"Tio skäl att GENAST radera dina sociala medier"

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

"Tio skäl att GENAST radera dina sociala medier"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-26/09:25

Denna synnerligen tankeväckande bok (ISBN13 978-91-88919-87-8) hamnade som så ofta framför mina ögon av en slump.

De tio skälen, som får var sitt kapitel, är:
1. Du är på väg att förlora din fria vilja.
2. Att sluta med sociala medier är det mest välriktade försvaret mot vår tids vansinne.
3. Sociala medier gör dig till en skitstövel.
4. Sociala medier urholkar sanningen.
5. Sociala medier får det du säger att bli meningslöst.
6. Sociala medier ödelägger din empatiska förmåga.
7. Sociala medier gör dig olycklig.
8. Sociala medier vill inte att du skall kunna försörja dig.
9. Sociala medier omöjliggör politik.
10. Sociala medier hatar din själ.

Enligt författarpresentationen är Jaron Lanier forskare, musiker och författare. Han har arbetat i Silicon Valley sedan åtminstone 1980-talet. Hans företag VPL tog fram de första kommersiella VR-produkterna, introducerade avatarer och prototyper till viktiga VR-tillämpningar som kirurgisimulering.
Boken är alltså skriven inifrån Silicon Valley - inte utifrån. Det bärande temat är, att kärnan hos bjässarna inom sociala medier är omsorgsfullt bevakade algoritmer, som ingen utomstående känner till. Algoritmerna är programmerade för att ge största möjliga gensvar - och som sådana totalt amoraliska. Som vi vet, är resultatet förskräckande: Filterbubblor, faktaresistens, konspirationsteorier, hatkampanjer och påverkan på politiska val är bara några exempel. Naturligtvis tas USA:s presidentval 2016 upp. (Brexit-omröstningen tas inte upp, men jag utgår från, att Lanier betraktar även den som ett resultat av riktad nätpåverkan.)
Enligt Lanier är dessa algoritmer så väl säkrade, att ingen hittills lyckats hacka dem - till skillnad från exempelvis Pentagon och amerikanska UD.

Han ger flera lysande exempel, varav jag här tar upp ett: Vaccinationsmotståndarna. Lanier konstaterar frankt, att normaltillståndet genom nästan hela mänsklighetens historia INTE har varit god hälsa och frihet från svåra sjukdomar. I stället har vi genom hela historien plågats svårt av brist på mat och åtskilliga dödliga, tidigare obotliga åkommor. Först under de senaste två seklerna har medicinens landvinningar nått dithän, att majoriteten av jordens befolkning kan vaccineras mot svåra sjukdomar - eller i en del fall få botande behandling. Men den, som struntar i att använda sig av dessa landvinningar, kommer så småningom att få sota för det. Alternativt - och värre - får barnen sota för föräldrarnas stolligheter.
Naturligtvis har boken ett amerikanskt perspektiv, men den tål ändå att läsas av alla, som kopplar upp sig på nätet. Rekommenderas varmt.

Det kan verka egendomligt att tipsa om denna bok på Forum, som är ett socialt medium - men till skillnad från nätjättarna modereras det av människor. Det skall vi vara tacksamma för.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Tio skäl att GENAST radera dina sociala medier"

Inläggav Sahlin » 2020-07-26/12:13

Låter väldigt intressant då jag själv jobbar med IT och bl.a. säkerhet. Personligen bryr jag mig inte så mycket, och ligger ute på en del sociala medier, trots min relativt "höga" ålder. Tycker det är ganska intressant hur man kan påverkas och är därför själv väldigt kritisk mot mycket som skrivs. Vissa saker kan däremot vara intressanta och en del saker ganska kul.

Nu lägger jag inte ut vad som helst utan håller mig till saker som får ses som mer "allmänna". Däremot märker man ganska tydligt vilka som inte förstår vad som är fake eller inte, och där har vi ett problem. Ska egentligen inte skylla på en särskild kategori människor men många ungdomar får ändå anses som uppslukade av sociala medier. Man har ingen "spärr" när det gäller mängd och kvalitet. Sedan finns det givetvis äldre personer som man undrar hur de tänker när de skriver och vad de skriver.

SVT visade för något halvår sedan en serie som hette Din hjärna. Programledare var en psykolog som heter Anders Hansen och om du inte sett denna serie så finns den här: https://www.svtplay.se/din-hjarna. Han tar bl.a. upp det här med sociala medier och man blir en aning förskräckt över hur påverkade folk egentligen är.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: "Tio skäl att GENAST radera dina sociala medier"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-30/07:13

En reflexion utifrån IT-säkerhet och sociala medier: Lanier skriver inte många rader om risken, att användarens dator hackas. Boken handlar om, att den flitiga användarens hjärna hackas!
Likaså gör han obönhörligt klart, att ranking av exempelvis hotell på nätet är helt opålitlig. Det är hur enkelt som helst för den, som vill, att skapa en maskinell nätstorm med positiva omdömen om just det hotell etc, som man vill framhäva.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Tio skäl att GENAST radera dina sociala medier"

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-07-30/14:00

11. Sociala medier är var "influencers" skapas.

Denna arbetsskygga narcissistiska grupp av tvåbenta varelser som folkhögskoleutbildade journalister, dvs skräpjournalister, med all tydlighet älskar att höja till skyarna.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: "Tio skäl att GENAST radera dina sociala medier"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-30/16:06

Jo - influencers är en kategori, som Lanier särskilt tar upp. Han poängterar, att sociala mediers inneboende dynamik tenderar att få influencers att haverera psykiskt, vilket stämmer rätt bra med några av de tio skälen.
Ända sedan uttrycket dök upp i medierna, har det fyllt mig med vämjelse! En som regel ung person, som inte behöver kunna något alls - utom möjligen att uttrycka sig, så att det väcker uppmärksamhet - och som dessutom får betalt för att marknadsföra saker!
Förkonstling och förljugenhet i ett nötskal!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Tio skäl att GENAST radera dina sociala medier"

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-12-03/09:50

Apropå avslutningen i mitt första inlägg: TV sänder för närvarande ett Wallraffreportage om vaccinationsmotståndare. För min sinnesros skull avstår jag från att se det. Vare nog sagt, att antalet fall av mässling ökar i Europa.
Åkomman är inte att leka med. Den kan kompliceras med en hjärninflammation, som i värsta fall leder till döden, alternativt orsakar bestående, svåra hjärnskador.
Riskerna med en vaccination mot mässlingen är försumbara vid jämförelse - och det tragiska är, att barnen måste sota för föräldrarnas dårskap.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Tio skäl att GENAST radera dina sociala medier"

Inläggav Kovlingen » 2020-12-03/10:33

Jag har fått både konstiga åsikter och blickar om varför jag inte har FB eller andra Osociala media .
Ja orsaken är bara att det skrivs så mycket skit att jag orkar inte .
Klubbens forum får räcka till bara det inte blir en annan form av FB .
(Jo jag vet att jag skriver en massa skit :? )
Men , som tur är har vi en stenhård webmaster :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: J-O Elfvén och 1 gäst