Varför inte längre servobromsar?

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Varför inte längre servobromsar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-10-08/12:21

Missförstå mig rätt. Jag hyser ingen som helst längtan efter ännu en hoj med servobromsar, men det finns en lucka i mitt teknikhistoriska kunnande.

Under årsträffen i Tylebäck (2011?) höll Martin Sandh, Kenneths MC, en intressant dragning om BMW:s olika bromssystem under de senaste decennierna. Han beskrev servobromssystemet som suveränt, vad gäller att få stopp på hojen - men dess nackdelar är, att det är komplicerat och därmed dyrt att tillverka och underhålla.
Fortsatt teknisk utveckling har gjort, att bromsarna inte längre behöver servo för att leverera topprestanda.

Detta vet jag och instämmer i. Min K1200 RS, 2002, hade servobromsar, som alltid levererade och aldrig krånglade - men min R1250 RT, 2019 - med de förkättrade Hayesoken framtill - är ÄNNU bättre! Mycket distinktare känsla i handtaget, därmed (ännu) lättare att dosera och med ett sjujäkla nyp, när det behövs!

Till frågan: Vad var det, som saknades i konventionella system, när BMW införde servobromsar på sina hojar för att få bästa möjliga prestanda? Eller omvänt: Vad har tillkommit, som gör, att servo inte längre behövs?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Varför inte längre servobromsar?

Inläggav F800åkare » 2021-10-08/15:40

Gissningsvis. bättre material i skivor och särskilt, beläggen.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Varför inte längre servobromsar?

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-10-10/05:16

Bromsar har, vad jag förstått, genomgått flera "teknikskiften" under de senaste 20 åren eller så.
I dag har alla (nästan i alla fall) hojar skivbromsar men sedan sjuttiotalet har det hänt en massa saker med material både i skivor och i belägg.
Skillnaden mellan min R1100S-99 och 16 år yngre S1000R är milsvid på bromssidan, och däremellan fanns BMWs "servoperiod". Jag hade under en kort tid en R1150R-04 (tror jag det var) med servo och dess bromsar var bättre än gamla R1100S men klart sämre än S1000R.

En ide som dök upp i slutet på 80-talet, eller nånstans däromkring, var att bromshantagen skulle vara stumma. När man väl bromsade skulle det bara vara trycket mot handtaget som avgjorde bromskraften.
Numera är det inte så utan handtagen går in mer och mer ju hårdare du trycker för att det har visat stig att det blir enklare att moderera bromskraften på det stättet.

Jag kör numera, sedan 3-4 år, med Galfers sintrade belägg. Inte rejsbeläggen utan belägg avsedda för gata och bandagar. Har aldrig haft problem med dom föränn i somras på Gelleråsen i ihärdigt regn. Jag vart riktigt byxis när det tog ett par sekunder, eller möjligen en evighet, innan bromsarna tog i slutet på rakan. Man vart tvungen att lägga an bromsarna lite ett par sekunder innan man vill bromsa, vilket kanske är åkej på en bana, men knappast på gatan.

När regnet avtogit något så repade sig bromsarna och sen fungerade dom oklanderligt igen. Men spännande var det.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Varför inte längre servobromsar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-10-10/06:59

OK. Det enkla svaret verkar alltså vara "bättre material och utförande" - inte något tekniksprång.
Det är mycket vackert så.
Jag undrar dessutom, om det numera är standard med stålomspunna bromsslangar/motsv på alla högklassiga bromssystem. På min egen hoj upplever jag ingen som helst svampighet i systemet. Det är mycket direkt, distinkt och lättdoserat. Originalbelägg, och hittills har jag aldrig märkt sämre effekt i regn - tack och lov!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Varför inte längre servobromsar?

Inläggav F800åkare » 2021-10-10/18:00

Bror Gårdelöf skrev:OK. Det enkla svaret verkar alltså vara "bättre material och utförande" - inte något tekniksprång.
Det är mycket vackert så.
Jag undrar dessutom, om det numera är standard med stålomspunna bromsslangar/motsv på alla högklassiga bromssystem. På min egen hoj upplever jag ingen som helst svampighet i systemet. Det är mycket direkt, distinkt och lättdoserat. Originalbelägg, och hittills har jag aldrig märkt sämre effekt i regn - tack och lov!

Att få fram bättre material i skivor ät ett enormt tekniksprång. Stål är inga lätta saker att utveckla, finns material som kommer för över 40 år sen som leder inom sitt gebit än, visst nu finns pulverstål, men med 10-12x priset kontra det 40 år gamla så är det lätt att se varför de stålen har segt insteg på marknaden.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Varför inte längre servobromsar?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2021-10-10/18:26

Mercedes begynte vel med det samme på sine biler, på omtrent samme tid som BMW hadde det på hojarna? Et slags brake-by-wire som fremstod som løsningen på et problem som ikke eksisterte. De sluttet også med dette.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Varför inte längre servobromsar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-10-10/21:09

F800åkare skrev: Att få fram bättre material i skivor ät ett enormt tekniksprång.

Vi har måhända olika begreppsdefinitioner? Materialutveckling är en aktningsvärd konst.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst