Bror Gårdelöf skrev:Två saker att tänka på:
1. Cykeln har servobromssystem,
Bror Gårdelöf skrev:I övrigt är värt att tillägga, att servobromssystemet ställer relativt höga krav på batteriet,
men batteribyte vid behov är ju en ordinarie driftskostnad.
Kovlingen skrev:Servo på R1150R kom 2001 ! Varför vet jag det ? ? ? Jo därför att jag har kört just en sådan .
Ecklesiastik skrev: Nu du käre Bror tror jag du hoppat i en galentunna är tämligen säker på att R maskinerna inte fick servo förens mitten 2002 medans vissa modeller inte fick det förens 2003.
Ecklesiastik skrev:Om det nu är en servohojj så vågar jag inte utala mig då jag ser på servobromsarna med samma skräck som jag ser på en handgranat utan sprint . Sen vet jag inte om skräcken för servobromsarna är överdriven och jag således svalt betet.
Tigerfri skrev: Att byta bromsolja kan väl inte vara besvärligare att byta än på en bil.
Tigerfri skrev:Torrkoppling på r1150r packbox ja det blir att ta en rejäl vända, dela på hojen gör jag inte. TACK
Att byta bromsolja kan väl inte vara besvärligare att byta än på en bil. Ska vara ABS på hojen och bra däck dessutom, körd varge år men inte tusen mil,,bara några tiotal mil, det borde räcka,,trorjag ska tiläggas.
Mycket att läsa här på forumet, trevligt, har kollat tuben också,,tack för mektipset, har sökt efter Clymer men inte hittat rätt än.
Tigerfri skrev:Om inte annat så återkommer jag när hojen är hämtad med kortfattad rapport.
Vänliga hälsningar, Tigerfri
Tigerfri skrev:Menar ni som svarar att BMW hojar har mer problem än andra, lite modernare. (har aldrig haft nyare hojar än -80tals hitils, så min erfarenhet är noll).
Tigerfri skrev:Ok, Ecklesiastik. jag tackar, ta en bild på skvallerhålet i kopplingshuset,,BRA.
Tigerfri skrev: Menar ni som svarar att BMW hojar har mer problem än andra, lite modernare.
Bror Gårdelöf skrev:Tigerfri skrev: Menar ni som svarar att BMW hojar har mer problem än andra, lite modernare.
Nej, det menar jag inte. Men du frågade efter saker att se upp med och har fått svar. Förhoppningsvis slipper du därmed gå på en mina.
BMW Motorrad har i modern tid alltid strävat efter att skilja ut sig med tekniska lösningar, som är annorlunda, mer i framkant än konkurrenterna. Ett exempel är motorlayouten på K-modellerna 1984 - 2005. Den har veterligen ingen annan tillverkade haft i reguljär produktion.
Alla svensksålda BMW-maskiner haft ABS-bromsar och handtagsvärme som standardutrustning sedan åtminstone 1995. (Deras första ABS-system kom tidigare.)
När servobromssystemet presenterades, var det oerhört potent. Därefter har utvecklingen kommit ikapp, och servo behövs inte längre.
Baksidan av denna strävan att ligga i den teknologiska framkanten är, att cyklarna inte är lika lättskruvade som förr. (Det var knappast bättre förr men sannolikt enklare att skruva själv.) Servicen blir alltså dyrare, om man inte kan göra den själv.
Men väl skötta maskiner är inga krångelburkar.
Tigerfri skrev:Blev ingen R1150R, den passade inte mig så bra.
Provade en BMW F800ST, ,,lät som en symaskin, vibrationer i styret, missljud tomgång,,
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst