Köpråd BMW r1150r

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Köpråd BMW r1150r

Inläggav Tigerfri » 2020-05-19/08:47

Hej alla, ny i forumet.
Aldrig haft BMW-mc däremot bilar, lite bmwfantastvarning.

Nu gäller det ny mc. Är på väg köpa en r1150r.
Så frågan är vad ska jag kolla på hojen.
Eller vad är problemen med just r1150r.

Gäller en -01 som rullat 3800mil, 3ägare, ser helfräch ut, inte ett märke nånstans, körd ca 40-50mil /senaste åren. Nuv ägare haft den i 10år, välservad av BMW, så bör ju inte vara några problem.
Det enda som inte är 100 är batteriet, som fungerar nu men bör bytas. Läste här på forumet att det är lite bök med batteribyte

Vänliga hälsningar.
Tigerfri
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-05-19/07:52

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2020-05-19/09:53

Jag hade en 1150RT för ett par år sen. En väldigt trevlig hoj på många sätt. Det största problemet tycker jag var att den var så rackarns dyr att serva om man,som jag, behöver köpa tjänsterna.

Jag vill minnas att det är en stor service vid 4000 mil. Säg att du behöver göra den samtidigt som bromsvätskebyte (vartannat år har jag för mig) och dessutom byta däck, då blir det ett rejält hål i plånboken.

Till saken hör att jag bor en bit norrut och inte har så många auktoriserade verkstäder att välja mellan vilket gör att prisbilden är högre här uppe.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav BrooklynS » 2020-05-19/10:06

En så gammal hoj lämnar man inte nödvändigtvis till en ”auktoriserad verkstad” utan till någon som vet vad de håller på med. Långt ifrån alla auktoriserade verkstäder vet nämligen detta.

Bromsvätskebyte varannat år - oljor, filter, stift och ventiljustering varje år. Bränslefilter var fjärde år.

Inte är det så farligt om du slår ut det på lite mil. Kör du bara några hundra mil per år kan du kanske överväga en enklare hoj.

Men: Det FINNS auktoriserade verkstäder som faktiskt vet vad de håller på med. :!: De är kanske inte så många kvar längre men de finns.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Tigerfri » 2020-05-19/10:33

Tack för svar. Foppaland! samma här.

Har tänkt göra service själv, har alltid gjort det själv men hitils bara äldre hojar och bilar.
Så det blir nånting att fundera över.

(På denna r1150r skall detta vara nygjort: Bromsolja,Motorolja,ventiler,generatorrem,kardan,luftfilter av BMW serviceman)
Vet du vad som görs vid 4000mil servicen, om någonting mer, ja förutom däck.

Finns det utag för felkodläsare på hojen, har själv inte hört talas om att det finns, men det blir ju bara mer o mer elektronik, så det borde finnas på nyare hojar.
Tigerfri
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-05-19/07:52

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-19/12:18

Två saker att tänka på:
1. Cykeln har servobromssystem, som å ena sidan ger ett sjuhelsikes nyp i bromsarna, å andra sidan är komplicerat uppbyggt och drar högre servicekostnader än ett system utan servo. Om man inte verkligen vet, vad man håller på med, bör servicen lämnas åt en fackman. Därför är det också extra viktigt att kolla, att bromsvätskebyten skett enligt föreskrift. Om så inte är fallet, ökar risken för byte av dyra komponenter. Men är systemet skött enligt instruktion, är den risken mycket liten.
2. En kritisk punkt är packboxen mellan vevhuset och torrkopplingen. Har cykeln stått stilla länge, kan denna packbox ha torkat fast i den genomgående axeln. När motorn sedan startas, kan packningen slitas sönder, varpå olja läcker in i kopplingshuset. Då måste packning och koppling bytas. Kunnigt folk säger, att det egentligen inte är svårt, och materielkostnaden är anständig, men cykeln måste i princip delas på mitten, så om en yrkesman skall göra det, blir arbetskostnaden avsevärd. Senast jag hörde en kostnadsberäkning för det jobbet, låg den på 15 000:-, men det var många år sedan. Kostnaden har förmodligen inte sjunkit.
Av detta kan du dra den paradoxala slutsatsen, att det är klart bättre, om cykeln körts regelbundet. Då har oljan smort packningen och hållit den fräsch = tät.
En längre provtur lär rimligen avslöja, om kopplingen slirar. Då bör priset naturligtvis sättas därefter.

(Min förra hoj, K 1200 RS, 2002, har samma principiella konstruktion. När jag sålde den, hade den gått 17 600 mil - utan att packboxen behövt bytas.
Den har också servobromsar, som skötts enligt instruktion och aldrig orsakat några bekymmer.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Kovlingen » 2020-05-19/15:34

Låt dej inte skrämmas av alla förstårsejpåare . En rackarns bra maskin . 'Inga haverier
på min hoj innan jag bytte upp mej till 1200:an .
Köpte den när det var ca 3000 mil på mätaren och har väl kört 10 000 mil sedan .
Som sagt , bättre bromsar får du leta efter :shock: Nära att skicka mej över styret
några ggr. :D Tur att jag hade blitt varnad på forumet där jag bodde innan jag blev
medlem . ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-19/17:09

Jag instämmer i, att R 1150 R är en mycket trevlig hoj. Provkörde en kollegas näst intill nya 2003:a, när han köpte den 2004. Det gav mersmak, även om jag aldrig köpt en sådan själv.
Följaktligen är jag minst av allt ute efter att skrämma TS, men han frågar om saker att se upp med, och det har jag skrivit om.
En välskött, regelbundet körd hoj bör vara ett (mycket) bra köp, men har den stått stilla länge och/eller om bromssystemet inte servats enligt boken, kan det bli dyrt.
Professionell servicedokumentation brukar innehålla avläst mätarställning, vilket bör ange årlig körsträcka. Återstår att om möjligt kolla, huruvida denna sträcka delats upp på många eller få etapper - och hur trovärdig säljaren bedöms vara.

I övrigt är värt att tillägga, att servobromssystemet ställer relativt höga krav på batteriet, men batteribyte vid behov är ju en ordinarie driftskostnad.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Ecklesiastik » 2020-05-19/17:25

Bror Gårdelöf skrev:Två saker att tänka på:
1. Cykeln har servobromssystem,

Nu du käre Bror tror jag du hoppat i en galentunna är tämligen säker på att R maskinerna inte fick servo förens mitten 2002 medans vissa modeller inte fick det förens 2003.

Har själv en R1150GS från 2000 och således med ABS2 utan servo. Vad jag kan säga om dessa hojjar är att dom är tokenkla att jobba med själv. Om TS köper hojjen i fråga och har för avsikt att göra samtliga jobb själv kan jag rekomendera videos av Chris Harris då han har videos på dom flesta jobb på dessa maskiner. kan även rekomendera en Clymer manual då dessa båda i kombination räddat mig från att göra allt för mycket dumheter.

Det finns dock två jobb du kommer med största sannorlikhet bli tvungen att göra hyfsat ofta. Nr1 synka gasspjällen, detta är busenkelt och tar typ 20 min (totalt) men om man som jag är lite kinkig får man göra det runt 300mil. Nr2 kolla ventilspelet detta gör jag en gång per år vare sig det behövs eller ej om man inte har stora motorbågar som jag har bör man klara det på 30-40min.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Kovlingen » 2020-05-19/17:33

Servo på R1150R kom 2001 ! Varför vet jag det ? ? ? Jo därför att jag har kört just en sådan .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Kovlingen » 2020-05-19/17:38

Bror Gårdelöf skrev:I övrigt är värt att tillägga, att servobromssystemet ställer relativt höga krav på batteriet,
men batteribyte vid behov är ju en ordinarie driftskostnad.

Jo så kan det bli och LITE bök är det att byta men det går ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Ecklesiastik » 2020-05-19/17:58

Kovlingen skrev:Servo på R1150R kom 2001 ! Varför vet jag det ? ? ? Jo därför att jag har kört just en sådan .

Jahopp då hade jag fel där (och jag som till och med googlade för att vara säker). Tur att jag inte utalade mig med stor säkerhet :oops:

Om det nu är en servohojj så vågar jag inte utala mig då jag ser på servobromsarna med samma skräck som jag ser på en handgranat utan sprint :D. Sen vet jag inte om skräcken för servobromsarna är överdriven och jag således svalt betet.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-19/17:58

Ecklesiastik skrev: Nu du käre Bror tror jag du hoppat i en galentunna är tämligen säker på att R maskinerna inte fick servo förens mitten 2002 medans vissa modeller inte fick det förens 2003.

Jag argumenterar inte kategoriskt emot dig, även om Kovlingens inlägg säger annat.
Kan den årsmodellen finnas både utan och med servobromssystem? I så fall modifieras naturligtvis mitt påstående ovan till en uppmaning, att TS kollar vilken typ av bromssystem, som cykeln har.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Kovlingen » 2020-05-19/18:48

Ecklesiastik skrev:Om det nu är en servohojj så vågar jag inte utala mig då jag ser på servobromsarna med samma skräck som jag ser på en handgranat utan sprint :D. Sen vet jag inte om skräcken för servobromsarna är överdriven och jag således svalt betet.

En ska inte bara rädd för bra eller det bästa . Bara vara medveten om att inte nypa åt med hela handen .
Det räcker med ett par fingrar på handtaget vid normal inbromsning . :)
"Bra bromsar kan vara en sak som inte går att ha som orsak vid olycka ."
JAG tror inte att det till dags dato finns bättre att få , MEN allting blir ju bättre .
Vem vill köra bil utan servo :mrgreen:
Osäkrad handgranat ! Nee bara lite men ofarlig med träning ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav BrooklynS » 2020-05-19/18:51

Inte offtopicforumet nu, så håll nu fingrarna i styr mina herrar. ;)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2020-05-19/18:51

Min 1150RT -01 hade också servobromsar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Tigerfri » 2020-05-19/19:01

Tack för svar, fantastiskt att ni finns därute och är så engagerade
och med ett brinnande mc-intresse.
Har passerat 70 och haft allt från moppar, lättviktare 98cc gamla husqvarna, ILO, Silver-guld-pil (Till o från skolan),RoyalEnfield, Norton,Matchless ja massor av gamla enstonkhojar,,påden tiden kunde man köpa och styra hem en hoj för några tior, stod gamla hojar överaalt. BLA en gammal HD med så breda däck o tung att jag inte orkade få hem den. En douglas från 1948 fick jag av en gammal man, vibrationer!!, den hade en gjutjärns o en lättmetallkolv. Den motorn ska ?finnas? på mc muset i Vännes,,ramen sågade farsan i bitar o körde på tippen.
Senaste sålda cx500-82 cb650-82, Suzgsx1100ES-83 borrad 1168cc Mootosped Västerås plus mer undercuttat och portad runt 150hk, R-kåpor, på tok för hög o tung,,,backspeglar. Det häftigaste jag suttit på. Jag har skruvat i mycket och förstört mycket men lärt mig vad man gör och inte

Bästa bil: BMW 520i -91 54800mil. Motorn aldrig rörd. Så regelbundet körd bättre än det som stått "så sant".
Just nu en 523 o en 535d alltid servat själv, men börjar bli trött

Torrkoppling på r1150r packbox ja det blir att ta en rejäl vända, dela på hojen gör jag inte. TACK


Att byta bromsolja kan väl inte vara besvärligare att byta än på en bil. Ska vara ABS på hojen och bra däck dessutom, körd varge år men inte tusen mil,,bara några tiotal mil, det borde räcka,,trorjag ska tiläggas.

Mycket att läsa här på forumet, trevligt, har kollat tuben också,,tack för mektipset, har sökt efter Clymer men inte hittat rätt än.

Har fått mycket bra respons, tackar alla ni som svarat har betydligt mer på fötterna nu.
Om inte annat så återkommer jag när hojen är hämtad med kortfattad rapport.
Vänliga hälsningar, Tigerfri
Tigerfri
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-05-19/07:52

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-19/19:19

Tigerfri skrev: Att byta bromsolja kan väl inte vara besvärligare att byta än på en bil.

Söker du på servo-ABS eller servobromssystem här på Forum, bör du hitta en del inlägg, som klargör, att nämnda system är komplicerat uppbyggt på BMW:s hojar.
Köper du en cykel med sådant system, är min råd: Läs på noggrant, innan du ger dig på det - eller lämna det till en fackman.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Ecklesiastik » 2020-05-19/19:27

Tigerfri skrev:Torrkoppling på r1150r packbox ja det blir att ta en rejäl vända, dela på hojen gör jag inte. TACK

Att byta bromsolja kan väl inte vara besvärligare att byta än på en bil. Ska vara ABS på hojen och bra däck dessutom, körd varge år men inte tusen mil,,bara några tiotal mil, det borde räcka,,trorjag ska tiläggas.

Mycket att läsa här på forumet, trevligt, har kollat tuben också,,tack för mektipset, har sökt efter Clymer men inte hittat rätt än.


Bedjen, och eder skall varda givet; söken, och I skolen finna; klappen, och för eder skall varda upplåtet. som det står i bibeln här finnes balsam för själen en Clymer Manual
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2020-05-19/19:37

Tigerfri skrev:Om inte annat så återkommer jag när hojen är hämtad med kortfattad rapport.
Vänliga hälsningar, Tigerfri


Gör det! Man kanske får komma och kolla på den om det blir affär?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Håkan » 2020-05-20/05:11

Jag tycker du skall läsa, bland annat, den här tråden:
https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 18&t=29700
innan du köper en MC med elektrisk servobroms av årsmodeller 2001-2006.
Det finns ganska mycket skrivet på olika fora...
;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Tigerfri » 2020-05-20/12:58

Ja milde peppar, servobromsar nu reser sig håret i nacken i rena förskräckelsen, var bättre förr tycker jag, magnettändning, enda elektroniken var lyse, Ha ha. Lite modernare,,laddregulatorn, tändspolar, skivor fram o bak, funderar på att dela en honda750 motor med trolig bottenaxelfel om jag får rätt pris 5an slirar koppling bytt. Men det här är ju bara rent plock, ABS styrdon en helt annan sak

Menar ni som svarar att BMW hojar har mer problem än andra, lite modernare. (har aldrig haft nyare hojar än -80tals hitils, så min erfarenhet är noll). Vad gäller bilar så har i princip alla likadana finesseer idag., bara det att (tycker jag) PÅ bmw syns det att nån har tänkt litemer.
Allt annat (ok,,MBägare) i bilväg,står på skroten med elfel och har rullat 18-25,, max runt 30000mil (fåtal).

R1150R är lägre o lättare, är det bara så att allt fungerar och service gjord, osv (tack för all info) så blir jag med BMWhoj, inte bara bilar.

Tackar för länkar, ska beställa handbok.
Tigerfri
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-05-19/07:52

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Ecklesiastik » 2020-05-20/14:38

Tigerfri skrev:Menar ni som svarar att BMW hojar har mer problem än andra, lite modernare. (har aldrig haft nyare hojar än -80tals hitils, så min erfarenhet är noll).

Mjah jag vill hävda att BMW gjorde sina bästa hojjar mellan 1980-2000. Vad det gäller 1150 generationen av BMWs Boxermaskiner är det mest problematiska som jag känner till just servobromsarna som flera BMW-experter jag pratat med kallar för BMW's i särklass största tankevurpa. Om man däremot undantar från Servobromsarna som kan ge sig så finns det inte så mycket som brukar gå fel på dessa. Packbox på utgående axel som Bror pratar om är vad jag förstår mycket ovanligt på 1150 maskinerna men dock vanligare på senare R1200 och K1200 maskiner då man bytte till en enklare packbox mellan motor och koppling. Men det kostar inget att kolla i skvaller hålet i kopplingshuset när du tittar på hojjen (jag kan ta en kik i garaget ikväll och fota så du ser vad jag menar).

Vanligare är att lagrena mellan kardantunnel och slutväxel går. detta är inget extremt jobb för en som är van vid att jobba med mekaniska delar och Chris Harris har en video som visar hur man gör för att få isär kardanen.

Det du däremot får vänja dig vid är att alla Boxrar av den generationen verkar ha mer eller mindre problem med magerryckningar. Ett problem som kan avhjälpas med nogrann tjystering av gasspjäll och ventilspel. Många talar sig här varmt om diverse lösningar som att lura lambdan att tjocka på soppablandningen och byta till insprut från senare R1200. Två lösningar jag testat på min och vill hävda att båda hjälper men inte utan rätt ventilspel och synkade gasspjäll.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Håkan » 2020-05-20/14:43

Elektrisk servobroms användes på många K- och R-modeller under åren 2001-2006. (Inte alla, bland annat R1200GSA med avstängningsbar ABS hade konventionellt bromssystem).
Det finns en anledning till att BMW slutade med detta bromssystem. Gissa vilken? :o

Har hjälpt signaturen "Knappen" en hel del med hans MC, mycket mer än det som syns här på forum... ;)

Jag rekommenderar ingen att köpa en BMW med elektrisk servobroms. :shock:

Om du vill kan jag utveckla den ståndpunkten. Men inte idag, det är ganska omfattande. :)

En del ? här på forumet kanske går i spinn nu. Låt det ske. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Tigerfri » 2020-05-20/15:56

Ok, Ecklesiastik. jag tackar, ta en bild på skvallerhålet i kopplingshuset,,BRA.
Tigerfri
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-05-19/07:52

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Ecklesiastik » 2020-05-20/23:32

Tigerfri skrev:Ok, Ecklesiastik. jag tackar, ta en bild på skvallerhålet i kopplingshuset,,BRA.


Nu har jag tagit en tur ut till garaget men kan dessvärre inte bistå med bilder. Var svart som i en kolsäck i garaget och när jag skulle försöka ta bild på eländet insåg jag att det sitter inte till så jag kan få en vettig bild. Det enda man kunde urskilja är att jag behöver tvätta hojjen...

Edit. För att förtydliga det är inte ett skvallerhål som sådant utan mer sömmen mellan växellåda och motor där man ser läckaget. Hittade dock denna bild på en hojj som haft läckage

Bild
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-21/05:37

Tigerfri skrev: Menar ni som svarar att BMW hojar har mer problem än andra, lite modernare.

Nej, det menar jag inte. Men du frågade efter saker att se upp med och har fått svar. Förhoppningsvis slipper du därmed gå på en mina.
BMW Motorrad har i modern tid alltid strävat efter att skilja ut sig med tekniska lösningar, som är annorlunda, mer i framkant än konkurrenterna. Ett exempel är motorlayouten på K-modellerna 1984 - 2005. Den har veterligen ingen annan tillverkade haft i reguljär produktion.
Alla svensksålda BMW-maskiner haft ABS-bromsar och handtagsvärme som standardutrustning sedan åtminstone 1995. (Deras första ABS-system kom tidigare.)
När servobromssystemet presenterades, var det oerhört potent. Därefter har utvecklingen kommit ikapp, och servo behövs inte längre.

Baksidan av denna strävan att ligga i den teknologiska framkanten är, att cyklarna inte är lika lättskruvade som förr. (Det var knappast bättre förr men sannolikt enklare att skruva själv.) Servicen blir alltså dyrare, om man inte kan göra den själv.

Men väl skötta maskiner är inga krångelburkar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Håkan » 2020-05-21/06:06

Bror Gårdelöf skrev:
Tigerfri skrev: Menar ni som svarar att BMW hojar har mer problem än andra, lite modernare.

Nej, det menar jag inte. Men du frågade efter saker att se upp med och har fått svar. Förhoppningsvis slipper du därmed gå på en mina.
BMW Motorrad har i modern tid alltid strävat efter att skilja ut sig med tekniska lösningar, som är annorlunda, mer i framkant än konkurrenterna. Ett exempel är motorlayouten på K-modellerna 1984 - 2005. Den har veterligen ingen annan tillverkade haft i reguljär produktion.
Alla svensksålda BMW-maskiner haft ABS-bromsar och handtagsvärme som standardutrustning sedan åtminstone 1995. (Deras första ABS-system kom tidigare.)
När servobromssystemet presenterades, var det oerhört potent. Därefter har utvecklingen kommit ikapp, och servo behövs inte längre.

Baksidan av denna strävan att ligga i den teknologiska framkanten är, att cyklarna inte är lika lättskruvade som förr. (Det var knappast bättre förr men sannolikt enklare att skruva själv.) Servicen blir alltså dyrare, om man inte kan göra den själv.

Men väl skötta maskiner är inga krångelburkar.

Amen.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav BrooklynS » 2020-05-21/06:06

Of Topic: På sin tid varnade verkstäderna från att köpa framhjulsdrivna bilar då de ansågs vara omöjliga att meka med.

Sedan varnades det för insprutningsmotorer med samma argument.

Därefter var det katalysatorförsedda motorer man skulle undvika då de obönhörligen skulle gå till skrot om motorlampan tändes.


Mc:

K100-modellen ansågs av de rättrogna vara alldeles för modern, elektronik och insprutning skulle ställa till det för ägarna och de skulle förstås bli astronomiskt dyra och komplicerade att äga.

Sedan kom fyrventilsboxer och katalysator. Huga.

ABS-bromsar, det GÅR ju bara inte att repa eller serva själv.

CANBUS - ja men NU är det ju helt kört, man behöver ju BMW-s specialdator för flera hundra tusen för minsta kontroll eller service.


Om topic:

Varje tid har sina lösningar att förfasa sig över. Kunskap och lösningar kommer med tiden och de som reparerar och servar själva kommer i alla tider att kunna göra det i takt med att kunskap och tekniska hjälpmedel göra tillgängliga.

Marknaden är inte full av skrotfärdiga objekt mellan 2001-2006 där krånglande bromsservo eller läckande packbox mellan motor och låda gjort hojen både oanvändbar och osäljbar. Däremot finns det enstaka exemplar som råkar ut för krångel och tidigare när man var hänvisad till ”auktoriserad verkstad” á 1.200kr/timme och nya reservdelar från hyllan kunde räkningen bli astronomisk. Men idag är det ju inte så.

Man bör vara medveten om att precis allt KAN gå sönder, det mesta gör faktiskt inte det och även BMW mellan 2001 och 2006 brukar oftast gå 20.000 mil eller mer utan större reparationsbehov förutsatt att man sköter service, vilket gäller precis ALLA mekaniska konstruktioner. Vi varnar inte för att oljepumpen eller växellådan skall haverera på en gammal R75 (snacka om dyrt om det skall fixas på auktoriserad verkstad med nya delar!) eller för att K-modellernas instrumentkluster skall kasta in handduken med samma argument.

Hojar med servobromsar har SINA egenheter och det är bra om man har sin Haynes eller BMW-s manual och en GS-911 men det gäller å andra sidan alla andra moderna fordon. Allt sammantaget så är det ändå vanligare med en BMW med servobromsar som gått riktigt långt än med tex en R51 som gått riktigt långt. Modernare är ofta hållbarare och mer felfri än äldre. Men man tänker ju sällan på det.

Volvo B18 är ju ändå världens bästa motor, även om kamaxel, överfall och kamdrev i vävbakelit ofta slets ned innan 15.000 mil. Idag går en Corolla 50.000 mil.

Var medveten om konstruktionen och skaffa dig nödvändiga kunskaper och verktyg för att klara servicen. Då klarar man det mesta, särskilt med hjälp av internets samlade resurser.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-23/18:06

Instämmer helt med Brooklyn S. Min K 1200 RS, 2002, är ett utmärkt exempel. Den hade gått 2 600 krångelfria mil, när jag köpte den i november 2007 - och gick ytterligare 15 000 krångelfria mil med mig bakom styret. Jag hade tänkt köra den ytterligare 10 000 -15 000 mil - och var beredd att slanta upp en ansenlig slant för professionell genomgång av transmissionen samt så småningom ny kamkedja - men ett unikt tillfälle kom emellan, så den cykeln är såld (med hederlig redogörelse för, att visst underhåll kommer att krävas). Jag åker numera R 1250 RT Sport, 2019.

Under hela sin tid, tills jag sålde den, har ovan nämnda hoj alltid servats på märkesverkstad - av det enkla skälet, att varken de tidigare ägarna eller jag skruvar själva. Den, som vet, vad han gör, kommer förstås undan billigare - men en någorlunda modern BMW är en avsevärt mer komplicerad och sofistikerad konstruktion än en hoj från mitten av förra seklet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Tigerfri » 2020-05-31/11:06

Blev ingen R1150R, den passade inte mig så bra.
Provade en BMW F800ST, ,,lät som en symaskin, vibrationer i styret, missljud tomgång,,det kan vara lamell-relaterat, men enl säljare, har varit så sedan sedan j köpte den.
Tala om knepiga säljare: Överenskom ett pris på telefon, Bokade släp o en kompis åkte 10mil, ok till hojen men då höjde säljaren priset, HA ha nej jag har inte kommit överens,,det är du som har det.
SÅ, en trevlig utflykt i alla fall.
Nu hittat en hoj närgårds en Triumph SprintST-01, vikt runt 220kg, jag når ner med fötterna, perfekt, går otr fint, ! mc-ljud ! 4800mil OCH FANTASTISK säljare, social och trevlig, förökte inte pruta "Det gör andra så bra", men han sänkte själv priset några k.
Haynes servicebok, Orginal väskor, innerväskor, allt som hör till hojen plus bromsskivelås, 3förp bromsklossar, 3nya tändstift. Välservad, -19 ventilspelshims, kylvatten, allt utom stiftbyte, klossarna ser bra ut.
Livet leker igen. :D
Ett stort tack till alla som svarat och skrivit jättetrevligt, Kanske nästa gång bmw!.
Vänligen/Tigerfri
Tigerfri
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-05-19/07:52

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav F800åkare » 2020-05-31/11:41

Bra att du hoppade f800, missljudet kan om det var en tidig maskin varit pistonslap, dvs sliten kolv som glappar i cylindern, inte helt ovanligt men jäkligt dyrt att fixa.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-31/13:13

Grattis! Både till att du inte köpte de hojar, som du inte köpte(!), och till att du hittat en fin Triumph Sprint ST.
Hade livets kortlek blandats annorlunda, kanske jag åkt på en sådan idag.
(Säljare, som höjer priset, förtjänar bara en syn - spekulantens ryggtavla.)

Lite grädde på ditt mos är, att Bike/MOTORRAD 4/2020 (tror jag, jag har lånat ut just det numret och kan inte hitta artikeln i något annat nummer) innehåller en jämförelse mellan fyra nya stora touringmaskiner och en bättre begagnad Triumph Sprint. (Jag är inte bergis, att det var en ST.) Där konstateras, att den i runda slängar 15 år gamla Triumphen står sig förbluffande väl i jämförelse med modernare varianter - till en bråkdel av priset.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Köpråd BMW r1150r

Inläggav Håkan » 2020-05-31/13:43

Tigerfri skrev:Blev ingen R1150R, den passade inte mig så bra.
Provade en BMW F800ST, ,,lät som en symaskin, vibrationer i styret, missljud tomgång,,

Grattis!
Förstår att det inte blev någon av dessa. :) Kanske var de bra för sin tid... har tillryggalagt en del mil på båda i fall någon undrar. ;)
För att inte nämna de timmar jag har skruvat med dessa. :roll:

När du känner dig mogen för en BMW, kika på en boxer från och med 2010 istället. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst