Rengöring av ryggsköld?

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Rengöring av ryggsköld?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-07/19:34

Min väl använda BMW Rückenprotektor 2 har i alla år fungerat oklanderligt - även om vi aldrig hamnat i skarpt läge.
Den skall ju inte tvättas och har därmed hunnit bli rätt sjavig. Jag grunnar på, om den där typen av tvättskum, som finns för exempelvis hjälmar, vars inredning inte går att ta ur, eller bilinredningar, kan vara något. Eller har någon på Forum ett bra tips?
Handtvätt med såpa?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rengöring av ryggsköld?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-07/21:50

Lite diskmedel och tvättsvamp. Löddra upp svampen och gnugga.
Fast är ryggskyddet dessutom sedan hedenhös så hade jag köpt ett nytt.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Rengöring av ryggsköld?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-04-08/03:08

Hade ett ryggskydd från Dianese som började bli lite solkigt och rent av luktade illa. Jag provade med i princip allt, inklusive klorin, utan att kunna få bort lukten. Slutade med att jag köpte nytt.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Rengöring av ryggsköld?

Inläggav Roger Gross » 2020-04-08/05:38

Bror Gårdelöf skrev:Min väl använda BMW Rückenprotektor 2 har i alla år fungerat oklanderligt - även om vi aldrig hamnat i skarpt läge.
Den skall ju inte tvättas och har därmed hunnit bli rätt sjavig. Jag grunnar på, om den där typen av tvättskum, som finns för exempelvis hjälmar, vars inredning inte går att ta ur, eller bilinredningar, kan vara något. Eller har någon på Forum ett bra tips?
Handtvätt med såpa?


Hej Bror,
Gräv ner eländet i komposten och gör som Måns skriver - köp ett nytt.
(Jag har alltid undrat vad det är som luktar när man passerar Linköping...)
Skämt åsido: Jag hade försökt med Y3 och ljummet vatten alternativt textilrengöring av typen skum i sprayburk.
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Rengöring av ryggsköld?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-08/06:40

Det egendomliga är, att materialet i sig verkar spänstigt och bra. Jag börjar nog med Rogers råd - skumtvätt. Det kan inte gå mer än åt pepparn - och skölden är förvisso avskriven vid det här laget. Men kan jag fräscha upp den, blir den en bra passagerarsköld, de få gånger jag åker med spätta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rengöring av ryggsköld?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-04-08/08:37

Bror Gårdelöf skrev:Det egendomliga är, att materialet i sig verkar spänstigt och bra. Jag börjar nog med Rogers råd - skumtvätt. Det kan inte gå mer än åt pepparn - och skölden är förvisso avskriven vid det här laget. Men kan jag fräscha upp den, blir den en bra passagerarsköld, de få gånger jag åker med spätta.


Ursäkta, har ingen avsikt att vara arrogant men resonemanget borde väl följa samma principer som den runt hjälmar.
En hjälm är "för gammal för att skydda fullgott" efter ett par år - det är en väletblerad sanning. Efter det bör/skall den inte användas i trafik, inte för att man inte kan ha den på sig utan för att den inte skyddar under de 20ms som den skall göra sitt jobb. Bara just dessa ms är skäl nog att byta den.
När ett ryggskydd är för gammalt så kan man givetvis ha det på sig ff men så kommer dessa eventuellt 20ms med reducerat/utan skydd.

Med andra ord släng det är mitt förslag.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Rengöring av ryggsköld?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-08/09:11

Nå - om jag någon gång får en passagerare, som inte har någon sköld, lär denna vara bättre än inget.
Men det styrker onekligen mitt beslut att använda jackans inlagda sköld.

Willie får nya packningar i de främre bromsoken idag (garantiåtgärd). Alltså har jag f n en lånehoj från Beviks - en F 800 GS - och har det dessutom lugnt på jobbet. Det ger tid att skärskåda den nya jackan mera ingående och läsa alla medföljande informationspapper. Jag har upptäckt ett antal klurigheter, som bara ökar respekten för Rukkas designers.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rengöring av ryggsköld?

Inläggav Konsument » 2020-04-09/20:11

De ryggskydd jag haft har helt annat stötdämpande material än vad som är i hjälmar. Ryggskydden har varit lite som det som NASA fick fram för rymdfärder, typ mjukt vid långsamma förlopp, styvare vid hastigt.

Skydd med större plattor torde väl vara en fördel, oavsett hur dämpningen är, då de kan fördela skadligt tryck över en större yta.Typ en smal stubbe som inte mäktar penetrera plattan.

När det gäller skydd i jackor vs. lösa skydd eller skyddsjackor så väljer/prioriterar jag i omvänd ordning mot nyss skrivna. Kläder med inbyggda skydd är svårare att få placerade på rätt ställe och vid eventuell ofrivillig och brutal kontakt med omvärlden så finns risk att yttertyget drar med sig skydden till en mindre gynnsam position.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Rengöring av ryggsköld?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-09/20:39

Jag instämde i din åsikt, ända tills jag tog på mig den nya jackan. Under skinnjackan gällde alltid separat sköld.
Även Armas-jackan har inbyggd ryggsköld, men den åkte ur direkt. Inte en chans jämförd med BMW:s Rückenprotektor 2. Jag tog för givet, att det skulle gälla även nyköpet.
Men Exegal har längre ryggparti och en helt annan utformning av skölden, som dessutom är av Air D30 - mjukt, luftande och formbart, ända tills det utsätts för en kraftig stöt och då hårdnar omedelbart - för att därefter åter bli mjukt!
Eftersom jackan sitter tight utan att vara i vägen under körning, plus att jag alltid drar ihop jackan och byxorna med blixtlåset, "kommer skölden heller ingen vart". Den sitter, där den skall.

Det är bara att konstatera, att materialutveckling och design inte står stilla - vilket man som konsument har alla skäl att vara glad över.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rengöring av ryggsköld?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-10/07:57

Har man tex en jacka som är för stor kan jag tänka mig att "inbyggt" ryggskydd kan flyttas, men jag har svårt att se många som kör omkring med större storlek, eller annan passform än man behöver.
Ryggskyddet i min jacka går från nacke till svanskota, och har en bredd som täcker mer än ryggrad.
Inte mycket plats för ryggskyddet att flytta sig när jackan sitter på.
Detsamma gäller övriga inbyggda skydd. Det är inga små, eller smala skydd vi pratar om.
Rätt storlek och passform på jacka och byxor är givetvis en krav för att skydden ska sitta där dessa förväntas att sitta.
Om inte, välj annan storlek, passform, eller fabrikat.
Alla hjälmfabrikat passar inte alla huvudformer. Likadant med kläder.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst