MC-ställens heliga Gral

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

MC-ställens heliga Gral

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-07-11/16:11

Hej Kamrater

Jag letar efter ett nytt mc-ställ så jag började kolla runt på forum och med Google. Ett fabrikat som kommer upp ofta är Klim så min fråga begränsar sig i första hand till detta. Vill man nämna andra märken så gör det då i förhållande till min kravspec nedan.

Jag har som sagts i andra trådar köpt mina mc-kläder över tid och har samlat på mig tre kompletta set för olika ändamål (från början). Jag letar nu efter en omgång som kan ersätta mitt BMW Rallyställ som börjat få några år på nacken, inte för att det inte funkar utan för att jag vill ha det bekvämare.

Följande är viktigt för mig:
1. I första hand är de ett ställ för en GS-åkare som kör 90% asfalt 10% grus och aldrig Enduro
2. Jag hoppas kunna hitta något som kan ha regnskyddet i hela tiden och som ändå INTE blir för varmt. BMW rally kan man ta ur regnfodret men då räcker det med en minuts regn innan man hinner/kan stanna så är den dagen ”förstörd”. Detta gör att man åker runt och svettas en massa "regntveksamma dagar" och det vill jag helst undvika.
3. Kyla är OK om man måste stanna för att kompensera för. Det blir inte bestående på samma sätt som om man blivit blöt så om jag kör med ett tunt ställ och det är 2 mil till nästa bensinmack på motorvägen så funkar det för mig. Så frusen är inte jag i vart fall. Svalka en varm dag är prio, men med bibehållen regnsäkerhet.
4. Stället skall funka även när man stannar så att man kan stanna till på en sevärdhet och röra sig runt där (i rimliga former, hoppborgen ser kul ut men den är inte för mig).
5. Stället SKALL var regntätt, inte nästan, inte för det mesta utan tätt för en dagstur.
6. Fickor är inte högsta prio, någon eller två räcker långt. Jag har allt mitt i väskor.
7. Reflexer är ett plus men inte allt

Jag provade Klim Badlands och Carlsbad igår och jag måste säga att jag tyckte Badlands verkade ganska stelt och styltigt annars är det säkert ett kanonställ på alla vis. Carlsbad kändes mycket mera följsamt men så var det just säljaren sista kommentarer.

”Det är samma i stort men inte riktigt lika bra material” (S..an, där blev det minus)

Ni som har erfarenhet av dessa ställ, hur passar de på min spec ovan?
Bäst satt utan tvekan Carlsbad men håller det måttet eller är ”alla sanningar om KLIM” baserade på Badlands?

Hilfe.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: MC-ställens heliga Gral

Inläggav Farfar anka » 2018-07-11/18:09

Hejsan Magnus.
Sitter just nu i Lettland och svalkar av efter en hel dag på hojen i 27 grader. På mig har jag Badlandsstället ,när jag kör alltså. Om man som vi, har med mig hustrun ,stannar till på ett asfalterat torg då blir även ett Badland svettigt. Enda alternativet då är vårat naturliga skinnställ. När man börjar köra så vet jag inget annat ställ som luftar ut så snabbt. Regntätt,ja förutom ett dygns ihållande regn i nordnorge. Kryper in vi halsen följer buffen, sen är det blött. I övrigt skitnöjd med stället, känns dessutom säkert med bra materiel.
Garanti livstid så länge man inte nöter sönder det,

Med vänlig hälsning, farfar Anka
Farfar anka
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2016-10-16/16:26

Re: MC-ställens heliga Gral

Inläggav Magnus Mörtling » 2018-07-11/21:38

Jag kör med Badlands.
Första modellen köpt på rea.
Det är stelt men blir bättre med tiden.
Jag går ed på att det är det bästa ställ jag provat i både 6 timmar hällregn som i heldag i klappsol och 28 plusgrader.
Hade jag vetat om hur bra det är hade det inte behövt vara på realisation.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: MC-ställens heliga Gral

Inläggav Olof Eriksson » 2018-07-11/21:50

Jag åkte runt och testade lite på semestern ifjol. Testat Klim Badland i Trollhättan och den satt inte bra. Så jag åkte och testa ett Touratech ställ i Lidköping. Som satt utmärkt. Men var skeptisk till vissa detaljer. Men då visste jag att Staedler sitter lika bra.

Väl hemkommen så rasade dragkedjan i mc byxorna. Nu måste jag ta tag i detta helt enkelt!

Snackade med Micke. Och plötsligt hade jag köpt ett Staedler ställ av han. Vad som avgjorde var att färg och förstärkningsmaterial samt innerfodret i Staedler passar min smak bättre.

Ett tips är att ha koll på om du vill ha en vattentät dragkedja på jackan. Eller den som jag köpte, tyg i dubbla lager som knäpps utanpå en helt vanlig dragkedja. Den vattentäta kedjan är känslig för smuts (kör man grus så blir det skitigt ibland)! Och sen kyler den konstruktionen betydligt mer!
Senast redigerad av Olof Eriksson 2018-07-12/15:50, redigerad totalt 2 gånger.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: MC-ställens heliga Gral

Inläggav BrooklynS » 2018-07-12/07:01

BMW Atlantis är såvitt jag vet så nära du kommer den heliga Graal när det kommer till att kombinera olika egenskaper; därtill kommer även det faktum att det är skinn med allt vad det innebär av temperaturutjämning, komfort på kroppen, slitstyrka och att man "sitter fast" på hojen på ett helt annat vis än med textilställ.

Har man provat är man fast. Det är då min (och många andras) uppfattning. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: MC-ställens heliga Gral

Inläggav Assar » 2018-07-12/07:20

Olof Eriksson skrev:Testat Klim Badland i Trollhättan och den satt inte bra.

På mig var det likadant, jag är antagligen för långsmal för det. Men Klim Kodiak passade bättre i formen, det ska dessutom vara baserat på Badland. Så ett sånt fick det bli.
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: MC-ställens heliga Gral

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-07-12/15:18

Stort tack för svar.
Rukka Armax är inte aktuellt (just nu) för mitt Streetguard håller ff måttet för den typen av körning. Det är Rally 3 som skall ersättas.

Jag skall kolla Badlands igen, det kändes lite stelt när jag provade det i butik men det är bra med återkoppling från dig Magnus att det bättrar sig lite med tiden. Någon som har erfarenhet av Carlsbad?

Farfar Anka - det var exakt den typen av svar som jag hoppades på - mycket värdefullt.

Jag skall faktiskt ta och kolla Staedler också - bra grejer definitvt. Tack för tipset Olof och Bror.

Likaså skall jag ta en titt på Atlantis igen, har faktiskt haft ett sådant som jag köpte begagnat från en av Brors bekanta. Jag vet inte vad som blev fel men det klickade inte den gången så det var på Blocket igen efter ngt år. Tack Stefan.

Assar - långsmal?? Då borde det ju passat mig istället ... ;-)

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: MC-ställens heliga Gral

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-07-29/14:51

Det visade sig att KLIM och jag inte var helt kompatibla, jag ligger precis mellan två storlekar och det blir antingen aningen för litet eller aningen för stort. Det är lite för mycket pengar för att bara strunta i den saken så jag har tittat mer noga på Stadler, Micke på Event MC har visat vad bra service är och varit behjälplig med råd och dåd.

Nu till frågorna.

Jag har kollat lite närmre på tre varianter och det är Evo Touring, 4All och Supervent.

4All har åkt bort från listan, säkert ett mycket bra ställ men det ligger som jag bedömer det för nära mitt Streetguard och då blir det tårta på tårta.

Återstår Supervent och Evo (det med dubbla ställ så man drar regndelen över skyddsdelen, ungefär som att köra med ett tvådelat regnställ).

Supervent verkar vara det som ligger närmast att försöka lösa vad jag önskar ovan men Evo-varianten verkar ju vara riktigt bra den också. Det är givetvis en annan sak att dra på ett överdrag under en bro än att strippa av ”alla” kläderna och mata i ett innerfoder som Rally 3 kräver att man gör vid regn.

Någon som har erfarenhet av något av JUST dessa två ställ?

Hur bra funkar tulipanarosen i Supervent?
Är det rimligt svalt med alla kanaler i daglig drift?

Hur krångligt är det i praktiken att dra på sig ett skal vid regn om man kör Evo?

Med vänlig hälsning Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: MC-ställens heliga Gral

Inläggav Lindeberg » 2019-07-24/08:32

Hur har det gått med jakten på det perfekta stället?
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: MC-ställens heliga Gral

Inläggav BrooklynS » 2019-07-24/09:15

Det jag tänkte säga är att det största problemet nog är FÖRVARINGEN av ytterstället när man åker på sina resor...

Det blir lite som ett regnställ fast snyggare och tar tio gånger mer plats. Och söderut är det ju ofta varmt även när det regnar så det är inget större problem att yttertyget blir vått i de ställ som har innerliner.

Jag skulle tveklöst ta mitt Savannah 2 om jag skulle åka till Medelhavet.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: MC-ställens heliga Gral

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-07-24/11:05

Lindeberg skrev:Hur har det gått med jakten på det perfekta stället?


Det blev ett Stadler Supervent efter en dag eller tvås parlamenterande med mig själv. Har inte ångrat den saken efter att ha kört det "ett år strax".

Jag tror jag har svarat dig tidigare så jag hänvisar till det inlägget.
viewtopic.php?f=151&t=28813&p=232281#p232281

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: MC-ställens heliga Gral

Inläggav Lindeberg » 2019-07-24/19:25

Ja just det, det minns jag nu, tack :D
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: MC-ställens heliga Gral

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-25/15:39

Därmed är Du bara att gratulera. Det är inte allom givet att vara nöjd med en större investering, men Du hittade uppenbarligen, vad Du sökte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: MC-ställens heliga Gral

Inläggav DaK » 2019-07-25/18:57

Bror Gårdelöf skrev:Därmed är Du bara att gratulera. Det är inte allom givet att vara nöjd med en större investering, men Du hittade uppenbarligen, vad Du sökte.

Ser han det som en investering blir han nog besviken på avkastningen.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: MC-ställens heliga Gral

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-25/21:23

Mja - ett ställ som man är nöjd med och har tio års garanti, bör ge god avkastning i jämförelse med något, som man inte är nöjd med.
"En cyniker vet alltings pris och ingentings värde", har någon sagt (Oscar Wilde?).
Att vara nöjd med något i minst tio år ser i alla fall jag som värdefullt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: MC-ställens heliga Gral

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-07-26/11:18

DaK skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Därmed är Du bara att gratulera. Det är inte allom givet att vara nöjd med en större investering, men Du hittade uppenbarligen, vad Du sökte.

Ser han det som en investering blir han nog besviken på avkastningen.


Håller med Bror (och mig själv för det mesta ;) )

Avkastning kan mätas i annat än kronor och ören. Räknar man avkastning i forma av välbefinnande och komfort så är det bra ROI.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: MC-ställens heliga Gral

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2019-08-20/15:51

Magnus Brobeck skrev:Det blev ett Stadler Supervent efter en dag eller tvås parlamenterande med mig själv. Har inte ångrat den saken efter att ha kört det "ett år strax".

MVH Magnus


Vad gjorde att du valde Supervent före Evo?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: MC-ställens heliga Gral

Inläggav Magnus Mörtling » 2019-08-22/09:28

Har modererat bort ovidkommande inlägg.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: MC-ställens heliga Gral

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-08-22/13:17

Bengt-Åke Vestman skrev:
Vad gjorde att du valde Supervent före Evo?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Jag önskade en ersättare till mitt BMW Rallyställ som skulle pensioneras. Jag ville ha en lösning på den "omöjliga ekvationen" med svalt i värme och tätt i regn. Jag var trött på att med jämna mellanrum vara " i fel Rallyställ" för utan regninnerstället så är det svalt men man blir blöt även efter 1 minut i regn. Omvänt med det isatt så är det ganska varmt.

Supervent var en bra kompromiss för detta medan Evo var mer som en nyare variant av Rally. Man hamnar ibland i fel kombo. Dessutom var det väldigt varmt med allt påsatt. Nu var väl inte förra sommaren helt en vanlig sommar men när jag provade hemma med allt påsatt i Evo så höll jag på att "dö i värmeslag" inom 2 minuter. Det var sämre än ett fullmonterat Rallyställ.

Nackdelen är att det finns ju inte lika mycket "värme" inbyggt i Supervent
så extratröjan åker på lite tidigare. Jag gissar att dragkedjan fram med tiden blir en svag punkt vid dygnsregn. Det finns ingen "flärp" som täcker den. Nu störs jag inte så mycket av det för när jag väntar dagsregn så åker jag i regnställ ändå utanpå stället.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: MC-ställens heliga Gral

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2019-08-22/16:44

Ok, tack! Behöver ett nytt ställ men blir yr av alla alternativ och har svårt att veta hur mycket det är rimligt att lägga ut. Extra svårt när man har långt till butiker med bra utbud.

Saknar ibland livet som ung och fattig. Risig hoj, billigt skinnställ och billigt tält var inte det sämsta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: MC-ställens heliga Gral

Inläggav P-O. Gunnar » 2019-08-25/19:37

Lyfter tråden lite. Jag har ett (gammalt) Rallyeställ som hängt med i såväl Norge som alperna i varierande temperaturer. Senast i somras hade vi ett spann från +7 till +34 genom Sverige upp till Lofoten och söderöver igen, men det funkade genom "skal-tänkande", dvs. dra på regnjackan (Richa stretch, suveränt) som både vind- och regnskydd om så behövdes, och omvänt skala av om så behövs. Under hade jag inte så mycket varianter, siden eller merinoull kombinerat med en extra (ganska tunn) tröja i princip.
Men Rallye-stället är, som tidigare nämnts allt annat än regntätt. Därför har jag snöat in lite på Klim, men inte Badlands (som många verkar förespråka), utan deras "Latitude". Enligt de tester och omdömen jag sett verkar det stället ha en suverän ventilation (funkar alltså i värme), kombinerat med laminerad Goretex och vattentäta dragkedjor (funkar alltså i regn). Låter i mina öron som en perfekt combo! Men den perfekta combon finns ju som alla vet, tyvärr inte.
Mina preferenser är att jag lider mer av värme än lite kyla (man kan alltid ta på sig en tröja), så jag vill vara garanterad ett svalt ställ när så behövs. Så, är det någon som har erfarenhet av detta ställ? Jag är främst intresserad av att höra ERFARENHETER från stället, inte alternativ (dessa finns det lika många som hojåkare).
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: MC-ställens heliga Gral

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-08-27/03:13

Jag har en Latitude Jacka och Badlands byxor och är nöjd med dessa. Det var ett impuls/panikinköp så jag for runt och tog det första som jag kunde hitta som satt bra, därav "blandningen".

Jag är väldigt nöjd med Klims grejor även om jag tycker dom är lite (obs! "lite") mindre vattentäta än mina gamla Rukka. Kvalitetsmässigt så har jag bara ett problem och det är att en knapp gått sönder på en ficka på jackan. Inget stor sak för mig, i alla fall.

Byxorna har skinn på insidan av knäna så greppet i tanken är bra. Dragkedjan som håller ihop byxor och jacka är rejäl. Fickorna på byxorna sitter bra så man kan ha saker (plånbok mm) i dom utan att dom blir blöta i regn och utan att dom är i vägen när man sitter på hojen. Jackan har vattentät plats för mobil.

Jackan har inbyggt ryggskydd (som alla andra) och skydd för armbågar som sitter "hyfsat" bra på plats. Byxorna har skydd på knän och höfter. Det finns gott om platser att öppna om det blir varmt men jag har märkt att en del av dessa är knepiga att stänga så länge jackan är på. Öppna är i regel inga problem.

Tilläggas kan att jag i princip bara använder mitt tygställ om det är kallt eller regnar. Annars åker jag med skinnställ.

Jag kan absolut tänka mig att köpa Klim igen och sannolikt kommer jag göra det om jag behöver nytt och inget radikalt förändrats.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: MC-ställens heliga Gral

Inläggav P-O. Gunnar » 2019-08-27/19:43

Tusen tack för recensionen. Jag får tag mig till en handlare och kolla lite närmare!
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron