Borrslip

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Borrslip

Inläggav BmwMats » 2021-03-29/07:23

Önskar tips på hur ni slipar era borr som blivit slöa med tiden.
Slipar ni för hand mot en roterande slipsten/slipmaskin, eller använder ni er av en borrjigg där borren placeras i och slipar därefter ?

Har sett på youtube att det finns diverse olika jiggar för detta ändamålet, men jag har bara slipat för hand mot en bänkslipmaskin och det har fungerat, dock inte alltid 100 procentigt... :oops: :cry:

Har ni några tips och kan berätta hur ni gör, så vore det trevligt ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Borrslip

Inläggav F800åkare » 2021-03-29/11:20

Har en billig borrslip från lidl, den slår mitt frihandsjobb mot en slipskiva 8 dagar i veckan, men den blir långt från fabriksperfekt även den. Men för att kunna skapa ett "användbart skrotborr" som kan nyttjas när det hårda material eller situationer som riskerar skada finborren duger de ypperligt samt till trä och plast.

En sån här, kostade ca 200kr. Då ingick en näve skräpborr som man kan öva sönder oxå. :lol:
Bilagor
borrslip.jpg
borrslip.jpg (17.88 KiB) Visad 4636 gånger
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Borrslip

Inläggav BmwMats » 2021-03-29/11:58

Tack för info F800åkare, då får jag hålla ögonen på vad Lidl har att erbjuda frampå. ;)

Hur gör ni andra med era borr ?
Såg att tråden var läst drygt 45 gånger, misstänker att det finns fler här som borrar, eller ? :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Borrslip

Inläggav fredde 7 » 2021-03-29/13:14

Mats: Inte ett direkt svar på frågan men ett tips i all välmening.
https://verktygsboden.se/skaervaetskor- ... gL-HPD_BwE

Jag använder denna, har fått mina borr att hålla länge, luktar gammalt nostalgiskt garage också.
Dock ska den tydligen vara lite giftig, så hantera den inte i närheten när du bakar bullar i garaget;)
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Borrslip

Inläggav BmwMats » 2021-03-29/13:39

fredde 7 skrev:Mats: Inte ett direkt svar på frågan men ett tips i all välmening.
https://verktygsboden.se/skaervaetskor- ... gL-HPD_BwE

Jag använder denna, har fått mina borr att hålla länge, luktar gammalt nostalgiskt garage också.
Dock ska den tydligen vara lite giftig, så hantera den inte i närheten när du bakar bullar i garaget;)


All välmening är mycket välkommet Fredde 7 ! :) :D ;)

Tack, skall ta med mig en flaska nästa gång jag besöker detta fantastiska varuhus.
Har faktiskt tänkt mig dit nästnästa vecka för att botanisera runt i deras sortiment.
Har även en liten "önskelista" på andra användbara saker, så detta blir ytterligare en sak på listan.

Tack så mycket !!! ;)

P.S. Bara att det luktar "nostalgiskt verkstad" gör ju inte saken sämre heller, kanske kan använda den som Wonderbaum dessutom :lol:

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Borrslip

Inläggav BmwMats » 2021-04-01/19:55

Av en händelse ett kort tag efter att jag lade upp denna förfrågan här på forumet, så sprang jag på denna slipen på Lidl i morse efter jobbet inatt.
Självfallet högg jag ett exemplar och skyndade till kassan, åkte hem och provade den på momangen.
Skulle egentligen ha lagt mig och sovit under dagen, men jag skippade det för denna roliga lilla prylen. :D

199:- riksdaler på Lidl denna veckan, skynda om någon vill ha, för det var bara ett par kvar då jag var där.

Efter att ha testat denna på ett 5,5 mm borr, så upplevde jag att slipytan var lite grov, men jag kanske har missat lite och förhastat gjort detta prov, så jag skall testa igen med fler borr under kvällen.

Släppvinkeln på slipytan verkar vara helt korrekt, då man kan vinkla borrets anliggning mot slipskivan (diamantskiva).
Flanken på borrspetsen är god och kommer troligtvis att avverka materialet som borras i.

Det går även att slipa knivar, saxar och stämjärn med de olika tillsatserna som följer med, men det har jag inte hunnit testa ännu.
Slipen tar borr i storlekarna 3-10 millimeter.

(F800åkare - Här ingick inga finborr som jag kunde öva sönder på, utan jag får ta mina gamla fulborr istället) :lol: :mrgreen:

/BmwMats
Bilagor
IMG_3400.JPG
IMG_3401.JPG
IMG_3402.JPG
IMG_3403.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Borrslip

Inläggav F800åkare » 2021-04-01/20:59

Oj, så avancerad var inte min. Men när slipstenarna är nya är det alltid lite grovt, de blir bättre när man kört dom lite.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Borrslip

Inläggav BmwMats » 2021-04-01/21:09

Ok, misstänker att slipstenen blir lite "insliten" med tiden.
Jag har många borr att testa på, så maskinen går väl varm inatt :lol:
Har alltid slipat för hand, eller rättare sagt slipat mot en sliptrissa på en bänkmaskin, men hållit i borren med händerna, så som man gjorde förr, men i mitt fall har jag aldrig lyckats speciellt bra och uppnått speciellt skarpa skär på borren.

Hoppas att det blir bättre nu när man "fuskar till det med en maskin".

Dock känns plasten lite jinglig och så, men det är ju också en budgetmaskin som är överkomlig för oss flesta.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Borrslip

Inläggav CG Arvidsson » 2021-04-03/17:59

Jag slipar mina med Tormek borrslipmaskin. Görs på en roterande slipsten i vatten. Detta för att man inte ska förstöra härdningen i borren. Slipar in rätt skärvinkel och släppvinkel och en tväregg. Finns en massa olika verktyg att köpa till. Hushållsknivarna är numera livsfarliga, men perfekta att skära upp kött med. Slipen säljs bl.a. Hos Claes i sjön.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst