Touratech Endurance Click mjuka sadelväskor

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Touratech Endurance Click mjuka sadelväskor

Inläggav Ecklesiastik » 2021-03-29/11:05

Fick två Touratech Endurance Click i födelsedags present för lite drygt en månad sedan. Än så länge har jag bara hunnit rulla med dom i ~100 mil så tänkte mest skriva ett första intryck.
Jag ville ha ett par click då jag velat ha en enklare mjuk väska för när jag åker offroad (mindre risk att en mjuk väska bryter ditt ben vid omkullåkning) samt när jag åker till och från jobbet. Hade sedan tidigare en Kriega väska med en egen hållare som man knäpper in i Touratech väskhållarna och sedan strappar fast kriega väskan på. Men tyckte den var för bökig att använda när man åkte till och från jobbet och den lilla hållaren var lite för bökig att ta av och på vid byte till mina korvlådor så den väskan har mest blivit liggande eller använd som packväska att ha i min toppbox.

Konstruktion

Clicken är som en vanlig båtsäck med rulltop fast med en halvhård stödplast internt. Väskans fäste funkar med att man har två krokar övertill som man hänger på röret på väskhållaren som har två klor undertill som när man släpper handtaget stänger runt röret. Nedtill får väskan stöd av två tårtbits formade öron som man kan tjystera på en diagonal bana för att anpassa efter olika väskhållare förutsatt att röret är 18mm i diameter(se bild). Nu är det ingen super volym i dessa väskor (28 liter per sida) men för min del räcker det till vardags och om jag åker längre kommer jag ändå kompletera med en 60liters båtsäck över pakethållaren.
Bild
Funktion/passform

Jag är otroligt nöjd med funktionen av dessa. Först var jag orolig för att väskorna skulle hoppa av om man hoppade med hojjen eller man åkte över något i stil med en tvättbräda men väskan satt fint kvar där den ska. Har lyckats bottna fjädringen på Hondan rejält utan att väskan släppt. Vad det gäller passformen har jag både ros och ris. Jag har testat att fästa dessa både på Touratech väskhållaren på min Honda och Hebco Becker väskhållaren på min BMW och på båda var det lätt att jystera in hållarna. Däremot så sticker ena av de undre tårtbitformade öronen ut lite för mycket på hondan och går emot ett av stagen men inget som igentligen hindrar funktionen mer än att det stör ägaren har funderat på att köpa en till uppsättning fästen och fila ned örat så att den går fri.

Kvalite

Här känner jag mig försiktigt optimistisk. Som jag skrivit i en annan tråd så vurpade jag härom veckan och gled en bit (typ 10-15meter). När detta hände så flexade bakplåten på väskan så att den gled ur vägen och således gled större delen av biten på dom hårda plastbitarna istället för tyget. Dock värt att påpeka väskan hängde kvar i krokarna så jag tror det krävs ganska rejäl smäll innan dessa släpper taget. Likväl blev det vissa repor i tyget (tro fasen det med 200kg hoj som pressar den i backen) men det ser ut som att med ett par lappar så kan man nog behålla vattentätheten. Jag hade tänkt att väskan vid en marksyning skulle desintigrera och förvandlas till en trasmatta så jag blev mycket positivt överaskad.
20210329_073619.jpg

20210329_073625.jpg

20210329_073635.jpg


Pris

Här tycker jag att väskorna är okaraktäristiskt rimligt prissatta för att vara Touratech. En uppsättning går på 3795:- eller så kan man köpa dom en och en för 1895 (märk att om man köper två singelväskor sparar man 5:- :D). Mig veterligen finns det ytterst få andra mjuka väskor som man enkelt kan sätta på utan att behöva bråka med stroppar och som man enkelt kan ta av utan att lämna en adapterplatta. Dom alternativ jag sätt tidigare har antingen varit i 10 000:- klassen (Mosko) eller haft en massa dryga stroppar som man antingen får pilla av om man inte vill ha väskan på hojjen eller låta hänga som fransarna på en harley. Nu ska kanske Mosko ha att deras väskor verkar vara i kevlar och vattentäta till 3000 meter men för dom av oss som inte åker genom krigszoner känns det som att det räcker med Touratechs alternativ.

bjuder på en bild från min födelsedag (klart man måste prova sin nya leksak :D)
IMG-20210219-WA0004.jpg


Återkommer med mer info om 1000 mil
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Touratech Endurance Click mjuka sadelväskor

Inläggav BmwMats » 2021-03-29/11:56

Ecklesiastik skrev:Här tycker jag att väskorna är okaraktäristiskt rimligt prissatta för att vara Touratech. En uppsättning går på 3795:- eller så kan man köpa dom en och en för 1895 (märk att om man köper två singelväskor sparar man 5:- :D).

"hänga som fransarna på en harley".

bjuder på en bild från min födelsedag (klart man måste prova sin nya leksak :D)

Återkommer med mer info om 1000 mil


Kul berättelse !
1000 mil ?
Det lär väl ta några dagar bara... :lol: :lol:

P.S. Grattis i efterhand :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Touratech Endurance Click mjuka sadelväskor

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-29/12:49

Håller med intressant berättelse och omdöme!

Jag har också börjat funder i banor runt mjuka väskor och i vilka fall dom kan vara bra/bättre :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Touratech Endurance Click mjuka sadelväskor

Inläggav Ecklesiastik » 2021-03-29/15:51

BmwMats skrev:Kul berättelse !
1000 mil ?
Det lär väl ta några dagar bara... :lol: :lol:

P.S. Grattis i efterhand :D

haha i år verkar det bli förvånandsvärt lite åka så vi får se. men tack för gratulationen :D

Peter Nordlund skrev:Håller med intressant berättelse och omdöme!

Jag har också börjat funder i banor runt mjuka väskor och i vilka fall dom kan vara bra/bättre :)


mjuka väskor är faktiskt trevligare än jag trott (har tidigare bara haft båtsäckar så man måste boxas med stroppar för att få eländet på plats). dock vet jag inte vad det finns för motorbågar till din hoj som passar dessa. Annars vet jag att Hepco Becker gör bra snygga och praktiska väskor...
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst