Peter Nordlund skrev: Backdäcket är c.a 1 mm nu och framdäcket är lite mer än 2 mm bedömer jag ...
Så jag gissar att när man kör så lite som jag gör och 99% asfalt spelar det ingen roll vila av dessa 3 jag väljer, kanske låta priset styra och vad Döckproffsen i sumpan har hemma då det är min go-to däckverkstad.
3. om jag bara kommer köra 50-100 mil till i år skall jag vänta med att köpa däck till nästa vår 2020 för att det är slöseri med pengar?
Bakdäcket är väl (på gränsen till) olagligt nu? Jag ser inga slitagevarnare i mönstret på bilden, så enbart utifrån den är det svårbedömbart. Har Du otur under nämnda 50 - 100 mil, kan det bli påföljd.
Framdäcket borde kunna leverera ytterligare ett par hundra mil, innan det blir olagligt (1 mm). Du bestämmer naturligtvis själv, om Du vill ta ut allt ur det, eller om Du byter båda samtidigt. (Jag brukar ta ut allt ur mina däck. De är dyra nog även då! Det blir alltså inte sällan byte av bara det ena däcket, eftersom min hoj har märkbart större aptit på fram- än på bakdäck!)
Rimligen kan Däckproffsen ge bra råd. Min enda reflektion är, att om Du tänker Dig till Tyskland, är det bra att ha däck av samma fabrikat och typ. Tysk polis lär kunna ha synpunkter, om man inte har det. Här hemma har jag aldrig hört talas om någon, som exempelvis råkar ha Michelin framtill och Metzeler bak, så länge svålarna är lagliga i övrigt.
(Du skriver "bedömer jag" om mönsterdjupet. Däckproffsen borde väl kunna förse Dig med en mönsterdjupmätare? Sådana har jag fått lite nu och då av min handlare - så att jag kunnat ge bort till våra barn.)