Sadelmaterialet torkar ut och spricker

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Sadelmaterialet torkar ut och spricker

Inläggav BmwMats » 2019-05-09/14:21

Mina vänner, upptäckte till min fasa när jag skulle göra rent min "åretrunthoj" (K75) att sadelmaterialet som är original hade börjat spricka och gå sönder. Har haft en Geldyna monterad på sadeln tidigare, så jag har inte sett att det har blivit så illa tidigare.

Har även sett tendenser på en av mina andra K75'or där dynans material har fått vissa små små sprickor, men långt ifrån som på min brukshoj.

Är det någon som har tips på hur man restaurerar eller råder bot på att sadelmaterialet börjar torka ut så här ?
Finns det någon universal eller specialkur för att sadelmaterialet skall kunna hålla sig mjukare och inte torka sönder ?
Misstänker att det är någon mjukgörare som skulle behövas, plastmaterial innehåller ju mjukgörare och den har väl torkat ut nu efter dessa år...

Gråter nästan över att se hur illa sadeln ser ut nu...

Alla idéer och tips mottages mycket tacksamt, knarren är ju trots allt bara 35 år i år och används dagligen... ;)
BMW-Qualität ?

Mvh BmwMats
Bilagor
20190509_142329.jpg
20190509_142339.jpg
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sadelmaterialet torkar ut och spricker

Inläggav F800åkare » 2019-05-09/16:55

Går ju att lappa men kommer bara bli mer, materialet har gjort sitt, nått sitt livs ände.

Jag skulle låta klä om sadeln, endera hos firma eller köpa ett överdrag på ebay och sen göra själv.

https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-K75-K100 ... SwtfhYqzzS
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Sadelmaterialet torkar ut och spricker

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-09/18:07

Förutsatt att överdraget är av konstmaterial, instämmer jag. Mjukgörarna i plasten är borta för länge sedan. (Äkta skinn lär vara en annan femma, men där får andra än jag komma med råd.) I själva verket är det imponerande, att Ditt överdrag hållit så länge. På min 2002:a såg det för ett par år sedan värre ut än på Dina bilder. I hojpressen hade jag läst, att om man inte vet, vad man gör, är det klokt att låta ett professionellt sadelmakeri göra jobbet, även om det är dyrt.
Jag hittade Bil & Marintextil, vars lokaler ligger någon kilometer från Beviks. Alltså synkade jag en ordinarie service på Beviks med omklädnad av sadeln, som jag personligen gick med nämnda kilometer, efter att jag lämnat in hojen.
Jag hade själv fått välja överdragsmaterial, och Bil & Marintextil åtog sig att efter utfört jobb leverera sadeln till Beviks - så när servicen var klar, hade jag också en fräsch sadel monterad och klar.
1 200:- för det utmärkta jobbet och den servicen anser jag definitivt inte dyrt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sadelmaterialet torkar ut och spricker

Inläggav BmwMats » 2019-05-09/18:38

F800åkare skrev:Går ju att lappa men kommer bara bli mer, materialet har gjort sitt, nått sitt livs ände.

Jag skulle låta klä om sadeln, endera hos firma eller köpa ett överdrag på ebay och sen göra själv.

https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-K75-K100 ... SwtfhYqzzS


Tack för tipset, det såg ju riktigt bra ut för dom pengarna. Dock har jag inte möjlighet att besöka den butiken så det får nog bli något annat material som finns på hyllan i någon närliggande butik.

Tänkte mer på om det finns någon mjukgörare som man kan spraya på, dock inte löser upp helt och hållet :D
Får åka till någon butik och fråga om det går att få tag på någon ersättningsvinyl som man kan klippa till och klä sadeln med.

Bror Gårdelöf skrev:Förutsatt att överdraget är av konstmaterial, instämmer jag. Mjukgörarna i plasten är borta för länge sedan. (Äkta skinn lär vara en annan femma, men där får andra än jag komma med råd.) I själva verket är det imponerande, att Ditt överdrag hållit så länge. På min 2002:a såg det för ett par år sedan värre ut än på Dina bilder. I hojpressen hade jag läst, att om man inte vet, vad man gör, är det klokt att låta ett professionellt sadelmakeri göra jobbet, även om det är dyrt.
Jag hittade Bil & Marintextil, vars lokaler ligger någon kilometer från Beviks. Alltså synkade jag en ordinarie service på Beviks med omklädnad av sadeln, som jag personligen gick med nämnda kilometer, efter att jag lämnat in hojen.
Jag hade själv fått välja överdragsmaterial, och Bil & Marintextil åtog sig att efter utfört jobb leverera sadeln till Beviks - så när servicen var klar, hade jag också en fräsch sadel monterad och klar.
1 200:- för det utmärkta jobbet och den servicen anser jag definitivt inte dyrt.


Det är väl naturlagarna som härskar, allt material ger sig med tiden, men man blir ändå ledsen när man ser sin trotjänare börja förfalla. Kvittar om det är en ny eller en gammal hoj...
Får nog bli att söka efter vinylklädsel och göra om själv, så kan jag dessutom passa på att lägga in en värmedyna mellan klädseln och skummet i sadeln, så man åker gott även på vintern.
Hittills har jag haft en lös värmedyna 12V som legat mellan sadeln och gel-dynan, det har varit skönt när kvicksilvret har rasat ner en bit under 0 grader Celsius.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sadelmaterialet torkar ut och spricker

Inläggav BmwMats » 2019-05-09/18:49

För att hålla sadlarna fräscha på övriga hojar så vore det intressant att veta om någon har testat något medel som håller galon/plasten på dynorna mjuka och fräscha.

Vem vet om kanske vårat dundermedel Pledge fungerar på galon också... :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sadelmaterialet torkar ut och spricker

Inläggav Chresten Nielsen » 2019-05-09/20:00

https://www.ebay.co.uk/itm/BLACK-STITCH ... 5afc385fb8
Hej Mats
Jag tycker att du ska kosta på dig ett riktigt skinnöverdrag.
Jag har handlat från detta företag och de gör bra grejer.
Chresten Nielsen
Trollhättan
BMW R1200RT - 09
Användarvisningsbild
Chresten Nielsen
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2010-04-27/19:11

Re: Sadelmaterialet torkar ut och spricker

Inläggav BmwMats » 2019-05-10/12:32

Chresten Nielsen skrev:https://www.ebay.co.uk/itm/BLACK-STITCH-CUSTOM-FITS-BMW-K75-K100-LONG-REAL-LEATHER-SEAT-COVER-/390778609592?hash=item5afc385fb8
Hej Mats
Jag tycker att du ska kosta på dig ett riktigt skinnöverdrag.
Jag har handlat från detta företag och de gör bra grejer.


Trevligt att se dig här Chresten, tack också för svaret.

Tyvärr blir det lite svårt då jag inte handlar över nätet och någon butik här i landet verkar det inte finnas vad jag såg på den hemsidan.
Men den såg fin ut och äkta läder är ju aldrig fel... ;)

Det är ju dessutom lättare att hålla efter och sköta då det finns en uppsjö av olika medel för att hålla det fint, men det verkar vara sämre med kemikalier för galonplaster.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sadelmaterialet torkar ut och spricker

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-10/12:38

Men hur blir det under en dag i hällregn?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sadelmaterialet torkar ut och spricker

Inläggav Kovlingen » 2019-05-10/16:38

Ta ett snack med en lokal sadelmakare . Ventilera alla åsikter och diskutera priset .
Tror att du kommer bli mer än nöjd och det blir gött att sitta på .
En lokal sadelmakare i Sundsvall har en hemsida där det gå att få en hum om vad
de kan göra för dej .
Att sitta skönt gör en hel del om det ska sittas en längre tid :)
(Annars kan det bli åt fel håll :? )

Oj vad de kan göra en snygg dyna :D

Som de välstadda säjer "det kostar bara några tior" så blir det bra :lol:
Senast redigerad av Kovlingen 2019-05-10/19:29, redigerad totalt 5 gånger.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sadelmaterialet torkar ut och spricker

Inläggav Roger Gross » 2019-05-10/17:10

Att bmwmats 35 år gamla sadel spricker i klädseln är väl inte mycket att orda om...
Det som förstör plast (och vinyl) är solens UV-strålning samt tvätt med t ex avfettningsmedel.
Det finns produkter som är avsett just för sadlarnas skötsel:
- MOTUL Perfect seat
- S100 sadelskötselmedel
Båda produkterna rengör samt ger ett UV-skydd utan att sadeln blir hal.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Sadelmaterialet torkar ut och spricker

Inläggav BmwMats » 2019-05-10/19:21

Tack för info och kommentarer... ;)

Ett speciellt tack till Roger Gross som gav mig tips på - MOTUL Perfect seat
och S100 sadelskötselmedel.

Det blir till att höra om den lokala handlaren har något sådant nu.

Tack Roger !!!

Med vänlig hälsning BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron