Michelin Pilot Road 4 GT och Road 5 GT

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Michelin Pilot Road 4 GT och Road 5 GT

Inläggav Vertice » 2019-07-22/20:36

Hur resonerar ni?
Behöver och vill testa nya kommande Road 5 GT däck.
Nån som hört något mer exakt när Michelin Road 5 GT däck kan tänkas finnas på marknaden?

Bara skifta till Pilot Road 4 GT och vänta 2-3 år innan nästa byta?
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Michelin Pilot Road 4 GT och Road 5 GT

Inläggav Roger Gross » 2019-07-22/21:24

Michelin Road 5 GT planeras finnas till nästa säsong.
Ett mycket bra alternativ är PIRELLI Angel GT2. Det däcket finns med olika styva stommar - se till att få det däck som Pirelli rekommenderar till just din mc-modell.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Michelin Pilot Road 4 GT och Road 5 GT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-23/07:35

Efter några hundra mil på Pirelli Angel GT/2 instämmer jag med Roger. Pirellli anges vara lite mera kvickstyrt, men som jag kör, märker jag ingen skillnad mot Michelin PR 4 GT - och det är ett mycket gott betyg.
Slitstyrkan kan jag ännu inte uttala mig om.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Michelin Pilot Road 4 GT och Road 5 GT

Inläggav Chresten Nielsen » 2019-07-23/09:05

Jag har nu kört ett tag med Road 5. I Motorrads test från 2018 där man tester olika däck på BMW R1200 RS upplever de ett stort slitage på framdäcket. Det är inget som jag har upplevt efter ca. 500 mil. Framdäcket sjunger dock något jämfört med Pilot Road 4 GT.

Bakdäcket rullade ca. 1 200 mil innan det var dags att byta. För första gången hade jag ett bakdäck där mönstret tog slut på ”sidorna” innan det var slut i mitten. Jag gillar kurviga vägar. Det tyder på att det är en mjukare gummiblandning i Road 5 än i Pilot Road 4.

Jag kör en R1200 RT – 2009. Det görs utan passagerare och eller stor packning och i hastighet som i Sverige. Om jag skulle åka autobahn eller med mycket packning hade jag valt Angel GT 2.
Senast redigerad av Chresten Nielsen 2019-07-23/18:43, redigerad totalt 1 gång.
Chresten Nielsen
Trollhättan
BMW R1200RT - 09
Användarvisningsbild
Chresten Nielsen
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2010-04-27/19:11

Re: Michelin Pilot Road 4 GT och Road 5 GT

Inläggav Roger Gross » 2019-07-23/10:16

Chresten Nielsen skrev:Jag har nu kört ett tag med Road 5. I Motorrads test från 2018 där man tester olika däck på BMW R1200 RS upplever de ett stort slitage på framdäcket. Det är inget som jag har upplevt efter ca. 500 mil. Framdäcket sjunger dock något jämfört med Pilot Road 4 GT.

Bakdäcket rullade ca. 1 200 mil innan det var dags att byta. För första gången hade jag ett bakdäck där mönstret tog slut på ”sidorna” innan det var slut i mitten. Jag gillar kurviga vägar. Det tyder på att det är en mjukare gummiblandning i Road 5 än i Pilot Road 4.

Jag kör en R1200 RT – 2019. Det görs utan passagerare och eller stor packning och i hastighet som i Sverige. Om jag skulle åka autobahn eller med mycket packning hade jag valt Angel GT 2.


Michelin har inget däck av Road 5 som de rekommenderar till en RT. Rekommendationen är fortfarande Pilot Road 4 GT. Det finns nog viss poäng i att lyssna på tillverkarens rekommendation vid val av däck.
Mvh,
Roger G
PS R1200RT finns enbart t o m årsm -18. Fr o m -19 är det R1250RT...
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Michelin Pilot Road 4 GT och Road 5 GT

Inläggav Vertice » 2019-08-07/20:39

Nu har däcken kommit, fortsätter med Michelin Pilot Road 4 GT på K1200GTn och byter till Road 5 på ER-6an, kanske lite lyxigt med Road 5 på den MCn.

Har kollat och Michelin Pilot Road 4 GT har gått 1 500 mil på K1200GTn (slut nu) och Dunlop Sportmax Roadsmart II 1 000mil ER-6an. Lite förvånad att ER-6an bara klarade 1 000mil, varit handledare till 3 olika som övningskört på den. Så den har inte gått hårt.

Lokal MC firman svarade inte på förfrågan så det blev en beställning med leverans från Tyskland istället. 462€ + 52€ = 514 € för allt. Verkar vara ett vettigt pris då jag kollat lite olika däckhandlare.

Nu är det bara att vänta så får vi se hur däcken klarar sig.

Ser ut som Pilot Road 4 GT däcken har nytt mönster jmf med det som sitter på MCn.
Här kommer bilder på nya mönstret.

Bild

Bild
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Michelin Pilot Road 4 GT och Road 5 GT

Inläggav Peter Nordlund » 2019-08-19/17:05

*Lånar tråden*

Hoppas det är ok.

Jag skall byta däck på min R 1200 GS som för närvarande har "Michelin PILOT ROAD 4 Trail" som gått precis över 1000 mil inköpta i augusti 2015

Backdäcket är c.a 1 mm nu och framdäcket är lite mer än 2 mm bedömer jag


Framdäck
Bild

Bakdäck
Bild

Så efter att ha läst denna tråd och test som Motorrad gjort där så är min tanke att skaffa Michelin road 5 för att dom verkar göra bra däck och att jag inte kan bedöma däcket själv.
Men jag borde kanske följa testet och det Gunnar skrev ovan och ta Pirelli Angel GT eller skall jag välja lika dana Road 4 som senast.

Så jag gissar att när man kör så lite som jag gör och 99% asfalt spelar det ingen roll vila av dessa 3 jag väljer, kanske låta priset styra och vad Döckproffsen i sumpan har hemma då det är min go-to däckverkstad.

1. Är detta resonemang dumt?

2. Och jag tänkte byta båda däcken för att det känns rimligt då jag inte kan bedöma livstid på åldern på ett däck även om jag har mönsterdjup fram som räcker, också rimligt?

3. om jag bara kommer köra 50-100 mil till i år skall jag vänta med att köpa däck till nästa vår 2020 för att det är slöseri med pengar?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Michelin Pilot Road 4 GT och Road 5 GT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-19/17:22

Peter Nordlund skrev: Backdäcket är c.a 1 mm nu och framdäcket är lite mer än 2 mm bedömer jag ...
Så jag gissar att när man kör så lite som jag gör och 99% asfalt spelar det ingen roll vila av dessa 3 jag väljer, kanske låta priset styra och vad Döckproffsen i sumpan har hemma då det är min go-to däckverkstad.

3. om jag bara kommer köra 50-100 mil till i år skall jag vänta med att köpa däck till nästa vår 2020 för att det är slöseri med pengar?

Bakdäcket är väl (på gränsen till) olagligt nu? Jag ser inga slitagevarnare i mönstret på bilden, så enbart utifrån den är det svårbedömbart. Har Du otur under nämnda 50 - 100 mil, kan det bli påföljd.

Framdäcket borde kunna leverera ytterligare ett par hundra mil, innan det blir olagligt (1 mm). Du bestämmer naturligtvis själv, om Du vill ta ut allt ur det, eller om Du byter båda samtidigt. (Jag brukar ta ut allt ur mina däck. De är dyra nog även då! Det blir alltså inte sällan byte av bara det ena däcket, eftersom min hoj har märkbart större aptit på fram- än på bakdäck!)
Rimligen kan Däckproffsen ge bra råd. Min enda reflektion är, att om Du tänker Dig till Tyskland, är det bra att ha däck av samma fabrikat och typ. Tysk polis lär kunna ha synpunkter, om man inte har det. Här hemma har jag aldrig hört talas om någon, som exempelvis råkar ha Michelin framtill och Metzeler bak, så länge svålarna är lagliga i övrigt.

(Du skriver "bedömer jag" om mönsterdjupet. Däckproffsen borde väl kunna förse Dig med en mönsterdjupmätare? Sådana har jag fått lite nu och då av min handlare - så att jag kunnat ge bort till våra barn.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Michelin Pilot Road 4 GT och Road 5 GT

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-08-19/17:36

3. Kör slut ordentligt på bakdäcket.
Mönster ser det ut att finnas tillräckligt av för max 100 mil, men undvik ösregn.
Senast någon fastnade i en poliskontroll för mätning av mönsterdjup var troligen på 70-talet :D
Det är alltid roligare att börja en ny säsong med fräscha däck.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst