BMW Originalförsäkring: Byte från If till Trygg-Hansa

Här samlas alla frågor och svar berör vår eminenta klubbförsäkring

BMW Originalförsäkring: Byte från If till Trygg-Hansa

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-01-23/02:17

Tydligen så har BMW bytt från If till Trygg-Hansa.
Nu lär det blir nya premier både på gott och ont.

Hur ställer sig Trygg-Hansa till SMC:s övningar?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW Originalförsäkring: Byte från If till Trygg-Hansa

Inläggav Magnus Brobeck » 2022-01-23/09:05

Jag var inne och matade in mina siffror och behov. Det blev ingen munter läsning, dubbelt så dyrt med sämre villkor. Med andra ord så blir det inget byte för mig.

Klubbförsäkringen och IF är ff klart bäst för mina behov.

Jag gissar att TH fick ta mc ”på köpet” för att komma åt guldkalven bilarna. Tyvärr faller lite skugga på BMW för detta om mina siffror visar sig vara mer generella. Det utfallet kan inte ha varit okänt.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: BMW Originalförsäkring: Byte från If till Trygg-Hansa

Inläggav BrooklynS » 2022-01-23/09:42

Trygg-Hansa är enligt min mening och baserat på erfarenheter i motsatta ändan av Svedeas position i samma system... Sist tog det sex (6!) veckor innan de ens svarade på en skadeanmälan trots påstötning även från fordonstillverkaren.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW Originalförsäkring: Byte från If till Trygg-Hansa

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-23/10:36

När jag köpte första hojen 2003 (inte BMW), visade en liten rundringning, att Bilsport & MC gav de solklart bästa villkoren - medan exempelvis Trygg-Hansa snarast gav intrycket, att de inte var intresserade (och några andra bolag verkade ovana vid att tänka motorcykel).
Bilsport & MC förblev mitt bolag, tills jag köpte Sigurd och tecknade en märkesförsäkring i If - utan att egentligen kolla villkoren (korkat!). De visade sig vara sämre än i Bilsport & MC, så jag var på väg att byta tillbaka, när Svedea dök upp med ännu bättre villkor - följt av klubbförsäkringen, som blev ännu bättre.
På den vägen är det.

En enda gång under tiden med Bilsport & MC (2006) behövde jag utnyttja försäkringen. Då befann jag mig i Tjeckien. Bärgning, en hotellnatt och reparation av en trasig kylare på märkesverkstad i Brno. Bilsport & MC skötte detta snabbt, effektivt och krångelfritt - till min fulla belåtenhet.

Men det var då. Med dagsläget är jag inte bekant.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW Originalförsäkring: Byte från If till Trygg-Hansa

Inläggav F800åkare » 2022-01-23/12:46

Oj, TH ville ha över 9000kr/år för min skorv. har ej ens jämfört villkor då, men med det priset är villkoren inte ens värda att kolla på.

Stannar med klubbens försäkring jag, haft den i flera år och priset har gått ned de senaste 4 åren till ca 2700kr helår.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: BMW Originalförsäkring: Byte från If till Trygg-Hansa

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-23/13:06

"Det bästa för de flesta."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW Originalförsäkring: Byte från If till Trygg-Hansa

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-01-24/12:54

Info från mina "källor" säger att beslutet enbart är grundat på "bottom line".
If har varit väldigt bra för samtliga involverade parter - även BMW - men nu är det ekonomer som styr, och då är allt annat än "bottom line" oväsentligt.

Själv lär jag snabbast möjligt byta tillbaka till klubbförsäkringen (Svedea) om inte If själva kan erbjuda samma pris utan BMW involverade.

Frågan om BMW OF/Trygg-Hansa acceptera SMC:s övningar med bibehållet försäkringsskydd är befogad.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW Originalförsäkring: Byte från If till Trygg-Hansa

Inläggav F800åkare » 2022-01-24/13:26

Måns Ulveståhl skrev:Info från mina "källor" säger att beslutet enbart är grundat på "bottom line".
If har varit väldigt bra för samtliga involverade parter - även BMW - men nu är det ekonomer som styr, och då är allt annat än "bottom line" oväsentligt.

Själv lär jag snabbast möjligt byta tillbaka till klubbförsäkringen (Svedea) om inte If själva kan erbjuda samma pris utan BMW involverade.

Frågan om BMW OF/Trygg-Hansa acceptera SMC:s övningar med bibehållet försäkringsskydd är befogad.

Till viss del, steg 4 samt högre gäller ej.

https://www.trygghansa.se/forsakringar/ ... ra-pa-bana
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: BMW Originalförsäkring: Byte från If till Trygg-Hansa

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-02-06/22:23

R1250RS-20 (Stockholm).
Enligt mitt nuvarande avtal med If (BMW Originalförsäkring): ca 4800 kr per år helförsäkrad
Kolla prisuppgift via Trygg-Hansa (ny partner till BMW Originalförsäkring): ca 7800 kr per år helförsäkrad
Kollade även med Svedea (BMW-klubbförsäkring): ca 6500 kr per år helförsäkrad

Ett nytt avtal med BMW Originalförsäkring (Trygg-Hansa) blir det definitivt inte, ca 3000 kr dyrare än tidigare avtal med BMW Originalförsäkring (If)
Det här har ni gjort j-vligt dåligt BMW.
Era kunder har knappast varit huvudfokus :evil:

Jag ska försöka hålla mig kvar vid If om möjligt.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW Originalförsäkring: Byte från If till Trygg-Hansa

Inläggav doolar » 2022-02-11/20:41

Jag betalade nyss min fortsatta försäkring hos IF, samma pris som när den var märkesförsäkring. Än så länge samma villkor också, så för mig som försäkringstagare ingen skillnad. Nya märkesförsäkringen var nästan dubbelt så dyr, och klubbförsäkringen mittemellan!
doolar
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2021-02-07/10:55

Re: BMW Originalförsäkring: Byte från If till Trygg-Hansa

Inläggav Dennis Johansson » 2022-02-21/16:57

Jag fick försäkringsbrev idag och har en så länge endast jämfört med bilsport & MC.
Bilsport kräver två lås och om MC ej är inlåst hemma blir det dubbla självrisk en.

XL försäkring vs trygghetspaket.
Självriskerna vad gäller stöld o vagnskada tar ut varandra.

2580kr/år om man betalar halvårsvis. Hos Svedea
Bilsport & MC 1699kr / år halvårsvis.
Det är ca 880kr i skillnad, om jag plockar bort möjligheten att stå olåst hemma sjunker det ca 200 så 680kr i skillnad.
För de pengarna har jag fördelen att låsa med endast ett lås.
Är det värt det?
Maskinskada är inget jag ens tittar på med 2004 år modell och 20000 mil.

Första året med Svedea var 2013 då kostade försäkringen 1582kr.
Bilsport kostade året innan 2012 2802..

Så Bilsport kan ge mig en premie nu, som Svedea kunde ge mig för 10 år sedan.
Premierna har bytt plats.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: BMW Originalförsäkring: Byte från If till Trygg-Hansa

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-02-27/20:36

doolar skrev:Jag betalade nyss min fortsatta försäkring hos IF, samma pris som när den var märkesförsäkring. Än så länge samma villkor också, så för mig som försäkringstagare ingen skillnad.


Det låter lovande.
Förhoppningvis blir det en fortsättning med If för mig också.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW Originalförsäkring: Byte från If till Trygg-Hansa

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-03-23/19:53

Jag kan glatt meddela att If erbjöd även mig en förlängning till samma kostnad som förra året trots att If inte längre nyttjas av BMW Originalförsäkring.
Fortfarande är If både det bästa och billigasta försäkringsalternativet för mig.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW Originalförsäkring: Byte från If till Trygg-Hansa

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-03-23/20:23

Om If inte ens tagit chansen att behålla dig som kund, hade det inte varit mycket bevänt med dem!
Bara att köra på för båda parter.

En mycket god vän, framgångsrik företagare, sade för kanske trettio år sedan, att det krävs sju gånger så mycket arbete att återfå en tidigare kund, som att behålla en befintlig. Alltså gjorde han sitt bästa för att inte förlora befintliga kunder.

Jag har ingen aning om, vilka belägg han hade för sitt påstående, men det låter trovärdigt - och han är företagare, inte jag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW Originalförsäkring: Byte från If till Trygg-Hansa

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-03-23/21:54

Bror,

Jag nog den part som hade varit mest korkad om jag hade bytt :D

Trygg-Hansa (ny partner till BMW Originalförsäkring): ca 3000 kr dyrare per år
Svedea (BMW-klubbförsäkring): ca 1700 kr dyrare per år
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW Originalförsäkring: Byte från If till Trygg-Hansa

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-03-24/06:43

Självklart! Det är bara roande, att det företag, som blev av med märkesförsäkringen, ger klart bättre villkor än det nya, som fick den.
Men det är väl, som några antagit - att Trygg-Hansa siktar in sig på bilägarna och negligerar motorcykelfolket.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW Originalförsäkring: Byte från If till Trygg-Hansa

Inläggav Magnus Brobeck » 2022-03-24/15:15

Bror Gårdelöf skrev:Självklart! Det är bara roande, att det företag, som blev av med märkesförsäkringen, ger klart bättre villkor än det nya, som fick den.
Men det är väl, som några antagit - att Trygg-Hansa siktar in sig på bilägarna och negligerar motorcykelfolket.


IF var billigast på bilar som var aktuella för mig

MVH M
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: BMW Originalförsäkring: Byte från If till Trygg-Hansa

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-03-24/15:48

Bara att gratulera.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW Originalförsäkring: Byte från If till Trygg-Hansa

Inläggav P-O. Gunnar » 2022-04-27/17:33

Försäkringar är i det närmaste nästan omöjligt att jämföra utöver (det momentana) priset. Hur bedömer man skadereglering? Omfattning? Självrisk? Bemötande? Hantering? Service/förmåner utöver själva försäkringen?
Själv är jag mer än nöjd med Svedea som har försäkrat 2 hojar & 2 bilar i vår familj. BMW R1250 GSA (drygt 3K helår) & BMW F750 GS ca 2K helår), samt ett par Volvo (som jag inte minns kostnaden för). Som 60+ får man bra priser, det ska tilläggas. Ena Volvon (V40) hanterades galant med ett elproblem (som egentligen inte ingick, men tack vare mekanikerns beskrivning gick igenom).
Vi vet ju egentligen inte vad bolagen går för förrän skadan uppstått. Och till kalkylen ska tilläggas de bidrag Svedea ger. Vi kan ordna Knix för en spottstyver. HLR-kurs gratis. Storbana också rabatterad. Självrisk undantagen vid olycka på "rullgrus".
Vi kan bara värdera vad de olika momenten är värda för oss. Lägsta pris och kryssa fingrarna att inget händer? Ge oss själva och andra medlemmar möjligheten att delta billigt (gränsande till gratis) på säkerhetsfrämjande utbildningar? En bra samarbetspartner som lyssnar och utvecklar försäkringen enl. önskemål? Eller bara den billigaste fakturan?
Ergo, Det finns inget klart svar! Ålder, var man bor, vilken hoj man har, vad man förväntar sig (och mycket mer) är parametrarna vi spelar med. Men en kill- (för att inte säga gubb-) gissning är nog att titta på helheten och fundera på vad man vill ha ut av försäkringen!
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: BMW Originalförsäkring: Byte från If till Trygg-Hansa

Inläggav Kenneth Lundgren » 2022-04-27/19:33

Jag är en riktig hora när det gäller försäkringar, säljer mig till den billigaste som finns. Jag har för närvarande två bilar och två motorcyklar att ombesörja, och gör min hemläxa var gång något fordon ska omförsäkras.
Naturligtvis utgår jag ifrån att jag är den bästa föraren i trafiken, jag kör trots allt 25 mil om dagen i trafiken så jag kommer inte att vara orsak till någon olycka. Man ser så mycket dumt var dag så jag är beredd på alla situationer, ja lite självironi får man ha men det är min grund till mina beslut.
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: BMW Originalförsäkring: Byte från If till Trygg-Hansa

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-04-27/20:08

Är du inte snarare en torsk, som köper den billigaste tjänsten? ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW Originalförsäkring: Byte från If till Trygg-Hansa

Inläggav Kenneth Lundgren » 2022-04-27/20:31

Bror Gårdelöf skrev:Är du inte snarare en torsk, som köper den billigaste tjänsten? ;)

:lol: Jo det brukar jag faktiskt säga till min sambo. Hon är spättan på min hoj och jag är torsken som ständigt får ge henne blommor och presenter :)
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm


Återgå till Klubbförsäkring hos Svedea

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst