Tankväska Evo?

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Tankväska Evo?

Inläggav pkl57 » 2020-04-23/16:17

Planerar att köpa tankväska till min GSA och tänkte passa på när Adventuremc har sänkt priset några hundralappar. Men jag har lite svårt att välja, antingen GS-väskan (https://adventuremc.se/sv/quick-lock-ev ... -22-l.html) eller City-väskan (https://adventuremc.se/sv/quick-lock-ev ... -15-l.html).

Vad finns för synpunkter och erfarenheter av dessa? Det jag undrar över är förstås hur de är att köra med och att bära med sig, att de rymmer olika mycket är ju uppenbart...
/Peter
Stockholm
GSA -16
pkl57
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2015-01-24/22:53
Ort: D7 Stockholm

Re: Tankväska Evo?

Inläggav Peter Nordlund » 2020-04-23/17:04

Jag har City-väskan sedan några år och det är min enda och första tankväska.
Köpte den på inrådan från detta forum och jag valde den till stor del på grund av snabbkopplingen.

Den har funkat utan problem, men värt att påpeka om det finns flera City modeller? den är inte vattentät det medföljer ett överdrag som funkar men för mig vore vattentät bättre.
Sido facken rymmer nästan ingenting, jag har hem/garage nycklar där och öronproppar i den främre.
Sedan bär jag med väskan nästan jämt när jag stannar bortsett från om jag ser den och är nära på tex ett matställe, och att då ha den och hjälmen i en hand funkar men det är ju lite prylar att bära runt på.

När jag funderade på att köpa en GSA (kör idag en GS) för något år sedan rekommenderade men bmws egen tankväska och om jag hade handlat hade det nog blivit en sådan som test då den är vattentät om jag minns rätt.

Men tankväska rent allmänt är en för mig riktig Aha-upplevelse i bekvämlighet!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Tankväska Evo?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-23/20:09

Själv köpte jag en mindre tankväska glad i hågen, men kom ganska snabbt fram till att den störde mig mer än gjorde nytta.
Bara tröttsamt klydd när man kör långa turer och behöver tanka ofta.

Ca 200 olika andra intressanta tankväskförslag:

https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/sv ... v%C3%A4ska
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Tankväska Evo?

Inläggav Roger Gross » 2020-04-24/07:14

pkl57 skrev:Planerar att köpa tankväska till min GSA och tänkte passa på när Adventuremc har sänkt priset några hundralappar. Men jag har lite svårt att välja, antingen GS-väskan (https://adventuremc.se/sv/quick-lock-ev ... -22-l.html) eller City-väskan (https://adventuremc.se/sv/quick-lock-ev ... -15-l.html).

Vad finns för synpunkter och erfarenheter av dessa? Det jag undrar över är förstås hur de är att köra med och att bära med sig, att de rymmer olika mycket är ju uppenbart...


Jag använder två olika väskor från SW MOTECH - en liten och en större. På alla tre hojarna har jag klickfästet och är därmed maximalt flexibel. Att jag ursprungligen valde ovannämnda väsksystem beror på att ditsättning/borttagning går på ett litet kick. Dessutom slipper man att lacken skavs under väskan. Väsksystemet håller mycket hög kvalitet enligt mina erfarenheter. Ganska snart släpper SW MOTECH en vidareutveckling av nuvarande konstruktion. Att nuvarande väskor reas kan bero på detta samt aktuella förändringar i distributionsledet.
Men nuvarande väskor blir inte sämre av att nyheter presenteras...
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Tankväska Evo?

Inläggav BrooklynS » 2020-04-24/08:47

Jag använder BMW-s original tankväska. Vattentät utan överdrag vilket för mig är en dealbreaker.

Nackdelar? Tja, det finns det med allt. En som sitter med ring runt tanklocket är mer stumt monterad men mindre flexibel, sitter högre och sitter inte kvar när man fäller undan vid tankning.

Om du ändå tänker överväga en tankväska med löst regnskydd, ta en titt på Mosko Motos koncept. Ordning och reda på grejorna, möjlighet att använda som ryggsäck, inbyggd camelback för vatten och hög kvalitet i utförandet. Baksidan är förutom löst regnskydd att den inte är superrymlig.

För er som läser Bumsen kommer det säkert inte som en överraskning att jag använder tankväska hela tiden, samt att jag har med mig ganska mycket i den...


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Tankväska Evo?

Inläggav Göran Lundell » 2023-07-25/10:23

Hej Peter, jag funderar också på att köpa en tankväska, vilken blev det för dig och gärna en recension?
MVH Göran Lundell
Göran Lundell
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2023-07-25/10:06


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst