Fotoutställningen "Svärta", Norrköping

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Fotoutställningen "Svärta", Norrköping

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-07/16:09

För ett halvsekel sedan var mitt fotointresse betydligt mera djupgående, än vad det därefter blivit. Jag minns, att fototidningarna uppmärksammade tre fotografers arbete med att dokumentera det hårda arbetet inom dåtida svensk tung industri - framför allt i gruvorna i Norrbotten och på de svenska varven. Tillsammans med Sara Lidman skapades även boken Gruva, och alltihop blev till en kraftig proteströrelse mot, att Socialdemokraterna trots decennier vid makten inte åstadkommit bättre villkor för sina kärnväljare. (Dessa rader är inget försök att skapa politisk debatt, bara ett referat av texterna på utställningen.)

Nu har de tre fotografernas verk sammanställts i utställningen Svärta, som kan ses på Arbetets Museum i Norrköping en bra bit in i februari. Fri entré. De miljöer, som visas, finns nog inte mer i Sverige. Varven är nedlagda, och om jag förstått saken rätt, sker arbetet i gruvorna idag med helt annan teknik, än när fotona togs. Det hindrar inte, att utställningen är synnerligen sevärd. Fantastiska foton!

Huruvida utställningen kommer att vandra vidare i Sverige är mig obekant, men den, som har vägarna förbi Norrköping och tid att besöka utställningen, rekommenderas att göra det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fotoutställningen "Svärta", Norrköping

Inläggav BmwMats » 2019-12-07/19:30

Tack för din intressanta berättelse.

Har också i ett halvt sekel fotograferat och alltid haft det som ett stort intresse, först var det svart/vitt, framkallning och förstoring i källaren.

Älskar dessa miljöer som inte längre finns runt oss längre, har gjort några besök på "udda platser" som inte längre finns kvar.

Kommer att följa detta med stort intresse.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Fotoutställningen "Svärta", Norrköping

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-07/20:46

Detta ligger lite vid sidan av trådrubriken, men ändå: Om du inte redan läst/sett dem, så leta upp Jan Jörnmarks böcker om övergivna platser. Den gemensamma nämnaren är platser, som en gång sjöd av vitalitet, men som nu är övergivna eller i alla fall svårt nedgångna. En gång i tiden var de säten för stor ekonomisk framgång. Därefter har utvecklingen gjort företagen olönsamma, och kvar finns lämningar av svunnen storhetstid. Mycket tänkvärda böcker med högklassiga foton. Till skillnad från Svärta, som är 100 % svart-vitt, är Jörnmarks foton i färg.

Minst två av böckerna behandlar svenska miljöer, och en tar upp amerikanska. (Han kan ha gjort fler, som jag inte känner till.) Om någon under min ungdom hade förutspått, att PanAm skulle gå i kaputten, hade väl vederbörande spärrats in - men Jörnmarks bilder på företagets övergivna och svårt vandaliserade f d huvudkontor talar för sig själva. Jag vill minnas, att även någon bilfabrik, som rönt samma öde, är fotograferad - och så vidare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fotoutställningen "Svärta", Norrköping

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-12-07/21:12

Angående utställningen så antog jag att alla fotografier var svart-vita (vilket dessa var enligt Google).
Helrätt. Svart-vita ger ett helt annat djup och känsla än färg.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Fotoutställningen "Svärta", Norrköping

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2019-12-07/21:41

SVT sände ett underbart program ”Himlens mörkrum” om bildskatten efter Jean Hermansson för ett par år sen. Tyvärr verkar det inte ligga kvar på play. Jag minns särskilt en bild på Olof Palme i en diskussion med en arbetare. Nu kanske man inte ska läsa in för mycket i en bild men det kändes som det fanns en ömsesidig respekt och vilja att förstå varandra mellan Palme och arbetaren. Det var en väldigt fin bild på många sätt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst