"22 juli", SVT Play

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

"22 juli", SVT Play

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-05/20:39

Vid 17-tiden 22 juli 2011 kickade fyra reskamrater och jag ner sidostöden och gick bort mot "globen" på Nordkap. Jag sms:ade hustrun, att vi var framme - och fick inom kort svaret, att vår son, som bor i Oslo, hört en enorm explosion. Kort därefter kom de första nyhetsinslagen om skottlossning på Utöya. Föga förvånande präglade detta vettlösa illdåd hela vår hemresa.

Om detta har NRK gjort en mycket bra TV-serie i fem delar. Hade det varit en amerikansk serie, skulle den förmodligen ha vältrat sig i explosionsbilder och utdragna scener på Utöya. NRK har gjort tvärt om. Dåden finns med, snarast som en bakgrund, och handlingen baseras på verkliga händelser, men personerna är fiktiva. Allt ses genom ett antal olika människors ögon - journalister, poliser, ambulans- och sjukhuspersonal, lärare, anhöriga m fl - och berättelsen är nedtonad, vilket ger ett mycket starkare intryck än sedvanlig, ytlig dramatik.
En kort scensekvens visar den tysta, stilla minut, som Norge ägnade offren 25 juli klockan 12. Polisstationer, sjukhus, redaktioner, trafik - allt stannade av. (Själva stod vi bredvid motorcyklarna i hällregn på Lofoten under ett par minuter. En del andra fordon stod också stilla, men flera forsade förbi med oförminskad fart.)

Rekommenderas varmt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "22 juli", SVT Play

Inläggav Lindeberg » 2020-02-14/15:54

Har kollat på tre delar nu, klart välproducerad serie.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: "22 juli", SVT Play

Inläggav Peter Nordlund » 2020-02-15/07:42

Jag håller också med att den är bra och sevärd!
"Känns" väldigt dokumentärt vilket var oväntat.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst