Skrivarproblem

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Skrivarproblem

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-13/10:01

Som rubriken anger, handlar detta inte om hojar, men frågan är så konkret, att jag hoppas på nåd - och råd.
Igår uppdaterades Macens operativsystem till Catalina 10.15.4. Idag kan jag inte skriva ut från den Brother DCP-L3550CDW färglaserskrivare, som inköptes i februari i år, och som tidigare fungerat problemfritt.
Jag har provat med att ominstallera skrivardrivrutinen ett par gånger och har fått meddelandet, att installationen är klar. Därefter har den vid två nyckfulla tillfällen skrivit ut ett halvt dokument - 2 sidor av 4! Men i övrigt vägrar den.

Av någon anledning hade skrivaren hamnat i pausat läge! Det är inget jag begärt, men jag kanske har råkat komma åt fel knapp vid något tillfälle? Eller kan något barnbarn ha råkat göra det i ett obevakat ögonblick, när den råkat vara påslagen?

Efter ett par timmars fruktlösa försök har jag nått dithän, att skrivaren påstås vara aktiv, och meddelande, att dokument kommer att skrivas ut, dyker upp på skärmen. Men sedan kommer meddelandet, att skrivaren inte kunnat aktiveras - eller något ditåt. Ibland står "tar emot data" på skrivarens skärm, men sedan händer inget!

Kaiko i skrivaren? Eller kaiko i förbindelsen mellan Catalina 10.15.4 och skrivaren? Eller vad?
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2020-04-13/11:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skrivarproblem

Inläggav Kovlingen » 2020-04-13/11:01

Du kanske redan har testat , annars prova att dra ur strömkabeln och låt den
vara ur ett tag .
Jag testar alltid det lättaste först :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Skrivarproblem

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-13/11:27

Just det hade jag inte provat. Nu har jag det, och problemet kvarstår.
Rätt som det var, skrev den ut ett dokument i två exemplar, varpå det sedan är tvärstopp igen!
"Skumt", sa Bull.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skrivarproblem

Inläggav Kovlingen » 2020-04-13/11:50

Finns det någon knapp (eller liknande) för att rensa minnet i skrivaren .
Kanske har laddat in en massa skräp .
OBS : 99% gissningar och 1% vetti tusan :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Skrivarproblem

Inläggav Sonny » 2020-04-13/12:00

Det här hittade jag på MacWord.

Många användare har problem med Mac OS Catalina 10.15.4
Har du ännu inte uppdaterat till den senaste versionen av Mac OS Catalina kan det vara läge att avvakta ett tag till.
R1250GSA 2019
Användarvisningsbild
Sonny
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2013-10-03/19:31

Re: Skrivarproblem

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-13/12:11

Det var just det jag gjorde igår - laddade ner Mac OS Catalina 10.15.4. Men OK - då ligger väl felet där, inte i skrivaren. Det kändes osannolikt, men jag har inte haft problem med utskrifter tidigare, så då var jag måhända inte fel ute ändå.

Jag ligger inte i sjön, vad gäller utskrifter, så nu blir det till att avvakta. Men det är förbannat irriterande att utan framgång försöka avhjälpa ett fel, som kommer med en uppdatering från ett prestigefyllt, globalt IT-företag. Mycket bortkastad tid!

Hur som helst är Forum guld värt. Förvånansvärt ofta finns någon, som kan ge ett i alla fall rimligt besked - som nu du, Sonny. Tack.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skrivarproblem

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-13/16:03

Windows Bror, Windows :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Skrivarproblem

Inläggav BmwMats » 2020-04-13/16:16

DOS 3,11 Måns, DOS... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Skrivarproblem

Inläggav BmwMats » 2020-04-13/16:18

Bror Gårdelöf skrev:...Hur som helst är Forum guld värt. Förvånansvärt ofta finns någon, som kan ge ett i alla fall rimligt besked - som nu du, Sonny. Tack.


Nåväl, tur att det finns kompetens här på forumet, turligt och tacksamt att Sonny kände till detta :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Skrivarproblem

Inläggav Lindeberg » 2020-04-13/16:31

Har också haft skrivarproblem med Mac. Dock med ett tidigare operativsystem (har inte skrivit ut något hemifrån på länge), och symtomen var också lite annorlunda - det kom inte ut något utskrift.

Försökte skriva ut, gick inte. Drog ur usb-kabeln mellan skrivaren och datorn, kopplade i den igen och därefter funkade det alltid att skriva ut. Dvs, funkade aldrig första gången, men alltid efter att ha kopplat i och ur kabeln en gång.

Ännu ett långskott att testa, Bror?
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Skrivarproblem

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-13/18:15

Ad Måns: Hade jag haft en pc, så....
Jag är ingen Macfanatiker, men nu råkar det ju vara en sådan, som jag har - och får leva med, även när den lägger sig i tvärläge.

Ad Lindeberg: Min skrivaruppkoppling är trådlös, så att dra ur någon kabel är ingen lösning.
(Dvs just nu verkar jag inte ha någon uppkoppling!)

Synnerligen hjälpsamme Magnus Brobeck, som veterligen inte är bortkommen, när det gäller Mac, ringde för en knapp timma sedan. Vi lyckades inte reda ut det och ägnar kvällen åt våra respektive familjer.
Nya tag i morgon.

Som synes, har Magnus uppgraderat min avatar. Fotot togs i förrgår av Claes Lennmarken - efter en solig och kringlig femtonmilaresa till Fyrudden i Gryts skärgård och en mycket smaklig lunch på restaurangens altan.
I så fint väder, som vi hade, finns inte många ställen med vackrare omgivning!

Men tack, alla, som försökt hjälpa till efter förmåga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skrivarproblem

Inläggav Kenneth » 2020-04-16/20:47

Skrivare är nåt vår herre uppfann för att straffa människorna


Skickat från min iPad med Tapatalk
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Skrivarproblem

Inläggav BmwMats » 2020-04-16/21:48

Kenneth skrev:Skrivare är nåt vår herre uppfann för att straffa människorna


Skickat från min iPad med Tapatalk


...eller...

Skrivarna uppfanns av aktieägarna hos papperstillverkarna... :lol:



Skickat från min gamla Commodore VIC-20 med bandstation
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Skrivarproblem

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-17/07:57

Fast i just detta fall verkar problemet ligga i uppdateringen av Mac OS till Catalina 10.15.4. Dessförinnan hade skrivaren varit fånigt enkel att installera - t o m för en IT-idiot som jag - och fungerade klanderfritt i två månader (även om vi inte skriver ut hekatomber med papper).
I uppdateringen finns uppenbarligen någon bugg. Skrivaren har kontakt med routern, och den finns upptagen på Macens skärm över inkopplade enheter - men fungerar tillsammans gör de två ICKE! Ibland anges skrivaren vara klar för utskrift - enligt skärmen på Macen - men när jag vill skriva ut något, pausas skrivaren!
Synnerligen irriterande!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skrivarproblem

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-18/17:47

Problemet löst.
Från Magnus Brobeck fick jag tips om en support från Apple, där alla gamla skrivarinställningar skulle raderas, varpå skrivaren skulle ominstalleras. Ingen skillnad.
Koll på Brothers hemsida, där jag famlade mig fram till möjligheten att "återställa fabriksinställningarna". Inte för att jag medvetet gjort något för att ändra dem, men det var värt ett försök - och funkade!

Men det är fan, att man skall behöva lägga så många fruktlösa timmar på en bugg. Problemet uppstod ju efter uppgradering till Catalina 10.15.4. (Jag kan förstås inte utesluta, att det uppstod tidigare, men det var ett par veckor, sedan vi senast skrev ut något, så det har märkts av först nyligen.)

Hur som helst: Varmt tack, Magnus, för att du tog dig rundligt med tid.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skrivarproblem

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-04-19/16:39

;)
En webmasters plikt
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Skrivarproblem

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-19/18:15

Magnus Webmaster,

Jag har problem med diskmaskinen.... :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Skrivarproblem

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-04-19/18:20

Måns Ulveståhl skrev:Magnus Webmaster,

Jag har problem med diskmaskinen.... :mrgreen:


Då har du kommit fel, detta fixas av en diskjockey.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Skrivarproblem

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-15/12:53

Jag hade fel. Problemen upphörde inte - och de visade sig inte heller vara kopplade till Apple, utan det var lika hopplöst att försöka få till utskrift från hustrus nyinköpta pc. Efter många meandrande samtal med support från Microsoft och Brother fick vi under gårdagen ut en statusrapport från skrivaren - som angav dålig kontakt med routern.
Då gjorde jag, vad jag borde ha gjort för flera månader sedan - flyttade skrivaren närmare routern - och plötsligt funkade allt från båda datorerna (i alla fall hittills).

Jag antar, att detta varit det grundläggande problemet hela tiden(?). Vad som lurade mig var, att allt funkade perfekt, när jag kopplade upp första gången - plus informationen, att det faktiskt fanns någon mjukvarubugg (om hos Apple eller Brother vet jag inte). Lägg till det ett antal uppdateringar, som antogs fixa nämnda bugg, så var det lätt att gå vilse.
Vidare har jag säkert kopplat upp skrivaren mot routern ett par dussin gånger, och den har aldrig angivit dålig kontakt! För att citera Chaplins Diktatorn: "Far from perfect!"
Nu är det bara att hoppas, att problemet hela tiden var så löjligt lättlöst.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skrivarproblem

Inläggav BmwMats » 2020-07-15/17:42

Bror Gårdelöf skrev:...Då gjorde jag, vad jag borde ha gjort för flera månader sedan - flyttade skrivaren närmare routern - och plötsligt funkade allt från båda datorerna (i alla fall hittills)...


Kanske en fnurra på trå'n... :lol:

Gott att det löste sig Bror, men ibland kan man få gråa hår i förtid... (Se på mig) :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Skrivarproblem

Inläggav BmwMats » 2020-07-15/17:49

Detta var ju besynnerligt...
Hade precis skrivit detta inlägg om Bror's skrivarproblem, nu skulle jag skriva ut en utskrift från mailen, då plötsligt min egna skrivare inte vill som den har gjort förut.

Vid utskriftsförsök får jag följande meddelande:

"Din skrivare har ett oväntat konfigurationsproblem. 0x8007007e"

Vad trött jag blir, och gråhårig i förtid... :shock: :cry: :|
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Skrivarproblem

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-15/18:02

Osis! Hoppas du får ordning på grejorna.

Det enda, som mitt problem inte kunde vara, var en bokstavlig fnurra på tråden, eftersom grejorna går via wifi.
Det finns alltså ingen kabelförbindelse. (Hade så varit fallet, skulle problemet rimligen aldrig ha uppstått.)

Har du testat idiotlösningen? Att stänga av allt, dra ur alla kontakter, sätta i dem igen efter några minuter och starta om.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skrivarproblem

Inläggav BmwMats » 2020-07-15/20:42

Tack Bror :)

Det var tydligen inte så avancerat problem, googlade på felkoden och ett utav svaren var att uppdatera Windows.
Varför nu man skall behöva göra det lite då och då övergår mitt förstånd, ett system som fungerar en längre tid perfekt, och sedan rätt som det är så lägger vissa funktioner utav, som i detta fallet skrivaren, och så måste man uppdatera datorn med nya rutiner... Hopplöst.

Som tur är så fungerade internetet, men det är ju inte alltid det är fungerande. (många konstiga avbrott lite då och då från vår leverantör Felia).

Men nu så fungerade skrivaren i vart fall, härligt när det var så pass lätt att lösa denna gången.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Skrivarproblem

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-16/08:09

"Uppgradering är ett djävulens påfund." (Jag vet inte, vem som myntade uttrycket.)

Sett från andra hållet har de stora leverantörerna forsknings- och utvecklingsavdelningar, vars anställda på något sätt behöver göra skäl för lönen. Därmed blir uppdateringar kommersiellt nödvändiga - även om vi alla vet, att de av och till ger användarna - och leverantörerna - problem.

Sett i ett längre perspektiv har utvecklingen varit häpnadsväckande. Min första dator - kring 1990 - var en begagnad MacIntosch SE med hårddisk på hela 20 MB, vilket gjorde kollegorna på sjukhuset förundrade och avundsjuka. De hade MacIntosh Plus - utan hårddisk men med två diskettstationer. Alla, som hade datorer på dåvarande landstingskansliet, hade var sin skrivare, som matade fram "oändligt" långa pappersremsor med perforerade hål på sidorna.

Lite senare hörde jag en ny skrivare utanför min expedition - den första laserskrivaren, där en enda apparat gjorde jobbet för ett helt våningsplan. Då hade vi fortfarande små, grundligt svartvita skärmar. Några år senare kan jag ha varit bland de första i Östergötland, som disponerade en MacIntosh Portable. Den var stor som en portfölj och kostade 45 000:-, i den tidens penningvärde.

Det har onekligen hänt en del sedan dess.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst