Schuberth R2 C4 headset SC1

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Schuberth R2 C4 headset SC1

Inläggav stockankare » 2020-04-26/22:32

Har i vinter köpt en Schuberth R2. Ser nu att det är rea på sc1 standard och advanced, ni som har provat, vad tycker ni om era headset, har ni också provat nya firmware 2.0?
Använder mest till att lyssna på musik och telefon, hur uppfattar den ni pratar med ljudet?


MVH Lasse
Lasse R1200ST
stockankare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2017-07-17/01:22

Re: Schuberth R2 C4 headset SC1

Inläggav MatsL » 2020-04-30/17:59

Hej,

Jag använder SC1 std (FW 2.0.2) i en Schuberth C4 Pro. Har hittills bara lyssnat på musik och använt telefon. Upplever att det funkar bra. Ljudvolymen tillräcklig, även med öronproppar, särskilt efter FW-uppdatering. Telefon funkar också bra, ingen har kommenterat ljudkvaliteten vid samtal.

// Mats
D7
F750GS
Användarvisningsbild
MatsL
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2008-05-02/21:03

Re: Schuberth R2 C4 headset SC1

Inläggav noh » 2020-04-30/20:11

Har Schubert C4 med SC1 Advance. Fungerar utmärkt. Då hjälmen är bland de tystaste kör jag normalt utan öronproppar. Har ställt ljudnivån "3 bip" från max och har inga som helst problem att höra i motorvägsfart, trots att min hörsel är långt från vad den varit.
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Schuberth R2 C4 headset SC1

Inläggav Sonny » 2020-05-01/08:39

Har Schuberth C4 med SC1 advance. Jag körde med formgjutna öronproppar. Det fungerade ganska bra att tala i telefon, tala med passagerare och lyssna på musik med högsta volym. Där emot kunde jag inte lyssna på radio P1, för det var för svårt att höra.
Nu har jag bytt öronpropparna mot AirPods pro. AirPods tar bort buller och vindbrus lika bra som öronpropparna. Jag lyssnar på radio och musik genom AirPods i samma ljudnivå som jag gör när jag inte åker mc och det låter mycket bra. Jag använder SC1 när jag talar med passagerare, talet från SC1 går fram bättre med AirPods än med öronproppar. SC1 är fortfarande kopplad till TFT-skärmen på motorcykeln för att kunna svara i telefon med ratten på mc och ljudet från telefon kommer från SC1. När telefonsamtalet avslutas så går min Iphone tillbaka till musiken via AirPods.
Nackdelar AirPods ramlar alltid ur örat när jag tar av hjälmen. När jag startar Spotify eller radio så måste jag på byta på Iphone från ICC6,5 till AirPods.
R1250GSA 2019
Användarvisningsbild
Sonny
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2013-10-03/19:31

Re: Schuberth R2 C4 headset SC1

Inläggav Ecklesiastik » 2020-05-01/14:45

stockankare skrev:Har i vinter köpt en Schuberth R2. Ser nu att det är rea på sc1 standard och advanced, ni som har provat, vad tycker ni om era headset, har ni också provat nya firmware 2.0?
Använder mest till att lyssna på musik och telefon, hur uppfattar den ni pratar med ljudet?


MVH Lasse


Jag ska nog sticka ut hakan och säga att jag inte är ett fan. Hade en schuberth C4 med sc1 och i listform kan man väll säga följande som plus och minus.
+
Inget dosa utanför hjälmen som skapar turbulens.
Lätt att montera

-
Glapp i batteri på både min och min fars hjälm gjorde att man stundom fick starta om intercommen om man smällde igen bogvisiret lite för bestämt.
Bara två knappar vilket gör attman har ett par kombinationer att komma ihåg för olika komandon

Jag kan dock inte utala mig om att prata/lyssna på musik då jag tyckte min C4 var för bullrig i över 80-90 för att lyssna på musik. Och jag vet ju att C4 ska vara oerhört tyst så måste vara fel på mig (tycker tom min gamla HJC RPHA 11 och nya Arai X4 Tour är tystare)
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst