Fråga om lås på mc

Här samlas alla frågor och svar berör vår eminenta klubbförsäkring

Fråga om lås på mc

Inläggav Peter Nordlund » 2020-04-16/07:56

*Frågeställning löst*


Hej på er

Jag har nyligen flyttat från en stad till en annan och då behöver jag förändra min försäkring, från att ha kravet på parkering inomhus nattetid på min tidigare bostadsadress till att stå utomhus på min nuvarande.

Jag upplevde det som att när jag talade med Svedeas kundtjänst att vi inte riktigt var överens gällande hur jag måste låsa min cykel för att ha full försäkring, killen på kundtjänst sa "du behöver 2 st lås, tex styrlås och en kätting" och då blev jag lite frågande för som jag minns var en av bonusarna som medlem i klubben och ha en märkesförsäkring att det räckte med styrlåset, har jag fel?
Killen på kundtjänst lät så osäker att jag tänkte fråga här om någon kan ge ett säkert svar, räcker styrlås när man som jag har den "största" försäkringen för min GS?
Senast redigerad av Peter Nordlund 2020-04-17/09:05, redigerad totalt 1 gång.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Fråga om lås på mc

Inläggav BrooklynS » 2020-04-16/08:11

Svedea har sina villkor för klubbförsäkringen och där ingår tex att styrlås och immobilizer räknas som två lås.

Inlåsning på hemorten är ett villkor som Svedea har för att kunna erbjuda en så pass förmånlig försäkring.

Nu tycks andra bolag ha tagit upp den kastade handsken och tex Bilsport&MC eller IF kanske är lika bra eller bättre i just ditt fall? Kan absolut vara värt att kolla. Inget bolag kan ha bäst för alla.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Fråga om lås på mc

Inläggav Peter Nordlund » 2020-04-16/08:28

BrooklynS skrev:Svedea har sina villkor för klubbförsäkringen och där ingår tex att styrlås och immobilizer räknas som två lås.

Inlåsning på hemorten är ett villkor som Svedea har för att kunna erbjuda en så pass förmånlig försäkring.

Nu tycks andra bolag ha tagit upp den kastade handsken och tex Bilsport&MC eller IF kanske är lika bra eller bättre i just ditt fall? Kan absolut vara värt att kolla. Inget bolag kan ha bäst för alla.


Och nu bekräftar jag ju att jag inte har full koll på min egen hoj, men visst har jag en imobilizer på min? från 2011 GS
Alltså kan jag stå var jag vill med endast styrlåset? (jag har redan gjort ett tillägg på min nya ort för att inte ha kravet att stå inomhus, men det är utanför denna fråga därför nämnde jag inte det)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Fråga om lås på mc

Inläggav BrooklynS » 2020-04-16/08:37

Ja du har immobilizer på din. Det kom väl 2004 om jag inte missminner mig. Jag hade tex det på min 2005 R1200 ST och i instruktionsboken verkar det som om alla har det.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Fråga om lås på mc

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-16/08:57

Till Peter: Du kan för säkerhets skull dubbelkolla med Svedea, men alla gånger jag har läst besked från dem, har det varit, att immobilizern räknas som ett lås, och styrlåset som ett annat - summa två lås.
"Two for the price of one." (Killen på Svedea, som du refererar till i första inlägget, hade måhända inte klart för sig, att din hoj har immobilizer. Därav hans osäkerhet(?).)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fråga om lås på mc

Inläggav Peter Nordlund » 2020-04-16/12:46

@Brooklyn
Perfekt tack för hjälpen!

@Bror
Jo men tyvärr har jag haft lite märkliga samtal med kundtjänst dom senaste 2-3 ggr, när jag pratar lite mer i detalj om försäkringar och på saker jag är rätt säker på så är dom helt frågande eller åtminstone väldigt osäkra, känns väl sådär..


Rent allmänt har jag inget emot Svedea men dom har inte direkt imponerat på mig på senare år så jag skall nog "shoppa runt" och jämföra pris och prestanda
Tex så steg årspremien för min GS när jag bara bytte ort, från Stockholm innerstad till Strängnäs, allt annat lika :?
Jag förstår att det har med risk/område och så men i mitt huvud lät det konstigt.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Fråga om lås på mc

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-04-16/15:55

Jag förutsätter att du upplyst om att det är BMW klubbens försäkring du avser upphandla.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Fråga om lås på mc

Inläggav Peter Nordlund » 2020-04-16/19:00

Magnus Brobeck skrev:Jag förutsätter att du upplyst om att det är BMW klubbens försäkring du avser upphandla.

Med vänlig hälsning, Magnus

Är inte riktigt säker på om jag misstolkar dig Magnus men jag har och har haft BMW Klubbens medlems/märkes försäkring sedan i princip starten tror jag, jag skall alltså inte köpa en ny försäkring från ett annat bolag (det var åtminstone initialt inte min tanke men skall nu undersöka skillnaden)
Det enda som har förändrats är bostadsorten.

När jag ber kundtjänst att titta på min försäkring så ser han förhoppningsvis det ganska tydligt, samt att jag påtalade det flera gånger långsamt och tydligt.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Fråga om lås på mc

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-04-16/20:35

Det var absolut ingen kritik utan bara bitter erfarenhet att det inte går att lita på att den "på andra sidan" i ett sådant samtal lägger ihop 1+1 och får det till 2 eller ser det uppenbara.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Fråga om lås på mc

Inläggav Peter Nordlund » 2020-04-17/07:26

Magnus Brobeck skrev:Det var absolut ingen kritik utan bara bitter erfarenhet att det inte går att lita på att den "på andra sidan" i ett sådant samtal lägger ihop 1+1 och får det till 2 eller ser det uppenbara.

Med vänlig hälsning, Magnus


Då förstår jag!

Och jo jag blir fundersam om kundtjänst verkligen förstår min fråga då hen själv låter så frågande och osäker när vi talas vid..
Jag skall försöka att ställa om och omformulera fråga idag när jag ringer igen så att jag själv inte är otydlig.

Tack för tipset!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Fråga om lås på mc

Inläggav Peter Nordlund » 2020-04-17/09:19

Uppdatering och avslutning!

Då har jag igen talat med Svedea kundtjänst och allt är nu under kontroll och klart, det var Jag/Vi som hade rätt :D

Svaret om lås var att det krävs "2 av varandra oberoende lås" där är Styr/Tändnings låset 1 och tex kätting ELLER Startspärr/Immobilizer 2, och även om jag inte vet att jag har det så sa kundtjänst att jag hade det och det räcker för mig som svar på min fråga.
Varför det blev ett "problem" var att detta hos Svedea är slags bonus som klubbmedlem om jag förstod det rätt och personen under förra samtalet hade inte läst det tillägget på villkoren.
Så mitt problem är löst! :D

Som tillägg kan jag berätta att det jag nämnde ovan att min försäkring steg i årspremie efter flytten var fel, det jag fick veta under förra samtalet (och som jag själv borde haft koll på) var att dom kollat fel, dom sa att jag i Stockholm hade 1981 kr/år i premie fast än jag hade 4130 kr/är premie.
Och nu i Strängnäs har 2120 kr/år, men jag ändrar försäkring till att få parkeras utomhus också och premien stiger då till 2319 kr/år, vilket är vad jag väljer.

Så nu blir det tåg till Stockholm och ta fram hojen ur vinterdvalan och hoppas att den startar och jag kan ta mig till en mack för att fylla på med luft för att avsluta med att skifta på nya däck hos Däckproffsen ( Michelin PilotRoad 5 110/80-19 150/70-17) och sedan en maklig tur hem.

Tack för hjälpen från forumet!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Fråga om lås på mc

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-17/09:55

Peter Nordlund skrev: … Startspärr/Immobilizer 2, och även om jag inte vet att jag har det så sa kundtjänst att jag hade det och det räcker för mig som svar på min fråga.

Just den informationen bör vara enkel att ta fram via instruktionsboken.

I övrigt: Njut av vårpremiären!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Klubbförsäkring hos Svedea

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst