Sida 1 av 1

BMW R1250 GSA beg

InläggPostat: 2021-10-25/10:24
av Kenneth Knutsson
Hej funderar bytta upp mig från 2007 till typ 2019-20 vad ska jag tänkte se på? några kända problem?

//Kenneth

Re: BMW R1250 GSA beg

InläggPostat: 2021-10-30/09:07
av Kenneth Knutsson
Hej

Inte fått svar tolkar som inget att se upp med eller :=)

Sen en fråga till vad skiljer 2019-2022 jag hittat detta.
-sättesvärme från fabrik
-nytt körläge eco och behöver inte ha röda plugg längre för pro mode (vilket borde vara mjukvara så skulle gå lägga in på typ 2019 med tycker jag)
-sen att framljus har gyro så centrerar sog oavsät om du kör rakt fram eller kurva.

något mer ?

Re: BMW R1250 GSA beg

InläggPostat: 2021-10-30/10:51
av Odd Arne Kjørstad
Det var vel i 2019 at de byttet leverandør av bromsor fra Brembo til Hayes.

Bremsene ble vel ikke noe dårligere av det, men noen bromsok fra Hayes lekker bromsvätska. Dette skal være en garantisak, men du kan jo kjenne etter for sikkerhets skyld at det ikke er fuktighet av bromsvätska på bromsoken. Jeg tror det bare gjelder framhjul.

Re: BMW R1250 GSA beg

InläggPostat: 2021-10-30/15:44
av Bror Gårdelöf
Bakre oket är alltjämt Brembo (såvitt jag vet), och jag har inte hört/läst något om läckage där.
Även i övrigt instämmer jag med Odd Arne. Mina Hayes-ok (R 1250 RT, 2019) fuktade en aning, vilket åtgärdades snabbt och kostnadsfritt. Därefter torrt. Så kolla servicehistoriken.
Funktionen var suverän redan före åtgärden - och har inte blivit sämre.

Re: BMW R1250 GSA beg

InläggPostat: 2021-10-30/16:22
av Roger Gross
Betr bromsoksleverantör:
BMW MOTORRAD ville ha sin logotype på de främre bromsoken - alltså "BMW" och inte "BREMBO". Eftersom man inte lyckades komma överens i frågan fick man lyssna med andra leverantörer. Överenskommelse träffades med HAYES i USA. HAYES är en välrenommerad bromsokstillverkare för tyngre fordon. De ville utöka sina affärer genom att gå in i ett nytt marknadssegment. Mc och personbilar.
HAYES-oken fungerar minst lika bra som de BREMBO-ok som BMW köpt, men läckageproblemen tömde kundens förtroendekapital.
Sedan några veckor fabriksmonteras åter ok från BREMBO. M1000RR får ok från NISSIN. (HAYES alltså utkastade)
Så kan det gå,
//Roger Gross

Re: BMW R1250 GSA beg

InläggPostat: 2021-10-30/16:36
av Kovlingen
Får väl inte ha kritik mot BMW detta forum .
Sorry Roger men resultatet blev som det blev .
Det duger inte att fuska även om det är för en enda gång .
Resultatet blev detsamma .
Hade gött i Halland Roger !
//Håkan
Jag bara skojar och retas lite men det märker du väl :D

Re: BMW R1250 GSA beg

InläggPostat: 2021-10-30/18:21
av Roger Gross
Hej Håkan,
Nix, det duger inte att fuska som HAYES gjorde i produktionen,
men funktionsmässigt ligger de inte efter de ok från BREMBO som BMW köper.
Men BREMBO tillverkar även högklassiga grejer... men de köps inte av BMW MOTORRAD.
//Roger G
PS Bor i Gbg sedan ett år

Re: BMW R1250 GSA beg

InläggPostat: 2021-10-30/21:27
av Odd Arne Kjørstad
Men nå var det Kenneth som ville ha köpråd, ikke en utredning om bremseleverandører.

Så mitt råd er fortsatt at om han har et mulig kjøpsobjekt med Hayes, sjekk for mulig lekkasje.

Re: BMW R1250 GSA beg

InläggPostat: 2021-10-30/22:43
av Roger Gross
Kenneth,
Kända problem :
- Kardanaxeln fastrostad i bakväxeln p g a otillräcklig smörjning. Demontera och kolla.
- Vattenpump/oljepump läcker. Kolla skvallerslang.
- Oljud i ventilmekanism inkl kamkedjetransmission. Be en kompetent BMW-mek lyssna.
- Otäta bromsok. Kolla okens undersida.
- Avgasspjället kärvar/har fastnat. Demontera och kolla.
- Orunda ekerfälgar/lösa ekrar. Rotera hjulen. Klinga ekrarna.
Kolla hojens allmänskick. Kolla att service gjorts enligt Serviceschema av en BRA BMW-verkstad.
Lycka till,
Roger Gross

Re: BMW R1250 GSA beg

InläggPostat: 2021-10-31/01:00
av Kenneth Knutsson
ok tack för tipa all service gjort på bmw verkstad och även gjort 3k servis innan kom in till handlare gått 2,7k

säljs via en bmw handlare men inte i mitt närområde så ska se om kan få till att den får kollas på mer lokal bmw
(utan att jag står för kostnad) där tänkt serva min i fortsättning om fel så ska de åtgärdad utan kostnad för mig är ju förfarande fabriksgaranti till maj på den.

vad tror ni om det tänket ?


//kenneth

Re: BMW R1250 GSA beg

InläggPostat: 2021-10-31/08:35
av Roger Gross
Hej Kenneth,
Ditt tänk låter riktigt bra!
Skulle vilja lägga till en kontrollpunkt på "att kolla - listan":
- Bromsskivorna. Om du bromsar och retardationen är ojämn är det läge att byta skivorna. Man märker det antingen som gaffelvibrationer vid bromsning i hög fart eller som en pumpande inbromsning vid bromsning i låg fart till stopp. Skivorna kan ha slagit sig eller - vanligare - slitits till en varierande tjocklek. Båda felen kan en verkstad mäta fram. Bromsskiveproblematiken orsakas av dels att BMW MOTORRAD väljer skivor som är 4,5 mm tjocka dels av att BREMBO ibland har en ojämn kvalitet på legeringen. Skivorna slits därmed till en varierande tjocklek runt bromsytan. OM skivorna är kass, köp inte BMW:s originalskivor. Köp BREMBOs skivor ur guldserien (serie dóro). Nämnda skivor är en halv mm tjockare/stabilare än originalskivorna samt jämnare i stålkvaliteten. Ett inköpsställe att rekommendera är CARPIMOTO i Italien - perfekt service samt bättre skivor till ett lägre pris än originalskivorna.
//Roger Gross

Re: BMW R1250 GSA beg

InläggPostat: 2021-10-31/19:57
av Kenneth Knutsson

Re: BMW R1250 GSA beg

InläggPostat: 2021-10-31/21:15
av Roger Gross
Kenneth - du har helt rätt!
Skiva med diameter 305 mm är för GS/GSA övriga har skivdia 320 mm.
//Roger G

Re: BMW R1250 GSA beg

InläggPostat: 2021-11-01/10:44
av Kenneth Knutsson
Ja så är det när man försiktig den såldes i fredags FAN !!!

Men kommer ev fler ;(

Re: BMW R1250 GSA beg

InläggPostat: 2021-11-01/22:05
av Kenneth Knutsson
Roger Gross skrev:Kenneth,
Kända problem :
- Kardanaxeln fastrostad i bakväxeln p g a otillräcklig smörjning. Demontera och kolla.
- Vattenpump/oljepump läcker. Kolla skvallerslang.
- Oljud i ventilmekanism inkl kamkedjetransmission. Be en kompetent BMW-mek lyssna.
- Otäta bromsok. Kolla okens undersida.
- Avgasspjället kärvar/har fastnat. Demontera och kolla.
- Orunda ekerfälgar/lösa ekrar. Rotera hjulen. Klinga ekrarna.
Kolla hojens allmänskick. Kolla att service gjorts enligt Serviceschema av en BRA BMW-verkstad.
Lycka till,
Roger Gross


skvallerslang var siter den :=)

Re: BMW R1250 GSA beg

InläggPostat: 2021-11-01/22:32
av Roger Gross
OLJEPUMP/VATTENPUMP: (LC-boxern)
För kontroll av läckage från vattenpump och smörjoljepump finns ett evakueringshål i överkant vänster cylinder. Senare årsmodeller har en slang från nämnda öppning. Slangen mynnar under vänster cylinder. Med tanke på hur vattenpumpens tätning är konstruerad är det ok om det då och då kommer enstaka droppar kylvätska genom öppningen. Oljeläckage är aldrig rätt.
Eftersom pumparna sitter inbyggda bakom bröstkåpan har man löst läckagekontrollmöjligheten på detta sätt.
Mvh,
Roger Gross

Re: BMW R1250 GSA beg

InläggPostat: 2021-11-02/22:55
av Magnus Brobeck
Köpte du hojen, ser att den är borta på blocket.

Med vänlig hälsning, Magnus

Re: BMW R1250 GSA beg

InläggPostat: 2021-11-12/12:35
av gorbra
Inte visste jag att en så ny cykel som -19 och framåt kunde ha så många fel. Oljudet i kamkedjetransmissionen gäller det även pre shiftcam? Min är en -18, 1200 GS, början till fastrostad kardanaxel vid kontroll förra hösten, avgasspjället gnisslar till vid uppstart så får kolla det nu när det övriga ska kollas över.
/Göran

Re: BMW R1250 GSA beg

InläggPostat: 2021-11-12/15:32
av Roger Gross
Hej gorbra,
Min uppräkning av kontrollpunkter längre upp i tråden ska inte läsas som att hojarna överlag har dessa fel.
Min R1250RT 2019 som nu är till salu har inget av de uppräknade "felen". Den har gått 3500 absolut felfria mil, men har hela tiden fått kompetent service på en BRA verkstad. På olika forum ältas ofta olika "fel" och så småningom kan man få uppfattningen att det mesta är fel... Kallas FORUMANKOR.
Man kan lägga till ytterligare kontrollpunkter - sådant som en erfaren BMW-mek kollar när hojen är inne för service:
- Gummidamasken vid teleleverns nedre kulled
- Glapp i teleleverns kulleder
- Oljud i hjullager
- Glapp i bakhjulsupphängning
- Kylarpaket igensatta med vägsmuts och fluglik
Den tekniskt erfarne mc-ägaren kan själv hålla koll på ovanstående kontrollpunkter. Ett bra sätt är annars att anlita en bra BMW-verkstad, som i god tid upptäcker ev fel och kan åtgärda dessa.
Vänliga hälsningar,
Roger G

Re: BMW R1250 GSA beg

InläggPostat: 2021-11-12/15:38
av Roger Gross
Signaturen gorbra skriver:
"Oljudet i kamkedjetransmissionen gäller det även pre shiftcam? "
ShiftCam - boxern fick en kamkedjekonstruktion av annan typ än på tidigare boxermotorer. Den nya typen av kamkedja går avsevärt mycket tystare än kedjorna på tidigare årsmodeller.
//Roger G

Re: BMW R1250 GSA beg

InläggPostat: 2021-11-12/15:56
av gorbra
Tack Roger, min har snart gått 4000 felfria mil. Två första servicarna på verkstad sen har jag gjort resten själv plus de saker som kommer upp på forat, tex fastrostad kardanaxel. 18-modellen är ju den sista innan SC-motorn och även om den har en del "rassel" så är den ju tystare än de tidigare modellerna vad jag förstått. Har tom hört en mycket erfaren person kalla de tidigare för "skrammelburk".
/Göran

Re: BMW R1250 GSA beg

InläggPostat: 2021-11-12/17:22
av Roger Gross
Betr mekaniskt oljud från motorn:
En boxermotor med överliggande kamaxlar har ju kamdrivning till båda topplocken till skillnad mot en radmotor som har EN kamdrivning. Vad jag menar är att ett högre mekaniskt ljud följer med boxerkonstruktionen.
Om nuvarande boxermotor varit helt vattenkyld (inte enbart topplocken) så hade ljudet dämpats bättre.
Bl a därför som kommande boxer är helt vattenkyld, inte luft-/vattenkyld som nuvarande är.
Men ShiftCam - boxern är så väl fungerande att det lilla mekaniska ljudet är lätt att leva med som jag ser det.
Mvh,
Roger G