Övergivna byggnader.

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Övergivna byggnader.

Inläggav Sahlin » 2021-11-28/15:55

Eftersom mc-körandet nu får anses som obefintligt, så får man nu hitta på andra saker. Jag har en fäbless för saker som fanns förr som t.ex. övergivna byggnader eller gamla riksvägar. På UR-play finns en serie som heter just Övergivna byggnader. Här kan man frossa i bl.a. Pablo Escobars semesterresidens i Colombia och Vajontdammens kollaps i norra Italien. Otroligt fascinerande om vad människan kan åstadkomma och mänsklighetens vilja att övervinna naturen. Hela denna fantastiska serie finns att kika på här: https://urplay.se/sok?search_ao=%C3%96vergivna%20byggnader
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Övergivna byggnader.

Inläggav BmwMats » 2021-11-28/19:45

Oerhört fascinerande att se några av dessa program i denna serien.
Har trollbundit mig större delen av kvällen ! (jag kunde släppa skiftnyckeln några timmar, tro det eller ej) :lol:

Tack Sahlin för tipset !

/BmwMats

P.S. Har också besökt sådana platser vilket normalt inte ges tillträde till allmänheten, men väl värda att se.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Övergivna byggnader.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-11-29/09:12

Tips: Jan Jörnmark har gett ut några böcker på samma tema. Minst två av dem handlar om svenska miljöer - idag övergivna, men med en svunnen storhet - och minst en om i alla fall delvis amerikanska - bland dem resterna av Pan-Am:s (en gång i tiden världens mest prestigeladdade(?) flygbolag) huvudkontor och en nedlagd bilfabrik i Detroit.
Han är en utmärkt fotograf och skribent. Rekommenderas.

Ett utmärkt exempel på omvandlingen av en gammal industrilokal till nya ändamål är "värmekyrkan" i Norrköping. Den byggdes som panncentral industrilandskapet. Idag är pannorna borta, men interiören har kvar det mesta av den industriella "råheten" - om än numera rengjord. Idag hålls shower och konferensmiddagar där. En klart speciell miljö.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Övergivna byggnader.

Inläggav Sahlin » 2021-11-29/12:05

Bror Gårdelöf skrev:Tips: Jan Jörnmark har gett ut några böcker på samma tema. Minst två av dem handlar om svenska miljöer - idag övergivna, men med en svunnen storhet - och minst en om i alla fall delvis amerikanska - bland dem resterna av Pan-Am:s (en gång i tiden världens mest prestigeladdade(?) flygbolag) huvudkontor och en nedlagd bilfabrik i Detroit.
Han är en utmärkt fotograf och skribent. Rekommenderas.

Jodå, Jan Jörnmark känner jag mycket väl till. Har dock inte läst hans böcker, men är medlem i en grupp på Facebook som han skapat och som heter Övergivna platser. Han har även en hemsida, men den handlar inte längre om övergivna platser. Jag träffade faktiskt Jan på Skrea Motell utanför Falkenberg för några år sedan. Vi hade ett trevligt samtal om just motellet, eftersom det redan då hade övergivits till stor del. Det har ju länge spekulerats en hel del om vad som skulle hända med det, bl.a. att man skulle riva och bygga bostäder. Men, för några veckor sedan brann dock en stor del av motellet ner så nu blir det förmodligen rivning av hela rasket.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Övergivna byggnader.

Inläggav Sahlin » 2021-11-29/12:28

BmwMats skrev:Oerhört fascinerande att se några av dessa program i denna serien.
Har trollbundit mig större delen av kvällen ! (jag kunde släppa skiftnyckeln några timmar, tro det eller ej) :lol:

Tack Sahlin för tipset !

/BmwMats

P.S. Har också besökt sådana platser vilket normalt inte ges tillträde till allmänheten, men väl värda att se.

Härligt att höra att du gillade det och t.o.m. la ifrån dig verktygen ;)
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Övergivna byggnader.

Inläggav BmwMats » 2021-11-29/12:35

Sahlin skrev:
BmwMats skrev:Oerhört fascinerande att se några av dessa program i denna serien.
Har trollbundit mig större delen av kvällen ! (jag kunde släppa skiftnyckeln några timmar, tro det eller ej) :lol:

Tack Sahlin för tipset !

/BmwMats

P.S. Har också besökt sådana platser vilket normalt inte ges tillträde till allmänheten, men väl värda att se.

Härligt att höra att du gillade det och t.o.m. la ifrån dig verktygen ;)


Ja, kan du tänka dig... Har alltid minst en skiftnyckel i händerna :mrgreen: :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Övergivna byggnader.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-01/15:30

Men i avsnittet om gamla örlogsfartyg har programmakarna inte läst på. HMAS Cerberus beskrivs som det första moderna örlogsfartyget - med vridbara kanontorn.
Det första fartyget av det slaget var John Ericssons USS Monitor - känd från slaget vid Hampton Roads under nordamerikanska inbördeskriget, det första någonsin mellan pansrade fartyg. Konstruktionen kallades av motståndarna föraktfullt för "en ostkupa på en flotte" - men ostkupan visade sig besvärlig att bekämpa. Befälhavaren på CSS Virginia (som jag tidigare känt till som Merrimack!) var tvungen att manövrera hela fartyget för att kunna rikta kanonerna. Virginias maskineri var i dåligt skick, hon hade en vändradie på en sjömil och behövde 45 minuter för en 360-graders gir!
Monitor hade bara två kanoner men var snabbare, mer lättmanövrerad och kunde skjuta ur nästan vilken vinkel som helst.
Slaget slutade emellertid oavgjort. Trots att båda sköt på kort distans - och träffade flera gånger - kunde inget fartyg slå ut det andra. Ironiskt nog berodde det på, att Virginias befälhavare inte hade räknat med att möta ett annat pansrat fartyg och därför inte hade rätt ammunition.
Monitor var inte riktigt färdig, och John Ericsson var inte säker på, att kanontornet skulle klara full laddning = 30 pund krut i 11-tumskanonerna, utan man laddade med 15 pund. Försök i efterhand utvisade, att tornet skulle ha klarat 30 punds laddning, varvid slaget nog skulle ha fått en annan utgång - men det visste man ju inte, medan det pågick.

OK - John Ericssons konstruktion var inte störande sjövärdig. HMAS Cerberus, som byggdes bara några år senare, klarade seglatsen från varvet i Storbritannien till Australien - klart imponerande.
John Ericsson får en liten, måhända oavsiktlig hyllning i programmet. Örlogsfartyg med vridbara kanontorn kallades i början "monitorer" - sannolikt för att särskilja dem från äldre fartygstyper - och "monitor" används i programmet om HMAS Cerberus.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst