Sida 1 av 1

Undringar om elhojar

InläggPostat: 2020-04-10/17:59
av Bror Gårdelöf
I senaste Bike provkörs Energica Eva Ribelle, som enligt tidningen med bred marginal är den mest potenta elhojen på marknaden idag. Men jag undrar över två saker.
1. En bildtext. "Negativt 3: Snyggt fräst oljetråg. Inte lika snyggt tätat." Finns det oljetråg i elmotorer?
2. Batterikapaciteten anges till 21,5/19,5 kWh. I alla andra sammanhang brukar den anges i Ah. Vad har jag missat?

Re: Undringar om elhojar

InläggPostat: 2020-04-10/19:41
av Magnus Brobeck
Bror Gårdelöf skrev:I senaste Bike provkörs Energica Eva Ribelle, som enligt tidningen med bred marginal är den mest potenta elhojen på marknaden idag. Men jag undrar över två saker.
1. En bildtext. "Negativt 3: Snyggt fräst oljetråg. Inte lika snyggt tätat." Finns det oljetråg i elmotorer?
2. Batterikapaciteten anges till 21,5/19,5 kWh. I alla andra sammanhang brukar den anges i Ah. Vad har jag missat?


1 timmes ellära.

Ström * spänning = V * A = kW

kW är enklast att jämföra med hästkrafter om du tänker fordon.
kWh = kiloWattimme = energin som går åt för att driva något med ett visst antal kW en timma eller om man så önskar hur många liter bensin du måste ha i tanken för att kunna köra med ett effektuttag på x hästkrafter i en timma.

Summa summarum, när du pratar om:

kW tänk hästkrafter
kWh tänk liter bensin i tanken, fler gör att du kommer längre.

Bästa sättet att beskriva en elbils/mc teoretiska räckvidd är att tala om antalet kWh i batteriet = liter bensin i tanken.

Att prata om amperetimmar är som att prata om hur fort bilen går och kolla på hastighetsmätaren, dvs helt irrelevant. Det blir bara en hög siffra och då tror man det är bra.

Med vänlig hälsning, Magnus

Re: Undringar om elhojar

InläggPostat: 2020-04-10/19:49
av Magnus Brobeck
Lite mer förtydligande på ovanstående.

Ett 12 volts batteri som levererar 1 ampere har en effekt på 12W (12*1) och efter en timma 12Wh

Ett 230 volts uttag som levererar 1 ampere har en effekt på 230 W (230*1) och efter en timma 230Wh

Båda kan beskrivas som en Ah = amperetimma

Med vänlig hälsning, Magnus

Re: Undringar om elhojar

InläggPostat: 2020-04-10/20:13
av Bror Gårdelöf
Tack för lektionen.
Ackumulatorers lagringskapacitet brukar väl anges i amperetimmar? Men då förutsätts spänningen given.
Eller har jag missat något mer?

Re: Undringar om elhojar

InläggPostat: 2020-04-10/20:17
av Magnus Brobeck
Exakt då är spänningen given (i princip) och antalet Wh kan räknas fram på 10s.

Med vänlig hälsning, Magnus

Re: Undringar om elhojar

InläggPostat: 2020-04-11/06:45
av Bror Gårdelöf
Då är jag på banan igen.

Sedan var det det där med oljetråg på elmotorer?

Re: Undringar om elhojar

InläggPostat: 2020-04-11/07:09
av BrooklynS
kWh = hur mycket effekt kan man ta ut under hur lång tid = batterikapacitet. Alla utom BMW anger batterikapacitet i kWh.

”Oljetråg” är nog bara ett vedertaget uttryck för ”undersidan av motorn”, även på vanliga bensinmotorer med torrsumpsmörjning.

Ungefär som att man säger ”sadel” fast det inte alls är någon sadel...


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15

Re: Undringar om elhojar

InläggPostat: 2020-04-11/07:19
av Bror Gårdelöf
Då stämmer min verklighetsbild, även vad gäller "oljetråg".

Re: Undringar om elhojar

InläggPostat: 2020-04-11/07:38
av Kovlingen
Kan det vara så att en del av kraftöverföringen smörjs med olja från ett tråg ? (dock inte själva el-motorerna)
Nu gäller det när man har bara en motor och inte flera tex. ute vid hjulen . (eller kanske där också)
Känns konstigt att all denna kraft kan fungera utan smörjning :shock: :?
Troligen ute och cyklar just nu :) (eller skriver jag bara smörja ;) )

Re: Undringar om elhojar

InläggPostat: 2020-04-11/09:00
av Bengt-Åke Vestman
Jag kan inte mycket om teknik men något i motorn tycks kylas med olja:

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Undringar om elhojar

InläggPostat: 2020-04-11/13:47
av Kovlingen
Låter mycke troligt att oljan kan vara till att kyla motorn .
Kan nog bli ganska varmt för det är säkert inte bara nån fjuttmotor ;)