Djup urladdat lithium batteri tillbaks från de döda?

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Djup urladdat lithium batteri tillbaks från de döda?

Inläggav Jri638a » 2023-03-12/13:31

Under vintern fick jag för mig att stödladda mitt lithium batteri (original R1250GSA 2020) med införskaffad Bmw original laddare som har lithiumläge (min Ctek 5.0 klarar inte lithium). Efter ”laddning” :-) var hojen HELT död och batterispänning uppmätt till 6.0 volt. Innan laddn kunde jag vrida om tändning och allt såg normalt ut.

Hojen står i kallgarage och under laddning var det ca 3-4 C (-13-14 C ute…) och jag missade att man ska vara försiktigt med att ladda lithium batterier när det är för kallt.. Batterier tog ingen laddning efter det (laddaren hittade inget batteri)

Hade hojen inne på service hos Motorrad nu i Feb och bytte då till AGM batteri istället.
Råkade se ett tips om att man kan tjuvstarta laddning av lithium batterier med för låg spänning genom att parallell koppla med ett annat 12 volt batteri vilket jag nu provat.
Innan test var spänningen i batteriet mycket låga 4.0 volt och med ett extra AGM (hade ett stående i garaget efter ett solpanels projekt) så hoppar Bmw laddaren igång!?!?
Efter 15 min laddning var spänningen 9.0 volt och jag kunde koppla bort AGM batteriet och laddningen fortgick utan ”stöd”. Efter 35 minuter var spänningen 12,63 volt och efter ytterligare 30 min 13.05 volt och där avslutade jag laddningen (för nu..)

Nu till frågan, finns det ngt sätt att testa hur bra batteriet mår och hur skadligt är det för batteriet att ha blivit av djupurladdat till mycket låga 4 volt?

Ngn som har ngra idéer? Jag känner ju inte att jag kan lite på detta batteriet utan att kunna funktions testa det.
R1250GSA '20, D7
Jri638a
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2021-06-01/17:23

Re: Djup urladdat lithium batteri tillbaks från de döda?

Inläggav BrooklynS » 2023-03-12/19:20

Det finns batteritestare för några hundringar.

Trolig orsak är nog bara att din ”smarta” laddare inte får igång laddningen pga låg spänning. Därför bra att ha en gammal ”dum” laddare i garaget för dessa tillfällen.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Djup urladdat lithium batteri tillbaks från de döda?

Inläggav Magnus Brobeck » 2023-03-14/01:24

En fråga, menar // eller seriekopplade? Om du parallellkopplar så är det samma spänning på båda, dvs ca 12-14 V.
Var tricket att lura laddaren att gå igång med full spänning eller att halvera per batteri? Brooklyns kommentar indikerar att man använder extra batteriet som dum laddare.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Djup urladdat lithium batteri tillbaks från de döda?

Inläggav Jri638a » 2023-03-14/17:18

Stödbatteriet paralellkopplades (dvs 12 v tillsammans) och nu är jag inte direkt ngn batteri/laddningsfantom men jag antar att det ”lurar” min laddare att skicka laddström som då går till batteriet med lägst spänning/laddning.

Jag har en Ctek batteritestare men den fungerar inte med lithium så jag har inget bra sätt att testa om batteriet faktiskt är i bra skick därav min fråga.

Har tittat efter att köpa en lithium batteritestare men inte hittat ngn. Lithium batterier är ju inte som andra batterier. Hade det varit ett bly batteri hade jag kastat det direkt, hade det varit ett AGM hade det kanske varit ok och går väl kanske att testa, men litihum verkar vara lite överkurs att testa (iaf för mig)
Jag antar att jag alltid kan montera det på hojen och köra till och från jobbet med det nya batteriet i topboxen :-)
R1250GSA '20, D7
Jri638a
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2021-06-01/17:23

Re: Djup urladdat lithium batteri tillbaks från de döda?

Inläggav Magnus Brobeck » 2023-03-17/15:38

Tack för klargörandet.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst