Väskor

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Väskor

Inläggav Hans Ekman » 2019-11-04/12:18

Vilka Väskor?
Hepcobecker eller XL-moto (mjuka/halv hårda) sporadisk användning pris ca: 2000 kr.+fäste VILKEN ? ps skall sitta på en K 1200 R (naken)
Hasse. :roll:
Hans Ekman
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2005-01-08/12:34

Re: Väskor

Inläggav Ecklesiastik » 2019-11-07/09:46

Hans Ekman skrev:Vilka Väskor?
Hepcobecker eller XL-moto (mjuka/halv hårda) sporadisk användning pris ca: 2000 kr.+fäste VILKEN ? ps skall sitta på en K 1200 R (naken)
Hasse. :roll:

Jag har varken mjuka sidoväskor eller en K1200R. Kan dock säga att jag är grymt imponerad över dom hebco becker prylar jag har. Till skillnad från andra fabrikat så är passformen perfekt och matrialena känns gedigna.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Väskor

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-07/10:13

Det finns knappast något "rätt" svar på frågan.
Mjuka väskor står sig rimligen inte lika bra mot en tillräckligt vass kniv, ifall tjuven vill ta sig in i dem. De kan också vara lättare att skära loss från hojen och ta med helt och hållet. De skyddar inte lika bra mot stötar - men det kan man mildra genom att tänka efter, när man packar. Vissa mjuka parväskor är lätta att ta loss från hojen, varpå man kan slänga mittdelen över axeln och bära dem på samma sätt, som en cowboy bär sadelväskorna. Smidigt.

Hårda väskor skyddar bättre mot stötar men löper risk att se mera skamfilade ut efter ett tag (beroende på hur man kör mm), och i ärlighetens namn är nog dessa väskors lås ingen större match för en "seriös tjuv". Innerväskor är en bra investering, men det går att packa i enklare påsar också. Poängen är i båda fallen, att man slipper att kånka på hårda, kanske skitiga väskor från cykeln till boendet och tvärt om. Dessutom väger hårda väskor mer än mjuka.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Väskor

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-11-25/21:58

Jag inbillar mig även att mjuka väskor är svårare att hålla rena såvida inte hela väskan går att köra i tvättmaskinen, eller tål en ordentlig tvätt med slang/högtryckstvätt.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Väskor

Inläggav Kvarnfors » 2019-12-09/08:08

Köpte själv Krauser (Hepco & Becker) halvhårda väskor, då jag tyckte att originalväskorna jag sett på andra hojar alltid var avskavda och ”fula”.
Nackdelen jag ser är att de är lite för små för att få i hjälmen.
Skickar med en bild när de sitter på min R1200RS.
Bilagor
EA4C9AEE-4D9A-4840-B412-5DBBDBE04C63.jpeg
Användarvisningsbild
Kvarnfors
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2018-08-31/17:20

Re: Väskor

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-09/09:25

Måns Ulveståhl skrev: Jag inbillar mig även att mjuka väskor är svårare att hålla rena ...

Det beror nog på. Man kommer rätt långt med såpa och skurborste - i alla fall så länge vi inte pratar asfalt-/tjärstänk.
Men jag minns, att det gick att få bort en hel del oljesmet från Aprilians bakfälg genom att använda outspädd såpa på en Scotch Brite - av den typ som inte repar. Det var bara riktigt enveten tjära etc, som krävde lacknafta/fotogen.
Det gäller även på Sigurd. Även med kardan fås ju ett och annat tjärstänk från vägbeläggningen då och då, och skall fälgen bli riktigt fin, krävs alltjämt lösningsmedel.

I övrigt är en självklarhet, som inte nämnts ovan, att originalväskornas fästanordningar på BMW-hojar ofta är så diskreta, att de knappast märks över huvud taget, när väskorna tagits av. Så är långt ifrån alltid fallet med tillbehörsväskor. Sedan är estetiken den resandes ensak.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Väskor

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-15/13:52

Kvarnfors skrev: … då jag tyckte att originalväskorna jag sett på andra hojar alltid var avskavda och ”fula”.

Kompisen, som har en R 1200 RT, 2016, och jag, som nyligen köpte en R 1250 RT Sport, 2019, lydde ett gott råd och plastfolierade originalsidoväskornas övre delar. Jobbet kan inte kallas svårt, men två par händer och två par ögon är en klar fördel, när det görs.
Det är konstigt, att ett tvådimensionellt plastark låter sig formas så bra i tre dimensioner utan veck eller bubbelbildning, men det funkar bra, bara man är noggrann och tålmodig. Man kan börja om, så länge den tvättmedelslösning, som skall användas, håller den klistriga sidan hal. Sprayflaska med lösning att duscha på efter behov är snarast ett måste. Instruktionen föreskrev barnschampo, men vi använde Yes med utmärkt resultat.

Med tiden lär väl en och annan skavank uppkomma nedanför folieringen - men jag har åsikten, att det får synas på en hoj, att den gått åtskilliga tusen mil.
Jag är inte störande förtjust i dekaler, men vid behov kan man dölja skavanker med sådana - till exempel från en årsträff.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Väskor

Inläggav CG Arvidsson » 2020-04-15/15:16

Jag kör med Hornigs väsklock som är flata. Detta gör att totalbredden blir mellan backspeglarna. Behöver man mer utrymme, byter man locken på en kvart.Packar i två Biltema cykelväskor. Vid veckoturer har jag BMW:s softbag på bakre sadeln,då får man ett litet ryggstöd.Med fru blir det lockbyte och topbox där bak.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst