GPS, BMWConnected ride, Carpuride W702BS

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

GPS, BMWConnected ride, Carpuride W702BS

Inläggav Torbjörn Lund » 2025-01-29/13:31

Hej,

Jag kör en S1000Xr-16 och en GSA-21. Jag har använt connected ride cradle och mobilen med BMW connected appen vilket fungerar ok när man bara skall från A-B. Jag kan planera i Google maps och sedan exportera till gpx filer. Dock verkar det som att man då tappar samtliga waipoints och den igen bara går till slutmålet speciellt om man avviker från orginal kursen.

Av den orsaken söker jag en ny lösning som behåller hela planeringen/waypoints i gpx filen. Funderar på en "riktig" GPS men tittar även på nya Connected ride skärmen som BMW säljer för ca 8,5Tkr, vilken till min förståelse kräver att du har mobilen i fickan och att den bara speglar mobilappen. Dock kan den hanteras/styras genom rullen på v-hantag. (låter som ett dyrt istället för att köra som jag gör direkt med mobilen som även den styrs av rullen)

Ett ev alternativ jag tittar på är även Carpuride W702BS, vilket verkar fungera som BMW connected ride + Android Auto i kombination och kostar hälften av BMW skärmen.

Även AIO-5 play for BMW kanske kan vara ett alternativ.

Vad är era erfarenheter av respektive produkter? Tips, Tricks? Vad valde/skulle du välja och varför?

MVH
Torbjörn
Torbjörn Lund

Re: GPS, BMWConnected ride, Carpuride W702BS

Inläggav Magne » 2025-01-30/10:20

Torbjörn Lund skrev:Hej,

.....Dock verkar det som att man då tappar samtliga waipoints och den igen bara går till slutmålet speciellt om man avviker från orginal kursen.

......................

MVH
Torbjörn

Av skälen som du just skriver har jag vald en GPS från Garmin där jag bestämmer vilka viapunkter rutten ska gå langs. För att rutterna ska bli just så lägger jag rutterna i Basecamp. Det funkar för mig.

Det handlar även om att när du gör rutter se till att du har tillräckligt med viapunkter så rutten räknas om enligt hur du vill köra.
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne

Inläggav Torbjörn Lund » 2025-01-31/21:05

Efter lite testande kan jag konstatera att man kan få in och behålla waypoints även i BMW appen. Dock så väljer den ,"snabbast,närmast etc" mellan respektive waypoints. Skall pröva det men valde även att beställa en w702bs, som jag skall testa med både min Xr från 2016 och GSA från 2021 så får vi se vad som är bäst.
Torbjörn Lund

Inläggav Torbjörn Lund » 2025-02-07/07:55

Nu har jag och min son lagt ner tid på att lära oss BMW connected ride appen i telefonen, inför vår sommarresa. Jag måste säga att det är en fantastisk app som imponerar stort och inte nog med att man kan få in gpx filer med waypoints, man kan även skapa rutterna i appen och exportera gpx filer från appen till kompisar som kör gps. Fördelen att bygga från appen är är att man då kan välja väg baserat på snabbast, kortast, slingrigast mm. Min uppfattning nu när vi lärt oss appen är att det inte finns några funktioner som saknas i appen i förhållande till en gps. Det var bara bristande kompetens från vår sida. Funderar på om man skall sätta samman en liten kurs...
Torbjörn Lund

Återgå till Köpråd önskas