DaK skrev:Det är nog denna som behövs för att ansluta en CTEK https://www.biketrollhattan.se/batteril ... apter.html
Roger Gross skrev:Välj CTEK:s kontaktstycke UTAN lysdioder - fungerar perfekt!
Mvh,
Roger G
Roger Gross skrev:NEJ! Välj INTE CTEK - kontakten med indikeringsdioder till en BMW med can-bus. Kontakten lurar styrdatorn att inte koppla ned med resultatet att batteriet töms på ett par dygn.
Välj CTEK:s kontaktstycke UTAN lysdioder - fungerar perfekt!
Mvh,
Roger G
Thomas Stadin skrev:Hur är det nu, har inte R1250 ett "Lithiumbatteri"?
I så fall ska man vara försiktig med vad för laddare man ansluter.
Falken skrev:Då det verkar som att Pedros kontakt sitter kopplad direkt till batteripolerna kan väl inte styrdatorn luras att "hålla öppet" även om det ligger en minimal belastning över dioderna?
Roger Gross skrev:1250 GS årsm -20 har ett litiumbatteri - inte tidigare årsmodell.
//Roger
Pedro skrev:Roger Gross skrev:1250 GS årsm -20 har ett litiumbatteri - inte tidigare årsmodell.
//Roger
Min 1250GS er årsm -19, men hva slags batteri den har vet jeg ikke.
Falken skrev:Roger Gross skrev:NEJ! Välj INTE CTEK - kontakten med indikeringsdioder till en BMW med can-bus. Kontakten lurar styrdatorn att inte koppla ned med resultatet att batteriet töms på ett par dygn.
Välj CTEK:s kontaktstycke UTAN lysdioder - fungerar perfekt!
Mvh,
Roger G
Då det verkar som att Pedros kontakt sitter kopplad direkt till batteripolerna kan väl inte styrdatorn luras att "hålla öppet" även om det ligger en minimal belastning över dioderna?
Olof Eriksson skrev:Jag har haft C-tek sladd med lysdiod på följande mc:
F800 GS -13
F700 GS -13
R1200 GSA -14 & -17
Och jag flyttar laddaren runt i garaget mellan alla hojar. Så ca 1 gång i månaden sitter då laddaren på.. Har aldrig märkt att spänningen sjunkit nämnvärt under denna tid.
Så jag antar att jag har haft tur. Eller så är det en skröna att det inte funkar. Jag tror på det sistnämnda tills någon räcker upp handen å säger att jag hade problem.
Edit: jag har alltid kopplat in dom på batteriet eller motsvarande. R1200 GS/GSA Har en plusinkopplinspunkt bredvid batteriet.
Pedro skrev:Om du Olof har gjort dette uten problemer i flere år skal det jo funke for meg også. Kontakten som sitter på sykkelen nå er koblet på batteriet (på minuspolen og på plusskoblingspunktet ved siden av batteriet)
Det verste som kan skje er vel at batteriet tømmes for strøm, men det kan jo lades opp igjen.
At BMW (og andre bil/MC fabrikanter) fraråder å bruke annet utstyr enn eget er ikke noe nytt. De vil jo aller helst selge sine egne produkter eller fra produsenter som betaler for å få sine produkter anbefalt.
Nå må jeg bare finne ut hva slags batteri som sitter i sykkelen. Er det litium, må jeg kjøpe en annen lader.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst