UD avråder resor til alla länder, hva med försäkringen?

Här samlas alla frågor och svar berör vår eminenta klubbförsäkring

UD avråder resor til alla länder, hva med försäkringen?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-04-06/09:41

Frågan er ikke spesifikk til Svedea, kanskje, men her finnes kanskje ekspertise som kan svar?

Altså; for tiden avråder UD alla ikke nödvendiga resor til alla länder. Og dette gjelder foreløpig frem til 15. juni.

Jeg har forstått det slik at om man foretar en reise som strider mot UDs råd, så gjelder ikke reseförsäkringen. Men hva med försäkringen på MC? (Eller bilen)

For tiden er grensen til Norge i praksis stengt. Men hva om Norge åpner grensen før 15. juni? Da kan man reise til Norge, men fortsatt gjelder UDs råd om ikke å reise. Drar man da til Norge uten forsikringer?

Og Norge er jo her anvendt som et (nærliggende) eksempel. Man kan jo tenke seg at grensene etterhvert åpner til flere land.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: UD avråder resor til alla länder, hva med försäkringen?

Inläggav Peter A Mariestad » 2020-04-06/14:19

Svedea svarar att det just nu är en avrådan, inte ett förbud, och därmed gäller försäkringen.
Däremot kan det vara svårt att få hjälp om en skada inträffar då det är osäkert vad som gäller och är prioriterat i olika länder.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter A Mariestad
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2008-09-26/17:29

Re: UD avråder resor til alla länder, hva med försäkringen?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-04-06/16:29

Takk for svar, Peter.
Det var det jeg ville vite. Jeg går ut fra at du svarer for klubbens MC-försäkring.

Er det noen som vet om det samme gjelder reiseforsikring, hos Svedea eller andre bolag?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: UD avråder resor til alla länder, hva med försäkringen?

Inläggav Peter A Mariestad » 2020-04-08/07:02

Hej Odd Arne
Du har rätt, det var Klubbförsäkringen jag frågade Svedea om. Kunde ha varit tydligare med det i mitt svar.
Jag tror det bästa är att kontakta sitt försäkringsbolag i nära anslutning till den planerade resan eftersom regler och rekommendationer ändras nästan dagligen just nu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter A Mariestad
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2008-09-26/17:29


Återgå till Klubbförsäkring hos Svedea

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst