Klubbförsäkringen och utbildning

Här samlas alla frågor och svar berör vår eminenta klubbförsäkring

Klubbförsäkringen och utbildning

Inläggav F800åkare » 2019-05-18/17:01

Om man går utbildningar för att bli en bättre och säkrare förare, kan det påverka premien hos klubbförsäkringen?

tänker då på SMC kurser som knix och storbana, samma innehåll på kurserna men det som skiljer är storleken på banan, hastigheterna är inte så stor skillnad.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Klubbförsäkringen och utbildning

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-05-18/21:14

F800åkare skrev:Om man går utbildningar för att bli en bättre och säkrare förare, kan det påverka premien hos klubbförsäkringen?

tänker då på SMC kurser som knix och storbana, samma innehåll på kurserna men det som skiljer är storleken på banan, hastigheterna är inte så stor skillnad.

Man kan tycka det men, nej, det påverkar inte premien. Orsaken är att det finns inga bevis för att SMCs trafiksäkerhetsutbildningar verkligen ökar trafiksäkerheten och det finns folk som hävdar att lär man folk köra kommer dom bara att köra fortare.
Allmänt så anser vi som sysslar med dylika utbildningar att det är nys men det finns ett korn av sanning i påståendet, skulle jag vilja hävda.

Dels så brukar vi ibland säga till våra deltagare att "Förut kunde du hålla 50 i en kurva och nu kan du kanske hålla 70. Men tänk på hur mycket ondare det gör att köra av vägen i 71km/h mot 51km/h."

Vi "vet" också att i början, efter nån enstaka kurs, så kommer men överskatta sin egen förmåga och kanske bli en farligare förare. Man tycker man lärt sig en massa, och det har man, men det finns ännu ingen förändring i beteendet när det, som det heter, skiter sig. I de fallen är man tillbaka på gammal automatik.

Å andra sidan så rapporterar ofta folk som gått SMC-kurser hur dom med det dom lärt sig där kunnat undvika olyckor och jag vet ju att jag, efter alla dessa kurser, inte ökat hastigheten på gata.

Vi vet också att de flesta förare ligger långt ifrån cykelns kapacitet och skulle kunna undvika olyckor om man bara vågat bromsa hårdare eller styra undan tvärare. En undersökning visar t.ex. att vid singelolyckor av typen "för hög fart in i en kurva" så slutar bromsspåren i snitt 14m (!) innan kanten på asfalten. Man har gett upp och sitter bara och väntar på smällen. "För hög" fart i en kurva kan vem som helst råka ut för, en missbedömning, grus etc. Då kan det vara bra att känna till vad som "går" att göra.

Den främsta orsaken till att ingen vet säkert hur det egentligen ligger till är att det är olagligt att korsreferera SMCs medlemsregister med trafikverkets olycksregister och även om det gick bra så vet man inte hur mycket information det skulle ge eftersom data om årlig körsträcka saknas,bland annat.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Klubbförsäkringen och utbildning

Inläggav Roger Gross » 2019-05-19/06:49

[quote="F800åkare"]Om man går utbildningar för att bli en bättre och säkrare förare, kan det påverka premien hos klubbförsäkringen?

Absolut KAN utbildningar för att bli en bättre och säkrare förare påverka försäkringspremien! Ersättningen för att täcka skadekostnader på både förare, passagerare och motorcykel utgör en mycket hög andel av försäkringspremien. Lägre skadekostnader ger en lägre premie och ökade skadekostnader ger en högre premie - så enkel är matematiken.
Men det är inte OM man går utbildningar som räknas utan OM man blir en bättre förare med resultatet totalt sett lägre skadekostnader...
Som jag ser det.
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen och utbildning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-19/13:48

Klubben får återbäring för varje tecknad försäkring, vilket skall användas för säkerhetshöjande åtgärder - i vilket åtminstone en del typer av förarkurser ingår, om jag inte missförstått det hela.
Kurserna medför alltså ingen premiesänkning, men de blir lite billigare för deltagande klubbmedlemmar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen och utbildning

Inläggav BrooklynS » 2019-05-19/15:23

En stor del i SMC-s trafiksäkerhetsutbildningar (tex avrostningar) är balansbefrämjande övningar. Detta minskar sannolikheten för att man i låg fart välter med hojen och då sparas många sköna slantar både för förare och försäkringsbolag.

Storbanekurser är en annan sak men bättre förare är säkrare förare allt annat lika och det är rimligt att tänka sig att en bra förare också kan använda omdömet bättre.


Brooklyn Garage
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Klubbförsäkringen och utbildning

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-05-19/16:37

Utan tvekan blir en förare en bättre förare med mer utbildning och erfarenhet.
Den som påstår annorlunda vet inte vad han/hon pratar om.

Den intressanta frågan är om en bättre förare tar större eller mer frekventa risker?

Jag har harvat runt på motorbanor under mer än tio år med BMW:s fyrhjulingar.
En större förståelse för fart, acceleration, broms, och däcksgrepp i dag.
Dessutom betydligt mer erfarenhet av knepiga situationer, och vad göra i sådana situationer.
Efter en dag med fri fart på motorbanan så kan jag garantera att samtliga deltagare blir mindre fartbenägna, och mindre hetsiga i den allmänna trafiken under vägen hem.

Tar jag då större eller mer frekvent risker i trafiken i dag?
Absolut inte. Däremot är jag betydligt mer kvalificerad att bedöma riskerna.
Fast vad jag bedömer som en låg risk kan en Svensson med enbart körkortsutbildning för 20-40 år sedan i bagaget framförandes tex en modern bil han/hon aldrig någonsin har testat gränserna med bedöma vara en betydlig större risk.
Det är väl här då som åsikterna går isär om bättre förare tar större eller mer frekventa risker.

Självklart borde försäkringsbolag uppskatta att försäkringstagaren fortlöpande utbildar sig, och ger sig själv större erfarenhet att hantera sitt fordon i mer påfrestande situationer, och påvisa detta genom lägre premier.
Om inte, varför då bedöma att tex en 18-åring är mer olycksbenägen i trafiken än en 40-åring - om nu utbildning/erfarenhet inte spelar någon roll?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Klubbförsäkringen och utbildning

Inläggav F800åkare » 2019-05-19/16:53

Håller med dig Måns.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Klubbförsäkringen och utbildning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-19/18:37

Problemet, som Fredric redan tagit upp ovan, är, att det är svårt att belägga dessa i och för sig logiska resonemang med siffror - och siffror är, vad försäkringsbolag sysslar med.
Att en man i åldern 18 - 25 år är statistiskt klart mera olycksbenägen än en kvinna i samma åldersspann, finns det gedigna siffror på - liksom att den manliga olycksbenägenheten sjunker senare i livet. Allt detta avspeglar sig i försäkringspremierna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen och utbildning

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-05-19/20:01

Det är bara att börja föra statistik.
Olycksbenägenhet deltagare vs icke deltagare under ett antal år.
Inte särskilt svårt.

Vad som är svårt (bevisligen) är att få tummen loss och börja.
För att börja med något nytt behövs en tes/idé som inte ännu är statistiskt bevisad.
Fast då kallas det forskning, och forskning är väldigt få i Sverige intresserade utav i dag.
Tycka och tro är roligare. Kryllar av statligt finansierad pseudoforskning.

SMC och försäkringsbolagen skulle kunna finansiera forskningen själva, men tänk om riktig forskning - framför allt forskning som kan resultera i sparade mänskliga liv - kunde få lika mycket politiskt intresse som pseudoforskningen får.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Klubbförsäkringen och utbildning

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-05-21/08:40

Måns Ulveståhl skrev:Utan tvekan blir en förare en bättre förare med mer utbildning och erfarenhet.
Den som påstår annorlunda vet inte vad han/hon pratar om......

Här finns det definitivt olika uppfattningar. Tidigare i vår var jag på Gillingebanan, som är en halkbana ägd av körskolorna (tror jag) och där både SMC och BMW-klubben har avrostningar. Där finns banans historia på en vägg och det visade sig att man i början lärde ut saker som hur man häver en sladd och annat. Men nån gång på nittitalet så kom en norsk trafikforskare ut med en rapport där han visade att färdighetsträning ökar olycksrisken.

Jag kommer tyvärr inte ihåg vad forskaren heter eller exakt när hans rapport kom ut men tydligen tog folk på Gillinge den på stort allvar och dom har numera som mål att ge "upplevelsebaserad inlärning" där man enbart visar vad som är farligt och hur man skall undvika detta farliga. Det hade varit intressant att se vad rapporten sa och se om han är den enda forskaren som studerat saken.

Men inom SMC får vi ge dom lite rätt. Lite färdighetsträning KAN faktiskt ge folk en falsk självbild och få dom att tro sig vara bättre förare än dom är. Samtidigt kommer mer utbildning korrigera detta så om SMC rekommenderade en enstaka utbildning för att sen säga att "nu är det bra" vore vi nog ute på fel spår.

Förenklat anser SMC (och andra) att det ser det ut så här:
smc.jpg
smc.jpg (22.21 KiB) Visad 8921 gånger

där den bakre kurvan är riskbenägenhet och den främre är skicklighet.
(Bilden har jag snott från SMCs "Råd&Riktlinjer v3, Grundbok")
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Klubbförsäkringen och utbildning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-21/11:55

Under tiden som ambulansöverläkare deltog jag några gånger i vinterkörningsutbildningen, som ägde rum i Älvdalen - på särskilt upplogade banor på sjöisar, avlysta banor mm. Där fick man definitivt lära sig, vad som hände, om man behandlade 2 - 4 ton ambulans på rätt eller fel sätt. Dock skulle det aldrig falla mig in att på allmän väg köra ens i närheten av, hur vi körde där - inte ens med en hälften så tung bil!
Men tänker vi oss, att denna utbildning skulle ges till "alla vanliga bilförare", är det inte svårt att tänka sig, att en (liten?) del skulle dra den felaktiga slutsatsen, att de nu kunde köra på annat sätt på allmän väg - vilket snabbt skulle äta upp de säkerhetsvinster, som man annars skulle ha fått.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen och utbildning

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-05-21/14:38

Bror,

Med samma logik:
Då finns det inget nyttigt syfte med körkort heller eftersom ett mindre antal körkortsinnehavare kommer att missköta sig ;)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Klubbförsäkringen och utbildning

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-05-21/14:52

Fredric Fredricson skrev: Samtidigt kommer mer utbildning korrigera detta så om SMC rekommenderade en enstaka utbildning för att sen säga att "nu är det bra" vore vi nog ute på fel spår.


Japp, "one hit wonders" brukar inte bli långlivade artister.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Klubbförsäkringen och utbildning

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-21/17:31

Till Måns: Veterligen är körkortsutbildningen avsedd att lära ut, hur man blir en någorlunda säker trafikant - vilket inte med automatik innebär att man blir en överdängare på att köra bil eller hoj. Vikten av att köra med marginaler, identifiera risksituationer och hålla sina egna begränsningar i bakhuvudet är fundamentala ingredienser.
Ändå är den färska körkortsinnehavaren just en färsking, och det tar ett antal år att arbeta upp verklig vana.
Det är lite som, när man i mitt yrke tagit läkarexamen. Man är inte färdigutbildad utan står på tröskeln till ett yrke, som innebär livslångt lärande.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen och utbildning

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-05-21/17:44

Precis, så med vidareutbildning och erfarenhet blir majoriteten både bättre läkare och förare.
Oväsentligt att det sedan finns en minoritet läkare och förare som missköter sig.

Utbildning/vidareutbildning är lönsamt. Även för försäkringsbolagen.
Låt oss se detta i våra försäkringspremier.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till Klubbförsäkring hos Svedea

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst