Tält, vilken modell?

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Tält, vilken modell?

Inläggav Timmervikaren » 2020-12-28/22:29

Ett tvåmanstält för övernattning.
Tältning på camping och någon enstaka natt i (det vilda" på låglandet. Inga fjällturer är inplanerade.

I första hand för 1 person och med plats för mc-kläder. Jag vill kunna ha stället inuti tältet på natten (om det är torrt).
Det behövs inte plats för matlagning "inomhus"
I första hand äter jag på restaurang och liknande.

Jag har kikat på MSR Elixir 2 och Lone Riders ADV.
Ev i kombination med en tarp, som regn- och solskydd för tält och "campingliv"

Ni som är erfarna tältare, vad har ni för åsikter om dessa tält?
Har ni andra bättre förslag på tält i den prisklassen (3000-4000 kr)?
Mats Hermansson
D10
Kungälv

R1250RS -22
Användarvisningsbild
Timmervikaren
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2015-12-25/10:02

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav Sahlin » 2020-12-28/22:48

Jag har dessvärre ingen erfarenhet av de tält du nämner, men vi brukar tälta en del och har lite olika varianter för olika ändamål. Ett som jag gillar är 4BiKERS som finns på Handelsboden. Otroligt enkla att sätta upp och ta ner, även om man är ensam. Verkar vara vattentätt också då vi hamnade i en störskur en gång för något år sedan. De olika varianterna finns här: https://www.handelsboden.com/camping/talt Vi har ett 4BiKERS Original för tre personer men skulle snarare säga att det är för två personer. Dock lite för litet i vår smak om man ska vara borta en något längre period. Då brukar vi ta vårt Outwell Earth som är ett betydligt större tält för fem personer.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav DaK » 2020-12-29/10:12

Här ett tält som nu säljs kraftigt prissänkt pga. att det är en utgående modell.
https://www.friluftsland.se/sova/talt/m ... gJ-yfD_BwE
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo
Jag har samma modell fast som 1 mans, och är mycket nöjd även om det krävs en del vighet i innertältet. 2 mans varianten blir självklart rymligare. Vattentätheten provade jag andra advent förra året i samband med "Frostskadeträffen" utanför Smålandsstenar, och den var till full belåtenhet. Problemet var bara att jag efter en väderkoll på telefonen insåg att jag måste ut i regn och blåst och riva tältet eftersom regnet förväntades fortsätta flera timmar till. Jag var dock helt torr och eftersom yttertältet är rymligt kunde jag ta på mig mckläderna innan jag tog mig ut i verkligheten.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav BmwMats » 2020-12-29/18:26

Har skaffat detta tält för 1-2 personer efter tips från bla. Kovlingen.
Lätt, smidigt och snabbt att sätta upp.

Edit, missade att få med länken till tältet:

https://www.handelsboden.com/camping/ta ... ikers-mini
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav Kovlingen » 2020-12-30/08:39

En länk till 4bikers mini på tuben . Smidigt eller ? ;)
https://www.youtube.com/watch?v=fC1R2Ro_rRo
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-12-30/11:50

Hej

Jag har inget bra förslag som passar den specen/budgeten som du har men tänkte dela lite erfarenheter från tältandet. Det skall i all ärlighet sägas att många av mina erfarenheter kommer från scouting och fjällvandringar/friluftsliv som ligger några år tillbaka. Vissa principer är i vart fall "universella". ;)

1. Jag har ett Hilleberg Staika 2-manstält, dvs två man trångt eller en person med ordentligt med packning i tält och absider. Poängen varför jag nämner detta tältet är att det funkar "på alla underlag". Det står upp utan att man behöver en massa linor kors och tvärs. Det gör det idealiskt på en kanottur i skärgården där underlaget kan vara klippor. I MC sammanhang så kan du under transport sova på rastplats vid motorvägen eller bara skicka upp det och ha regnskydd medan du lagar mat utan att behöva förankra en massa linor. Toppkvalité men svindyrt
2. Hade det tält som Kovlingen/BMWMats skickade länkar på funnits "då för typ 15/17 år sedan" när jag köpte tält senast. Det hade det varit mitt första alternativ som MC tält. Att få snabbt tak över huvudet kan, även på en parkeringsplats efter vägen, kanske mest uppskattas av någon som har 30 mil regn bakom sig och 30 mil till "idag" framför sig. Hårt utspädd tomatsoppa med vattenupplöst baguette tillhör inte mina absoluta favoriter.
3. Tyvärr är det ganska stor korrelation att du får vad du betalar för. de nätter när det blåser 40 meter/sekund och är minus 26 grader får du väl ta in på hotell om du inte satsar på ett expeditionstält för dessa förhållanden. Det brukar vara där, mm vattenpelare (motstånd mot regn vs tropiskt skyfall) och mekaniken som skiljer sig. I vackert varmt väder duger ett lakan för 129 kr på Jysk.

Lycka till, berätta gärna vad du kom fram till och varför.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav BrooklynS » 2020-12-30/11:55

3-4000 köper ett begagnat kvalitetstält med förlängd absid, dvs ”uterum” under tak där all utrustning får plats.

Även om man är själv så brukar utrustning och packning ta en hel del plats om man vill ha det under tak, så ett 2-3 personers tält är utmärkt när man är själv, dessutom finns då plats för en till de gånger man är två eller delar tält med kompisen för att minimera packningen.

Här är ett tält som jag förbehållslöst kan rekommendera. Jag har 2-mansversionen sedan många år och är supernöjd. Jag har 3 Hillebergtält också så jag jämför med de bästa.
Detta är 4-mans och kan förstås tyckas lite onödigt stort men det är inte mycket större/tyngre ihoppackat än många billigare och mindre tält. Ett utmärkt MC-tält med trygghet även om den där stormbyn drar in!

https://www.northstar.se/utrustning/tal ... esign-wbt4
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav Kovlingen » 2020-12-30/13:17

Ja själv köper jag det jag behöver . Mitt första tält är ett Fjällräven acca rs3 . Finns kvar .
Inget jag ens funderar på att sätta upp utom om det skulle bli många nätter på samma ställe .
Men , det är ett jädrans bra tält helt klart , men inte för långtouring med en natt på varje ställe .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav Olof Eriksson » 2020-12-30/17:14

Kovlingen skrev:Ja själv köper jag det jag behöver . Mitt första tält är ett Fjällräven acca rs3 . Finns kvar .
Inget jag ens funderar på att sätta upp utom om det skulle bli många nätter på samma ställe .
Men , det är ett jädrans bra tält helt klart , men inte för långtouring med en natt på varje ställe .

Beg to differ...
Fjällräven akka rs3 är ett kanontält som du sätter upp på 5 minuter. Medans 4 bikerstältet tar 30 sekunder. Men det är en storskillnad på tälten. Ungefär som att välja mellan en Lada Niva vs Toyota Land Cruiser.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav Kovlingen » 2020-12-30/17:50

Jag jämför inte kvalittan . Bara mina behov . :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav Timmervikaren » 2020-12-30/18:06

Tack för ert engagemang!

Efter lite input från FB-sidan, är det fler uppslag som är intressanta.
De tidigare tälten jag tittade på är ute ur matchen.

Arctic Alpine Design WBT4, Ett stort tält, men är det för stort? Jag har lärt mig att bodelen skall vara så liten som möjligt för att inte bli för kall.

Robens VOYAGER 2EX. Lagom för en person och verkar ha bra kvalitet.
Robens VOYAGER 3EX. Om barnen med resp vill låna tältet.

MSR Hubba Tour 2. Ser bra ut, och har ett bra pris. Frågan är om det ordinarie priset kan stämma? Det skulle i så fall kosta en bra slant mer än liknande.
En fördel är den vita duken. Bra mot morgonsol, men är kanske genomsiktligt?

Jag funderar vidare.
Mats Hermansson
D10
Kungälv

R1250RS -22
Användarvisningsbild
Timmervikaren
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2015-12-25/10:02

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav BrooklynS » 2020-12-30/20:11

Skall du tälta vintertid är storleken en issue.

Sommartid not so much, viktigare med bra och justerbar ventilation, ett bra liggunderlag och att du rör på dig lite innan läggdags.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav DaK » 2020-12-30/23:19

Timmervikaren skrev:Tack för ert engagemang!


MSR Hubba Tour 2. Ser bra ut, och har ett bra pris. Frågan är om det ordinarie priset kan stämma? Det skulle i så fall kosta en bra slant mer än liknande.
En fördel är den vita duken. Bra mot morgonsol, men är kanske genomsiktligt?

Jag funderar vidare.

Här finns det i grönt till ordinarie pris 8999 kr https://bikeshop.se/msr/09550/msr-hubba-tour-2-t Jag är så nöjd med mitt Tour 1 att jag "råkade" lägga en beställning på Tour 2 när det var ett helt ok pris. Snabb leverans, 26 timmar från beställning till jag fick sms att det finns för avhämtning hos postombudet!
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav Timmervikaren » 2021-01-02/09:29

DaK skrev:
Timmervikaren skrev:Tack för ert engagemang!


MSR Hubba Tour 2. Ser bra ut, och har ett bra pris. Frågan är om det ordinarie priset kan stämma? Det skulle i så fall kosta en bra slant mer än liknande.
En fördel är den vita duken. Bra mot morgonsol, men är kanske genomsiktligt?

Jag funderar vidare.

Här finns det i grönt till ordinarie pris 8999 kr https://bikeshop.se/msr/09550/msr-hubba-tour-2-t Jag är så nöjd med mitt Tour 1 att jag "råkade" lägga en beställning på Tour 2 när det var ett helt ok pris. Snabb leverans, 26 timmar från beställning till jag fick sms att det finns för avhämtning hos postombudet!



Har du det grå tältet?
Hur är det med genomsiktligheten? Ser man "rakt igenom" det?
Mats Hermansson
D10
Kungälv

R1250RS -22
Användarvisningsbild
Timmervikaren
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2015-12-25/10:02

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav Kovlingen » 2021-01-02/10:33

Hur som haver har budgeten gått åt fanders totalt :o (3 - 4000 kr)
9000 kr för ett tyghus å kvarta i :shock: ;)
Tråden har visst gått över till att bli en tävling om "vem har dyraste tältet" 8-) :lol:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav DaK » 2021-01-02/11:04

Timmervikaren skrev:
DaK skrev:
Timmervikaren skrev:Tack för ert engagemang!


MSR Hubba Tour 2. Ser bra ut, och har ett bra pris. Frågan är om det ordinarie priset kan stämma? Det skulle i så fall kosta en bra slant mer än liknande.
En fördel är den vita duken. Bra mot morgonsol, men är kanske genomsiktligt?

Jag funderar vidare.

Här finns det i grönt till ordinarie pris 8999 kr https://bikeshop.se/msr/09550/msr-hubba-tour-2-t Jag är så nöjd med mitt Tour 1 att jag "råkade" lägga en beställning på Tour 2 när det var ett helt ok pris. Snabb leverans, 26 timmar från beställning till jag fick sms att det finns för avhämtning hos postombudet!



Har du det grå tältet?
Hur är det med genomsiktligheten? Ser man "rakt igenom" det?

Mitt Tour 1 är grönt, och det nya Tour 2 som jag köpt har jag fortfarande inte hämtat ut från postombudet. Jag kommer troligen inte att tälta i vinter så jag kan inte ge svar på om man ser rakt igenom den grå duken innan tältet är borta från marknaden.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav DaK » 2021-01-02/11:17

Kovlingen skrev:Hur som haver har budgeten gått åt fanders totalt :o (3 - 4000 kr)
9000 kr för ett tyghus å kvarta i :shock: ;)
Tråden har visst gått över till att bli en tävling om "vem har dyraste tältet" 8-) :lol:

Jag har inte rekomederat köp av något tält för 9000 kr, utan jag la in länken för att visa att normalpriset för tältet som nu säljs för 3174 kr är 7999 kr som anges här https://www.friluftsland.se/sova/talt/m ... gJ-yfD_BwE och enligt mina något begränsade matematikkunskaper hamnar 3174 kr inom spannet 3 - 4000 kr. Blir du salig på din tro så blir jag salig på min tro vad det gäller tält, jag köper tält för att kunna använda dem 40-50 nätter i sträck!
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav Kovlingen » 2021-01-02/11:37

Jag bara skojade lite ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav DaK » 2021-01-03/14:50

DaK skrev:Mitt Tour 1 är grönt, och det nya Tour 2 som jag köpt har jag fortfarande inte hämtat ut från postombudet. Jag kommer troligen inte att tälta i vinter så jag kan inte ge svar på om man ser rakt igenom den grå duken innan tältet är borta från marknaden.

Nu har jag hämtat ut mitt nya Tour 2 från postombudet, och dessutom rest det inomhus vilket går med lite vilja då det är nästan självstagande, endast två förankringspunkter behövs. Jag provade med en ficklampa för att se om väven är för genomskinlig men tror inte att det blir något problem.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav DaK » 2021-01-03/15:05

Kovlingen skrev:
9000 kr för ett tyghus å kvarta i :shock: ;)
Tråden har visst gått över till att bli en tävling om "vem har dyraste tältet" 8-) :lol:


Här är ett tips om du vill vinna tävlingen. https://hilleberg.com/swe/talt/blue-lab ... stalon-xl/ :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-03/17:32

Vill man komma billigast undan så för tre kronor får man en ICA-plastpåse att trä över huvudet :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav Kovlingen » 2021-01-03/17:54

Måns Ulveståhl skrev:Vill man komma billigast undan så för tre kronor får man en ICA-plastpåse att trä över huvudet :mrgreen:

Ja jag bara väntade mej detta svar . Du har dina egna krav :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav Olof Eriksson » 2021-01-03/20:19

Måns Ulveståhl skrev:Vill man komma billigast undan så för tre kronor får man en ICA-plastpåse att trä över huvudet :mrgreen:
Va går det att köpa en plastkasse hos ICA för tre kronor ;)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav Timmervikaren » 2021-01-04/12:55

DaK skrev:
DaK skrev:Mitt Tour 1 är grönt, och det nya Tour 2 som jag köpt har jag fortfarande inte hämtat ut från postombudet. Jag kommer troligen inte att tälta i vinter så jag kan inte ge svar på om man ser rakt igenom den grå duken innan tältet är borta från marknaden.

Nu har jag hämtat ut mitt nya Tour 2 från postombudet, och dessutom rest det inomhus vilket går med lite vilja då det är nästan självstagande, endast två förankringspunkter behövs. Jag provade med en ficklampa för att se om väven är för genomskinlig men tror inte att det blir något problem.


Tack för din input och dina ansträngningar att hjälpa mig!
Värdefull info!
Mats Hermansson
D10
Kungälv

R1250RS -22
Användarvisningsbild
Timmervikaren
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2015-12-25/10:02

Tält, vilken modell?

Inläggav BrooklynS » 2021-01-04/15:09

DaK skrev:
Kovlingen skrev:
9000 kr för ett tyghus å kvarta i :shock: ;)
Tråden har visst gått över till att bli en tävling om "vem har dyraste tältet" 8-) :lol:


Här är ett tips om du vill vinna tävlingen. https://hilleberg.com/swe/talt/blue-lab ... stalon-xl/ :!:


1992 vintertestade vi prototypen till denna modell under en tiodagars vintertur runt Kebnekajseområdet. Det var en beställning från engelska armén. Det fanns plats för kamin osv men vi använde enbart yttertältet.

Det var rätt mycket att skotta när snön låg djup, vill minnas att det var 10x2,5 meter som skulle skottas... :)


Tält är inte dyra med tanke på vad man får. En hotellnatt kan kosta 1.800 kr, tre-fyra nätter så har man sparat in tältet och sedan blir det ren vinst. Och - pengarna har man kvar i tältet.

Bild

Bild
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav Kovlingen » 2021-01-04/15:25

Jag trodde att det gällde ett litet tält att ha med på hojen :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav BrooklynS » 2021-01-04/15:26

Kovlingen skrev:Jag trodde att det gällde ett litet tält att ha med på hojen :shock:


Då skall du se hojen! :D
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav DaK » 2021-01-04/18:33

Timmervikaren skrev:
DaK skrev:
DaK skrev:Mitt Tour 1 är grönt, och det nya Tour 2 som jag köpt har jag fortfarande inte hämtat ut från postombudet. Jag kommer troligen inte att tälta i vinter så jag kan inte ge svar på om man ser rakt igenom den grå duken innan tältet är borta från marknaden.

Nu har jag hämtat ut mitt nya Tour 2 från postombudet, och dessutom rest det inomhus vilket går med lite vilja då det är nästan självstagande, endast två förankringspunkter behövs. Jag provade med en ficklampa för att se om väven är för genomskinlig men tror inte att det blir något problem.


Tack för din input och dina ansträngningar att hjälpa mig!
Värdefull info!

Hade jag inte efter ditt första inlägg letat på nätet och sett att det såldes rejält prissänkt, hade jag inte köpt något tält utan nöjt mig det Tour 1 jag har har sedan snart två år, plus 5 - 6 tält till. En del mycket använda andra mer eller mindre oanvända :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav Timmervikaren » 2021-03-13/11:20

Lite återkoppling.

Jag bestämde mig till slut för ett Artic Alpine WBT4.
Ett stort tält, väl stort på hojen kanske. Men det som spelade in var att det är användbart i andra sammanhang också.
Blir jag biten av tältandet, kan jag komplettera med en mindre modell.
Synd bara att WBT2 inte finns kvar.

Tack för alla inlägg och råd!
Mats Hermansson
D10
Kungälv

R1250RS -22
Användarvisningsbild
Timmervikaren
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2015-12-25/10:02

Re: Tält, vilken modell?

Inläggav BrooklynS » 2021-03-18/14:11

Kul med WBT-4. Om du kikar på vikten så är det inte så farligt, även om det kanske var lite större än du tänkt dig från början.

Jag är säker på att du kommer att bli nöjd med lösningar och kvalitet. En annan kompis till mig köpte just det ifjol och han är mycket nöjd!
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst