Äldre motorcyklar och Svedea?

Här samlas alla frågor och svar berör vår eminenta klubbförsäkring

Äldre motorcyklar och Svedea?

Inläggav Peter Hällström » 2022-10-19/15:54

Jag blev kontaktad av Swedea förra veckan eftersom jag har 3 st BMW MC, dom har offererat mej följande:
K1200LT -00: BMW MC-klubbförsäkring
R90S -75: Svedea Retro MC
K75 -87: Svedea Retro MC
Jag frågar då varför dom inte offererar klubbförsäkring på dom äldre hojarna och får till svar att klubbförsäkring bara gäller hojar som är nyare än 30 år, är detta verkligen sant, räknas inte vi som åker äldre hojar här i klubben?
Peter Hällström
Kungsör
R90S -75
K75 -87
K1200LT -00
Användarvisningsbild
Peter Hällström
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2021-11-24/16:22

Re: Äldre motorcyklar och Svedea?

Inläggav BmwMats » 2022-10-19/15:57

Hej Peter !

Märkligt, men frågan är vad premien blir på dom något äldre hojarna ?
Kanske är så förmånligt så att det inte spelar någon roll ?

Har också bara äldre hojar, dock olika försäkringsbolag.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Äldre motorcyklar och Svedea?

Inläggav Peter Hällström » 2022-10-19/16:27

BmwMats skrev:Märkligt, men frågan är vad premien blir på dom något äldre hojarna ?
Kanske är så förmånligt så att det inte spelar någon roll ?


Det är ju inte dyrt med deras Retro försäkring men om man nu ska ha en officiell klubbförsäkring så borde den väl ändå omfatta alla medlemmars BMW motorcyklar kan jag tycka, mer av en principsak liksom?
Peter Hällström
Kungsör
R90S -75
K75 -87
K1200LT -00
Användarvisningsbild
Peter Hällström
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2021-11-24/16:22

Re: Äldre motorcyklar och Svedea?

Inläggav BmwMats » 2022-10-19/16:31

Peter Hällström skrev:
BmwMats skrev:Märkligt, men frågan är vad premien blir på dom något äldre hojarna ?
Kanske är så förmånligt så att det inte spelar någon roll ?


Det är ju inte dyrt med deras Retro försäkring men om man nu ska ha en officiell klubbförsäkring så borde den väl ändå omfatta alla medlemmars BMW motorcyklar kan jag tycka, mer av en principsak liksom?


Kan i sak hålla med dig !
Skall bli intressant att se om du får något relevant svar på detta, är även intressant för egen del.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Äldre motorcyklar och Svedea?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-19/17:16

Konstigt! Min förra hoj var 17 år gammal, när jag sålde den 2019. Den hade haft klubbförsäkringen, ända sedan densamma lanserades (och var försäkrad i Svedea redan dessförinnan). Jag hörde aldrig ett ord om "äldre än tio år"!
Huruvida Svedea bytt policy nyligen, eller om detta handlar om någon handläggare, som inte kan sitt jobb, undandrar sig min bedömning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Äldre motorcyklar och Svedea?

Inläggav Peter Hällström » 2022-10-19/17:55

Bror Gårdelöf skrev:Jag hörde aldrig ett ord om "äldre än tio år"!


Jag skrev "bara gäller hojar som är nyare än 30 år"
Peter Hällström
Kungsör
R90S -75
K75 -87
K1200LT -00
Användarvisningsbild
Peter Hällström
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2021-11-24/16:22

Re: Äldre motorcyklar och Svedea?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-19/19:56

Ah! Beklagar! Jag läste fel!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Äldre motorcyklar och Svedea?

Inläggav GSven » 2022-10-20/19:06

Peter Hällström skrev:Jag blev kontaktad av Swedea förra veckan eftersom jag har 3 st BMW MC, dom har offererat mej följande:
K1200LT -00: BMW MC-klubbförsäkring
R90S -75: Svedea Retro MC
K75 -87: Svedea Retro MC
Jag frågar då varför dom inte offererar klubbförsäkring på dom äldre hojarna och får till svar att klubbförsäkring bara gäller hojar som är nyare än 30 år, är detta verkligen sant, räknas inte vi som åker äldre hojar här i klubben?


Jag tycker du ska ringa till dem. Läs på först, logga in på BMW-klubbens hemsida, gå till klubbförsäkring och du hamnar hos Svedea, BMW-klubbförsäkringen. Läs fullständiga villkoren. Ingenstans står att motorcykeln måste vara yngre än 30 år. Däremot finns en särskilt förmånlig produkt för mc äldre än 30 år, BMW MC Klubbförsäkring Classic. Det är möjligt att det är identisk produkt med Retro MC med annat namn, jag har inte kollat detaljerna. Ingenstans står att man måste välja den pga motorcykelns ålder. Däremot finns en rad om att för vissa modeller erbjuder de endast trafikförsäkring. (Jag vet att det t ex gäller de starkaste såsom S 1000 RR).
https://www.svedea.se/bmw
https://www.svedea.se/media/125524/fork ... -03-01.pdf

Din avslutande fråga "räknas inte vi?" hur ska vi uppfatta den? klubben tycker den är viktig, har ju t o m en egen sektion, https://www.bmwklubben.se/group/17, där tar jag för givet du är aktiv.

Hur försäkringsbolaget räknar får de svara för själva. Klubbförsäkringen är det bästa avtal som klubben kunnat få hos ett försäkringsbolag. Bolaget är kommersiellt och måste löna sig. Om risken är högre än vad de kan ta betalt för så är kunden inte intressant.
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Äldre motorcyklar och Svedea?

Inläggav Peter Hällström » 2022-10-20/21:32

GSven skrev:Jag tycker du ska ringa till dem. Läs på först, logga in på BMW-klubbens hemsida, gå till klubbförsäkring och du hamnar hos Svedea, BMW-klubbförsäkringen. Läs fullständiga villkoren. Ingenstans står att motorcykeln måste vara yngre än 30 år. Däremot finns en särskilt förmånlig produkt för mc äldre än 30 år, BMW MC Klubbförsäkring Classic. Det är möjligt att det är identisk produkt med Retro MC med annat namn, jag har inte kollat detaljerna. Ingenstans står att man måste välja den pga motorcykelns ålder. Däremot finns en rad om att för vissa modeller erbjuder de endast trafikförsäkring. (Jag vet att det t ex gäller de starkaste såsom S 1000 RR).
https://www.svedea.se/bmw
https://www.svedea.se/media/125524/fork ... -03-01.pdf

Din avslutande fråga "räknas inte vi?" hur ska vi uppfatta den? klubben tycker den är viktig, har ju t o m en egen sektion, https://www.bmwklubben.se/group/17, där tar jag för givet du är aktiv.

Hur försäkringsbolaget räknar får de svara för själva. Klubbförsäkringen är det bästa avtal som klubben kunnat få hos ett försäkringsbolag. Bolaget är kommersiellt och måste löna sig. Om risken är högre än vad de kan ta betalt för så är kunden inte intressant.


Jag tog förgivet att Svedea visste vad dom snackade om, nu gick jag in och tittade och hittade detta:
https://www.svedea.se/media/125500/prod ... -03-01.pdf

Uppenbarligen brister deras kundrådgivare i produktkännedom när dom skriver så här:
"MC som är äldre än 30 år går enbart att försäkra med vår retro-försäkring, alltså inte via en BMW-klubb försäkring. Märket på hojjen är därmed inte relevant för dessa årsmodeller."

När jag frågade om vi inte räknas så var det känslan jag fick när jag fick informationen om att klubbförsäkringen endast gäller BMW som är yngre än 30 år.
Om jag förstått det rätt så är det bättre ju fler motorcyklar som är försäkrade i klubbens försäkring och då är det ju inte bra när Svedea inte vet vad dom snackar om.
Vidare tycker jag att detta borde komma till styrelsens kännedom så att dom kan ta upp detta med Svedea.
Peter Hällström
Kungsör
R90S -75
K75 -87
K1200LT -00
Användarvisningsbild
Peter Hällström
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2021-11-24/16:22

Re: Äldre motorcyklar och Svedea?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-21/11:24

"Vad göras skall, är allaredan gjort." (Karl XI)
Det finns en liten grupp, som hanterar klubbförsäkringen. Om inte någon i nämnda grupp redan läst denna tråd, kommer så att ske inom kort.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Äldre motorcyklar och Svedea?

Inläggav Mats Sandgren » 2023-03-27/22:40

Jag blev mkt positivt överraskad när jag skulle försäkra min nostalgihoj (cbx 1000) utöver min nya bmw1250 RS.
Jag fick 20 % flabbat på BMW vilket var högre än premien på cbx vilket innebar att jag betalar mindre för bägge än bara BMW själv.restriktioner är att jag bara kör en åt gången samt ej lånar ut hojen.jag kör BMW klubbförsäkring samt BMW classic
Mats Sandgren
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2022-01-24/22:18


Återgå till Klubbförsäkring hos Svedea

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst