Ctek MXS 5.0

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Ctek MXS 5.0

Inläggav BmwMats » 2022-11-01/17:38

Upptäckte att min Ctek MXS 5.0 har gett upp, laddar inte batterierna längre, även diodindikeringen har lagt av på framsidan av laddaren.

Jag mätte upp utgående kabel (sekundärsidan) och den ger vare sig någon ström eller spänning, även om jag lägger på en 12V signal från ett batteri för att väcka upp laddaren.

Öppnade den och tittade runt i laddaren, upptäckte ganska fort att ett motstånd R26 var sönderbränt.
På den tiden jag höll på med elektronik så var det i princip bara tre ränder plus en rand för procent avvikelse på motstånden, på detta är det fyra ränder plus avvikelseranden.
Färgerna äro:
Brandgul
Brandgul
Svart
Silver
Guld

Borde vara 3,3 Ohm, eller är jag fel ute ?

Ersatte detta motståndet med ett 3,3 Ohm's motstånd och det började ryka även det, så något ytterligare fel är det på laddaren.

Någon som har råkat ut för samma problem och har reparerat sin laddare ?
Vore tacksamt att få tips på felsökning, jag har inte längre den kunskapen med dessa integrerade kretsar som ingår i denna laddaren.

Misstänker att en efterföljande komponent har lagt av också, men jag vet inte hur jag skall gå vidare i felsökningen. Troligtvis är det en MOS-fet trissa som regleras genom motståndet R26 men belastar nu motståndet i den milda grad så att det börjar ryka/brinna.

Vet att det finns expertis här på detta forum, hoppas på att någon vet hur man fixar denna laddare.

- Lite förtvivlad att inte kunna laga denna själv, men ibland stöter man på parull... - :cry: :(

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_7811.JPG
IMG_7812.JPG
IMG_7813.JPG
IMG_7816.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Ctek MXS 5.0

Inläggav Olof Eriksson » 2022-11-01/22:44

Jag var kunnig på felsöka kretskort när jag jobbade som kyltekniker på 90 talets mitt. Korten var ju oftast från sent 80 tal. Dvs. de gick att följa ganska lätt (emellan åt). Men sen kom fler lagers korten eller vad det nu heter. Å då vart det desto svettigare.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Ctek MXS 5.0

Inläggav BmwMats » 2022-11-01/23:39

Ja exakt. Även detta kortet är dubbelsidigt och jag har inte ens gett mig på att lyfta av kylflänsarna ännu, blir väl nästa gång som jag har lite tid över.

Tyvärr har jag tappat mycket kunskap på senare år, förr kunde man ju reparera det mesta själv.

Tack ändå för ditt svar Olof ! :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Ctek MXS 5.0

Inläggav BrooklynS » 2022-11-03/18:13

Ctek är ökända för att knappen slutar fungera, jag antar att du kollat det först?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Ctek MXS 5.0

Inläggav BmwMats » 2022-11-06/09:21

BrooklynS skrev:Ctek är ökända för att knappen slutar fungera, jag antar att du kollat det först?


Tack, jodå. Den knappen är sedan länge redan åtgärdad med ett enkelt ingrepp, nu är det något komponentfel orsakar en kraftig strömrusning och ett motstånd brinner upp.

Bugar ändå för tipset !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst