Skyddsbågar, crash protector för F800R

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Skyddsbågar, crash protector för F800R

Inläggav Jökull Steinarsson » 2020-06-05/07:41

Hej,
har någon förslag på bra skyddsbågar eller crash protectors d v s för att undvika skada om mc´n läggs på sidan... för att skydda motor och övriga delar som sticker ut på sidan m.m. som passar F800R model 2014 (09-14).
Tacksam för råd utifrån egen erfarenhet + bilder om möjligt.
Jökull Steinarsson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-06-05/07:24

Re: Skyddsbågar, crash protector för F800R

Inläggav Ecklesiastik » 2020-06-05/09:13

När jag hadde en F800R hade jag inga bågar. Dock kan jag rekomendera Hepco Beckers bågar då jag använt deras på min R1150GS och var både nöjd med passformen och även hur den klarade sig när jag i vintras gled ikull i snön. Jag har även testat HEED men tyckte deras bågar var Tunga men veka (la ikull min GS med HEED bågar och dom vek sig och tryckte mot min ena ventilkåpa) så jag hade nog hoppat dom. många talar sig annars väl om så kallade sliders som säkert duger om du mest vill skydda plasten om du lägger ikull hojjen stillastående.

Det hela beror också på vad du igentligen vill ha för effekt av dina krashbågar. Dom flesta som jag kunnat se till F800R har inget stag som går mellan vänster och höger båge vilket skapar styrka. Om du inte åker mycket grusväg eller ofroad så tror jag du får bäst bang per buck med en slider som kan ta upp den värsta smällen utan att du smetar plasten i backen.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Skyddsbågar, crash protector för F800R

Inläggav Jökull Steinarsson » 2020-06-05/09:32

Tack för svaret, ja för min del handlar det säkert om sliders som du nämner... hittade följande men priset verkar inte så långt ifrån bågar, men går säkert att hitta från andra leverantörer.
https://adventuremc.se/sv/by-brand/bmw/ ... -r-09.html
Jökull Steinarsson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-06-05/07:24

Re: Skyddsbågar, crash protector för F800R

Inläggav Håkan » 2020-06-05/09:42

Ta med i din beräkning innan du monterar skyddsbåge att den även kan ställa till en del problem...
På många hojar (BMW och andra) är infästningspunkterna av skyddsbåge så svaga att den knäcks vid en marksyning. :o

Till exempel K1600, motorskyddsbåge är bland annat skruvad i ett litet fästöra på motorns topplock. Vid en enkel marksyn knäcks örat. Ägaren anmäler skadan till försäkringen, och lämnar hojen på verkstad. Åtgärd från verkstaden är byte av topplock! Försäkringen betalar! Alltså du och jag... :shock:

Jag har fler exempel på samma tema... :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Skyddsbågar, crash protector för F800R

Inläggav Jökull Steinarsson » 2020-06-05/09:45

Jökull Steinarsson skrev:Tack för svaret, ja för min del handlar det säkert om sliders som du nämner... hittade följande men priset verkar inte så långt ifrån bågar, men går säkert att hitta från andra leverantörer.
https://adventuremc.se/sv/by-brand/bmw/ ... -r-09.html


Måste ändå säga att Hepco bågarna ser riktigt bra ut :-)
Jökull Steinarsson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-06-05/07:24

Re: Skyddsbågar, crash protector för F800R

Inläggav Jökull Steinarsson » 2020-06-05/09:50

Håkan skrev:Ta med i din beräkning innan du monterar skyddsbåge att den även kan ställa till en del problem...
På många hojar (BMW och andra) är infästningspunkterna av skyddsbåge så svaga att den knäcks vid en marksyning. :o

Till exempel K1600, motorskyddsbåge är bland annat skruvad i ett litet fästöra på motorns topplock. Vid en enkel marksyn knäcks örat. Ägaren anmäler skadan till försäkringen, och lämnar hojen på verkstad. Åtgärd från verkstaden är byte av topplock! Försäkringen betalar! Alltså du och jag... :shock:

Jag har fler exempel på samma tema... :roll:


OK, bra att ha i åtanken, men vad tror du om dessa bågar, de verkar skruvas på rätt sätt om jag inte har helt fel?
https://www.hepco-shop.de/en/meinbike/b ... -2014.html
Jökull Steinarsson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-06-05/07:24

Re: Skyddsbågar, crash protector för F800R

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-05/10:06

För många år sedan påpekade dåvarande BMW-mekanikern i Linköping, Claes Karlén - med decenniers erfarenhet av BMW-hojar - att en hård packväska kan vara den billigaste kraschbågen! Eventuellt kompletterad med kraschpuckar. Packväskan kan bli tilltygad av en tippning/vurpa, men att reparera den kan vara avsevärt billigare än att fixa en kraschbåge - för att inte tala om ett skadat motorblock eller topplock!
Huruvida detta är relevant för F 800 R, kan jag inte uttala mig om, men det kan vara något att reflektera över.
Det är alltid bra, om inte boten blir värre än soten.
Lycka till.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skyddsbågar, crash protector för F800R

Inläggav Håkan » 2020-06-05/12:09

Jökull Steinarsson skrev:
OK, bra att ha i åtanken, men vad tror du om dessa bågar, de verkar skruvas på rätt sätt om jag inte har helt fel?
https://www.hepco-shop.de/en/meinbike/b ... -2014.html

Jag har ingen annan åsikt än den jag gjort ovan. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst