Köpråd gps/navigation

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Köpråd gps/navigation

Inläggav stockankare » 2019-04-03/17:14

Hej!
Har äntligen fått tummen ur och beställt gps fäste till min r1200st. Kommer att sitta på vänster backspegel med en ram mount.
Frågan är nu vad jag ska välja, den måste inte vara ny. Den bör vara batteridriven och gå att ladda med bank, men sen då, är helt rudis när det kommer till gps, har alltid använt Google Maps och varit nöjd, men den visar inte hojvänliga, kurviga utan mer snabba raka E4or typ.
Så, vad ska jag köpa, vilka finesser finns som är bra, vad klarar jag mig utan? Regn och väderskydd?
Lasse R1200ST
stockankare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2017-07-17/01:22

Re: Köpråd gps/navigation

Inläggav Hasse Gustafsson » 2019-04-03/17:52

Bruksanvändare, TomTom
Avancerat intresse, Garmin
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Köpråd gps/navigation

Inläggav Falken » 2019-04-04/13:49

Jag köpte förra säsongen en TomTom Rider. Vattentålig, kurviga vägar, kuperade vägar osv. Mycket nöjd. Förvånande billigt blev det också då jag hittade en begagnad enhet i nyskick.
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Köpråd gps/navigation

Inläggav peterus » 2019-04-04/14:25

Du har nog redan tänkt på det men ett tips är att välja en som är anpassad just för MC.
Då kan man navigera utan att ta av sig handskarna, slingriga vägar finns ofta som förval etc.

Jag är verkligen nöjd med min Garmin men det finns säkert andra märken också
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Köpråd gps/navigation

Inläggav stockankare » 2019-04-04/21:32

Då blir det en TomTom, får se vilken modell det blir, tack för hjälpen!
Lasse R1200ST
stockankare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2017-07-17/01:22

Re: Köpråd gps/navigation

Inläggav Joe Nice » 2019-08-22/19:57

Jag köpte en TomTom Rider 500 och har väl inte hunnit använda den tillräckligt mycket för att kunna ge ett gediget omdöme, men batteritiden verkar vara så bra att det nog inte är lönt att mecka med att koppla in den på strömkretsarna för mina körtimmar på långfärd blir oftast inte mer än fyra/dag max, sen pallar jag inte mer.
En sak som är usel verkar vara att hitta saker, platser, restauranger, bensinstationer m.m. När jag söker på pizzeria får jag upp ett tjugotal förslag bara inom någon kilometer och de flesta är privatpersoners hemadresser. Kanske är de delägare i nån pizzeria vad vet jag, men fel blir det.
Den har heller dålig koll på bensinstationer. Anger stationer som lades ner för flera år sen, men missar stationer som öppnade för flera år sen? Rastplatser? Glöm det, finns inte med och måste läggas in manuellt.
Har även haft problem att hitta många adresser, då den anser att vissa gator ligger på en annan ort än vad posten anser. Lerum, en egen kommun och ort utanför Göteborg t.ex. hittar den iofs, men den är klassad som Göteborg (Lerum).
Det går inte att hitta min hemadress som är XXgatan 3A. Den går med på att visa fram till XXgatan 3, men uppgångar klarar den inte av. Nåja, i det fallet ska jag nog överleva, men jag är både förvånad och besviken på att den har såna svårigheter med sånt jag tog för givet.
Om det gick att köra Waze i en dedikerad GPS-låda skulle jag vara intresserad.
R1150R
Användarvisningsbild
Joe Nice
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2017-05-03/18:32
Ort: Dalsland

Re: Köpråd gps/navigation

Inläggav Thomas Stadin » 2019-08-25/19:51

På BestBikingRoads, Rally-maps och andra mc-sajter kan man tanka ner deras rutt i form av spår. Hur fungerar det i en Tomtom? Det sägs att Tomtom inte stödjer spår. Hur har ni Tomtomanvändare gjort för att komma runt problemet?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Köpråd gps/navigation

Inläggav Max Mad » 2019-08-26/09:44

Köpte en TomTom 410 "Great rides edition" (eller något sådant) för några år sedan. Använde den senast 2017, men tänkte använda den i min nyinförskaffade bil och tänkte uppdatera kartmaterialet (som dessutom kommer ganska frekvent).

Har haft väldiga problem med att få den uppdaterad, får inte kontakt med datorn, eller efter ett kort ögonblick kommer felmeddelande om att servern är väldigt upptagen, eller en skärmbild som talar om hur du skall ansluta GPS:en, trots att den är ansluten !

Dessutom vill jag minnas att pekskärmen var i princip obrukbar i regn, när skärmen var blöt. Den reagerade inte på knapptryckningar.

Har nu skickat den på service, fick tillbaka den och problemet var kvar. Skickade iväg den igen och väntar nu på retur.

Hade tidigare en Garmin 660 och har f.n en Garmin cyckel-gps. Fungerar utan några problem och när jag hade min 660, fungerade den problemfritt i alla lägen.

Skulle jag köpa en GPS idag igen, skulle det bli en Garmin, även om basecamp är en pina att använda. Aldrig mera TomTom !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Köpråd gps/navigation

Inläggav Joe Nice » 2019-09-23/20:14

Gäst skrev:Jag är helnöjd. Har inte alls problem med bensinstationer, den hittar varenda en på rätt ställe. fartkameror samma sak - uppdaterat och bra.


Fartkameror fungerar bra, men inte bensinstationer och rastplatser häromkring i alla fall. Det frustrerande är att Tomtom har en sida för att lägga till och justera felaktiga intressepunkter (vore bättre om det gick direkt i maskinen). Där ser allt rätt ut, men då verkar det som att uppdateringen därifrån tar alldeles för lång tid om min enhet envisas med att vilja visa en bensinpump som stängdes permanent 2015, men inte visar den nyare station som öppnade ungefär samtidigt.

När man ställt in att man vill undvika grusvägar så löser den det med att bara snabbt blinka fram ett meddelande om att "Sorry det blev med grusvägar i alla fall". Ställer jag in att jag inte vill åka på grus förutsätter jag ju att maskinen gör halt och väntar på ett godkännande först innan den planerar en rutt om det inte är möjligt att nå slutmålet utan att åka via grusvägar eller någon annan sträcka man vill undvika.
R1150R
Användarvisningsbild
Joe Nice
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2017-05-03/18:32
Ort: Dalsland

Re: Köpråd gps/navigation

Inläggav Martin Lindor » 2019-09-24/10:33

Joe Nice skrev:
Gäst skrev:När man ställt in att man vill undvika grusvägar så löser den det med att bara snabbt blinka fram ett meddelande om att "Sorry det blev med grusvägar i alla fall". Ställer jag in att jag inte vill åka på grus förutsätter jag ju att maskinen gör halt och väntar på ett godkännande först innan den planerar en rutt om det inte är möjligt att nå slutmålet utan att åka via grusvägar eller någon annan sträcka man vill undvika.


Om jag har förstått rätt så har en GPS svårt att veta om en väg är grusväg eller inte.
I kartdatabasen finns inte den uppgiften utan maskinen "gissar" utifrån andra uppgifter den har i sin databas om en väg är belagd eller inte. Så har jag fått det förklarat för mig.
K1600 GT
Martin Lindor
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 2010-09-27/21:44

Re: Köpråd gps/navigation

Inläggav Max Mad » 2019-09-24/13:33

Fick då för en vecka sedan tillbaka min TOMTOM efter att den har varit på service en andra gång och detta var vad jag fick tillbaka;
001.jpg
Glad i hågen beslutade jag mig för att koppla upp den till datorn och uppdatera kartmaterialet, då jag vet att det kommer uppdateringar mest hela tiden, och detta är vad som möter mig när jag kopplar navigatorn till datorn;
20190920_134229.jpg
Jag kopplar ur navigatorn och tar bort sladden, för att starta om den för att se om den fungerar över huvudtaget att navigera med, och detta är vad som möter mig;
20190920_141433.jpg
Jag skriver ett väldigt ilsket brev till TOMTOM kundsupport och frågar om dom skojar med mig ! Dom har inte gjort ett skit med navigatorn, som dom påstår. I dag fick jag en retursedel från TomTom (för tredje gången), men köp du en TomTom, dom är jättebra :twisted: :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst