Mycket överraskad efter samtal med Svedea

Här samlas alla frågor och svar berör vår eminenta klubbförsäkring

Mycket överraskad efter samtal med Svedea

Inläggav Peter Nordlund » 2019-10-16/10:44

Jag hade för 2 veckor sedan bara 2 motorfordon, båda försäkrade hos Svedea.
När jag nu blivit med bil och tänkte då att först kollar jag med Svedea vad dom har för pris om man redan är kund och lägger till en bil?

Jag fick veta att en BMW av 2012 år modell och boende i Stockholm inte var deras grej, dom kunde endast lämna trafikförsäkring, klart som korvspad och jag förstår deras argument.
MEN jag tänkte då passa på att kolla vad mina 2 mc kommer att kosta när jag troligen mycket snart flyttar från Stockholms innerstad till småstad i Södermanland?
Det går inte fick jag till svar, vi tar våra uppgifter och gör beräkningar utifrån där du är folkbokförd! så jag förtydligar att jag inte behöver ett exakt pris eller ett "löfte" utan mer en uppfattning inför flytten, det var helt omöjligt att svara på...

Efter samtalet får jag ett sms där jag skal bedöma bemötande och hjälp och möjligen lite orättvist ger jag dom låga betyg för den senare delen av samtalet då jag okunnig som jag är tycker detta var lite häpnadsväckande.
5 min senare ringer dom upp mig och en person undrar vad jag ville veta, jag berättar igen och då säger han det inte går att se kostnader på en plats man inte är folkbokförd på, speciellt på bil, men att man kan med lite "trixande" få ett hum om det på mc.
Där avslutar vi för jag vill undersöka flera bolag.
Svedea är jättetrevliga och verkar försöka så ingen skugga över den biten men i detta läge tror jag att detta med att inte kunna se och möjligen planera sitt försäkrings innehav inför tex en flytt är åtminstone märkligt och jäkligt frustrerande som kund.

Om man som jag skall flytta från stor stökig stad till liten idyll kan man ju anta på goda grunder att alla försäkringar blir mer eller mindre billigare och det är ju lätt att hantera men tänk om läget vore det motsatta, jag skal flytta från liten idyll till stor stökig stad, DÅ kan det ju komma som en obehaglig överraskning...

Jag har nu kollat med 3 försäkringsbolag och det visar sig att Svedea inte är ensamma om denna "stelhet" i att kolla upp andra platser man skall bo på så ingen skugga där heller över dom, detta verkar vara försäkringsbolag generellt.

jag får också veta att det kan skilja "tusenlappar" på i detta fall en bil men antar att det gäller mc stående utomhus också en en liten stad på +13 000 personer "gata till gata" beroende på hur skadeläget ser ut för tex bilbränder säger Folksam, så detta mildrar väl lite min upprördhet ;)

Det är mycket möjligt att alla eller många här som är erfarna försäkringskunder mycket väl känner till detta? min tanke var bara att berätta om det jag hittade som var en nyhet för mig och som kan vara bra att känna till.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Mycket överraskad efter samtal med Svedea

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-16/11:09

Utifrån vad du skriver, verkar det, som att försäkringsbolagen har någon sorts gemensam(?), fånigt stel algoritm! Det borde ju vara hur enkelt som helst att mata in ägarens ålder, det relevanta körkortets ålder, tilltänkt boendeadress, typ av fordon etc och kunna leverera en preliminär beräkning - just med det fetmarkerade tillägget, att den är preliminär.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Mycket överraskad efter samtal med Svedea

Inläggav kirre777 » 2019-10-16/20:07

Jag var med om samma sak när jag flyttade från mindre ort in till Göteborg för några år sedan. Helt omöjligt att få reda på vad försäkringen skulle kosta. Kan tänka mig att det blir fler kundkontakter om man lämnar preliminära prisuppgifter och ju fler kundkontakter desto högre kostnader.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34


Återgå till Klubbförsäkring hos Svedea

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst