunder som inte finns dagtid på angiven leveransadress.

Om jag skulle driva ett leveransföretag, skulle jag se det som en självklarhet att begära kontaktuppgifter i form av adressatens e-post och mobiltelefon. Det skulle rimligen minska såväl mitt företags arbetsbelastning som kundens väntetid. Hur svårt kan det vara?
(Om adressaten/det avsändande företaget inte angett någotdera, blir det annorlunda.)
Återigen: "Ta mått på kunden."

Sedan kan man filosofera över, att i den oss närbelägna stadsdelen Lambohov kan man hämta ut försändelser både hos Coop och en mindre kioskbutik. Ett sms meddelar, att något finns att hämta. Funkar klockrent.
Hur svårt kan det vara?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Wunderlich

Inläggav BrooklynS » 2019-11-19/20:44

Uppenbarligen är det nog något annat som felar än att fraktföretaget heter UPS, Postnord eller DHL.

Det finns flera länkar i en kedja och brister någon tappar kedjan sin funktion oavsett vilken länk det var.

Tänk på det innan något specifikt företag hängs ut i onödan.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Wunderlich

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-11-20/12:19

Här skjuts det vilt :mrgreen:

Varifrån jag köper mina pryttlar bestämmer jag.
Jag har inget emot tex svenska Wunderlich-återförsäljare, men nu råkade det bli tyska Wunderlich.
Couriers/freightforwarders har olika servicetjänster, men ett tjänst som enbart innebär leverans till hemadress vardag dagtid, vilket inte passar majoriteten av privatkunder, utan annan följdåtgärd än att skicka tillbaka paketet till avsändaren är katastrofal customer service.
Ignorera avisering via brev, email, eller telefon.
Ignorera leverans till annat avtalat utlämningsställe om kund inte är anträffbar, ex. närmast livsmedelsbutik/kiosk (Postnord, DHL Fedex mfl), eller utlämningsbox (DHL), eller utlämningscenter (Postnord, Fedex).
Vill någon fortsätta debattera logistik, i detta fall specifikt distribution/transport, så kan vi ta en rolig diskussion i annan tråd. Jag är ingen novis inom detta område.

Det positiva med denna historia, och där tyngdpunkten bör ligga var det högklassiga kundbemötande Wunderlich gav mig.
Att osentimentalt beklaga fadäsen, cancellera ordern, och debitera kunden för extrakostnaden med returnerat gods hade varit en lätt väg för Wunderlich (rätt enligt avtal med kund).
Wunderlich valde den betydligt svårare vägen. Acceptera situationen, sätta kundens upplevelse först, samt förmedla detta via blixtsnabb kommunikation.
Så agerar ett företag som vill behålla mig som kund.
Bravo Wunderlich.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Wunderlich

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-11-20/13:24

Häpp!
Fick precis ett SMS från PostNord.
(Jag beställde en annan hojpryttel från ett företag i Finland såsom privatkund i lördags natt)
"Paket finns nu på vår Pickup Hub (nämnd plats) för avhämtning."
Två-tre vardagar för leverans till avtalad plats med hög kundupplevd customer service.
Se och lär UPS. PostNord kan.


VSB
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Wunderlich

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-20/14:11

Måns Ulveståhl skrev:Så agerar ett företag som vill behålla mig som kund.
Bravo Wunderlich.

Eller som en bekant sade för drygt 30 år sedan:
"En väl skött reklamation är den bästa reklam ett företag kan få."
I detta fall rörde reklamationen inte ens Wunderlich utan deras underleverantör, vilket inte gör saken sämre.
Jag håller med dig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst