Underställ för vardagsbruk?

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Underställ för vardagsbruk?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-12-21/18:42

En underställs fråga:
jag letar efter bästa pris/prestanda för underställ för mina dagliga promenader, helst Merinoull med lite stretch i och Kvalitét>Pris, Jag har tex testat Icebreaker men dom är så rackarns dyra och detta är för vardagsbruk så skulle vilja ha råd med 2-3 set långbens/ärm delar! jag hittade på rea 599kr just icebreaker för 1 del och det blir mycket pengar...kan tillägga att att jag kört med syntet ställ till vardags och ull på vandring, idag på 2 mils tur blir jag svettig och kall efter 45 min promenad med syntet

Gärna tips med länk eller liknande.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav Falken » 2018-12-21/18:58

Hej Peter,

Jag använder Devold Breeze både som ställ under mc-kläderna samt nu på vintern exempelvis vid löpning eller skidåkning. 100 procent merinoull. Det bästa ställ jag haft. Någon länk har jag inte just nu men jag köpte iaf på rea på xxl för runt två år sedan och priset var någon hundring eller två lägre per del än det du nämnde. Enda slitaget som skett är att det noppar sig när jag råkar komma för nära med kardborre. Hoppas du hittar ngt bra!
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-21/19:00

Kompisen har ett par ställ i tunn merinoull, som kan komma från Haglöfs(???). Det bör vara lätt att kolla - men priset har jag ingen aning om.
Vill Du ha varmare grejor, är ullfrotté ett säkert kort. Finns förutom i friluftsbutiker även i butiker av typen "Arbetarboden". Där kanske man också kan finna tunnare merinoullvarianter(???).
Ett annat, svalare alternativ är siden, som inte är så dyrt, som man tror. ("Siden värmer, när det är kallt, och svalkar, när det är varmt.") Kolla exempelvis http://www.sidenselma.se. Siden är sedan många år mina standardunderplagg på hojen, när det är varmt - och så länge temperaturen håller sig över minus 5, är de utmärkta, även när jag - i övrigt klädd i vanliga kläder - har ärenden in till stan, väntar på bussen till och från jobbet etc.

Inget alternativ är nog billigt, men som vanligt brukar man få, vad man betalar för.

Oavsett vad Du köper, så tänk på att tvätta i enzymfritt tvättmedel - som Sidenselmas tvål eller specialmedel, som kan köpas, där man säljer fina ullplagg etc. Animaliska fibrer som ull och siden förstörs av enzymer, så att plaggen blir skörare och håller sämre. Sidenselmas tvål och nämnda ulltvättmedel återfettar också fibrerna, vilket ytterligare förlänger livslängden. (Y3 funkar också, men återfettar inte.) Sålunda är mitt äldsta sidenställ uppskattningsvis 7 - 8 år gammalt, och det är fortfarande helt OK, trots flitig användning - men som Du förstår, vårdar jag dessa plagg väl.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav BrooklynS » 2018-12-21/19:03

Falken skrev:Hej Peter,

Jag använder Devold Breeze både som ställ under mc-kläderna samt nu på vintern exempelvis vid löpning eller skidåkning. 100 procent merinoull. Det bästa ställ jag haft. Någon länk har jag inte just nu men jag köpte iaf på rea på xxl för runt två år sedan och priset var någon hundring eller två lägre per del än det du nämnde. Enda slitaget som skett är att det noppar sig när jag råkar komma för nära med kardborre. Hoppas du hittar ngt bra!


Använder också Devold nånting sedan många år. Tvättar man med ylletvättmedel som Bror skriver håller det länge och jag har aldrig haft anledning att klaga vare sig jag åker hoj, längskidor eller utför.

Ett bra ställ är värt pengarna det kostar och jag skulle aldrig spara in på just understället.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav Konsument » 2018-12-21/19:21

Jag har handlat en del från den här firman och hittills inte blivit besviken :

https://activeoutfit.se/t-p-ullundersta ... -9431.html
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-12-21/19:25

Kollar upp tipsen allt eftersom!

Min erfarenhet är att det kan vara lite olika krav på MC underställ och för vandring, tänker då på nötning, sitta still mot att gå?

Devold breeze 522 kr på rea via prisjakt, 1000kr för tröja och byxa x 2 eller 3 :?

Mina icebreaker är c.a 5 år och använda30-40 ggr och klart nötta efter promenader och mc åka, insida lår
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-12-21/19:37

Svett är varken bra under sommar eller vinter.

Min personliga erfarenhet säger normala "idrottskläder" från större kända tillverkare (brukas klassas training/performance).
Luftiga, snabbtorkande, anti-odör.
Annars så brukar Helly Hansen erbjuda det mesta för vinter, hiking etc..
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav GSven » 2018-12-21/20:49

Ull är inte nötningshärdigt. Icebreaker m fl har produkter med olika tjocklek, gram/m2 t ex 150 eller 200. Tänk på det när du jämför nötningen. Det finns alternativ med olika blandningar ull och syntet från olika butiker. Det tidigare beskrivna ullfrotté är bra, ganska nötningshärdigt pga syntetinblandning, finns i olika tjocklekar. Köps med fördel med skönhetsfel i fabriksbutiken i Östersund. Woolpower är varumärket nuförtiden. Julerbjudande, mellandagsrea, januarifynd, sportlovstips...har du ögonen öppna så finns fina priser. Men se upp ibland blir det 2 delar (i årets modefärg)för priset av 3. Det du behöver är 3 varor till priset av 2. Outnorth har mycket https://www.outnorth.se/woolpower/long-johns-200#Black för 557 kr, skistart i Älvdalen erbjuder: https://www.skistart.com/swe/craft-wool ... -grey.html för 419 kr. ITAB outdoor brukar nämnas så fort bambuställ kommer upp men det finns ull också, här tröja +byxa för 599 idag: https://itaboutdoor.se/t-p-ullunderstal ... -9431.html. Ibland är skärning och passform lite annorlunda men prova. Vill du inte e-handla så kan en (mc-?)tur till Surahammar gå med vinst!
Skynda dig att tala med tomten!
Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav enhjuling » 2018-12-21/21:25

Titta på woolpower.se svensk tillverkare som har riktigt bra grejer. Kanske inte billigaste man kan hitta men bra kvalitet kostar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav hebymats » 2018-12-22/09:31

Jag brukar handla mina underställ och andra kläder här https://itaboutdoor.se/klader/underklader/understall/
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-12-22/10:21

Jag skall återkomma i vad jag hittar (väntar och ser till mellandagsrean..)

Fråga om tvätt för ull,
Jag började att tvätta mitt ull underställ med speciellt ull tvättmedel för hand, men efter nått år körde jag 30 grader i tvättmaskin med vanligt tvättmedel och har inte märkt någon skillnad, men det kanske ändå blivit en försämring?
Jag kände mig tvungen att handtvätta då jag inte har en egen tvättmaskin och den som finns i tvättstugan säkert har rester av andras tvättmedel från tvättfack och så vidare, och att tvätta för hand är ju bökigare än maskintvätt så därför vann bekvämligheten över förnuftet...

Är det poänglöst att använda tvättmaskin 30 grader och ull tvättmedel med risk för inblandning och att man då förstör kläderna avsevärt fortare?

Jag antar att frågan är svår att svara på och att jag får lägga dom 10 min på handtvätt om jag vill får längre livstid och funktion.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav BrooklynS » 2018-12-22/10:26

Nädå, maskin duger gott bara du använder ett tvättmedel som inte bryter ned ullen.

Är det för varmt krymper den. Fel tvättmedel så blir det små små hål i plagget med tiden och de går helt enkelt sönder. Ull är ett fantastiskt material men det är inte så nötningståligt och du skall använda ylletvättmedel utan enzymer.

Å andra sidan är det otroligt komfortabelt och du behöver inte tvätta särskilt ofta. Jag kan köra samma tshirt en månad i sträck - varje dag - utan att det känns konstigt eller luktar. Vädra igenom bara.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-12-22/10:52

BrooklynS skrev:Jag kan köra samma tshirt en månad i sträck - varje dag - utan att det känns konstigt eller luktar. Vädra igenom bara.

:o :shock:

Nåja det är sådan erfarenhet som jag söker! det är ju lätt att läsa instruktioner på ett plagg med löften, erfarenhet är något annat.

Mycket intressant det där med tvättningen tack!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-22/11:24

Peter Nordlund skrev: Är det poänglöst att använda tvättmaskin 30 grader och ull tvättmedel med risk för inblandning och att man då förstör kläderna avsevärt fortare?

Frågan är inte helt enkel att besvara. 30 graders "normalprogram" rekommenderas inte! Det kan orsaka, att ett ylleplagg krymper. Har maskinen däremot ett program för ylletvätt, är problemet ur världen. Skillnaden mellan dessa två program tror jag är, att dels har man mycket mer vatten i maskinen, när man kör ylletvätt, och dels roterar trumman färre varv, med längre pauser emellan - "yllevagga".
Att tvättmedelsrester i maskinen från tidigare tvättar skulle skada siden- eller ullplagg tror jag inte är någon större risk.
Jag brukar köra ull och siden i samma maskin - på 30 grader ylletvätt - men drar ner centrifughastigheten till programmets lägsta - för sidenets skull, måhända onödigt. Ull tål däremot höga centrifughastigheter - och är då nästan torrt, när det tas ur maskinen!

En gång gjorde jag misstaget, att tvätta ull och siden i 30 graders sidenprogram - men då krympte något ullplagg.

(Skälet, att ylleplagg kan krympa vid felaktig tvätt, lär vara, att ullfibern är "som ett kardborrband i miniatyr", varvid plagget filtar ihop. Just denna egenskap används, när man tillverkar ylleprodukter med helt annan täthet än stickade plagg - som filtar, hattar, baskrar, tofflor etc.
Mina Stetsonhattar är således av filtad ull, och de fungerar lika bra i regn, som om de vore försedda med Gore-Tex. Så länge man har dem på huvudet, slår vätan inte igenom - men tar man av dem en stund, när de är våta, hinner insidan bli både fuktig och kall.)

Slutsats: Har Din tvättmaskin inte program för ylletvätt, är det nog bättre att tvätta för hand. I praktiken kan man ju lägga plagget i tvättmedelslösningen, krama igenom vattnet några gånger och sedan låta det ligga en stund - varpå man kramar igenom det hela några gånger till och därefter sköljer.
Hustrun hittade ett specialmedel för ylletvätt, där det specifikt står, att man bara behöver skölja en gång. Det medel, som då blir kvar i plagget, håller fibrerna infettade och plagget mjukt. (Men jag använder det i maskin, enligt anvisningarna på förpackningen.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav GSven » 2018-12-22/13:15

Klä dig så du inte blir våt av svett i din vardagsaktivitet. Yttersta lagret ska ha täthet anpassad till din aktivitet och vädret. Har du ull-underställ men ytterst en syntetjacka så stannar mycket fukt på insidan, andningsförmågan i olika ...tex-material är inte så hög som man ofta behöver. Titta på t ex jacka för längdskidåkning, vindtät fram, luftig på ryggen. Ha extralager till hands vid paus så slipper du frysa. Som tidigare skrivits i tråden tvätta inte sönder dina yllekläder, använd specialtvättmedel, vädra, lufta. Om du vill fördjupa dig i personliga erfarenheter så kan jag rekommendera forumet utsidan.se. Här har du en tråd med 100+ inlägg att börja med, rubriken merinoull eller ej, https://www.utsidan.se/forum/showthread ... 218&page=9
Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-12-22/18:47

Kommer troligen köpa 2 ställ, ett billigare och ett dyrare som jämförelse för mig själv.

Det billigare köpte jag nyss, Helly Hansen Lifa Merino
https://www.xxl.se/helly-hansen-lifa-merino-half-zip-ullundertroja-herr-bla/p/1134713_4_style?fbclid=IwAR2c2j-_LhatnBIO9HCyCCqCDwhRkzWPxxmDmv-AsmvxSjqymJ0EsmMrZUU
Bland material och väldigt lågt pris.

Skall hålla ögonen öppna efter Devolde Breeze som jämförelse under mellandagarna.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-12-22/18:50

@Bror
Hur min maskin tvättar vet jag inte, står 30 grader och "ett par händer" som i handtvätt
Får undersöka om det går att få fram.

@GSven
Jag har trott att jag klätt mig helt rätt men jackan kan vara boven som gör att fukten inte kommer ut, ännu mer att kolla absolut!
Är med på utsidan men det är aningen Hardcore för mig så jag är där mest på sommaren och under vandrings säsong, tack för tipset!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-22/19:06

Peter Nordlund skrev:Hur min maskin tvättar vet jag inte, står 30 grader och "ett par händer" som i handtvätt
Får undersöka om det går att få fram.

Den symbolen brukar betyda "motsvarar handtvätt" (även om jag är van vid, att det bara är en hand i en balja), så det borde gå vägen - men kan Du hitta bruksanvisningen, är det inte fel.
Tvättetiketter på ylleplagg har inte sällan "en hand i en balja" (= handtvätt eller motsvarande program på tvättmaskinen) och 30 eller 40 som temperaturanvisning.
30 grader brukar räcka hur som helst. Ull- och sidenfibern är naturligt fet på ytan, vilket gör, att smutsen inte fastnar lika hårt som i exempelvis bomull - och alltså är lätt att tvätta bort.
Kunnigt folk har sagt mig, att siden blir skört vid 44 grader, och eftersom man inte kan lita på, att tvättmaskinens termostat är exakt, rekommenderas 30 grader för siden.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-12-22/21:04

Har aldrig testat siden i något sammanhang men gått förbi Siden Selma flera gånger men aldrig gått in.
Är lite fördomsfullt skeptisk till siden rent allmänt (ser framför mig Burt Reynolds liggandes på en säng med hela gräsmattan på bröstet...burrr :D ) men skall gå in och klämma-och-känna någon dag (inte på Burt..), man är ju inte sämre karl än att man kan vända kappan efter vinden ;)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-22/21:28

Det är rätt kul, för jag hade med något enstaka undantag aldrig haft ett sidenplagg, innan jag började åka hoj. De kalsingar, som jag en gång fick, tvättade jag (av okunnighet) i vanlig 40-graderstvätt med enzymhaltigt tvättmedel, så de höll inte störande länge.
Men efter att ha åkt ett par år i syntetunderställ, som luktade skunk, nästan så snart man tog ut dem ur tvättmaskinen, provade jag ett sidenställ, vilket blev en komfortmässig revolution! Därefter har jag köpt på mig lite mer, så nu har jag två par långkalsingar och fyra långärmade tröjor - två med rundhals och två med polokrage. (Polo rekommenderas för skandinaviska förhållanden.) Kompletterade med två par Icebreaker kortkalsingar och två par dito av siden klarar jag vid behov en långresa utan behov av tvätt. (OK - jag har inga planer på långresor i extrem värme.) Det är bara att hänga plaggen luftigt på kvällen, så håller de sig fräscha länge. (Vill man tvätta, så torkar de under natten, såvida man inte bor på ett ställe med mycket hög luftfuktighet. Jag bodde vid ett tillfälle några nätter vid Lago di Garda, nära sjön och med rummet mot norr. Då tog det ett par dygn, innan stället hade torkat. Men jag hade ju ett till.)
I och med detta lärde jag mig också att vårda siden (och merinoull) på rätt sätt - och då håller det länge.

Siden är ju av tradition förknippat med lyx - vilket i sin tur hänger samman med, att tyget är vackert, samtidigt som det är lätt och starkt. Med andra ord högst önskvärda egenskaper under såväl hojresor som vid måttligt kylig väderlek hemmavid.
Så strunta i lyxstämpeln och prova.

(Av samma skäl är ett reselakanset i siden mycket bra. Det väger "inget" och tar i hoppackad form betydligt mindre plats än en liten termos, dvs det kan i praktiken klämmas in var som helst i packningen.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav BmwMats » 2018-12-22/21:44

Tack för alla intressanta inlägg angående dessa plagg.
Brukar traditionella bomullskläder under, och man vet ju hur dessa blir efter några mil... :shock:

Kul och underhållande läsning dessutom ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-23/10:12

En trevlig sak, som man får på köpet med siden, är, att det glider bra mot andra tyger. Långkalsingar av bomull kan ju kärva lite mot byxorna, medan siden glider motståndslöst = högre komfort även av det skälet.

Ett par gånger har jag gjort tågresor vintertid och haft långkalsingarna av siden på hela tiden. De har varit mycket sköna i det råkalla, ofta snålblåsiga vädret utomhus, när jag väntat vid busshållplatser och på perronger - samtidigt som de inte alls varit för varma, när jag suttit på tåget.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav Kovlingen » 2018-12-23/10:40

En gubbe hade varit till storstan å förlustat sej ordentligt .
När han kom hem frågade granngubben hur det hade varit ? ?
"Jo" , sa gubben "Först vare Silke å sen vare Siiden , men sen vare samma som hemma i Liiden" :? :o

Nästan julafton (å siden var med) så jag kanske klarar den ot:n :shock:

Go Jul ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav Allan Ericsson » 2018-12-23/10:41

Gylf är mitt krav! Finns det alternativ till HH Dry som har gylf?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav GSven » 2018-12-23/12:37

Allan: javisst, om du klarar dig med version för PTH ;) https://fanhultstvatten.com/langkalsong ... -gylf/4074 423 kronor
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav Kovlingen » 2018-12-23/12:43

GSven skrev:Allan: javisst, om du klarar dig med version för PTH ;)

Spontant ASGARV ! :D :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-23/14:39

Allan Ericsson skrev:Gylf är mitt krav! Finns det alternativ till HH Dry som har gylf?

Sidenselmas kort- och långkalsingar har gylf. Däremot inte Icebreakers kortisar (i alla fall inte den version jag råkade köpa).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-12-23/16:03

Var förbi Siden Selma idag och kände mig lagom obekväm :oops:
Skall jag vara fördomsfull skulle jag kalla det "Tantbutik" ;)

Men personalen var mycket kunnig och trevlig och repeterade vad som redan sagt i denna tråd.

Tvättmedel utan enzymer för att det är gjort ibland annat för att bryta ner proteiner som smuts ofta består av och då framförallt siden är uppbyggt av proteiner...och samma förklaring för ull tydligen. (kul att förstå varför också)

Tvättråden var också 30-40 grader i låg hastighet, och att plaggen behöver tvättas mycket sällan i allmänhet.

långkalsongerna 850 kr i den tjockare modellen rekommenderade hon för mc, och tröja med lång ärm 900 kr med rundkrage eller en trevlig lite högre krage

Hon sa att vid riktigt kallt väder kan ull vara att föredra men att siden klarar ganska låga temperaturer bra.

Jag blev överraskad av att det var lite stretch i tyget som tydligen beror på tekniken att väva det och inte på blandmaterial, det kändes överlag mycket trevligare än jag hade trott och förväntat mig, ännu en fördom krossad! :D

Handlade inte idag då det finns för många hål att stoppa pengarna i denna tiden på året, men kommer med stor sannolikhet kliva in här i vår.

Tack för föredömliga tips i tråden, grymma erfarenheter ni delar med er av!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-23/17:15

Peter Nordlund skrev: Skall jag vara fördomsfull skulle jag kalla det "Tantbutik" ;)

Men de flesta av oss är väl "farbröder" vid det här laget?

Jag har aldrig varit inne i butiken utan handlat på nätet - men vid något tillfälle ringde jag och blev lika väl bemött som Du.
Damen i butiken var mycket väl medveten om, att siden blir allt populärare i seriösa hojkretsar - och kom med randanmärkningen, att tvålen dessutom är mycket bra, om man mekat och blivit oljesmetig om händerna. Den löser även sådant fett bra och återfettar huden - som såpa.

I en broschyr, som jag fick tillsammans med tvålen, fanns åtskilliga exempel på, vad kunder fixat med hjälp av denna tvål. Bland annat hade en kvinna tvättat ett par skinnjeans! Vatten, så att det täckte i badkaret, plus mycket tvål i vattnet gav enligt kunden ifråga ett utmärkt resultat! Själv har jag aldrig provat det utan lämnat in skinnplaggen till tvättinrättningar - och numera åker jag i textilplagg - men det kan ju vara bra att veta, att tvållösningen också fungerar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-23/17:20

Sett i backspegeln är det synd, att Du inte skapade denna tråd ett par veckor tidigare. Då hade Du kunnat önska Dig ett ställ i julklapp.
Å andra sidan skulle det inte förvåna mig ett spår, om även Sidenselma har rea efter jul. Det bör Du kunna kolla via nätet. Sedan är det bara att knalla förbi eller beställa via nätet. Hade jag butiken nära mig, skulle jag gå dit vid behov. Det är inte ovanligt, att man gör en del fynd, som kanske inte märks på hemsidan - plus att det är lättare att få rätt storlek från början.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-12-29/18:50

*Uppdatering*

Då blev det inte exakt som jag tänkt mig ;)

Jag köpte ett set (Tröja och Byxa) från Helly Hansen "Lifa Merino" som är ett blandmaterial med mest merinoull, valde detta som "billigt" ställ för 399 kr delen på rea

Och efter att frågat här och på en Vandringsgrupp blev det också ett "dyrt" ställ som jämförelse, Devold Breeze half zip neck samt byxor 520 kr delen på rea.

Båda känns bra när jag provar inomhus, skall se om jag hinner gå med dessa några gånger och känna om dom upplevs olika? Devold är "ultra light" 150g och HH är 215g
Någon som har en uppfattning om hur stor skillnad är i hur det värmer i kallt väder respektive blir för varmt i varmt väder? (på ett ungefär)

nu har jag 3 underställ totalt så dessa får testat under vinter och vår och jag skall försöka återkomma så kanske fler kan dra nytta av tråden.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav Falken » 2018-12-29/19:15

Härligt Peter! Hoppas du ska bli nöjd! Ser fram emot uppdatering när du hunnit prova ordentligt ;)
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Underställ för vardagsbruk?

Inläggav lordnisse » 2018-12-29/21:31

Passa er för att använda underställ som er arbetsgivare tillhandahåller för privat bruk, risken är stor att ni förmånsbeskattas. :D ;) :lol: :oops: :cry: :mrgreen: Min personliga åsikt är väl att jag inte upplever någon större skillnad i värme vid samma tjocklek av underställ mellan olika fabrikat, däremot tycker jag att det skiljer stort i slitstyrka av plaggen och att detta är något som man bör tänka på.
Mvh Henrik
lordnisse
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-08-09/21:57


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst