Gjutna eller ekrade hjul på GS

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Gjutna eller ekrade hjul på GS

Inläggav Klas Liesén » 2022-10-09/18:03

Hej,
Behöver lite synpunkter.
Jag är ute efter att köpa en R1250GS.
De finns med svarta gjutna hjul och guldfärgade ekrade hjul.
Jag kommer till 95 % att köra på asfalt och 5 % på grus. Har inga planer på att köra i grov terräng.
Om man väger in vad majoriteten av andrahands köpare kan förväntas vilja ha den dag jag säljer den.

Skillnaden i tålighet har jag ingen kunskap om.

Vad är smartast att välja?
Klas Liesén
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2022-04-13/13:02

Re: Gjutna eller ekrade hjul på GS

Inläggav GSven » 2022-10-09/19:01

Klas Liesén skrev:... R1250GS.
De finns med svarta gjutna hjul och guldfärgade ekrade hjul.
.... Har inga planer på att köra i grov terräng.
Om man väger in vad majoriteten av andrahands köpare kan förväntas vilja ha den dag jag säljer den.

Skillnaden i tålighet har jag ingen kunskap om.

Vad är smartast att välja?


Om du väljer en vit cykel blir de gjutna hjulen silverfärgade enligt hemsidans konfigurator.
Ekerhjulen finns svarta också.

Ekerhjulen är tåligare för gropig terräng och plötsliga belastningar som potthål och asfaltskador. De är något tyngre.
Jag vet inte vad majoriteten tycker, men många lockas av imagen "min motorcykel kan ta mig jorden runt i all slags terräng" och då är en ekerförsedd GS snabbare såld, tveksamt om du får tillbaka merkostnaden.
Andra kan förskräckas av ekrar "han har nog kört över stock och sten och i gyttja, den håller inte länge" och går vidare till nästa objekt.
Smartast? Köp det du blir gladast av att köra.
Jäv: jag valde ekrar för att det är snyggast. Men försöker intala mig att det är tåliga hjul för alla tjälskadade asfaltvägar jag kör på
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Gjutna eller ekrade hjul på GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-09/19:27

Från folk, som jag tror på, har jag fått veta, att ekerfälgar aldrig blir lika runda som gjutna eller smidda. Det har med tillverkningsprocessen att göra. Som jag uppfattat det, har ekerfälgar en fördel eller två:
1. De är lättare att rikta, om de fått en rejäl smäll.
2. De anses snyggare/coolare. (Inte min personliga åsikt.)

Kör du 95 % asfalt och inte har några planer på mycket gropiga underlag, blir därmed den gjutna fälgen ett bättre val. Jag vet inte, om det finns smidda fälgar till GS. Sådana är lättare, rundare och starkare än gjutna - och enligt min åsikt mycket snyggare. Men de är inte gratis.

Lite mer kan du läsa i min betraktelse i Bumsen 5/2021.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Gjutna eller ekrade hjul på GS

Inläggav Klas Liesén » 2022-10-09/21:02

Tusen tack för era svar.
Cykeln (22 års modell) är tripple black och finns med svarta gjutna eller i guld med ekrar.
Jag funderar och tar beslut i morgon.

Klas
Klas Liesén
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2022-04-13/13:02

Re: Gjutna eller ekrade hjul på GS

Inläggav enhjuling » 2022-10-09/21:51

De gjutna fälgarna är lättare än ekerfälgarna och det känns.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Gjutna eller ekrade hjul på GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-10/06:23

Tänk då på, att det inte är fälgens vikt i sig, som är intressant. Det väsentliga är, att den blir ett stabilare gyro, när den roterar = hojen blir inte lika lättsvängd. Dessutom krävs mer kraft vid en maximal inbromsning, och den ofjädrade vikten blir högre.

Så utifrån uppställd kravspec verkar gjutna fälgar definitivt vara att föredra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Gjutna eller ekrade hjul på GS

Inläggav Magne » 2022-10-12/08:12

Klas Liesén skrev:Hej,
Behöver lite synpunkter.
Jag är ute efter att köpa en R1250GS.
De finns med svarta gjutna hjul och guldfärgade ekrade hjul.
Jag kommer till 95 % att köra på asfalt och 5 % på grus. Har inga planer på att köra i grov terräng.
Om man väger in vad majoriteten av andrahands köpare kan förväntas vilja ha den dag jag säljer den.

Skillnaden i tålighet har jag ingen kunskap om.

Vad är smartast att välja?


Jag kör med dubbla uppsättning hjul, aluminium för touring med mycket asfalt. Dom känns iallafall bra och ska du köra som du säger 95% asfalt välj aluminium och däck som är anpassat för asfaltsåka. Med den uppsättning så behöver du inte vända bara för att du kommer till en grusväg, ta det lite lugnare och du kan köra fint där med däck som är för 100% asfalt och aluminiumsfälg.
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst